Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCW Fader ND

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: LCW Fader ND

    Ik wacht vol spanning de resultaten af. Ik heb namelijk ook interesse in een 77mm (al mijn belangrijkste lenzen) en zie dat ze op voorraad zijn bij Konijn, dat bij mij eigenlijk om de hoek is... Heb intussen wel de opmerking van Hans Braakman gelezen (ongelijke dekking bij breedhoeklenzen), en ben daarom benieuwd naar het resultaat.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

    Comment


    • #17
      Re: LCW Fader ND

      Geen wereldschokkende foto's, gewoon statief in de carport en klik.
      Nikon D700, Nikkor 28-70 2.8 op 28mm, 100 iso, f13
      zonder filter 1/13s, met filter op max 8s
      14 bit raw verwerkt met NX2 en verder nog wat PS CS4.
      kleine foto is geen 100% maar iets meer.
      1 zonder filter

      2 detail

      3 met filter max

      4 detail


      Detail weergave, scherpte lijkt met filter beter, maar dat kan ook wat dooroverstraling komen.

      Flair van tegenlicht tussen auto en carport aanzienlijk.

      Geen zonnekap mogelijk, kan er ook niet af als je dat vergeten bent.

      Makkelijk is dat je bij meerdere foto's niet steeds het filter hoeft te verwijderen, maar gewoon op min draaien en je hebt weer beeld en kan scherpstellen.

      Het voorste filter draait soepel, maar blijft wel staan, de achterste filterhoude steekt iets uit buiten de houder van de voorste->dus je kan hem losdraaien!

      Ziet en voelt degelijk.

      Vragen, commentaar?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: LCW Fader ND

        Bedankt voor de test
        In zoverre dat de opnames indentiek zijn, toch enkele verschillen (op 't eerste zicht) :
        Met filter : veel warmer, schaduwen donkerder, en een knoert van flair (filters - altijd miserie met tegenlicht).
        Iedereen akkoord ?
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #19
          Re: LCW Fader ND

          Jawel. En dank je, HJ, voor het experiment. Die flare (let op schrijfwijze ) is inderdaad opvallend aanwezig met filter.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

          Comment


          • #20
            Re: LCW Fader ND

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Die flare (let op schrijfwijze ) is inderdaad opvallend aanwezig met filter.
            Het zijn 2 filters, dus wat je eigenlijk nooit doet.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: LCW Fader ND

              Het detail en de scherpte lijkt op het eerste zicht niet aangetast Dat op zich is al een groot pluspunt....ook de prijs valt goed mee Die lensflare tja...die ga je ook krijgen indien je meerdere nd voor elkaar plaatst.Zelfs met een enkele filter heb je hier soms reeds last van.
              Welke diameter had je gekocht?....en heb je reeds een opname gemaakt met het filter op een extreem breedhoekobjectief?
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #22
                Re: LCW Fader ND

                Dit is een 77mm filter en een voorkant van 82mm(de lensdop). Mijn UWA is van het filterloze type: een Sigma 15-30 en ik was niet van plan hiervoor de nieuwe 16-35 te gaan aanschaffen. Ik heb deze gekozen dan kan die op 3 van mijn lenzen: 28-70, 70-200 en 80-400.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: LCW Fader ND

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Jawel. En dank je, HJ, voor het experiment. Die flare (let op schrijfwijze ) is inderdaad opvallend aanwezig met filter.
                  Haha, subtiel op mijn plaats gezet
                  Ik laat de fout staan, zo kan iedereen meelachen !
                  Greetz, KAriboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #24
                    Re: LCW Fader ND

                    Niet alleen jij, maar ook HJ gebruikt de naam van het tijdschrift Flair ijdel.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                    Comment


                    • #25
                      Re: LCW Fader ND

                      Nog even wat over het filter: het pak ontzettend makkelijk in de schroefdraad van de lens en heeft niet de nieging om zich vast te vreten. Ik heb ook pas een noname oranje-IR filter gekocht en dat pakt haast niet en heeft ook de neiging om er scheef in te gaan en vast te vreten.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: LCW Fader ND

                        Oeps, in de volle zon 80 graden invalshoek.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: LCW Fader ND

                          Ai! Da's inderdaad niet netjes. Kun je dit vermijden?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                          Comment


                          • #28
                            Re: LCW Fader ND

                            Heb het filter gisteren binnen gekregen, o.a. door dit draadje nieuwsgierig geworden. Heb 'm gekocht voor mijn Sigma10-20. De eerste testen vallen zeker niet tegen... op 10mm zo goed als geen vignettering...ik heb ook de 77mm versie, waarbij de frontlens 82mm is. Ook zoals hjanssen al heeft ondervonden, geen scherpte verlies. Verder met frontaal tegenlicht toch wel wat flare, maar da's niet zo raar...

                            @hjanssen: die laatste foto, heb je daar het filter voorbij 'max' gedraaid ? ik krijg dat effect alleen als ik m verder dan de laatste stop draai, en als ik door een raam fotografeer op 'max'.

                            Gr. Francois
                            BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5
                            Flickr of Mijn Website

                            Comment


                            • #29
                              Re: LCW Fader ND

                              Daar heb ik niet opgelet, gewoon in de zoeker op 'zwart' gezet.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #30
                                Re: LCW Fader ND

                                Ik denk dat François gelijk heeft. Net een foto gemaakt op het laatste stipje: goed, doorgedraaid naar de aanduiding max± weer die rare effecten.

                                Het lijkt er een beetje op of je het ook in de zoeker kan zien, maar het is zo donker dat het ook wat anders kan zijn.

                                Het lijkt wel op iets van moiré tussen de beide filters, ik ga eens een fotootje naar LCW sturen)als die tenminste e/mail hebben.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X