Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studioinrichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: studioinrichting

Ik weet het niet Nena....mijn ervaring is anders.
    Toen ik nog geen flitslampen had en nog met mijn bouwlampen lekker klungelde kon ik daar best redelijke foto's van maken (met een goede WB instelling en de nodige correcties in PS achteraf).
    Maar als ik mijn interne flits gebruikte TEGELIJK met de bouwlampen had ik een groot probleem, omdat ik de foto's niet goed kreeg qua WB. Gemengd kunstmatig licht, met verschillende Kelvin-waarden is volgens mij heel lastig te corrigeren. Tenminste....dat was mijn ervaring. Daglicht en flitslicht is
    Dus ik persoonlijk zou het TL uitlaten.
    Als ik onzin zwets, corrigeert iemand me vast

Comment

mee eens.
      Die tl-lamp moet gewoon uit. Dat je dat wegflitst is niet waar. Als je bijv je flitser recht voor je model hebt een tl-lamp boven het model , dan zul je dit zeker blijven zien.

Ik heb zelf ook altijd studiofoto's gemaakt in een donkere ruimte met reportage-flitsers. Uitdagend maar echt een gehannes met scherpstellen omdat je gewoon een instellicht mist. Ik had het toen opgelost met een schemerlampje dat net genoeg licht gaf om nog de expressie en houding van een model te kunnen zien. Lampje zette ik dan achter de flitser. Dit werkte in mijn geval perfect.
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Monica, Daniel, zoals ik het begreep van TS heeft ze een TL-lamp WEG van het model, vandaar dat ik 'dacht' dat het niet zoveel kwaad kan.
        Verschillende lichten mengen bij het model is inderdaad niet evident.
        Het hangt ervanaf denk ik hoeveel licht er nog naar het model gaat als TS die TL-lamp verder in de garage aanzet.
        In onze garage kunnen ook 2 wagens en als ik de TL-lamp aanzet, maar in het andere deel foto's neem met flitser, lukt dat wel. Het is een lange garage. Vandaar dat ik die redenering maakte.

Maar ik ga akkoord dat je beter geen TL-licht mengt met flitslicht.
        Last edited by Nena; 27 december 2009, 07:09.
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

bij die sb 900 zitten toch 2 soorten kleurgels.
          en volgens hetgeen ik weet is die groene om bij tl-licht te gebruiken!

in't slechtste geval, koop je gewoon een grijskaart!
          model houd die vast bij het begin, trek 1 foto met de kaart en je bent vertrokken.
          wel best bij verandering van outfit eens opnieuw doen.

daarna in bridge of lightroom de foto met grijskaart gebruiken om alles juist te zetten en dan de gehele reeks selecteren en synchroniseren en 't is gedaan. (en ja 't is verdorie nog goe ook, zelf getest)

verder volg ik d-oracle! flits off camera en gaan! bekijk zijn sticky's effe in het strobist hoekje, valt veel van te leren
          nikon stuff

Comment

hey

heb eens een reflectie gemaakt met aluminium folie om te testen alvorens mij er 1 aan te schaffen
            dit is het resultaat zonder

dit is met reflectie

dat er schaduw is dat komt doordat hij net voor het doek stond dus daar weet ik de oorzaak van maar van waar komt de grijze kleur???? ipv wit
            getrokken in de garage , tl licht uit wel verderop in de garage brandt het
            flister op statief gericht op reflectie scherm
            camera M F8 sluiter 200

graag tips voor een beginnende flitser
            ik ben wel overtuigd van het reflectie scherm welke bevelen jullie aan?

groeten

Comment

Melissa. Dat is een witte achtergrond? Als je die wit wil, kun je best je model zo ver mogelijk voor die achtergrond hebben en heb je nog een tweede licht/flits nodig om die witte achtergrond wit te flitsen.
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

beste

ik had het schema hierboven gevolgd
                en dacht voldoende te hebben aan een externe flits en reflectiescherm zoals vermeld
                ik wist achteraf dat de schaduw komt omdat hij net voor het doek staat maar dat het doek daarom grijs toont dat wist ik niet?
                dus ben ik dan verplicht om een 2de flister aan te schaffen???
                of moet ik iets in stellen op mijn toestel of flitser???

zoals reeds gezegd zijn mijn eerste foto's

voorheen dus voor ik mijn sb 900 fliste ik met mijn interne flits en tl lamp aan en dan kreeg ik een witte achtergrond en ook wat schaduw

Comment

heeft iemand raad??
                  of is een ruimte zonder ramen een onbegonnen zaak?

Comment

Misschien helpt dit je al wat verder in je 'waarom' vraag.

Je laatste foto is heel klein, maar voor mij oogt de achtergrond daar toch ook wel grijs (wel minder dan je andere foto, maar dat heeft misschien te maken met de afstand model/achtergrond/flits die anders is).

Ik zou je flitser ook nog wat hoger zetten. Een regeltje dat je vaak leest om te beginnen is onder een hoek van 45 graden schuin boven je model. Gebruik je een paraplu voor je flitser om het licht wat diffuser te maken. Blijven proberen !
                    Last edited by Nena; 28 december 2009, 13:18.
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

de problemen die je ondervindt hebben te maken met de respectievelijke afstanden tussen flits, onderwerp, achtergrond en ondergrond en de hierdoor ontstane lichtratios. Het principe van light fall-off zoals men zegt.

wil je de achtergrond perfect wit hebben, dan zal je hem apart moeten uitlichten. hiervoor heb je dus minstens één extra flitser nodig

daarmee zal je probleem echter nog niet helemaal opgelost zijn ... want dan ga je nog steeds een iets of wat grijze "ondergrond" krijgen.

het maken van fullbody fotos (of zoals die van jou, zittend op de grond) op een perfect witte ondergrond/achtergrond is niet zo eenvoudig en -naar mijn bescheiden mening- bijna niet haalbaar met enkel een SB-tje en een klein reflectieschermpje.

Als je je hierin wil verdiepen, dan raad ik je ten zeerste de reeks blog-posts van Zack Arias aan, te vinden op zijn site.

Hou er ook rekening mee dat een groot deel van het "wit" te maken heeft met post-processing

Greetz,
                      TravelToy
                      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

heb net even zitten oefenen
                        een bouwlamp op het doek gericht om een wittere achtergrond te bekomen maar dat geeft een gele schijn
                        ook even tl licht aangestoken , slecht idee!!!
                        dan verder foto's genomen met reflectie rechts vlak naast model en mijn flitser net iets boven schouder model op 45 graden en naar het wit plafond gebounced allemaal wel redelijk goed qua belichting ( voor een beginner) op het model maar terug grijze achtergond ipv wit
                        als ik mijn belichting van mijn nikon d90 goed zet dan wordt alles witter maar dan zit ik met lange sluitertijden

besluit: moet ik een studiolamp kopen om op mijn witte achtergrond te laten schijnen???
                        aangezien ik mijn aankopen samen zou doen, wil ik eerst even kijken wat ik allemaal nodig heb, zodat ik alles in 1 keer kan kopen

ps neem ik vinyl (wel vrij duur) of neem ik papier achtergrond

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht
                          heb net even zitten oefenen
                          een bouwlamp op het doek gericht om een wittere achtergrond te bekomen maar dat geeft een gele schijn
                          ook even tl licht aangestoken , slecht idee!!!
                          dan verder foto's genomen met reflectie rechts vlak naast model en mijn flitser net iets boven schouder model op 45 graden en naar het wit plafond gebounced allemaal wel redelijk goed qua belichting ( voor een beginner) op het model maar terug grijze achtergond ipv wit
                          als ik mijn belichting van mijn nikon d90 goed zet dan wordt alles witter maar dan zit ik met lange sluitertijden

besluit: moet ik een studiolamp kopen om op mijn witte achtergrond te laten schijnen???
                          aangezien ik mijn aankopen samen zou doen, wil ik eerst even kijken wat ik allemaal nodig heb, zodat ik alles in 1 keer kan kopen

ps neem ik vinyl (wel vrij duur) of neem ik papier achtergrond
                          gewoon een studioflitsset kopen en je bent van een hoop ergernis af. Ik heb zelf een set van linkstar van rond de 500 euro. Het is niet voor niks, maar als je kijkt hoeveel plezier je ervan hebt, dan stelt die 500 euro niets meer voor.

Op de strobistenmanier (met je sb-900) is leuk , maar alleen in combinatie met bestaand licht. En als je bestaande licht een tl-buis is, dan moet je dat geeneens willen

Ik zou voor papier gaan.

Comment

beste
                            is het zoiets dat je bedoelt maar ben ik dan nog wat met mijn splinternieuwe sb 900 of was dat een miskoop

groeten

Comment

Een SB900 is nooit een miskoop me dunkt. En die kun je zowiezo zeker nog 2dehands kwijt.
                              Als je vooral in je garage wil werken, is een studioflitsset misschien meer aangewezen...
                              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht
                                beste
                                is het zoiets dat je bedoelt maar ben ik dan nog wat met mijn splinternieuwe sb 900 of was dat een miskoop

groeten
                                bijv. ik zou dan zelf voor de Linkstar Flitsset FS-300D gaan. is 100 euro duurder.
                                SB-900 is absoluut geen miskoop.

Maar je moet niet verwachten dat je met 1 sb-900 dezelfde foto's kan maken als met een flitsset. En volgens mij verwacht je dat

Comment

Working...
                                X