Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studioinrichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• studioinrichting

beste

ik ben in bezit van een nikon d90 en een sb 900 flitser
    momenteel neem ik foto's in mijn garage ( 3 m op 6 m) met een wit doek van 2 m breed
    niks van natuurlijke verlichting dus moet ik de tl lamp aansteken
    ik heb wel een wit plafond waar ik mijn flitser kan laten op weerkaatsen
    wie kan me uitleggen hoe ik in deze situatie een mooi portet kan maken van de kinderen
    wat moet ik nog evt aanschaffen
    graag jullie advies

mvg

Re: studioinrichting

Hey,

De D90 kan volgens mij de SB900 draadloos aansturen.

Je kan je experimenten starten met de SB900 los van je camera te gebruiken. Dat kan via een statief en een goedkoop paraplu. Wil je echt low cost gaan, gewoon recht toe recht aan met het bounce kapje voor de flitser.

Kijk op dit forum eens in het strobist gedeelte voor meer info.

Wil je meer naar studio inrichting gaan en je wilt er wat centen voor op tafel leggen, de BxRi serie van Elincfhrom is een aanrader. Koop er wel een reflector en paraplu bij. Standaard zitten er 2 softboxen in de set.

Goedkoper alternatief is de D-light kit van Elinchrom.

Have fun!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht
      beste

ik ben in bezit van een nikon d90 en een sb 900 flitser
      momenteel neem ik foto's in mijn garage ( 3 m op 6 m) met een wit doek van 2 m breed
      niks van natuurlijke verlichting dus moet ik de tl lamp aansteken
      ik heb wel een wit plafond waar ik mijn flitser kan laten op weerkaatsen
      wie kan me uitleggen hoe ik in deze situatie een mooi portet kan maken van de kinderen
      wat moet ik nog evt aanschaffen
      graag jullie advies

mvg
      absoluut geen TL aansteken! Geeft vieze kleuren... gebruik je SB900 los van je camera, stuur deze aan door je interne flits als commander te gebruiken, maar laat die niet meeflitsen... koop een groot stuk isomo (60 * 120), gebruik dat als reflector

zet je kamera op Manueel: F:8 en 1/125

regel je flash in het menu: bracketing/flits (e3) op commander mode
      en zet ingeb flits op stand "--"
      groep A op DDL en zet je SB900 ook op groep A

dan zal je interne flits je SB900 sturen, zonder zelf mee te flitsen... en de reflector zal de andere kant van het model oplichten...

eventueel kan je hier met een parapluutje werken, maar ga daar voor eens in het strobist forum kijken...

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

ik zou het ook doen zoals d_oracle het aangeeft ... alleen ... ik zou net iets verder gaan en het proberen met de flits op M (manueel) en de flitskracht dan te regelen naar gelang het effect je wil bereiken.

die TL zou ik ook proberen te vermijden ... maar dan zou het wel eens lastig kunnen worden om te focussen ... als je toch een TL moet hebben om iets of wat licht te hebben ... koop er dan eentje die daglicht geeft ... zo vermijd je idd kleurzweem.

je zou er versteld van staan hoeveel mogelijkheden je met die SB-900 en een reflectieschermpje hebt ... dus no need to go and spend lots of money

Greetz,
        TravelToy.
        www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          door je interne flits als commander te gebruiken, maar laat die niet meeflitsen
          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          op commander mode
          en zet ingeb flits op stand "--"
          Hoe je de pop-up ook instelt, er is altijd een sync flits als de sluiter open is(hoe zouden de andere flitsen moeten weten wanneer ze moeten flitsen?). Deze kan soms hinderlijk zijn. Oplossing: SG 3IR een IR doorlaatfilter, dat voor je pop-up hangt. Onnikons goedkoop.

Test voor sync flits: commander mode, pop-up op "--" en dan foto nemen in de spiegel.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Hoe je de pop-up ook instelt, er is altijd een sync flits als de sluiter open is(hoe zouden de andere flitsen moeten weten wanneer ze moeten flitsen?). Deze kan soms hinderlijk zijn. Oplossing: SG 3IR een IR doorlaatfilter, dat voor je pop-up hangt. Onnikons goedkoop.

Test voor sync flits: commander mode, pop-up op "--" en dan foto nemen in de spiegel.
            klopt ... maar ik denk dat die flits te verwaarlozen is als je manueel werkt en de SB-900 sterk genoeg instelt (op 1/4 ofzo) ... ik heb er alleszins nog nooit last van gehad.

Greetz,
            TravelToy

PS je kan ook gewoon je hand voor houden (voor niet tegen)... kost ook niets en werkt ook perfect (wel beetje oefenen )
            www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

vandaag eens deze tip getest maar ik moest véél te lange sluitertijden (1 sec) nemen omdat ik geen invallend licht heb
              en met 1 sec sluiter kan je cht geen kinderen fotograferen
              toen ik vroeger zonder externe flits foto's nam dan liet ik de TL lamp aan
              laat ik het tl licht toch aan of moet ik een extra lichtbron kopen???

Comment

Melissa, heb je je flits gebruikt, want zo ja, dan hoef je toch geen 1 sec. te belichten?

Hoe was je opstelling en andere instellingen?
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

het was de eerste keer dat ik mijn sb 900 extern gebruikte
                  nikon d90 menu flits commander interne '--' stand en sb 900 op DDL
                  mijn belichting op de camera moet toch altijd op nul staan voor een goede belichting??
                  dus als ik de belichting goed wou zetten dan kreeg ik een sluitertijd van 1 sec
                  in de garage hebben we dus plaats voor 2 auto's waar onze auto staat heb ik de tl lamp laten branden om toch wat licht te hebben en boven mijn model heb ik de tl lamp uit gedaan( was geen echt model hoor maar een voorwerp om te oefenen)
                  moet ik nog iets instellen op mijn flitser zelf buiten dat hij op remote staat???
                  misschien allemaal domme vragen maar ken dus niks van extern flitsen

Comment

mijn belichting op de camera moet toch altijd op nul staan voor een goede belichting??
                    Je hoeft geen rekening te houden met je interne lichtmeter, want deze kan niet juist meten met flits. Die 1 sec. is wat je volgens je lichtmeter nodig had gehad zonder flits.
                    Probeer de instellingen maar even zoals d_oracle die aangaf, je zult zien dat je foto niet slecht belicht zal zijn.
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

ah zo dat wist ik dus niet
                      morgen probeer ik het dus opnieuw !
                      en met of zonder tl lamp?

Comment

ah zo dat wist ik dus niet
                        morgen probeer ik het dus opnieuw !
                        en met of zonder tl lamp?
                        Dat doet er niet echt toe eigenlijk. Je flits zal het TL-licht normaal wegflitsen.
                        Met je diafragma bepaal je welke scherptediepte je wil.
                        Meestal wordt vertrokken van een F8.
                        Sluitertijd zet je op 1/200 of iets dergelijk (niet hoger dan de synchronisatiesnelheid van je toestel en voor D90 is dat 1/200 denk ik).
                        Met je flitssterkte bepaal je dan de belichting van je model.
                        Ook de afstand flits/model speelt een rol.
                        Met je sluitertijd kun je dan verder bepalen in hoeverre je het omgevingslicht wil laten meespelen of niet.

En verder.. ik ben ook maar een beginneling. De experts zullen mij zeker verbetern indien nodig
                        Als je gaat lezen op de strobist blog in the learning 102 module zul je veel van de technische aspecten kunnen lezen.
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                          ik zou het ook doen zoals d_oracle het aangeeft ... alleen ... ik zou net iets verder gaan en het proberen met de flits op M (manueel) en de flitskracht dan te regelen naar gelang het effect je wil bereiken.

die TL zou ik ook proberen te vermijden ... maar dan zou het wel eens lastig kunnen worden om te focussen ... als je toch een TL moet hebben om iets of wat licht te hebben ... koop er dan eentje die daglicht geeft ... zo vermijd je idd kleurzweem.

je zou er versteld van staan hoeveel mogelijkheden je met die SB-900 en een reflectieschermpje hebt ... dus no need to go and spend lots of money

Greetz,
                          TravelToy.
                          TL-licht is echt een ramp....ik zou eerder mijn deur een klein tikkie open zetten, serieus!

Voor zo'n donkere ruimte zou een studiolamp veel beter geschikt zijn denk ik. Het continu licht van de studiolamp kun je gebruiken om de ruimte te verlichten en te focussen.

Comment

vandaag eens deze tip getest maar ik moest véél te lange sluitertijden (1 sec) nemen omdat ik geen invallend licht heb
                            en met 1 sec sluiter kan je cht geen kinderen fotograferen
                            toen ik vroeger zonder externe flits foto's nam dan liet ik de TL lamp aan
                            laat ik het tl licht toch aan of moet ik een extra lichtbron kopen???
                            Je toestel meet het licht van de TL lampen, niet van de flits!
                            Maar als je de camera op M-mode zet en de standen invoert die d'Oracle doorgaf ( Diafragmawaarde f/8 bv en sluitertijd 1/125 sec) de ISO zo laag mogelijk zet (!!) zul je zien dat je flits de foto goed belicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              TL-licht is echt een ramp....ik zou eerder mijn deur een klein tikkie open zetten, serieus!
                              Das waar, maar die TL-lamp boven de auto weg van het model lijkt me niet echt een probleem te zijn en dan heeft ze toch iets van licht.

En anders de garagepoort wat openzetten, idd
                              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                              X