Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe doen jullie het?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe doen jullie het?

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Voor Windows:
    Sinds Win Xp mag je de usb aansluitingen (zo worden de geheugenkaartjes ook aanzien) gewoon uittrekken, mits je zeker bent dat er geen schrijfakties meer gaande zijn.
    Als je eerst uitwerpen kiest ben je zeker dat er geen schrijfakties meer bezig zijn.

Bij Windows 2000 moest je inderdaad eerst op apparaat stoppen klikken alvorens het kaartje uit te halen.
    Dat is IMHO helemaal niet juist .. voor een mobiele USB device (oa dus ook een card reader) kan men twee standen instellen naargelang men de data overdracht wil bufferen (cachen) of niet. De data overdracht snelheid is verschillend voor de twee opties. Bij de keuze voor "gebufferd" moet men de cardreader eerst "loskoppelen" via het "veilig hardware verwijderen" ikoontje in de taakbalk (links onderaan) dat zorgt er voor dat eventueel "gebufferde" data eerst nog correct weggeschreven worden vooraleer de hardware vrijgegeven wordt. Het komt er dus op aan om te weten hoe uw device ingesteld is onder windows.
    FWIW
    (Ik hang gewoon de camera aan de usb poort en de Canon EOS Utility doet gewoon al de rest, feilloos )

Comment

Ik zet soms m'n toestel niet uit vooraleer ik het kaartje er uit haal (of er in steek). Zolang hij maar niet bezig is met een foto te schrijven of weer te geven zou dat toch geen probleem moeten geven..?

Het kaartje doe ik ook gewoon uit de kaartlezer (die bij het kaartje in de verpakking zat) zonder 'uitwerpen', zolang het niets (zichtbaar) aan het doen is.

Heb ook nog nooit problemen gehad.

Comment

Wat een onderwerptitel om de aandacht te trekken

Inderdaad, je moet opletten of er geen schrijfacties bezig zijn.
        Maar, hoe zie je dat ?
        Doordat er nog ledjes knipperen? Niet altijd (als er al ledjes zijn).

De laatste tijd gebruiken we regelmatig USB-sticks/drives en/of SD-kaarten om backup's te doen en het is helaas al meerdere keren voorgevallen dat de backup's corrupt waren.
        Het kwam telkenmale voor doordat men het USB- en/of SD-ding eruit had genomen zonder af te sluiten. Dit was/is zowel bij XP en SUSE-Linux. (Vista hebben we nooit gehad).
        Aangezien ik een optimist ben met heel veel ervaring doe ik eerst afsluiten alvorens te verwijderen. Zo mogen mij nog 1000x zeggen dat het veilig is maar 1 corrupte backup vraagt veeeeeeeeeel meer tijd achteraf dan het afsluiten. Mijn collega's die het ook voor hebben gehad doen nu terug eerst afsluiten alvorens te verwijderen.

mvg
        Marc
        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
        M.v.g. Marc

Comment

hier ook gewoon camera aan pc!

cardreader leest geen sdhc's en heb geen zin om een andere te kopen
          nikon stuff

Comment

Ik probeer meestal de camera aan de pc te hangen, ipv van kaartje eruit te halen.
            Logica erachter is dat alle connectoren kapot gaan bij gebruik.
            Een camera kan (waarschijnlijk) zonder usb aansluiting werken. Met een kapotte geheugenkaart connector? maw. de usb aansluiting mag dus eerst kapot gaan.
            Het risico zal waarschijnlijk kleiner zijn bijcamera's die de mechanisch minder gevoelige sd cards gebruiken.
            Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

Het grootste nadeel om rechtstreeks vanaf de camera te werken is dat dan de camera nog voldoende batterij capaciteit moet hebben. Als de batterij te leeg is en je bent aan het lezen/schrijven op het kaartje dan kan je problemen hebben.

Ik gebruik ook een kaartlezer want ik heb meestal het kaartje zowiezo al verwisseld in de camera. Er zit al een ander in om terug te kunnen shooten nog vaak voordat de vorige kaar is overgezet op PC.

Maar in principe in een kaartlezer moet je altijd uitwerpen kiezen. Het is de enigste manier op zeker te zijn dat alle lees/schrijfacties ook daadwerkelijk zijn afgerond.

Ik heb een Mac en daar is het simpel om het kaartje dat een eigen icoon op de desktop krijgt even naar de prullemand te slepen om het uit te werpen.

Op de avondschool heeft de leerkracht vaak problemen gehad met een USB-stick. hij stak die onze PC, waar wij dan de opdracht moesten opzetten. En hij trok de USB eruit al de copieeractie leek te zijn afgelopen. Hij moest vaak achteraf terugkomen om te vragen om het er nog eens op te zetten, want er was iets misgelopen...
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Het grootste nadeel om rechtstreeks vanaf de camera te werken is dat dan de camera nog voldoende batterij capaciteit moet hebben. Als de batterij te leeg is en je bent aan het lezen/schrijven op het kaartje dan kan je problemen hebben.

Ik gebruik ook een kaartlezer want ik heb meestal het kaartje zowiezo al verwisseld in de camera. Er zit al een ander in om terug te kunnen shooten nog vaak voordat de vorige kaar is overgezet op PC.

Maar in principe in een kaartlezer moet je altijd uitwerpen kiezen. Het is de enigste manier op zeker te zijn dat alle lees/schrijfacties ook daadwerkelijk zijn afgerond.

Ik heb een Mac en daar is het simpel om het kaartje dat een eigen icoon op de desktop krijgt even naar de prullemand te slepen om het uit te werpen.

Op de avondschool heeft de leerkracht vaak problemen gehad met een USB-stick. hij stak die onze PC, waar wij dan de opdracht moesten opzetten. En hij trok de USB eruit al de copieeractie leek te zijn afgelopen. Hij moest vaak achteraf terugkomen om te vragen om het er nog eens op te zetten, want er was iets misgelopen...
                Raar, bijna al de fotografen die ik ken, alsook de leden van de fotoclub, werken met een snelle USB reader.
                Die gasten spreken over koekjes & de koekjesvreter, zijnde het kaartje en de reader.
                Hier op het forum zijn er dan weer heel veel die recht vanuit de camera werken.
                Ik weet ook niet wat het beste is, maar vermits ik ook een snelle multi-vreter heb, steek ik de koekjes daar maar in.
                Ik heb ook meerdere Extreme III kaartjes en dus moet ik ze wel verwijderen uit de camera.
                SF

Btw, de uitwerpers, hier, blijven dus uitwerpen, voor alle veiligheid.
                00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  yep, tot 60 graden.
                  grt,bouk.
                  Boven de 60 graden vervagen de kleurkes.

Comment

Heb één keer via een kaartjeslezer de foto's willen overzetten. Nooit meer.
                    Kaartje uit de Nikon, in pc overzetten foto's, formateren kaartje in pc en terug in Nikon en een format van het kaartje.

Comment

Ik formatteer de koekjes eigenlijk enkel via/op de PC en dat werkt perfect.
                      Dan kun je een specifieke naam geven aan het koekje, in de camera gaat dat niet, dacht ik.
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                        Heb één keer via een kaartjeslezer de foto's willen overzetten. Nooit meer.
                        .
                        Wat was daar dan zo aan
                        Heeft niets dan voordelen volgens ons, dus zal er wel iets fout geweest zijn, in de manier waarop of aan de vreter of aansluiting, zelf.
                        Hier op de club wordt veel geklaagd, maar eigenlijk nooit over dat?
                        SF
                        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                          Ik formatteer de koekjes eigenlijk enkel via/op de PC en dat werkt perfect.
                          Dan kun je een specifieke naam geven aan het koekje, in de camera gaat dat niet, dacht ik.
                          SF
                          dan heb je "wreed" veel geluk ... vroeg of laat heb je daar een gigantische flop mee waarbij een ganse shoot onleesbaar wordt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                            Wat was daar dan zo aan
                            Heeft niets dan voordelen volgens ons, dus zal er wel iets fout geweest zijn, in de manier waarop of aan de vreter of aansluiting, zelf.
                            Hier op de club wordt veel geklaagd, maar eigenlijk nooit over dat?
                            SF
                            Ik zie totaal geen voordeel aan het gebruik van een reader .. je moet zelf de ganse "administratie" doen ... voor Canon gebruikers gaat er IMHO niets boven de EOS Utility doet alles zelf en vol-automatisch zelfs de herkenning van verschillende cameras op dezelfde usb poort
                            (.. en de tweede keer dat ik er een gebruikte waren al mijn fotos corrupt ...)
                            FWIW

Comment

DIt is zo'n beetje dezelfde vraag als:
                              "Mag ik een windows PC uitschakelen door de stekker eruit te trekken?"

Wel:
                              "Ja, meestal wel. Als er geen schrijfacties meer actief zijn, geen kritische files meer open staan etc."

Maw. 100x gaat het goed, maar de 101e keer kun je prijs hebben.

Hoe kun je trouwens zeker zijn dat er geen schrijfacties meer gaan gebeuren net op het moment dat je je kaartje uittrekt?

Het is trouwens eveneens het veiligste om je kaartje steeds in je fototoestel te formatteren. Het kan namelijk zijn dat het toestel enkele "hidden" files aanmaakt of bepaalde folders met verplichte naamgeving creëert.

Waarom risico's nemen als het niet hoeft?
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

Bon, dan ga ik dat zeker doen, in het vervolg wordt het format in de camera.
                                ... en Idd waarom zou ik dat risico nemen.
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X