Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter zit (muur)vast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filter zit (muur)vast

    Hallo allemaal, heb vorige week een nieuw filter aangeschafd (ND110). Dit filter heb ik vandaag ook gebruikt maar eenmaal opgeschroefd is het er niet meer af te krijgen. Heb het zelf geprobeerd, m'n vader, mensen van de fotozaak, maar kregen er geen beweging in (ook met theedoek/vochtige theedoek). Normaal (UV) zou ik het minder erg vinden, maar nu zit er een 10stop grijsfilter op waardoor ik dus niks kan zien en de lens verder dus ook niet kan gebruiken. Heeft iemand van jullie een idee (of ervaring) waardoor ik het filter eraf kan krijgen (zonder de lens of filter te slopen)? (ik gebruik het icm 10-22 van canon)
    Zou het zeer op prijs stellen.

    Groeten Andreas
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

  • #2
    Re: filter zit (muur)vast

    Doek erover doen ter bescherming en zo'n tang om glazen potten te openen uit de keuken proberen ?

    Ik heb ergens gelezen dat er een speciale tang voor bestaat zodat je rondom de filter dezelfde kracht kan zetten, door met je hand te draaien zet je kracht op vijf punten, niet op heel de filter.

    Ik dacht ook dat hem koud leggen de filter iets losser zou kunnen maken, maar daar ben ik niet zeker van.

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: filter zit (muur)vast

      hey mark, dank je voor je antwoord. Ja , m'n moeder was al op zoek naar zo'n tang maar hadden er niet eentje in huis liggen (dus blokker waarschijnlijk). Kan je met zo'n tang een grotere kracht uitoefenen dan ('k zal mezelf niet echt slap noemen ) de gemiddelde man op uiterste krachtinspanning (met natte theedoek)?
      1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

      Comment


      • #4
        Re: filter zit (muur)vast

        Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
        hey mark, dank je voor je antwoord. Ja , m'n moeder was al op zoek naar zo'n tang maar hadden er niet eentje in huis liggen (dus blokker waarschijnlijk). Kan je met zo'n tang een grotere kracht uitoefenen dan ('k zal mezelf niet echt slap noemen ) de gemiddelde man op uiterste krachtinspanning (met natte theedoek)?
        Meer kracht zou ik niet zeggen, maar je hebt in elk geval al een soort hefboom effect omdat de handvaten aan de zijkant zitten, en je verspreid de kracht over de hele filter (of deksel ) ... wel niet te hard knijpen hé, zo'n 10 stop filter kost redelijk wat geld hé.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: filter zit (muur)vast

          voor je met tangen aan de gang gaat, probeer eerst eens met een rekker, liefst een brede. Bij gebrek aan een brede, kan je meerdere gewone combineren. Wikkel die rond de filter.
          Met het rubber van de rekker heb je veel meer grip.

          MVG
          -Spider-
          Bezoek ook eens Spider's Web

          http://www.spidersweb.be

          Comment


          • #6
            Re: filter zit (muur)vast

            misschien is het wat ver gezocht maar om het oliefilter van je auto los te schroeven wordt een speciale tang gebruikt die zich rond de filterhouder klemt.
            aangezien de filterhouder snel kapot gaat bij te veel kracht gebruikt deze tang een speciaal maar envoudig principe,
            en als de oliefilterhouder (is meestal van dun plastic) het kan verdragen zal je NDfilter er zeker tegen kunnen.
            de tangen zijn in verschillende maten verkrijgbaar bij de meeste autoshops en niet te duur... misschien is het een oplossing, in elk geval veel succes met de operatie

            op o.a. deze site kan je ze vinden (plus een grote afbeelding)
            Een garage inrichten doe je met de werkbanken, gereedschapswagens, werkplaatsinrichting en gereedschappen van Datona! Razendsnel geleverd!

            Comment


            • #7
              Re: filter zit (muur)vast

              Warmte zet uit. misschien eens proberen om de filter en alleen de filter in warm water te houden? Ik heb eens een filter gehad die muur en muurvast aan mijn zonnekap vasthing. Was uv, maar stond na uit te lenen vol krassen, heb die dan maar stukgeslagen.

              Comment


              • #8
                Re: filter zit (muur)vast

                Ik wil er nog ff snel aan toe voegen dat ik géén commissie krijg van deze onlineshop. De link is enkel ter illustratie van het model en de prijs...

                Comment


                • #9
                  Re: filter zit (muur)vast

                  Een opener van dit pricipe (zie afbeelding) is misschien de beste oplossing. Veel minder kans op beschadiging daar de grip uit rubber bestaat.

                  Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

                  Comment


                  • #10
                    Re: filter zit (muur)vast

                    die tip is al van bij post 2 gegeven
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: filter zit (muur)vast

                      Inderdaad, bij mij is het al eens gelukt door enkel het filter te verwarmen (met bvb warm water). In halve minuut is hij gegarandeerd los!

                      Comment


                      • #12
                        Re: filter zit (muur)vast

                        Grappig, want warmte doet metaal uitzetten, en aangezien de meeste filters in de lens draaien (de lens is het vrouwke en 'ontvangt' de filter) is dat totaal het tegenovergestelde, dan zou de filter nog vaster komen te zitten wegens uitgezet.
                        Luister dus maar naar de tips van Lambocars uit 2, direct goed beantwoord.

                        Comment


                        • #13
                          Re: filter zit (muur)vast

                          Oorspronkelijk geplaatst door ErrEs Bekijk bericht
                          misschien is het wat ver gezocht maar om het oliefilter van je auto los te schroeven wordt een speciale tang gebruikt die zich rond de filterhouder klemt.
                          aangezien de filterhouder snel kapot gaat bij te veel kracht gebruikt deze tang een speciaal maar envoudig principe,
                          en als de oliefilterhouder (is meestal van dun plastic) het kan verdragen zal je NDfilter er zeker tegen kunnen.
                          de tangen zijn in verschillende maten verkrijgbaar bij de meeste autoshops en niet te duur... misschien is het een oplossing, in elk geval veel succes met de operatie

                          op o.a. deze site kan je ze vinden (plus een grote afbeelding)
                          http://www.datona.nl/oliefilter-tang...2997b399421a9b
                          Raar model van sleutel, ik vraag me af waar ze de ruimte vinden om hem te plaatsen en te draaien. Nooit gezien, vraag me trouwens af als dat voldoende cirkelvorm heeft op het moment dat je gaat duwen (oliefilters vergeven veel)
                          Ik heb ook ergens een combinatie van filters die met de regelmaat van de klok spant en volgens mij bestaat de truc erin om de drukpunten zo egaal mogelijk te plaatsen. Die Nutella-spanner is imho te breed en zal niet goed pakken op de dunne ring van de filter.
                          Er bestaat echter een gekend model van oliefiltersleutel (als men alleen maar in de verlengde van de patroon erbij kan en dus geen plaats heeft om te draaien) die pakt op drie punten die zich aanspannen als je kracht zet, rond die drie punten een rubber en dat zou moeten gaan.

                          Ander idee, goedkoper : rubberen O-ring of dik plaklint of zoiets errond en vervolgens een groot model spanring, dat duwt aardig cirkelvorming. Moet lossen.
                          Misschien eerst een paar minieme druppeltjes kruipolie op de plaats waar de schroefdraad aansluit.

                          Paul

                          Comment


                          • #14
                            Re: filter zit (muur)vast

                            Gebruik een rubberen afwashandschoen om meer grip te hebben op de filter en eet wat meer boterhammekes

                            nee ik heb dit op reis ook nog voorgehad en zo kreeg ik hem eraf. Succes!
                            Website http://www.kristofpattyn.be

                            a lotta canonstuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: filter zit (muur)vast

                              Wellicht is slopen toch een optie.
                              Dit wil je toch niet vaker meemaken?
                              Dan koop je een filter met messing rand, die schijnen niet muurvast te gaan zitten.
                              Tot op heden is dat ook mijn ervaring.

                              Of is de huidige ook al met messing rand?
                              Dan volg ik dit onderwerp met buitengewone interesse omdat het mij dan ook kan gaan gebeuren.

                              Succes er mee.

                              Comment

                              Working...
                              X