Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wegschrijfsnelheid CF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wegschrijfsnelheid CF

    Hallo iedereen,

    Ik ben aan het rondkijken voor een tweede geheugenkaartje voor mn Sony. Omdat ik Sandisk wat ken van andere zaken, ben ik naar dit merk gaan kijken.

    Ik heb ondertussen een gedacht van wat ik wil, maar ik zit met een vraagje ivm de wegschrijfsnelheid. Aangezien een 8GB (15mb/s) evenveel kost als een 4GB (30mb/s) (wel bij fotokonijnenberg), vroeg ik mij af hoe belangrijk die snelheid is.

    Ik heb een sony a300, ben meer gelegenheidsfotograaf. Ik heb nu een 4GB (20mb/s) kaartje van Sony en ik ben wel tevreden van de snelheid. Ik trek mn foto's ook altijd in RAW en die zijn toch rap een 10 MB...

    Aangezien ik nog nooit met een ander kaartje gewerkt heb zou ik graag wat ervaringen van jullie horen voor ik over ga tot aankoop

    (PS: andere winkels mogen ook medegedeeld worden, zelf ben ik van W-VL en hier hebben we niet echt veel goeie winkel vind ik, dus het zal wss zo ie zo via webshop gebeuren)

    Bedankt voor jullie hulp!!
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

  • #2
    Re: Wegschrijfsnelheid CF

    ik gebruik sandisk Ultra II en Extreme III door elkaar. Allen kaartjes van 4 of 2 Gb. Ik merk geen verschil tussen beide tupes.
    Ik denk dat het verschil hem vooral zit in het inlezen in je computer.
    Misschien merken sportfotografen hier wel verschil in, maar voor algemeen gebruik zou ik er niet meer geld aan uitgeven dan nodig.

    Comment


    • #3
      Re: Wegschrijfsnelheid CF

      Aha, ik dacht dat het mn toestel wat zou vertragen.. Aangezien een RAW soms 15mb kan zijn en de snelheid 15mb/s is...

      Alvast bedankt voor je antwoord Ben momenteel eens wat prijzen aan het vergelijken, denk om voor 8GB (15mb/s) te gaan.
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Wegschrijfsnelheid CF

        Kijk voor je kaartjes ook eens bij computerwinkels, kan regelmatig nog goedkoper terecht
        d700 - d200 - d60 - 35/1.8 - 50/1.8 - 28-70/2.8 - 70-200/2.8 - 12-24/4

        Comment


        • #5
          Re: Wegschrijfsnelheid CF

          1.Zoek eens uit wat de schrijfsnelheid van je camera is.

          2. Maqak je altijd maar 1 foto en nooit een burst dan maakt de snelheid van de kaart helemaal niks uit en zelfs tot een volle buffer blijft de camera in een burst op volle snelheid werken(met een snelle en langzame kaart), alleen duurt het veel langer/korter tot dat het buffer weer leeg is.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Wegschrijfsnelheid CF

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            1.Zoek eens uit wat de schrijfsnelheid van je camera is.

            2. Maqak je altijd maar 1 foto en nooit een burst dan maakt de snelheid van de kaart helemaal niks uit en zelfs tot een volle buffer blijft de camera in een burst op volle snelheid werken(met een snelle en langzame kaart), alleen duurt het veel langer/korter tot dat het buffer weer leeg is.
            Dat mag je hier niet zeggen volgens de forumregels Hjanssen.

            Comment


            • #7
              Re: Wegschrijfsnelheid CF

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Dat mag je hier niet zeggen volgens de forumregels Hjanssen.
              In België had ik ook iets heel anders getypt.....waarschijnlijk a1a.....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Wegschrijfsnelheid CF

                Ik gebruik zelden de burst mode. Af en toe eens, maar niet genoeg om er een kaartje met snellere snelheid te kopen.

                Ik heb eens rondgekeken en ik denk dat de a300 een schrijfsnelheid van 15mb/s heeft.
                4GB (15mb/s) zou dus eigenlijk moeten volstaan, aangezien ik al een 4GB kaartje heb.
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Wegschrijfsnelheid CF

                  Ik denk dat het bij een Sony Alpha 300 niet zoveel uitmaakt, maar je moet er wel rekening mee houden dat je later misschien een sneller toestel koopt en uw geheugen dan wat traag gaat zijn.
                  Anderzijds is het ook zo dat daartegen het geheugen ook weer minder kost.
                  Of je kan wat meer geven en een Sandisk CF Extreme III 8gb kopen bij Studio 73 voor €49.95
                  Even rondzoeken kan dikwijls vele euro's in prijs schelen.
                  Of in en computerwinkel eens rondneuzen.
                  Ik kom regelmatig in een computerwinkel in Breda en daar kost een Kingston Compact Flash 8GB Elite Pro CF/8GB-S2 €23.95 een Kingston Compact Flash 16GB Elite Pro CF/16G-S2 kost er €39.95 beide met een leessnelheid - tot 25MB/sec en een schrijfsnelheid tot 20MB/sec.
                  Het is niet omdat het een ander merk is dat het niet goed zou zijn hoor, Kingston is wereldbekend voor zijn geheugen.
                  Last edited by Sus; 1 oktober 2009, 12:47.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wegschrijfsnelheid CF

                    Momenteel ben ik niet van plan van een ander toestel te kopen. Ik heb hem nog maar 3 maand.

                    Ben momenteel aan het twijfelen tussen 4 of 8 GB (15mb/s). Want zoveel scheelt de prijs niet tussen die 2
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wegschrijfsnelheid CF

                      Sas: je hebt inderdaad gelijk dat Kingston ook een gekend merk is. Ik heb enkele winkels vergeleken (oa konijn, cameranu, studio73 en nog ene... kan er niet op komen)

                      Ik heb thuis de verschillende prijzen opgeschreven, en het scheelt inderdaad per winkel enkele euro's. Al moet ik de verzendingskosten er wel bijnemen
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wegschrijfsnelheid CF

                        Op een geheugenkaartje zal dat niet zo spectaculair zijn (alhoewel dat ik ook prijsverschillen vind van bijna €30) maar het loont wel de moeite van eens rond te neuzen.
                        Gisteren nog een batterijgrip gezien voor Nikon, op de ene plaats €139 en op de andere €269.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wegschrijfsnelheid CF

                          Ik heb toch prijsverschillen van €10 gevonden ongeveer. Het verschil is zeker duidelijk tussen Belgische en Nederlandse winkels.

                          Hier in de winkel kosten meeste 8 GB (30mb/s) kaartjes ong €50 a 55 euro. Online vind ik ze voor €28...
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wegschrijfsnelheid CF

                            Ik ben aan het twijfelen om een geheugenkaartje te bestellen bij ofwel geheugenkaart.be ofwel cameranu.nl

                            Kan iemand me zeggen waarom wel of waarom niet één van die twee winkels nemen? Prijs + verzending komt zelfde uit. Maar misschien zijn er hier mensen met slechte ervaringen met één van de twee winkels?
                            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wegschrijfsnelheid CF

                              Neem eens een kijkje in de "CF/SD Performance Database" op http://www.robgalbraith.com/bins/mul...e.asp?cid=6007 .

                              Met de gegevens die daar staan kan je je een idee vormen van het verschil in snelheid tussen de dure en goedkope kaartjes.

                              Jos
                              [ nick gewijzigd - was vroeger joxyD ] Canon stuff.

                              Comment

                              Working...
                              X