Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter zit (muur)vast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: filter zit (muur)vast

    Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
    Gebruik een rubberen afwashandschoen om meer grip te hebben op de filter en eet wat meer boterhammekes
    volgens m'n moeder eet ik al te veel..

    @heaucheneaudt: slopen? **kuch** (€100), geen idee trouwens of ie messing is, dacht het volgens mij niet maar weet niet zeker.

    Ik moest van 5 tot 9 werken (stomme supermarkt) dus vandaar dat ik een beetje afwezig was. Heb het filter er inmiddels afgekregen, maar ging niet zo heel gemakkelijk. Heb er eerst zo'n dik elastiek om heen gedaan (van de post enzo) daarna zo'n pottenopener erop. En na 3 pogingen ging ie er eindelijk af... (pfff ). Heel veel bedankt voor de tips. Kan ik allemaal gebruiken mocht het nog een keertje gebeuren.
    @ lambocars, ja.. hij koste heel wat (en dan ook nog een 77mm). Maargoed, hij is eraf en dat is het belangrijkste
    Had achteraf meteen die opener moeten gebruiken, zit nu met 3 open blaren
    Maar ben al lang blij dat ie er dus af is.
    Allemaal heel erg bedankt.
    En een fijn weekend,

    Groetjes Andreas
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

    Comment


    • #17
      Re: filter zit (muur)vast

      Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      Grappig, want warmte doet metaal uitzetten, en aangezien de meeste filters in de lens draaien (de lens is het vrouwke en 'ontvangt' de filter) is dat totaal het tegenovergestelde, dan zou de filter nog vaster komen te zitten wegens uitgezet.
      Luister dus maar naar de tips van Lambocars uit 2, direct goed beantwoord.
      Idd .. en ongelijkmatig opwarmen van glas doet spanningen ontstaan in het glas wat de optische kwaliteit erg leuk kan beinvloeden .. vooral als je dat filter achteraf nog wil gebruiken ..

      Comment


      • #18
        Re: filter zit (muur)vast

        Ook mijn tip zou zijn een rubberen handschoen o.i.d. Ik heb zelf ook wel eens goede resultaten gehad door een stuk antislip rubber te gebruiken en een latex matje zou ook kunnen werken voor maximale grip.
        Zelf gebruik ik vaak de diepvries als 2 filters vast zitten op elkaar, misschien dat een icepack ook wonderen kan doen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #19
          Re: filter zit (muur)vast

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Raar model van sleutel, ik vraag me af waar ze de ruimte vinden om hem te plaatsen en te draaien. Nooit gezien, vraag me trouwens af als dat voldoende cirkelvorm heeft op het moment dat je gaat duwen (oliefilters vergeven veel)
          Ik heb ook ergens een combinatie van filters die met de regelmaat van de klok spant en volgens mij bestaat de truc erin om de drukpunten zo egaal mogelijk te plaatsen. Die Nutella-spanner is imho te breed en zal niet goed pakken op de dunne ring van de filter.
          Er bestaat echter een gekend model van oliefiltersleutel (als men alleen maar in de verlengde van de patroon erbij kan en dus geen plaats heeft om te draaien) die pakt op drie punten die zich aanspannen als je kracht zet, rond die drie punten een rubber en dat zou moeten gaan.

          Ander idee, goedkoper : rubberen O-ring of dik plaklint of zoiets errond en vervolgens een groot model spanring, dat duwt aardig cirkelvorming. Moet lossen.
          Misschien eerst een paar minieme druppeltjes kruipolie op de plaats waar de schroefdraad aansluit.

          Paul
          tja, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat zo'n oliefilter snel barst met een ander type sleutel. met dit type gaat hij eraf alsof het niets is.
          maar on-topic heeft TS het probleem redelijk eenvoudig kunnen oplossen.

          Comment


          • #20
            Re: filter zit (muur)vast

            Oorspronkelijk geplaatst door ErrEs Bekijk bericht
            eenvoudig
            nouu....

            Ben er wel een volle middag mee bezig geweest. En tja.. als niemand 't lukt zakt de moed toch al vrij gauw in de schoenen.
            1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

            Comment


            • #21
              Re: filter zit (muur)vast

              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Grappig, want warmte doet metaal uitzetten, en aangezien de meeste filters in de lens draaien (de lens is het vrouwke en 'ontvangt' de filter) is dat totaal het tegenovergestelde, dan zou de filter nog vaster komen te zitten wegens uitgezet.
              Luister dus maar naar de tips van Lambocars uit 2, direct goed beantwoord.
              Euh ja, was nog niet goed wakker blijkbaar koud ijswater dus .

              Comment


              • #22
                Re: filter zit (muur)vast

                De truuk met een rubber lap of rubber handschoen zou toch nog de beste zijn, maar dan mag je alleen met de vlakke hand tegen de filterring drukken, en die niet vastnemen, want als je die samendrukt dan vervormt die en blokkeert de schroefdraad.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: filter zit (muur)vast

                  Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                  nouu....

                  Ben er wel een volle middag mee bezig geweest. En tja.. als niemand 't lukt zakt de moed toch al vrij gauw in de schoenen.
                  tja, als je er achteraf op terug kijkt lijkt het toch redelijk eenvoudig opgelost. huis, tuin en keuken gereedschap he..

                  Comment


                  • #24
                    Re: filter zit (muur)vast

                    ja inderdaad, kan je nagaan als het niet makkelijk gaat
                    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                    Comment


                    • #25
                      Re: filter zit (muur)vast

                      de eerste keer dat ik m'n polarisatiefilter plaatste had ik dit ook voor.
                      Mijn tip: niet te hard knijpen (teveel kracht zetten dus). Bij te hard knijpen knijp je de filter aan 2 zijden dicht waardoor ie aan de ander zijden (zijden aan een cirkel???? enfin, je snapt wat ik bedoel) uitzet en vast komt te zitten.
                      Eventueel een drupje kruipolie op laten vallen (wel oppassen dat de olie niet in je lens terecht komt.)

                      succes

                      grt,
                      Raf
                      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

                      Comment


                      • #26
                        Re: filter zit (muur)vast

                        In de prehistorie van BD is hier nog zo'n draadje gepost: klik!
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #27
                          Re: filter zit (muur)vast

                          weggehaald wegens dubbele verwijzing
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 25 augustus 2009, 06:12.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #28
                            Re: filter zit (muur)vast

                            Weggehaald wegens in orde.
                            Last edited by Jos Vanhengel; 25 augustus 2009, 06:23.
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment


                            • #29
                              Re: filter zit (muur)vast

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              In de prehistorie van BD is hier nog zo'n draadje gepost: klik!
                              Ja, vraag het eens aan Roadrunner, hij weet er alles van

                              mvg,

                              Roland

                              Comment


                              • #30
                                Re: filter zit (muur)vast

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                .... ....
                                sorry, ik zal de thread weg halen.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X