Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter zit (muur)vast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: filter zit (muur)vast

    Ik heb dit draadje een beetje meegevolgd. De filter is eraf.
    En nu ? Opnieuw opschroeven en elke keer dezelfde miserie ? Wat zou je preventief kunnen doen om dit in de toekomst te vermijden ? Ik dacht met een klein wattestokje wat talkpoeder aan de schroefdraad van de filter smeren. 't Is maar een idee. Maar het is een probleem dat iedereen wel eens in mindere of meerdere mate tegenkomt.

    Comment


    • #32
      Re: filter zit (muur)vast

      kruipolie?

      Comment


      • #33
        Re: filter zit (muur)vast

        Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        kruipolie?
        Dat is iets wat je absoluut NIET mag doen! Het monteren van de filter gaat zo heel gemakkelijk maar met het aandraaien druk je de olie weg en zit de filter zeker vast.

        Comment


        • #34
          Re: filter zit (muur)vast

          Oorspronkelijk geplaatst door mckinley Bekijk bericht
          Dat is iets wat je absoluut NIET mag doen! Het monteren van de filter gaat zo heel gemakkelijk maar met het aandraaien druk je de olie weg en zit de filter zeker vast.
          Ik volg dit met meer dan gewone belangstelling omdat ik ook al veel gefoeterd heb op vastzittende pol-filters.

          Die opmerking ivm de kruipolie, is dat theorie of eigen ondervinding ?

          Paul

          Comment


          • #35
            Re: filter zit (muur)vast

            Het is mij één keer overkomen dat een (nieuw) filter vast zat. De theorie dat dit veroorzaakt werd door olie kwam van een automechanieker die dat regelmatig kon vaststellen. Het houdt wel steek dat dit met nieuwe filters gebeurt daar deze mogelijke olieresten vertonen van de productie.

            Comment


            • #36
              Re: filter zit (muur)vast

              Oorspronkelijk geplaatst door mckinley Bekijk bericht
              Het is mij één keer overkomen dat een (nieuw) filter vast zat. De theorie dat dit veroorzaakt werd door olie kwam van een automechanieker die dat regelmatig kon vaststellen. Het houdt wel steek dat dit met nieuwe filters gebeurt daar deze mogelijke olieresten vertonen van de productie.
              Er is wel een verschil tussen gewone olie en kruipolie.

              Maar heb het zelf nooit geprobeerd, iemand ervaring mee?
              Btw, moest er ooit een filter vastzitten bij mij, zou kruipolie het eerste zijn wat ik zou proberen.

              Comment


              • #37
                Re: filter zit (muur)vast

                Draai en keer het zoals je wil, olie is iets dat je liever niet op je glas krijgt, ik zou het in ieder geval zeker niet gebruiken, het kruipt overal tussen, en is vettigen brol, bovendien kunnen sommige kunststoffen niet tegen bepaalde soorten olie, zie maar naar Polycarbonaat, kan absoluut niet tegen minerale olién, en wie weet wat er tegenwoordig in een objectief zit van tussenringen om bv. je frontglas op te spannen.

                Dat vastzitten kan allerlei redenen hebben, te eerste is het van belang dat de alluminium ring uit een degelijke kwaliteit van alluminium is gemaakt, en dat daar een degelijke anodisatie is op aangebracht, natuurlijk nog liever verchroomd messing, maar deze vind je niet meer.
                Over het algemeen zal je het steeds voorhebben met hetzelfde filter of ring, wil je daar wat aan doen gebruik dan hoogstens wat teflon, indien je zo een ringetje kan vinden ideaal.
                Bij gebruik van goedkopere filters heb ik het ook nog voorgehad, maar met mijn Nikon filters nog nooit.
                En als je het voorhebt, druk dan frontaal met je handpalm (al dan niet met een rubberen handschoen) tegen je filterring om deze los te maken, maar neem hem niet vast, dat zet hem alleen maar vaster, door vervorming.

                Comment


                • #38
                  Re: filter zit (muur)vast

                  Gebruik je muismat ( de zachte rubber kant) of een rubberen handschoen. Muismat heeft de voorkeur omdat je deze volledig vlak kunt leggen. Absoluut geen olie gebruiken.
                  Succes...........

                  Groet
                  **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

                  Comment


                  • #39
                    Re: filter zit (muur)vast

                    Ik heb dit probleem ook eens gehad met mijn polfilter. Mijn fout was dat ik hem iets te vast had gedraaid ...... enigste tip die ik dus kan geven is vast is vast & geen extra draai aan geven

                    Comment


                    • #40
                      Re: filter zit (muur)vast

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Draai en keer het zoals je wil, olie is iets dat je liever niet op je glas krijgt, ik zou het in ieder geval zeker niet gebruiken, het kruipt overal tussen, en is vettigen brol, bovendien kunnen sommige kunststoffen niet tegen bepaalde soorten olie, zie maar naar Polycarbonaat, kan absoluut niet tegen minerale olién, en wie weet wat er tegenwoordig in een objectief zit van tussenringen om bv. je frontglas op te spannen.

                      Dat vastzitten kan allerlei redenen hebben, te eerste is het van belang dat de alluminium ring uit een degelijke kwaliteit van alluminium is gemaakt, en dat daar een degelijke anodisatie is op aangebracht, natuurlijk nog liever verchroomd messing, maar deze vind je niet meer.
                      Over het algemeen zal je het steeds voorhebben met hetzelfde filter of ring, wil je daar wat aan doen gebruik dan hoogstens wat teflon, indien je zo een ringetje kan vinden ideaal.
                      Bij gebruik van goedkopere filters heb ik het ook nog voorgehad, maar met mijn Nikon filters nog nooit.
                      En als je het voorhebt, druk dan frontaal met je handpalm (al dan niet met een rubberen handschoen) tegen je filterring om deze los te maken, maar neem hem niet vast, dat zet hem alleen maar vaster, door vervorming.
                      Ik heb het enkel nog maar voorgehad met een nikon L37c 77mm, dus merk zegt op zich niet zo heel erg veel.

                      Comment


                      • #41
                        Re: filter zit (muur)vast

                        Die draad zit zo vast dooe de coating die erop zit, 1 keer vast en dan losdraaien zal al veel doen.
                        mss met een scherp mes nog eens over de draad gaan, dan zal alles wel opgelost zijn.

                        Comment


                        • #42
                          Re: filter zit (muur)vast

                          in 2003 is deze problematiek blijkbaar al uitgebreid aan bod gekomen op dit forum

                          gevonden met de zoekmoter: http://forum.belgiumdigital.com/f9/i...agd-25731.html

                          oeps .. wat hoger stond deze link al .. 'k moet zelf beter leren lezen ;o)

                          Comment


                          • #43
                            Re: filter zit (muur)vast

                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            Ik heb dit draadje een beetje meegevolgd. De filter is eraf.
                            En nu ? Opnieuw opschroeven en elke keer dezelfde miserie ? Wat zou je preventief kunnen doen om dit in de toekomst te vermijden ? Ik dacht met een klein wattestokje wat talkpoeder aan de schroefdraad van de filter smeren. 't Is maar een idee. Maar het is een probleem dat iedereen wel eens in mindere of meerdere mate tegenkomt.
                            Zoals Rowana al zei is vast gewoon vast. Dus zodra ik voel dat ie niet verder meer hoeft, dan laat ik los en zit ie er gewoon goed op. (en is er dan ook nog gewoon goed af te halen)
                            1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                            Comment


                            • #44
                              Re: filter zit (muur)vast

                              Ik heb dat ook ooit voorgehad met een filter van 67mm die ik er niet meer afkreeg tot ik op een dag zeer voorzichtig aan het filter draaide en het zonder moeite losdraaide.
                              Wat was er aan de hand.
                              Als je het filter er op draaide kreeg je hem er meestal niet meer af, hoe meer kracht je gebruikte hoe vaster hij zat.
                              Als je echter geen druk uitoefende op het filter en je kracht zuiver gebruikte om een draaiende beweging te maken kwam het er keer op keer af zonder problemen.
                              Er zijn filters die een zeer slechte bevestiging hebben die je bij de minste druk misvormd en daardoor vast gaan zitten, ook pollarizatiefilters behoren tot de gevoeligste groep doordat het filter moet kunnen draaien bestaat de ring uit twee delen die doordat ze zo dun moeten zijn ook zeer fragiel worden en dat word nog erger naargelang ze groter worden.
                              Mijn raad om vastzittende filters er af te krijgen is dan ook probeer alle kracht die je op het filter uitoefend enkel om te zetten in een losdraaiende beweging en in geen geval de filtervatting te vervormen.
                              Desnoods leg je een rubber lapje op een tafel en zet je het objectief met de filtervatting op het rubber en draai je vervolgens het objectief los van het filter.
                              zit het echt zo vast dat je het er zelf niet afkrijgt en het binnen moet doen dan laat je iemand het objectief vasthouden (rondom de frontlens) en neem je een schroevendraaier en een hamertje, je zet de schroevendraaier schuin op de filtervatting en je geeft een klein klopje.
                              Uw filter is naar de kl.... maar het is er af.
                              Nog een goeie raad koop filters met een goeie filtervatting.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                              Comment


                              • #45
                                Re: filter zit (muur)vast

                                Heb dit voorgehad met een zonnekap uit metaal op 85mm nikkor.......
                                Echt wel vervelend het enige da tje kan doen volgens mij is als je een filter monteert of kap op het einde direct een kwart draaitje terugdraaien.
                                Werkt perfect en zit er nog goed stevig op, anders komt ie weer muurvast
                                (volgens mij verschil in metaalconfiguratie en uitzettingen).

                                Het opwarmen kan ook een oplossing bieden aangezien metaal dan wat 'zwakker ' wordt en wat grip lost. ( deze techniek wordt vaak gebruikt bij ons opt werk als je bv op 'koude' temperatuur niks maar aangedraaid krijgt, warm stoken (dan wel industrieel, lol) en aankloppen, gegarandeert kan je nog verder aandraaien dan).
                                Metaal zet idd wel uit bij warmte maar bij schroefverbindingen werkt het echter wel.


                                mvg
                                glenn
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

                                Comment

                                Working...
                                X