Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Klopt het dat LED veel minder warmte afgeeft? Maar nog erg duur is voor het geleverde licht?
LED's produceren inderdaad vrijwel geen warmte en verbruiken ook veel minder stroom. Ook produceert elke LED maar een smalle lichtbundel, waardoor men ze moet gaan groeperen voor een lamp te maken, maar dit zorgt niet altijd voor een even belichting. Ze zijn ook nog vrij duur spijtig genoeg.
Dank voor je antwoord. Enig idee (of iemand anders enig idee) hoeveel "watt" je voor LED-verlichting zou nodig hebben, en wat zo'n LED-spot dan wel niet kost?
Ik denk ergens gelezen te hebben dat een "daglicht" spot het beste is; maar ook dat zou veel warmte afgeven (?) en veel kosten (?). Bovendien heb je toch minstens twee dezelfde lichtbronnen nodig, niet, en dit om schaduwen te vermijden?
-----
Ik stel deze vragen niet zozeer voor mezelf, maar eerder voor mijn vrouw, die nu wat opstellingen ineenknutselt, terwijl een ietwat "professioneler" opstelling (zoals die Leen Bakker lichttent) zou kunnen helpen. Wij hebben die Leen Bakker aanbieding gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd () en nu lees ik dat de lichtjes wat zwak (te zwak?) zouden zijn. Dus een betaalbaar voorstel om die Leen Bakker tent te verbeteren is welkom!
Je hebt inderdaad LED's met een verschillende kleurtemperatuur (standaard is het nogal 'koud' wit). Dat deze warm zouden worden lijkt mij uit de lucht gegrepen. Voor een LED-spotje vergelijkbaar met een 50W gloeilamp heb ik enkele jaren geleden €12 betaald, maar hoeveel Watt de LED zelf is weet ik niet meer .
Dank voor de antwoorden en de links. Ik heb weer iets om te lezen/leren, dus.
Tweemaal 500W is niet alleen een pak energieverbruik (ook niet meer goedkoop vandaag de dag), maar ook een pak warmte. Dat arme LB lichttentje zou daarvan wegsmelten, vrees ik.
Tweemaal 500W is niet alleen een pak energieverbruik (ook niet meer goedkoop vandaag de dag), maar ook een pak warmte. Dat arme LB lichttentje zou daarvan wegsmelten, vrees ik.
Te weinig licht? .......dan belicht je toch wat langer......, zie niet in wat het probleem is?
Om scherp te stellen zal die 2 X 50 watt toch voldoende zijn?
Het voorwerp in je tentje is toch niet van die aard dat het beweegt en je een hoge snelhied nodig hebt?
Oorspronkelijk geplaatst door KatrijnMichielsBekijk bericht
Hier zijn met testfoto's.
Deze zijn gemaakt met twee speedlites ipv de lampjes die erbij zaten. Die vind ik niet krachtig genoeg, maar het zijn dan wel leuke bureaulampjes
wow die zijn wel goed gelukt
wat zijn de exifs?
Last edited by Foantje; 13 juni 2009, 18:01.
Reden: sorry had niet gelezen dat het met speedlights was
De tweede mocht wat meer scherpte hebben, ik had scherpgesteld om de tekst, maar het stoort mij dat het borsteltje niet scherp is. Maar als test is het wel goed
Exif foto 1:
Shutter Speed 1/200
Aperture Value 5.6
ISO Speed 100
Exif Foto 2:
Tv (Shutter Speed) 1/200
Av (Aperture Value) 4.0
ISO Speed 100
Lens bij beide: 85mm (ik weet eigenlijk niet waarom ik die lens gebruikt heb )
Oorspronkelijk geplaatst door KatrijnMichielsBekijk bericht
De tweede mocht wat meer scherpte hebben, ik had scherpgesteld om de tekst, maar het stoort mij dat het borsteltje niet scherp is. Maar als test is het wel goed
Exif foto 1:
Shutter Speed 1/200
Aperture Value 5.6
ISO Speed 100
Exif Foto 2:
Tv (Shutter Speed) 1/200
Av (Aperture Value) 4.0
ISO Speed 100
Lens bij beide: 85mm (ik weet eigenlijk niet waarom ik die lens gebruikt heb )
Als je nu eens op een iets hoger ISO en met een langere sluitertijd(statief) zou trekken, dan zou je met een diafragma van 11 of 16 kunnen trekken, waardoor je probleem opgelost zal zijn.
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
Te weinig licht? .......dan belicht je toch wat langer......, zie niet in wat het probleem is?
Om scherp te stellen zal die 2 X 50 watt toch voldoende zijn?
Het voorwerp in je tentje is toch niet van die aard dat het beweegt en je een hoge snelhied nodig hebt?
Dacht ik ook, maar wie ben ik? Voor een statisch onderwerp, waarbij je sowieso alle omstandigheden onder controle hebt, waarom zouden die (zwakkere?) lichtjes van LB niet volstaan? Je hoeft toch geen sluitertijden van 1/1000 te halen, of wel?
Comment