Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

................
    Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
      Ik heb zowel de 35 reeks als de 55 reeks, niettegenstaande dat de 35 een stuk lichter is dan de 55 kan die toch behoorlijk wat dragen hoor Rudy , en ik werk nu ook niet onmiddellijk met de lichtste lenzen ( 1D body in combinatie met 300F2.8 en 500F4 lenzen ) , de 55 is zonder twijfel beter maar als ik eerder licht bepakt wil zijn ( op reis bvb ) dan gebruik ik gerust die 35 met m’n 500mm , ik merk dan wel dat ik beter een draadontspanner gebruik maar werken doet dat zeker, mocht ik de keuze moeten maken tussen zo’n Feisol of Benro en een 35 reeks van Gitzo dan is de keus snel gemaakt , de TS geeft trouwens aan dat ie een Sigma 120-300 gebruikt dus is er geen enkele reden om te twijfelen aan die 35 reeks.
      Gitzo is echt top. het kost wat maar je krijgt ook wat.
      Ik heb er zelf 4 stuks varierend van de G1228LVL (carbon leveling 4 secties) tm de
      G1548 (de hele dikke carbon) daartussen de alu studex (3 secties, 1 poot beetje uit het lood doordat de dikste poot een tik heeft gehad. pootdeel is nog te krijgen. dit statief bied ik de liefhebber voor 50 euro + verzenden) en een alu Super Studex Compact (4 secties)
      De 1228 heb ik onlangs nieuw (overjarig) gekocht voor 250 euro! (zag overigens vandaag nog een nieuwe 3 serie carbon ergens voor 299 euro......(op=op)
      de 1228 heb ik gemodificeerd dwz de zuil kan ik vervangen door een groundlevel systeem. Niet van Gitzo maar zelf gemaakt met een vijs van ca 11cm lang met 3/8 draad. Ik moet het nog wat verfraaien door de vijs iets in te korten zodat er minder vulringen nodig zijn (zie foto's [/IMG] )
      de ruimte van de zuil heb ik gevuld met een passende tube waardoorheen de vijs gaat zodat de vijs goed in het midden blijft. Zo kan ik laag bij de grond komen. kosten slechts 5 euro!
      in combinatie met een Arca Swiss monoball (op een na zwaarste) en 2 of drie secties (dus de dunste laat ik er in) werkt dit perfect, zelfs met mijn Nikkor 2,8/80-200 met 1.4 converter of de Sigma 50-500. Ook met mijn Cambo balhoofd werkt het prima (wel wat hoger balhoofd dan de Arca)
      En dit statief is nog een tijdje mee te dragen in het veld.
      het leveling mechanisme blijft functioneren en dat is handig als je een Gimbal wil gebruiken. De 1548 is dan wel erg fors en zwaar.
      nu met de plaatjes erbij?
      http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2lvls7q&s=5
      http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2hea3op&s=5
      Last edited by lichtschrijver; 23 februari 2009, 21:21. Reden: foto's er bij
      Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

En Francis, Wat zijn de eerste bevindingen met de Feisol?

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TonnieB Bekijk bericht
          Na veel leeswerk ben ik toch maar over gegaan om nu eindelijk ook maar eens om advies te vragen want ik kom er dus ook niet echt uit. Ik ben dus ook op zoek naar een statief voor mijn D300 + 70-200f2.8

Na veel zoekwerk heb ik het volgende lijstje opgesteld
          - Manfrotto 190CXPRO4 Pro Carbon
          - Manfrotto 055CXPRO4

of indien 3 delen beter/steviger is

- Manfrotto 190CXPRO3 Pro Carbon
          - Manfrotto 055CXPRO3

En dan als kop de Manfrotto 488RC0 Midi Ballhead

- Gitzo GT2942 (Basalt Serie 2)
          - Gitzo GT1541 (6XCarbon Serie 1)

Deze twee zijn dan een stukje duurder. MAar als ze het waard zijn wil ik hier ook wel voor gaan. Voor de kop zou ik het nog niet weten.

Mijn lengte is 1.83m en ik ben niet van plan om de hele dag erachter te gaan staan dus iets bukken moet volgens mij wel kunnen.

Wat raden jullie me aan te nemen ?
          Ha die Tonnie. De 190 serie van Manfrotto lijkt me niet aan te raden als je op zoek bent naar een beetje stevig statief. De 055 is een stuk steviger. Nu weet ik niet hoeveel waarde je daar aan hecht, dat moet je voor jezelf uitmaken.

Je ziet de 055CX3 over het hoofd. Het enige verschil met de PRO3 en PRO4 is dat Q90 systeem, en natuurlijk de prijs. Ik heb 'm ook besteld, lijkt me echt een super statief voor een knappe prijs.

Kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil is tussen het Q90 systeem van Manfrotto, en het systeem zoals dat bijvoorbeeld op de 055XPROB zit ? Heeft in elk geval met de middenkolom van doen, maar wat dat Q90 precies inhoudt is me eigenlijk nog steeds een raadsel. Iemand die helderheid kan scheppen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mcdronkz Bekijk bericht
            Kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil is tussen het Q90 systeem van Manfrotto, en het systeem zoals dat bijvoorbeeld op de 055XPROB zit ? Heeft in elk geval met de middenkolom van doen, maar wat dat Q90 precies inhoudt is me eigenlijk nog steeds een raadsel. Iemand die helderheid kan scheppen?
            Misschien kan volgende video je wat verder helpen
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
              Misschien kan volgende video je wat verder helpen
              Ik had de video al een keer eerder bekeken, en om eerlijk te zijn zie ik geen dingen die met bijvoorbeeld een 055XPROB niet gedaan hadden kunnen worden. Of mis ik nu iets ?

Comment

Het gaat er ook niet om dat ie meer kan, maar dat het anders kan :

improving on Manfrotto's earlier PRO column, the Q90° system eliminates the need to dismantle the tripod
                Mvg,David
                [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                  Het gaat er ook niet om dat ie meer kan, maar dat het anders kan :

improving on Manfrotto's earlier PRO column, the Q90° system eliminates the need to dismantle the tripod
                  Oké. Ik zie geen functionele verschillen, maar als m'n 055CX3 (zonder Q90) binnen is ga ik eens kijken wat de verschillen dan precies zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

MVG,
                    Frank,
                    ik heb dus de andere beweiging gemaakt, van de feisoll naar de gitzo, maar ik ben nog niet overtuigd dat het de meerprijs waard is.
                    De 3541 van Gitzo zou ik al zeker niet beter noemen dan de 3472 van Feisol, en als je dan naar de prijs en gewicht kijkt! daar wint voor mij de Feisol met gemak.
                    De 5541 van Gitzo is zeker wel stabieler, maar zwaar en ook niet zonder nadelen.
                    Ik vind dat de poten ook snel sporen van gebruik vertonen, het kliksystem om de hellingshoek in te stellen is ook niet perfekt, de waterpas staat er scheef in bij mij, de plateau viel er na een poosje uit (vergeten vastzetten bij gitzo?)... en de prijs.
                    Is de Gitzo beter? only time will tell.
                    Mijn hoodreden van omschakeling was het meedraaien van de poten (bekend bij oudere gitzo modellen ook)
                    Als morgen Feisol de 3472 met poten maakt die niet meedraaien, weet ik het wel.
                    Prijsverschil blijft toch wel een slordige 400 euro

Even een voetnoot:
                    Het is niet omdat ik iets koop, dat dat ook goed is, ik zal dat telkens opnieuw kritisch bekijken en afwegen naar mij normen. Ik zeg in dit geval niet dat Gitzo slecht is, maar na beide systemen gehad te hebben, kan ik wel met kennis van zaken hierover spreken.
                    Last edited by Rudy; 1 maart 2009, 09:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

MVG,
                      Zeer positief Frank, je moet wel weten dat ik nog bijna nooit met een statief heb gewerkt, dus in het begin is het wat zoeken naar het juiste gebruik, ik ben gisteren even naar de Olmense Zoo geweest en eerlijk gezegd, MET statief zijn de beelden echt wel een stuk scherper. en ook een pak minder mislukte foto's, je denkt sowieso iets langer over het effectief maken van de foto. De Feisol is voor mijn gebruik meer dan stabiel genoeg, helaas was ik gisteren mijn 2.0 converter vergeten, maar op 300 mm met de sigma 120-300 had ik vlijmscherpe beelden.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Kan dit alleen maar beamen,met een statief is het percentage goeie foto's hoger aangezien je meer moet nadenken over het shot.
                        Veel plezier ermee trouwens
                        Ben momenteel ook op zoek achter het ultieme statief.
                        Waarschijnlijk de gitzo GT3541LS met RRS BH-55 LR kop en de The Sidekick SK-100 voor boven de 200 mm.
                        Alleen die prijs,daar word een mens echt niet goed van.
                        D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
                        nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
                        BD1230BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Zeer positief Frank, je moet wel weten dat ik nog bijna nooit met een statief heb gewerkt, dus in het begin is het wat zoeken naar het juiste gebruik, ik ben gisteren even naar de Olmense Zoo geweest en eerlijk gezegd, MET statief zijn de beelden echt wel een stuk scherper. en ook een pak minder mislukte foto's, je denkt sowieso iets langer over het effectief maken van de foto. De Feisol is voor mijn gebruik meer dan stabiel genoeg, helaas was ik gisteren mijn 2.0 converter vergeten, maar op 300 mm met de sigma 120-300 had ik vlijmscherpe beelden.
                          Goed om weten Precies tijd om kortelings nog eens een bezoekje te plegen

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Frank,
                            ik heb dus de andere beweiging gemaakt, van de feisoll naar de gitzo, maar ik ben nog niet overtuigd dat het de meerprijs waard is.
                            De 3541 van Gitzo zou ik al zeker niet beter noemen dan de 3472 van Feisol, en als je dan naar de prijs en gewicht kijkt! daar wint voor mij de Feisol met gemak.
                            De 5541 van Gitzo is zeker wel stabieler, maar zwaar en ook niet zonder nadelen.
                            Ik vind dat de poten ook snel sporen van gebruik vertonen, het kliksystem om de hellingshoek in te stellen is ook niet perfekt, de waterpas staat er scheef in bij mij, de plateau viel er na een poosje uit (vergeten vastzetten bij gitzo?)... en de prijs.
                            Is de Gitzo beter? only time will tell.
                            Mijn hoodreden van omschakeling was het meedraaien van de poten (bekend bij oudere gitzo modellen ook)
                            Als morgen Feisol de 3472 met poten maakt die niet meedraaien, weet ik het wel.
                            Prijsverschil blijft toch wel een slordige 400 euro

Even een voetnoot:
                            Het is niet omdat ik iets koop, dat dat ook goed is, ik zal dat telkens opnieuw kritisch bekijken en afwegen naar mij normen. Ik zeg in dit geval niet dat Gitzo slecht is, maar na beide systemen gehad te hebben, kan ik wel met kennis van zaken hierover spreken.
                            Zeer nuttige info De 3472 ga ik van naderbij bekijken

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofreakje Bekijk bericht
                              Ben momenteel ook op zoek achter het ultieme statief.
                              Waarschijnlijk de gitzo GT3541LS met RRS BH-55 LR kop en de The Sidekick SK-100 voor boven de 200 mm.
                              De RRS BH-55 is meer dan sterk genoeg om een zware tele te dragen hoor. Die Sidekick is alleen nuttig voor bewegende onderwerpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                De RRS BH-55 is meer dan sterk genoeg om een zware tele te dragen hoor. Die Sidekick is alleen nuttig voor bewegende onderwerpen.
                                Niet akkoord. Zo'n balhoofd is inderdaad sterk genoeg, maar onderschat zeker het omkipgevaar met een redelijk zware tele niet wanneer de bal onvoldoende vergrendeld is Of bv. ook geknelde vingers: via de hefboomfunctie kan je wel eens in héle pijnlijke situaties verzeild raken

Comment

Working...
                                X