Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Niet akkoord. Zo'n balhoofd is inderdaad sterk genoeg, maar onderschat zeker het omkipgevaar met een redelijk zware tele niet wanneer de bal onvoldoende vergrendeld is Of bv. ook geknelde vingers: via de hefboomfunctie kan je wel eens in héle pijnlijke situaties verzeild raken
    Frank, je hebt absoluut gelijk. Met de 500mm rechtstreeks op 't balhoofd heb ik een paar keer net snel genoeg kunnen ingrijpen..
    En de Feisol zal ook voor jou groot genoeg zijn .
    In de schuiltent kan ik zelfs de derde poot niet volledig uitschuiven, laat staan de vierde.
    Mogelijk breng ik 'm mee naar de SD in Brussel om wat bracketing voor HDR-kes te maken - dan kom je 'm maar eens proberen.

Comment

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Gitzo GT3541L en de GT3541LS? Enkel de middenkolom? Dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat de eerste ca. 100 EUR meer kost. Ik neem aan dat de tweede meer eigenaren kent vanwege de stabiliteit van het geheel zonder middenkolom (en daar zou je anders ook maar extra voor moeten betalen). Is er overigens ook een (wezenlijk) verschil tussen de GT3540LS en de 3541LS?

Comment

.....................
        Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:34.

Comment

ik volg een Ebay veiling het betreft een 190CXV3(055CXV3 055 CF TRIPOD VIEW-3 SECTION) link naar UK shoper is een videokop bij maar als de prijs schappelijk blijft zal ik wel bieden.
          heeft er iemand ervaring met zulks statief?
          Wat moet erop? Een goed balhoofd en voorlopig een S100FS.
          Flickr één
          Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hombre complicado Bekijk bericht
            Jelle, het verschil tussen de 3541L en de 3541LS is inderdaad de middenkolom en het hoogteverschil, de 3541L is 181cm (met middenkolom uitgeschoven), de 3541LS "slechts" 146cm hoog

Het enig wezenlijk verschil tussen de gitzo 3540LS en 3541LS is de bodemplaat (waarop de statiefkop gevezen wordt) bij de 3540 is dit een met "normale gitzo verf afwerking"
            Deze is bij de 3541 verbeterd en biedt nu een antislip laag bovenaan, een extra vijsje om uw balhoofd extra mee vast te zetten en een haak aan de onderkant om onderaan het statief nog gewicht te hangen voor extra stabiliteit

gitzo 3540: http://www.stativfreak.de/GALERIES/3...arhermanns.htm
            gitzo 3541: http://www.naturescapes.net/retail/GS3320SPweb.jpg
            Dank voor deze heldere uitleg. De 3541LS is met zijn 'slechts' 146 cm hoogte voldoende lijkt me. Met balhoofd en camera erop win je een extra 20 cm, wat het geheel brengt op rond de 170 cm. Dit zou in principe overeen moeten komen met mijn ooghoogte (ben 184 cm). Ik kan me eerlijk gezegd ook niet inbeelden waarom de middenkolom zo handig zou zijn (uitgeschoven met camera en balhoofd rond de 2 m hoogte!). Het maakt het geheel ook gevoeliger voor storende trillingen.

Dat de 3541 een extra vijsje zou hebben om het balhoofd mee vast te zetten is op zich mooi, echter ben ik van plan me een 'stabilisatieplaat' van Markins (TB30) aan te schaffen, waarop het hoofd uiteindelijk komt te rusten. Het heeft dan geen toegevoegde waarde neem ik aan.

Comment

..........
              Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:22.

Comment

Jelle, da's graag gedaan

Je gaat echter de markins tb-30 niet kunnen gebruiken op de Gitzo 3541LS, want deze is gemaakt voor de mountaineer tripods. Het doel van deze plate is de middenkolom elimineren zodat je een flat plate krijgt zoals die aanwezig is op de Gitzo 3541LS

Ik ben zelf ook 184cm hoog, ooghoogte is 172cm
                Ik gebruik een Gitzo 3541 + Markins M20
                Met mijn D3 op dit statief moet ik zelfs de poten niet helemaal openzetten om op ooghoogte te raken, dus als je een probody of een semi pro met grip gebruikt zou dit geen probleem mogen zijn.
                Aha, was er bijna ingetrapt met die tb-30. Idd, ik zie nu in waarvoor het is bedoeld. Ik ging ervan uit dat het voor alle typen tripods voor de nodige extra stabiliteit ging zorgen (wat eigenlijk onlogisch is ).

Ik gebruik overigens een D300 (zonder grip) en wil de 3541LS aanschaffen met de M20. Voor mijn lengte acceptabel?

Comment

sorry gasten dat ik jullie draadje gebruik maar ik wou er niet nog eentje openen.
                  ik volg een Ebay veiling het betreft een 190CXV3(055CXV3 055 CF TRIPOD VIEW-3 SECTION) link naar UK shoper is een videokop bij maar als de prijs schappelijk blijft zal ik wel bieden.
                  heeft er iemand ervaring met zulks statief?
                  Wat moet erop? Een goed balhoofd en voorlopig een S100FS.
                  Flickr één
                  Flickr two

Comment

.........
                    Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:27.

Comment

.........
                      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:27.

Comment

Ik heb onlangs mijn nikon D70 eens op de 3541 geplaatst en met het statief volledig uitgeschoven, kom 2 cm te kort , dus moet mijn hoofd lichtjes buigen. De D300 is echter net als de D200 iets hoger, dus denk ik dat het juist gepast zou moeten zijn
                        Zal 'm binnenkort eens bij Konijn gaan testen Hij is nu nog in bestelling

Comment

Ik ben heel recent overgeschakeld van een compact fototoestel naar een reflex namelijk Nikon D300 omwille van mijn interesse voor vogelfotografie. Ook heb ik een Nikon 200-400 mm en een gitzo gt2530 ex aangekocht.
                          Na het doornemen van deze discussie vrees ik dat ik te vlug beslist heb inzake statief en dat het misschien te licht zal zijn voor deze zoom?
                          Tweede deel van de vraag: ik word echt kirrewiet van al de zaken die er zijn om de verbinding te maken tussen statief en objectief en raak er niet uit. Wat schaf ik concreet aan om vogels te fotograferen vanaf mijn voornoemd statief en zoomlens?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
                            Ik ben heel recent overgeschakeld van een compact fototoestel naar een reflex namelijk Nikon D300 omwille van mijn interesse voor vogelfotografie. Ook heb ik een Nikon 200-400 mm en een gitzo gt2530 ex aangekocht.
                            Na het doornemen van deze discussie vrees ik dat ik te vlug beslist heb inzake statief en dat het misschien te licht zal zijn voor deze zoom?
                            Tweede deel van de vraag: ik word echt kirrewiet van al de zaken die er zijn om de verbinding te maken tussen statief en objectief en raak er niet uit. Wat schaf ik concreet aan om vogels te fotograferen vanaf mijn voornoemd statief en zoomlens?
                            Gitzo 5541 ls

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
                              Je kan gerust eens een kijkje gaan nemen naar Arca-Swiss materiaal dat vooral qua plaatjes en lensvoeten speciaal voor camera's/objectieven gemaakt wordt. De merken Wimberley, Really Right Stuf en Kirk zijn hier toonaangevend. Waarschuwing: niet schrikken van de prijzen

Comment

Hallo

Ik ben m'n instrumentarium aan het uitbreiden om wat meer aan natuurfotografie te gaan doen. Ik dacht m'n D60 met 55-200mm VR die enkel struisvogels beeldvullend in beeld krijgt, te vervangen door een D90 met 300m f4 + 1,4 extender. Na wat lezen merk ik dat deze combo het niet zo goed zou doen op m'n 25j oud alu Velbon statiefje met panoramakop. Tom Hogan o.a. raadt iedereen aan om dadelijk en zonder tussenstappen naar een goed statief te stappen. Dan kom je uiteraard uit bij Gitzo...

Ik dacht aan een GT3541LS met een balhoofd van een van de 'Big four' erop. De RRS BH-55 lijkt me momenteel het meest aantrekkelijk. Arca en Kirk zijn ook opties en verkrijgbaar bij oa Konijn of Rubens. Nu, er zijn van elk balhoofd zowat 5-6 typen en er zijn nog véél meer typen quick release plates en andere opties die ik niet begrijp. Gitzo mag dan wel super statieven maken, van naming conventies of sites bouwen hebben ze voor mijn part nog niet al te veel begrepen.

Graag had ik van jullie wat advies gehad over welke specifieke modellen plaatjes en andere toeters en bellen er nodig zijn om goed te kunnen werken. Andere statieven aanraden kan mits heel goede argumenten (de mijne om deze te kiezen zijn: gitzo reputatie eb bouwkwaliteit, carbon en dus licht, 4 segmenten en dus draagbaar, geen middenkolom en dus stevig)

FYI: ik heb nu een D60 met een 18-55, 55-200, en 35mm f1.8 nikkor, een 18-50 f2.8 van Sigma, een aantal Kenko Extension tubes. Er komt sowieso een D90 bij en de Nikkor 300mm + 1.4 extender, zij het niet direct. Verder staan de 10-20mm Sigma en de 105mm Micro Nikkor (of de sigma) en de 70-300mm VR nog op mijn verlanglijstje als ik niet van gedacht verander.

én D90 én Gitzo én 300mm zullen niet lukken met het huidige budget. Ik geef echter wel graag wat meer uit aan 2 van de 3 dan later vast te stellen dat ik een domme investering heb gedaan die niet lang kan renderen. D90 + statief + 70-300mm is misschien nog net mogelijk en zou uiteraard fijn zijn.

Graag dus wat advies over de configuratie, tenzij de topicstarter daar bezwaar tegen maakt!

alvast bedankt

Comment

Working...
                                X