Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Frank, je hebt het daar wel over een statiefje dat bijna 1000€ kost he
    Ik weet het ,ik weet het, 781€ bij Konijn. Maar ik heb het statief een keer vastgehad, en dan wist ik meteen genoeg Ik heb momenteel een superstevige Berlebach UNI26 met zeer handige ingebouwde levelling die puike prestaties levert, maar die is echt te zwaar om telkens mee te nemen

Comment

Franciskine,

ik heb eind 2007 maandenlang gezocht, gewikt, gewogen, op het internet gespeurd om 'de beste koop' in de wacht te slepen.
      Op het eind weet je het allemaal niet meer. Ik heb toen een bezoekje aan Konijnenberg gebracht en een aantal statieven zelf in handen genomen, uit en in elkaar geschoven, open- en dichtgeplooid enzovoort. Voor ik naar Konijnenberg ging had ik een Gitzo 3541 voor ogen. Na het fysiek testen, was ik verkocht voor een Velbon Sherpa Pro 730 (Carbon). Dit statief bleek soepeler en gaf mij gewoon een beter gevoel dan de Gitzo 3541. Vreemd, maar het was zo.
      Ik heb toen niet gekocht, want ik wou meer weten over dit statief. Ik vond wel veel tevreden gebruikers van de Velbon Sherpa pro 630, maar vond nauwelijks reviews van de Pro 730. Uiteindelijk vond ik een gebruiker in Duitsland en stuurde hem een mail. Hij wist mij zodanig te overtuigen en raadde mij een website aan voor aankoop: www.lagu.de. Prijs was toen 316 euro zonder kop. Ik heb dan mijn bestelling geplaatst en na 10 dagen ontvangen, netjes verpakt.
      Ik ben dan terug naar Konijnenberg gereden en mij een Arca Swiss Z1p balhoofd (360 euro) gekocht met 2 Wimberley plaatjes (60 euro elk). In totaal heeft dit statief mij dus 800 euro gekost, alle plaatjes en balhoofd inbegrepen.
      De combinatie is dus gewoon super. Ik heb de watertest gedaan (Hans Braakhuis) zonder problemen, het statief staat als een huis. Ik ben na 15 maand nog altijd uiterst tevreden gebruiker. Highly Recommended.
      Last edited by Leopard; 11 februari 2009, 21:35.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik combineer een Gitzo GT3530LS (=systematic serie) met een Markins M20 : niet goedkoop maar lichtgewicht (carbon), ground level, reverse column,... en werkelijk ... solid as a rock

Greetz / marcus
        zwart & wit & kleur

flickr

Comment

de 3472 van Feisol moet je naast de 55xx serie van Gitzo zetten.
          Zou ik niet durven stellen. Die feisol heeft een maximale load capaciteit van 12kg, de Gitzo 35xx een capaciteit van 18kg en de 55xx een capaciteit van 25kg. De 55xx reeks kan dus bijna het dubbele aan gewicht verdragen dan zo'n Feisol. En qua gewicht is die Feisol ongeveer gelijk als die 35xx reeks bij Gitzo, ook wat afmetingen betreft.
          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
            Zou ik niet durven stellen. Die feisol heeft een maximale load capaciteit van 12kg, de Gitzo 35xx een capaciteit van 18kg en de 55xx een capaciteit van 25kg. De 55xx reeks kan dus bijna het dubbele aan gewicht verdragen dan zo'n Feisol. En qua gewicht is die Feisol ongeveer gelijk als die 35xx reeks bij Gitzo, ook wat afmetingen betreft.
            Zet ze toch maar eens naast mekaar, met een 400 2.8 erop, en kijk maar eens dewelke van de 2 het snelste stilstaat... je gaat versteld staan.
            Ik vind de 35XX serie maar een beetje licht uitgevoerd.
            Maar ja, dat is natuurlijk mijn gevoel, bepaald door het uitzicht van het statief (dikte poten en zo) en de live test die ik heb kunnen doen.
            Een 55xx serie daarentegn dat is andere koek.
            Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Zet ze toch maar eens naast mekaar, met een 400 2.8 erop, en kijk maar eens dewelke van de 2 het snelste stilstaat... je gaat versteld staan.
              Ik vind de 35XX serie maar een beetje licht uitgevoerd.
              Maar ja, dat is natuurlijk mijn gevoel, bepaald door het uitzicht van het statief (dikte poten en zo) en de live test die ik heb kunnen doen.
              Een 55xx serie daarentegn dat is andere koek.
              Groeten

Ik heb zowel de 35 reeks als de 55 reeks, niettegenstaande dat de 35 een stuk lichter is dan de 55 kan die toch behoorlijk wat dragen hoor Rudy , en ik werk nu ook niet onmiddellijk met de lichtste lenzen ( 1D body in combinatie met 300F2.8 en 500F4 lenzen ) , de 55 is zonder twijfel beter maar als ik eerder licht bepakt wil zijn ( op reis bvb ) dan gebruik ik gerust die 35 met m’n 500mm , ik merk dan wel dat ik beter een draadontspanner gebruik maar werken doet dat zeker, mocht ik de keuze moeten maken tussen zo’n Feisol of Benro en een 35 reeks van Gitzo dan is de keus snel gemaakt , de TS geeft trouwens aan dat ie een Sigma 120-300 gebruikt dus is er geen enkele reden om te twijfelen aan die 35 reeks.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ondertussen toch gegaan voor de Feisol CT-3472, over de rest moet ik nog even nadenken . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Beter uit de hand fotograferen dan met een licht of goedkoop statief: dat is weggegooid geld.
                  Ik gebruik al sinds 1972 een zwaar Gitsostatief, dat materiaal gaat zeker je levenlang mee. Voor macro-opnamen gebruik ik ook een lichter Manfrotto, maar nooit met geheel uitgeschoven poten.
                  Tip: bij het zoeken naar een statief deze geheel uitschuiven, druk met je hand op de cameraschoen en tik tegen de poten, wanneer je trillingen voelt: niet kopen! Je merkt direct de verschillen wanneer je er een paar naast elkaar hebt staan. Uiteraard, hoe zwaarder je camera met objectief, hoe robuster je statief, dus bij aanschaf deze spullen meenemen en testen.
                  Er zijn weinig fotozaken waar ze een goed assortiment in voorraad hebben.

Comment

Update, vanmiddag de knoop doorgehakt en bij Konijn de Wimberley Head gaan halen, niet goedkoop maar veruit het degelijkste wat er is.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Update, vanmiddag de knoop doorgehakt en bij Konijn de Wimberley Head gaan halen, niet goedkoop maar veruit het degelijkste wat er is.
                      Laat zeker weten hoe de combinatie werkt Heb je ook de levelling base? Want da's quasi onmisbaar bij de Wimberley.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Laat zeker weten hoe de combinatie werkt Heb je ook de levelling base? Want da's quasi onmisbaar bij de Wimberley.
                        yup, die zat bij het 2de hands statief dat ik gekocht heb . . . en inderdaad, absoluut onmisbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Dat zegt toch genoeg, niet?

Ik heb ook aan Feisol getwijfeld, maar ga nu toch resoluut voor een Gitzo GT 5541LS met levelling base.

Ik zou de originele Wimberley WH-200 ook niet uitsluiten. Ik ben hier uitermate tevreden over Ik heb wel gezien dat die recent in prijs gestegen is
                          5541 Is wel een fors statief!!!
                          En de levelling base was niet op voorraad....
                          Iemand ervaring met de sytematic head GH5380S ? ik overweeg dat om op de 5541 te zetten, met de 500mm 4.0. kompakt en goedkoop.

Comment

............
                            Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:41.

Comment

Die Gitzo's uit de 35 reeks zijn zo klein: 145cm...Met balhoofd max 160 cm.

Ikzelf ben 183 en heb me een Sherpa Pro carbon gekocht omdat je je daar niet blauw betaald voor een langere lengte.
                              Constant gebogen staan is niet erg comfortabel, vind ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                                Die Gitzo's uit de 35 reeks zijn zo klein: 145cm...Met balhoofd max 160 cm.

Ikzelf ben 183 en heb me een Sherpa Pro carbon gekocht omdat je je daar niet blauw betaald voor een langere lengte.
                                Constant gebogen staan is niet erg comfortabel, vind ik.
                                Gitzo:
                                3541LS= 146cm
                                3531LSV=149cm
                                3541XLS=198cm

Comment

Working...
                                X