Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Statief en balhoofd, een punthoofd krijg ik ervan . . .

Als je echt voor kwaliteit wil gaan is er volgens mij alleeen Gitzo Carbon met een RRS of Markins. Drie secties is misschien wat stabieler, maar is dan wellicht wat groter om mee te nemen. Maar het gewicht en de materie van een carbon is zeer aangenaam.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

@hvr : ik had het dus duidelijk niet over de Benro-KOPPEN, maar wel degelijk over de STATIEVEN. Ik was me er wel van bewust en had dus ook al gelezen dat die koppen niet ZOUDEN deugen. Zoals u kan zien in mijn handtekening, ben ik dan ook voor een Manfrotto-kop gegaan.
      Zoals ik al schreef : om iets te kunnen vergelijken moet je het ook uitproberen op het werkveld en dat is nu net hetgeen mijn vriend gedaan heeft.
      Bekijk ook eens de prijs he. Gitzo kost makkelijk het dubbele en voor een statief om een SLR op te zetten, dient de lat bijlange niet zo hoog te liggen, als voor een "vogelaarsstatief". Als mijn makker door zijn tele (x1000?) kijkt naar bvb een uil ,en er komt een simpel windstootje waardoor het statief al is het maar 1 mm beweegt, dan is die uil gewoon niet meer zichtbaar.1 mm op die afstand betekenen METERS verschil aan de andere kant van de tele. Als het statief dan nog eens 8 seconden blijft natrillen ,na ieder schokje, dan wordt je het wel moe.Kijk bvb maar eens door een simpele verrekijker als je de dag voordien wat te diep in het glas hebt gekeken...Om draaierig van te worden ...
      Voor mij is dat Benro-statief mééééééééééér dan voldoende , maar ieder zijn keuze natuurlijk. Vooral als je kapitaalkrachtig genoeg bent, is de keuze altijd makkelijk
      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
        Voor mij is dat Benro-statief mééééééééééér dan voldoende , maar ieder zijn keuze natuurlijk. Vooral als je kapitaalkrachtig genoeg bent, is de keuze altijd makkelijk
        Stocky, jij verdedigt je Benro keuze, dat is je recht. Ik wijs op de keerzijde van de medaille van de Chinese copycats, dat is mijn recht. Je moet je daar niet zo voor aangevallen voelen .

Comment

Vorig jaar heb ik in de uitkerkse polders een Nederlander z’n D300 samen met een 500F4 VR net niet tegen de vlakte zien gaan op zo’n benro statief … één van de 3 poten schoof zomaar in elkaar terwijl de klemmen stevig aangedraaid waren, bleek dat de draaibus simpelweg was open gebarsten . De man in kwestie kwam me nadien vragen of ik even het type van m’n Gitzo wilde geven, hij had plotseling geen zin meer in zo’n Benro
          Los van het feit dat het schaamteloze kopijen zijn waar ik principieel tegen ben is er over de kwaliteit best wel iets te vertellen, nu voor een camerabody en een landschapslens zal er niet veel kunnen gebeuren maar m’n 500mm met een 1D vertrouw ik liever toe aan m’n Gitzo pootjes
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Je kunt statieven ook vergelijken met lenzen;
            Je hebt budgetlenzen, thirt party lenzen maar als je kwaliteit wil zal je toch wat centen moeten investeren in het topsegment.

Ik heb ooit eens een test gezien in een fotomagazine van statieven maar de trillingsdemping werd getest (zowel de duur als het uitslaan).

de Gittzo carbonstatieven staken met kop en schouder boven de andere merken uit.

Kwaliteit heeft zijn prijs en een goed statief gaat véél langer mee dan je fotomateriaal.
            Bespaar zeker niet op je statief want je uitrusting is maar zo goed als de zwakste schakel.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Aangevallen ? kom nu... ben ik helemaal niet.

Deze thread is m.i. een beetje vergelijkbaar met de keuze tussen bvb een Tamron-lens en een Canon-lens : Tamron heeft enkele nadelen die Canon niet heeft, maar Canon is wel meer dan dubbel zo duur voor een vergelijkbaar product. Voor lenzen heb ik met de hulp van dit forum( waarvoor dank ), ervoor gekozen om steeds voor Canon (zeg maar de Gitzo van de lenzen) te gaan.
              Maar voor een statief , dat voor mij trouwens niet zo intensief gebruikt wordt voor de fotografie (ik ga zelfs een monopod bestellen daarvoor) , vond ik het die meerprijs niet waard.

Als iemand dan vraagt naar hulp voor het bepalen van haar keuze mbt de aankoop van een statief , dan probeer ik die persoon dan ook langs deze weg te helpen met haar of zijn keuze. Iedereen moet voor zichzelf maar afwegen wat er voor hem/haar belangrijk is en in die mate doorslaggevend en keuzebepalend is.(cfr. bvb morele bezwaren tegen die Chinese copycats).

Hetgeen RDB aanhaalt , betwijfel ik ook niet dat zoiets kan gebeuren. Misschien had die barst ook wel een voorgeschiedenis, dat weten we niet. In ieder geval is het goed om weten: hoe meer we weten over het materiaal , hoe beter en da's toch ook een beetje de bedoeling van dit forum? Mochten er zo nog een paar negatieve opmerkingen van Benro volgen, dan hebben we met zijn allen weer bijgeleerd!
              Ik heb er ook geen baat mee door te zeggen dat Benro al of niet goed is .Ik kan er in ieder geval niet van klagen. Gitzo is topmateriaal , dat spreek ik ook niet tegen, (al heb ik het nooit gebruikt) maar we spreken hier dan ook over iets wat dubbel zoveel kost he, don't forget. En ook : nothing last's forever. Mijn vriend zijn Gitzo - kop is na vele jaren dienst weliswaar ,ook vast komen te zitten en bleek na maanden in herstelling te zijn weggeweest, onherstelbaar.Ok, waarschijnlijk slijtage door het veelvuldig gebruik.Hij was wel danig tevreden over zijn kop, dat hij zich wel opnieuw een Gitzo besteld. In afwachting daarvan heeft hij mijn volledige combinatie gebruikt, daarom kon hij dit statief dan ook evalueren. Hij woont trouwens in Merelbeke (waar ook mijn roots liggen) , da's niet ver van Oosterzele he . (Binnenkort gaan we trouwens eten in de Wellington ... ik weet het : off topic...).
              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                wel meer dan dubbel zo duur voor een vergelijkbaar product.
                Maar hier mis je wel de bocht natuurlijk, het is dan wel dubbel zo duur maar volgens mij niet vergelijkbaar
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  ik kan de FEISOL CT-3472 met 4 secties inclusief levelinsplaat 2de hands aankopen voor 400€ . . . . 1 maand oud, van iemand die liever een Gitzo aanschaft.
                  Ik heb zelf de CT-3471, tot nu toe naar volle tevredenheid. Enig nadeel zijn de soms meedraaiende poten bij het opzetten. Omwille van de slechte berichten op sommige fora ben ik er wel erg voorzichtig mee en heb het statief nog niet onder erg ruige omstandigheden gebruikt zoals in het water etc. Dit aanbod, zeker met de levellingbase erbij, is erg aantrekkelijk. Als ik opnieuw voor de keuze stond, en nieuwprijs zou moeten betalen, zou ik waarschijnlijk voor Gitzo gaan. Maar ook Gitzo is niet onverslijtbaar en immuun voor slecht werkende onderdelen. De Gitzo service zou ook minder zijn dan die van Feisol.

Wat de kop betreft zou de Jobo een van de beste Wimberley Gimbal klonen zijn.
                  Zelf heb ik gekozen voor een combinatie van een balhoofd - Markins M20 - om ook voor landschap enz. te kunnen gebruiken - en een Wimberley Sidekick. Deze combi is ook iets beter voor vluchtshots van vogels omdat je hierbij meer vertikaal kan dan met de Gimbal.

Grtz,
                  Dany

Comment

we spreken hier dan ook over iets wat dubbel zoveel kost he, don't forget
                    Da's niet helemaal juist natuurlijk. Die Feisol 3472 kost 450€ en zo'n Gitzo GT3541LS kost 580€. Dus veel minder dan de helft duurder, slechts 130€ verschil.
                    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                      Da's niet helemaal juist natuurlijk. Die Feisol 3472 kost 450€ en zo'n Gitzo GT3541LS kost 580€. Dus veel minder dan de helft duurder, slechts 130€ verschil.
                      Fout vergelijk volgens mij, deze statieven, zet ze maar naast mekaar, de 3472 van Feisol moet je naast de 55xx serie van Gitzo zetten.

Comment

Hier een Gitzo 1540T carbon statief met Markins Q3 "emile" balhoofd en kirk snelkoppelingsplaatje. Totaal gewicht iets meer als 2kg en speciaal gekocht om rond te trekken. Verschillende tests gedaan en met extra gewicht eronder is het echt stabiel. Je bent wel iets meer kwijt maar gaat volgens mij een stuk langer mee als je body...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          ik kan de FEISOL CT-3472 met 4 secties inclusief levelinsplaat 2de hands aankopen voor 400€ . . . . 1 maand oud, van iemand die liever een Gitzo aanschaft.

Wat de rest betreft, waarschijnlijk toch de Gimbal BWG-Pro van Jobu
                          Waarom . . . omdat ik ook de SIgma 2.0 converter heb en die wil gebruiken op mijn 120-300 f/2.8 en dat heb je toch echt wel een goede stabiliteit nodig, 600 mm en dan eventueel nog te gebruiken op mijn Fuji S3 Pro met zijn 1.5 crop . . . 't is wel een dure vogel . . .
                          Dat zegt toch genoeg, niet?

Ik heb ook aan Feisol getwijfeld, maar ga nu toch resoluut voor een Gitzo GT 5541LS met levelling base.

Ik zou de originele Wimberley WH-200 ook niet uitsluiten. Ik ben hier uitermate tevreden over Ik heb wel gezien dat die recent in prijs gestegen is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Ik heb ook aan Feisol getwijfeld, maar ga nu toch resoluut voor een Gitzo GT 5541LS met levelling base.

Ik zou de originele Wimberley WH-200 ook niet uitsluiten. Ik ben hier uitermate tevreden over Ik heb wel gezien dat die recent in prijs gestegen is
                            Al onze goodies zijn enorm aan het stijgen!!
                            Overigens, Frank, ondertussen die lens-align pro kunnen uittesten, en het werkt!!
                            mijn lenzen tot 400 x1.4 allemaal binnen in huis (8meter) juist gezet, en het resultaat is verbluffend!! Elk puntje verschil in de settings van de AF compensatie zie je zeer duidelijk in het meetsystem van de lensalign pro!
                            Ik weet niet voor langere lenzen, maar tot 560mm op een 1DmkIII lukt het mooi met de normale plaat.
                            Ik ga der me ook eentje bestellen, zodra de lange lensplaat verkrijgbaar is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Al onze goodies zijn enorm aan het stijgen!!
                              Overigens, Frank, ondertussen die lens-align pro kunnen uittesten, en het werkt!!
                              mijn lenzen tot 400 x1.4 allemaal binnen in huis (8meter) juist gezet, en het resultaat is verbluffend!! Elk puntje verschil in de settings van de AF compensatie zie je zeer duidelijk in het meetsystem van de lensalign pro!
                              Ik weet niet voor langere lenzen, maar tot 560mm op een 1DmkIII lukt het mooi met de normale plaat.
                              Ik ga der me ook eentje bestellen, zodra de lange lensplaat verkrijgbaar is.
                              Goed om horen Rudy, allé van die Lensalign dan toch Ik denk dat ik 'm toch ook maar ga bestellen

Bij langere objectieven op relatief korte afstand zal het zeker moeten lukken, omdat de DOF toch superklein is. Ik zoek nog wel een methode om op 50-80 meter de focus te checken omdat dit het dagdagelijkse werkingsgebied het dichtst benadert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

Frank, je hebt het daar wel over een statiefje dat bijna 1000€ kost he
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                                X