Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderwaterhuis of alternatief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onderwaterhuis of alternatief

Op een blijkbaar betaalbaar merk gestoten : MediaSub

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Toch idd met zo'n Seacam behuizing. De prijzen daarvan zijn echter om achterover te vallen . 'k Heb mij weer wat in mijn hoofd gestoken .
      wie weet............ t'is bijna Valentijn
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

even een paar woordjes uitleg over onderwaterfotografie, want ik zie hier heel rare reacties
        Zelf ben ik gepassioneerd onderwaterfotograaf. Je kan een paar resultaten zien op mijn website www.reinevandenweghe.com - website is weliswaar in opbouw, maar het geeft je toch al wat ideeën.

Ten eerste als je echt onderwater wil gaan met een SLR, dan kom je er echt niet met 3000 euro. Behalve een huis, heb je nog poorten nodig en dan nog belichting. Meestal 2 flitsen. En dan nog de juiste flitsarmen.

Voor wat betreft macro:
        De meeste macrolenzen die gebruikt worden zijn een 60mm of een 105mm. In onze wateren kunnen we zelf met een 105mm amper iets aanvangen. Dit heeft te maken met de minimum afstand voor scherpstellen. Door het zweefvuil en minder lichtinval is dit met een 105mm bijna onmogelijk, tenzij je volledig manueel werkt. Dat behoeft dan een specifieke manuele poort. Laat staan dat je voor nog grotere macro's gaat. Een 200mm kan in uiterst klare omstandigheden, maar dat is een absolute uitzondering. Deze lens wordt gebruikt voor extreme macro.

Daarnaast heb je ook nog een vergrotingsfactor onder water van een derde, wat in ons voordeel speelt

Voor wat betreft hafopnames:
        Dat doen we met extreem breedhoeklenzen ofwel fish-eyes. De meest gebruikte lenzen bij Nikon dslr'sw zijn de 10,5mm en de Tokin 10-17. Je hebt een optische vervorming onderwater (naar binnen buigen). die moet gecorrigeerd worden. Daarvoor gebruiken we domepoorten (gebolde poorten). Bovenwater krijg je dan uiteraard een vrij bol beeld. Dit kan dan weer voorkomen worden door een splitfilter op je lens te plaatsen.

Belichting:
        De kleuren nemen af hoe dieper je gaat |(absorptie). Net onder het wateroppervlak valt het dus nog wel mee, maar eenmaal dieper valt eerst het rood weg, enz.
        Je hebt dus goed kunstlicht nodig om dit op te vangen, anders krijg je alleen maar blauwe foto's, die de echte kleuren niet weergeven.

Enfin, ik kan nog een paar uurtjes verder gaan. Juist om aan te geven dat onderwaterfotografie echt een tak apart is en voor de meesten die er serieus mee bezig zijn een absolute passie. Het is niet zo maar eventjes je kop onder water steken.
        gr

manis

Comment

Bedankt voor de toelichting manis, maar zoals ik reeds aangaf is het niet echt de bedoeling om te gaan duiken maar om te fotograferen rond het wateroppervlak. Iets wat ik tot nu toe reeds voor een deel deed zonder bescherming (vb http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/85620526; http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/85620518; http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/61699564) tot het een keer fout loopt natuurlijk. Daarbij speelde ook het idee om eventueel ook een beetje dieper te gaan en de lens zelfs een beetje onder water te steken. Dus in deze context moet mijn vraag gezien worden.

Comment

net iets tegengekomen voor de 450d, of het deftig is? geen idee, maar in elk geval veel goedkoper dan die 3000eur dat ik hier zie opduiken

450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

Comment

Working...
            X