Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omnibouncer, ervaringen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • omnibouncer, ervaringen ?

    hallo

    Voor mijn flits (een SB600 voor NikonD80) dacht ik een omnibouncer aan te schaffen, wat zijn jullie ervaringen hiermee, andere suggesties?

  • #2
    Re: omnibouncer, ervaringen ?

    ik heb er ene op mijn canon flitser staan, is goed te doen, vele zchater licht
    groetjes aline

    Comment


    • #3
      Re: omnibouncer, ervaringen ?

      Ik gebruik de "Lightsphere cloud" van Gary Fong, is weliswaar iets groter dan de traditionele.
      http://www.jeanpaulmontuori.com

      Comment


      • #4
        Re: omnibouncer, ervaringen ?

        Ik gebruik de omnibounce al even en ben er heel tevreden van. De foto's zien er veel minder 'plat geflitst' uit met een omnibounce. Hij verstrooid altijd het licht, en als er geen plafond in de buurt is, kun je nog steeds (beperkt) indirect flitsen. Het geld waard zou ik zo zeggen

        greetz,
        www.fotopie.be
        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

        Comment


        • #5
          Re: omnibouncer, ervaringen ?

          Zeker kopen, heb 'm er bijna altijd op zitten.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #6
            Re: omnibouncer, ervaringen ?

            Ben zelf ook aan het denken van een te kopen voor mijn Canon 580EX II. Vooral omdat ik dit weekend met een reeks optredens zit, gevolgd door ekele foto's per artiest. Iemand daar enige ervaring mee?

            Comment


            • #7
              Re: omnibouncer, ervaringen ?

              Da's eigenlijk een no-brainer. Voor de kostprijs hoef je het niet te laten, en het werkt beter dan de ingebouwde "witte kaart" in de 580EX.

              Bij mij zit 'm er ook altijd op, alhoewel ik 'm er soms wel afneem als ik ver moet flitsen, maar dat doe ik bijna nooit.

              Ik heb zelfs een tijdje zo'n mini-softboxje van Lumiquest gebruikt, maar dat heb ik dan om zeep geholpen (gescheurd) en zo veel zachter wat het licht ook weer niet. Die omnibounce is onverwoestbaar.

              Die gary fong lijkt me interessant, maar ik vraag me af of het inderdaad zoveel beter is? De manier waarop men er reklame voor maakt, lijkt het eerder een tv-shopping-product.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: omnibouncer, ervaringen ?

                Ik gebruik de Lambency Diffuser. Goedkoop (20euro) op Ebay en goed. Het is wel nen ferme pot op uw flitser, wat het lastig maakt om vertikaal foto's te nemen.

                Comment


                • #9
                  Re: omnibouncer, ervaringen ?

                  Ik heb er voor mijn 580exII 1 van Tumax en 1 van Stofen (omnibounce) beiden zijn identiek aan elkaar en beiden zijn eigenlijk veel te strak voor mijn 580exII
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: omnibouncer, ervaringen ?

                    Mijn ervaring met de SB800 is dat je hem er beter niet op zet als je verder dan 2 meter gaat fotograferen. Als je weet dat een reuze softbox eigenlijk zijn effect (diffusie van het licht) al bijna volledig verliest na 4 meter, ken je je afvragen in hoeverre een omnibounce dat effect bereikt.
                    Ik heb de meegeleverde diffuser van de SB800 en heb nog een Lumiquest softboxje om op de flash te steken. Ik gebruik ze enkel op korte afstand (een paar meter). Dit laatste, het softboxje, werkt m.i. toch iets beter en geeft naast betere diffusie, veel warmere huidtinten. Bovendien heb je een iets groter puntlichtje in de ogen. Bij de SB800 heb ik dan ook het voordeel, met het softboxje, dat de flash meezoomt, wat ze niet doet met de diffuser, maar da's dan typisch SB800.

                    Kortom, 't is nuttig, op korte afstand. Als ik binnen in huis werk, bij een feestje of zo, met een licht plafond, bounce ik altijd via het plafond, met de bounce kaart. Voor de SB600 makkelijk te maken met een elastiekje rond de flash en een wit kartonnetje of een restje van fotopapier aan de bovenkant. Flash recht omhoog, groothoekdeflector uit, en flitsen maar, zonder (of nagenoeg geen) schaduwen.
                    Last edited by FestinaLente; 31 juli 2008, 14:48.

                    Comment


                    • #11
                      Re: omnibouncer, ervaringen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      Da's eigenlijk een no-brainer. Voor de kostprijs hoef je het niet te laten, en het werkt beter dan de ingebouwde "witte kaart" in de 580EX.
                      dat witte kaartje heeft toch helemaal niet hetzelfde doel als een omnibounce? omnibounce is toch om licht te verstrooien en minder hard te laten gaan...

                      witte kaartje is om je licht meer te richten ipv te verstrooien en verzachten...

                      ik heb er trouwens ook eentje op mijn 580EX... en Dave heeft wel gelijk hoor : no-brainer voor wat het kost... Ik heb er eentje bij mijn flits gekregen toen ik deze kocht
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: omnibouncer, ervaringen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                        dat witte kaartje heeft toch helemaal niet hetzelfde doel als een omnibounce? omnibounce is toch om licht te verstrooien en minder hard te laten gaan...

                        witte kaartje is om je licht meer te richten ipv te verstrooien en verzachten...

                        ik heb er trouwens ook eentje op mijn 580EX... en Dave heeft wel gelijk hoor : no-brainer voor wat het kost... Ik heb er eentje bij mijn flits gekregen toen ik deze kocht
                        Dat wit kaartje dient om bij het bouncen (flits naar boven gericht) een beetje licht naar voor te strooien om de "sparkle" in de ogen te krijgen, net dezelfde reden als waar de omnibounce voor gemaakt is.

                        Dat een omnibounce ook als mini-soft-box-voor-minder-dan-een-meter kan gebruikt worden, is bijzaak.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #13
                          Re: omnibouncer, ervaringen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Dat wit kaartje dient om bij het bouncen (flits naar boven gericht) een beetje licht naar voor te strooien om de "sparkle" in de ogen te krijgen, net dezelfde reden als waar de omnibounce voor gemaakt is.

                          Dat een omnibounce ook als mini-soft-box-voor-minder-dan-een-meter kan gebruikt worden, is bijzaak.

                          Dave
                          ah bon weer iets bijgeleerd zie
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: omnibouncer, ervaringen ?

                            Ik ben al een jaar of 7 gebruiker van zo’n omnibouncer.
                            * Werkt goed (zachter licht) in de landscpae en recht vooruit flitsen.
                            * Landscape + bouncen op muur plafond gaat enkel op korte afstanden (je verliest immers enkele stops).
                            * Portret, toch slagschaduwen.

                            Let wel, of je nu gebruik maakt van een omni, sofbox, plu of whatever. Hoe verder de flits van het onderwerp, hoe kleiner je lichtbron t.o.v. het onderwerp en dus hoe harder je (slag)schaduw.


                            Recent gebruik ik de flits meer en meer los van de camera. Zo kan je ook bij portret je flits horizontaal gebruiken, je flits korter bij zetten etc…

                            Omnibouncers zitten altijd in m’n tas (ik heb er eentje voor elke flitser) Wat je ook gebruikt om het licht te verzachten, mooi inflitsen is en blijft een lange leercurve. Mijn ervaring is ook dat de analoge Nikons in combinatie met Metz er beter in slaagden dan de analoge of digi met SB800.
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: omnibouncer, ervaringen ?

                              een omnibounce heeft iets nodig om op te reflectreren. Binnen waar er voldoende bleke voorwerpen zijn, zal dat goed werken, bij voorkeur met het flitshoofd onder circa 45° naar boven gericht. In open locaties heeft het geen zin.

                              een two way bounce (dat witte kaartje) werkt binnen goed als je een geschikt plafond hebt om het gros van je licht op te bouncen

                              zelf werk ik liefst met een lumiquest midibouncer of ultrasoft. Dit combineert eigenlijk verschillende voordelen en je bent minder afhankelijk van aanwezig materiaal om op te bouncen omdat je zelf voor een grote bounce kaart zorgt.

                              Comment

                              Working...
                              X