Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omnibouncer, ervaringen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: omnibouncer, ervaringen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
    een omnibounce heeft iets nodig om op te reflectreren.
    Waarom ? Het lijkt me een beetje onlogisch. De omnibouncer is eigenlijk niet meer dan een diffuser (zo noemt men ook de meegeleverde box bij de SB800 van Nikon) De omnibouncer gaat het licht verspreiden, zodat je een meer diffuus licht krijgt. Het werkt natuurlijk alleen maar op korte afstand, omdat hoe verder je je van je onderwerp verwijderd, hoe meer je terug een puntlichtbron krijgt, en hoe harder de schaduwen worden.
    Het is logisch dat je meer licht hebt, als je in een ruimte werkt waar het flashlicht kan weerkaatsen. Dit is zelfs zo als je niets op je flash gebruikt.
    Als je dezelfde flashinstelling gebruikt in een kerk en in een woonkamer, ga je toch een ander resultaat krijgen. Het licht wordt gemeten op het onderwerp en houdt eigenlijk geen rekening met de omgeving. Hoe dichterbij de muren zijn, hoe lichter ze zijn, hoe meer licht er gaat weerkaatst worden.

    "Bouncer" is eigenlijk m.i. een beetje een verkeerd woord. Diffusor lijkt me beter gekozen.

    Comment


    • #17
      Re: omnibouncer, ervaringen ?

      Waarom, zie je die journalisten nooit met een omnibounce fotograferen?

      Deze schieten meestal met de flits recht naar voren.
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

      Comment


      • #18
        Re: omnibouncer, ervaringen ?

        Is het ook niet zo dat je buiten weinig aan een omnibouncer hebt, en enkel de flits als invul gebruikt?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #19
          Re: omnibouncer, ervaringen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Is het ook niet zo dat je buiten weinig aan een omnibouncer hebt, en enkel de flits als invul gebruikt?
          Je kan het gebruiken om het licht te verzachten bij het invullen.
          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

          Comment


          • #20
            Re: omnibouncer, ervaringen ?

            Ok!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #21
              Re: omnibouncer, ervaringen ?

              praktisch al mijn foto's met flach zijn gemaakt met de sb800 en de omnibounce (meegeleverd). Zelfs in een kerk gebruik ik dit en dan nog wel op enkele meters afstand. Iso wat omhoog (400) en wat spelen met de balans aanweziglicht/flitslicht.

              Comment


              • #22
                Re: omnibouncer, ervaringen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                Waarom, zie je die journalisten nooit met een omnibounce fotograferen?

                Deze schieten meestal met de flits recht naar voren.
                Die hebben grotere afstanden te overbruggen, en hebben niet veel aan een omnibounce. Daarbij is de kwaliteit van de schaduw van minder belang.

                Dave
                pixelpusher

                Comment


                • #23
                  Re: omnibouncer, ervaringen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                  praktisch al mijn foto's met flach zijn gemaakt met de sb800 en de omnibounce (meegeleverd). Zelfs in een kerk gebruik ik dit en dan nog wel op enkele meters afstand. Iso wat omhoog (400) en wat spelen met de balans aanweziglicht/flitslicht.
                  Mijn ervaring is dat je dan op grotere afstand te weinig licht hebt. De flash, de SB800, zoomt immers niet mee. Bij een omnibounce op een SB600 ga je dat natuurlijk niet hebben. Die gaat blijven meezoomen met omnibounce.

                  Comment


                  • #24
                    Re: omnibouncer, ervaringen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                    Je kan het gebruiken om het licht te verzachten bij het invullen.
                    Als je niets hebt om te bouncen zal het ook je schaduwen niet verzachten. De hardheid of zachtheid is afhankelijk van de (schijnbare) grootte van je lichtbron. Een Omnibounce veranderd niets aan de (schijnbare)grootte van je lichtbron en heeft dus geen enkel effect wanneer je niet kunt bouncen. (bijvoorbeeld buiten)

                    Comment


                    • #25
                      Re: omnibouncer, ervaringen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                      Als je niets hebt om te bouncen zal het ook je schaduwen niet verzachten. De hardheid of zachtheid is afhankelijk van de (schijnbare) grootte van je lichtbron. Een Omnibounce veranderd niets aan de (schijnbare)grootte van je lichtbron en heeft dus geen enkel effect wanneer je niet kunt bouncen. (bijvoorbeeld buiten)
                      Toch wel hoor.

                      Een flits richt het licht echt naar voor, als een lens, en de betere zoomen zelfs mee met het objectief.

                      Een omnibounce gaat dat licht meer verdelen over de gehele oppervlakte van de plastic, en werkt dus meer als een softbox. Een kleine softbox, toegegeven, en het effect is uitdrukkelijker bij hele korte afstanden, maar het doet toch iets.

                      Een 580EX(II) of 430EX(II) heeft nog een "wide" adapter ingebouwd, een klepje dat je ervoor kantelt. Dat heeft niet hetzelfde effect, het licht wordt meer verspreid dan gebundeld, maar levert toch ook iets op.

                      Je zal ook een of meerdere stops flitslicht verliezen met een omnibounce, een effect dat ik nodig had bij het draadloos flitsen.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #26
                        Re: omnibouncer, ervaringen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                        Waarom, zie je die journalisten nooit met een omnibounce fotograferen?
                        Deze schieten meestal met de flits recht naar voren.
                        Dit is niet geheel waar. Ik let namelijk daar ook altijd op.
                        Kijk maar eens wat vaker naar het nieuws, wat dan opvalt is dat er zijn met kap en zonder kap, maar ook met het witte plaatje erop.
                        Als je dicht bij die gasten gaat staan dan moet je eens zien hoe die flitsers er uit zien. Met nodige plakband en elastiek wordt het geheel bijelkaar gehouden.
                        Bij al dat gedrang kan dit ook niet anders.

                        Zelf flits ik zoveel mogelijk met de difuser (witte kap) + ingebouwde groothoekadapterder.
                        Ik gebruik dan ook heel veel de flitser los van de camera.
                        Van grote afstand flitsen heeft namelijk geen zin.
                        Tevens stel ik de flitser vaak op 1/2 vermogen
                        mvg
                        Antoine
                        Last edited by antoine200; 2 augustus 2008, 18:05.

                        Comment


                        • #27
                          Re: omnibouncer, ervaringen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                          Een Omnibounce veranderd niets aan de (schijnbare)grootte van je lichtbron en heeft dus geen enkel effect wanneer je niet kunt bouncen. (bijvoorbeeld buiten)
                          toch wel hoor... heb laatst een outdoor fuif moeten doen en dan zet ik mijn 580EX constant op 45graden met omnibouncer... rechtdoor geeft die teveel (tenzij ik fec gebruik).

                          gezien de open ruimtes zijn slagschaduwen hier wel geen probleem...
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #28
                            Re: omnibouncer, ervaringen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                            toch wel hoor... heb laatst een outdoor fuif moeten doen en dan zet ik mijn 580EX constant op 45graden met omnibouncer... rechtdoor geeft die teveel (tenzij ik fec gebruik).

                            gezien de open ruimtes zijn slagschaduwen hier wel geen probleem...
                            maar alé, hoe komt iedereen daar nu bij. Wat ik zeg is niet iets wat ik uit mijn duim zuig. Dat is gewoon pure fysica en dat is zwart op wit wiskundig te bewijzen dat de verschillen in open lucht, met en zonder omnibouncer minimaal zijn.

                            Ik heb al mensen tegengekomen die proberen bouncen op de wolken en zo. Flitser recht omhoog in open lucht, zonder bouncecard oid.

                            Buiten je je omni op 45° zetten heeft toch geen nut? Waar ga je in hemelsnaam op bouncen? Ok als je je omni 45° draait, vergroot je het scheinbare opervlak van je flits met een paar procenten. Naar mijn idee niet genoeg om zichtbaar te zijn.
                            Waar het verschil van komt zal niet zijn door het wel of niet gebruiken van de omni, maar van het feit dat er nu iets tussen je onderwerp en de flits zit die de kracht zal laten afnemen. Hierdoor zal je TTL meting gaan veranderen, waardoor de flits bijgestuurd moet worden (om te compenseren). De zachtere schaduwen die je (met omni, buiten, al dan niet op 45°) bekomt, komen zeker en vast doordat je flits minder hard je onderwerp belicht en er meer licht van de omgeving opvalt. Dat geeft de indruk dat je schaduwen minder hard zijn, maar dat is geen gevolg van de omnibounce, dat is een gevolg van de comensatie. Een als die compensatie correct gebeurd is er GEEN verschil in schaduw.
                            Last edited by littlewan; 3 augustus 2008, 09:57.

                            Comment


                            • #29
                              Re: omnibouncer, ervaringen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                              Waar het verschil van komt zal niet zijn door het wel of niet gebruiken van de omni, maar van het feit dat er nu iets tussen je onderwerp en de flits zit die de kracht zal laten afnemen. Hierdoor zal je TTL meting gaan veranderen, waardoor de flits bijgestuurd moet worden (om te compenseren). De zachtere schaduwen die je (met omni, buiten, al dan niet op 45°) bekomt, komen zeker en vast doordat je flits minder hard je onderwerp belicht en er meer licht van de omgeving opvalt. Dat geeft de indruk dat je schaduwen minder hard zijn, maar dat is geen gevolg van de omnibounce, dat is een gevolg van de comensatie. Een als die compensatie correct gebeurd is er GEEN verschil in schaduw.
                              Euh, neen. E-TTL zal vaststellen dat er harder geflitst moet worden, omdat de pre-flash al aangeeft dat er minder flitslicht het onderwerp bereikt. Alsof het onderwerp verder staat.

                              Daar is geen wiskunde of fysica voor nodig, enkel logisch redeneren.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment


                              • #30
                                Re: omnibouncer, ervaringen ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                                Euh, neen. E-TTL zal vaststellen dat er harder geflitst moet worden, omdat de pre-flash al aangeeft dat er minder flitslicht het onderwerp bereikt. Alsof het onderwerp verder staat.

                                Daar is geen wiskunde of fysica voor nodig, enkel logisch redeneren.

                                Dave
                                Maar je vergeet een paar dingen. Een flits zal zijn licht in de meeste gevallen regelbaar stellen met stappen van 1/3de stop. Een omnibounce zal het licht niet in een veelvoud van 1/3de stop verzwakken. De verzwakking van het licht is van 2 factoren afhankelijk. 1) de directe verzwakking van de omnibounce 2) de hoeveelheid gebounced licht (en dat heb je in dit geval niet dus dat maakt het allemaal iets eenvoudiger). Je mag er dus niet vanuitgaan dat je TTL met preflash een exacte compensatie kan uitvoeren.
                                Hoe kan je dan een beoordeling gaan doen op de schaduw als je niet weet in welke verhouding invallend licht en flitlicht voorkomen.
                                Last edited by littlewan; 3 augustus 2008, 11:08.

                                Comment

                                Working...
                                X