Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samsung SyncMaster 2493hm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Samsung SyncMaster 2493hm

Samsung SyncMaster 2493hm, iemand ervaring met dit scherm
    Dit 24 inch scherm zou een Dynamic contrast hebben van 10.000/1 en een resolutie van 1.200 x 1.920, ik heb mij laten vertellen dat dit prijs/kwalliteit een van de beste schermen zou zijn die er momenteel verkrijgbaar zijn, prijs 499 euro, afgezien van een EIZO van 1.800 euro natuurlijk.

Re: Samsung SyncMaster 2493hm

Cijfers zeggen niet alles.

Ik heb een Samsung 226CW Wide Gamut gehad (gelukkig met niet goed geld terug garantie) en kreeg hem niet gecalibreerd met de Eye One Display 2. Is dan ook snel terug naar de winkel gegaan.

Gebruik nu een ViewSonic VX2255WMB na het lezen van een aantal reviews ivm calibratie. Heel content van, heeft ook ingebouwde webcam en een goeie hoogteverstelling. Maar 't is natuurlijk geen 24".

En niet te vergeten: eigenlijk zou je ook 5000K licht moeten gebruiken in je werkruimte.

Jos
    Last edited by Josp; 28 april 2008, 18:03.
    Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
      Cijfers zeggen niet alles.

Ik heb een Samsung 226CW Wide Gamuth gehad en kreeg hem niet gecalibreerd met de Eye One Display 2.
      Ik heb precies hetzelfde probleem.
      http://www.torekefoto.be

Comment

Ja, die monitor is absoluut niet geschikt om te calibreren, zie ook de site met de reviews.

In de 24" test komt de Dell 2407WFP v4 (helaas niet meer verkrijgbaar) en de Iilyama Prolite B2403WS (te vinden rond de 400 EUR volgens Google) er wel goed uit.

Een probleem is ook dat fabrikanten soms van merk van LCD panel veranderen terwijl het typenummer hetzelfde blijft. Dan zijn tests natuurlijk ook niet meer relevant.

Jos
        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Ja, die monitor is absoluut niet geschikt om te calibreren, zie ook de site met de reviews.

In de 24" test komt de Dell 2407WFP v4 (helaas niet meer verkrijgbaar) en de Iilyama Prolite B2403WS (te vinden rond de 400 EUR volgens Google) er wel goed uit.

Een probleem is ook dat fabrikanten soms van merk van LCD panel veranderen terwijl het typenummer hetzelfde blijft. Dan zijn tests natuurlijk ook niet meer relevant.

Jos
          Wel, ik heb de Samsung SyncMaster 2493hm gecalibreerd met mijn EyeOne Pro, en dat werkt perfect de kleurweergave ziet er perfect uit, net als bij mijn Sony, ik moet wel bekennen dat ik hem twee maal heb moeten calibreren om aan de juiste waardes te geraken, maar dat is niet abnormaal, komt omdat ik mijn RGB kleuren niet allen op 33% had gezet van bij het begin
          Er staat ook een knop op AUTO, waarvoor ik vreesde dat bij per ongeluk deze aanraken, mijn ganse calibratie aan de knoppen zou zijn, maar als je in het menu gekozen hebt voor eigen instellingen, is deze knop niet meer actief

Comment

Heb een tijdje terug een ander topic opgestart om een nieuw scherm te vinden.

Dit lijkt me wel netjes voor zijn prijs.

Heb jij dit scherm nu staan Geert?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik heb een Samsung 244 T.
              Perfecte kleuren en is ook perfect te calibreren.
              Wat de LCD panels betreft, er zijn niet zo heel veel fabricanten en oa EIZO en Viewsonic hebben Samsung panels.
              Belangrijk bij je keuze is dat de inkijkhoek groot genoeg is. Volgens de cijfers is dat van allemaal goed, maar de ervaring in de fotoclub leert dat er toch behoorlijk wat verschil is. Er zijn goedkopere monitors die zelfs al bij een niet zo grote hoe al een behoorlijk contrastverschil hebben.
              Ook het paneeltype is voor fotografie van belang.
              Een goede uitleg vind je op

Groetjes,

Marnix

Comment

Ik heb sinds december een 226 CW. Na levering onmiddellijk gecalibreerd. Fluitje van een cent trouwens. Om de maand even opnieuw calibreren, maar de “drift” is minimaal.
                Vorige week wilde ik weer eens calibreren. N.a.v. een suggestie in het calibratieprogramma (“terug naar de factory defaults”) heb ik zitten rommelen in de instellingen van het schermmenu (“auto”, “image reset” en “color reset”). Dat doe ik dus nooit meer. Heeft me drie avonden en veel koud zweet gekost. Ik zat inderdaad plots met hetzelfde probleem als Maartje en ZABB in een andere thread al meegaven: overmatig rood, en niet te corrigeren d.m.v. calibratie, zoals ook in een van de reviews aangekaart. Rommelen met de knoppen van het scherm heeft absoluut geen zin. Haalt niets uit. De handleiding rept met geen woord over over dit fenomeen, een reset naar factory defaults verhelpt het probleem niet. Heb het uiteindelijk opgelost gekregen door alle profielen te verwijderen, de driver van het scherm te vernieuwen en in de drivers van de videokaart (GeForce 6800) ook alles naar standaard terug te zetten.
                Scherm is nu weer gecalibreerd en kleuren terug perfect… oefff!

Comment

Toch lijkt het zo eenvoudig:

profiel ex-calibratie eruit halen (via configuratie/display) dan krijg je het plug en play profiel,
                  op één van de knoppen van het scherm zelf een factory reset doen,

niet aan de driver van graphicscard komen want die zou er niets mee te maken moeten hebben (tenzij je daar aan de curves hebt zitten sleutelen, hetgeen niet de bedoeling is)

dan je contrast en brightness goed zetten op je scherm met een testcard/foto (dus niet in de pc!) en dan calibreren. RGB aan het scherm veranderen om aan 6500 kelvin te komen, en nergens anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                    Toch lijkt het zo eenvoudig
                    Ik ben dus niet de enige die daar problemen mee gehad heeft: in een bepaalde review (zie hoger) beweert men zelfs dat een 226 CW niet te calibreren valt .
                    Wat natuurlijk bullzhit is.
                    En zoals ik al zei: een factory reset via de schermknoppen veranderde niets maar dan ook niets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Ik ben dus niet de enige die daar problemen mee gehad heeft: in een bepaalde review (zie hoger) beweert men zelfs dat een 226 CW niet te calibreren valt .
                      Wat natuurlijk bullzhit is.
                      En zoals ik al zei: een factory reset via de schermknoppen veranderde niets maar dan ook niets.
                      eerst het ICC eruit > plug 'n play.
                      Als het dan niets veranderd (die reset) dan heb je een issue met het scherm.
                      Want reset moet de originele staat van het scherm herstellen, zelfs als niet aan pc is aangesloten. Dat hoeft namelijk niet voor een -hardware- reset.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mxvb Bekijk bericht
                        Wat de LCD panels betreft, er zijn niet zo heel veel fabricanten en oa EIZO en Viewsonic hebben Samsung panels.
                        Om je een idee te geven: Samsung heeft in totaal 5 versies gemaakt van de 226BW met allemaal een LCD panel van een andere fabrikant en met enorm verschil in beeldkwaliteit. De eerste en beste versie had een Samsung panel.
                        Hierdoor wordt het natuurlijk heel moeilijk om schermen te vergelijken, zelfs al hebben ze hetzelfde typenummer.

Beste is nog altijd als je een scherm kan kopen met een niet-goed-geld-terug overeenkomst zodat je het thuis rustig kan calibreren en uittesten.

Jos
                        Last edited by Josp; 29 april 2008, 10:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                          Toch lijkt het zo eenvoudig:

profiel ex-calibratie eruit halen (via configuratie/display) dan krijg je het plug en play profiel,
                          op één van de knoppen van het scherm zelf een factory reset doen,

niet aan de driver van graphicscard komen want die zou er niets mee te maken moeten hebben (tenzij je daar aan de curves hebt zitten sleutelen, hetgeen niet de bedoeling is)

dan je contrast en brightness goed zetten op je scherm met een testcard/foto (dus niet in de pc!) en dan calibreren. RGB aan het scherm veranderen om aan 6500 kelvin te komen, en nergens anders.
                          Dat dacht ik dus ook allemaal..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Heb een tijdje terug een ander topic opgestart om een nieuw scherm te vinden.

Dit lijkt me wel netjes voor zijn prijs.

Heb jij dit scherm nu staan Geert?
                            Ja, ik heb het scherm maandag gekocht, en meteen gecalibreerd met de EyeOne pro, dat ging prima, in tegenstelling tot wat men hier op BD komt te zeggen.
                            In deze prijsklasse vind ik het een van de beste op de markt, en ik ben er een ganse dag voor op pad geweest om schermen te zien werken, en ook te zien hoe de menustructuur in elkaar zit, ik vreesde er namelijk voor dat er nu op practisch elk scherm een "auto" knop staat, waarmee je het scherm automatisch naar zijn meest optimale settings kan terugstellen, en deze setting is mooi, maar nogal overdreven briliant, niet wat je bij fotobewerking wenst, wat ik nu wilde weten was, als je per ongeluk deze aanraaktoets activeerd, of je dan terug kon keren naar je aangemaakte callibratie, maar eigenlijk is het nog beter, indien je gekozen hebt (in het kleurenmenu) voor color control, dan is de knop "auto" niet meer actief, dat is dus helemaal geen probleem, blijkbaar denken die ontwerpers ook verder dan hun neus lang is.
                            Het beoordelen van zwartwit foto's is er stukken beter op dan op mijn 23 inch ViewSonic, daar zat ik steeds met een roze kleurzweem in het wit, hoewel deze nog maar één jaar oud is, en dat was op geen enkele mannier weg te krijgen
                            Uiteindelijk kon ik het best vergelijken bij Mediamarkt, niet meteen mijn winkel, maar waarschijnlijk de enige plaats waar je kan testen wat je wil, en waar zoveel keuze staat uitgestalt
                            Daarmee zeg ik niet dat Mediamarkt de beste plaats is om te kopen, maar je kan er wel het beste vergelijken.
                            Bovendien geeft Samsung drie jaar garantie, ook niet mis vind ik.
                            Mijn droom was eigenlijk een Eizo scherm, maar na het horen van de prijs 1.800 €

Vriendelijke groeten,
                            Geert.

Comment

Om je een idee te geven: Samsung heeft in totaal 5 versies gemaakt van de 226BW met allemaal een LCD panel van een andere fabrikant en met enorm verschil in beeldkwaliteit. De eerste en beste versie had een Samsung panel.
                              Hierdoor wordt het natuurlijk heel moeilijk om schermen te vergelijken, zelfs al hebben ze hetzelfde typenummer.

Beste is nog altijd als je een scherm kan kopen met een niet-goed-geld-terug overeenkomst zodat je het thuis rustig kan calibreren en uittesten.

Jos
                              Samsung produceert zelf schermen voor andere merken maar trekt er zelf in van andere fabrikanten?

Rare bewering. Weet niet of dat waar is. Samsung is marktleider in LCD met LG Philips 2e, TFT is LG de leider met een peleton volgers op de hielen. Dit verandert wel zo nu en dan maar niet drastisch.

Wat wel waar is, er bestaan verschillende produktielijnen, in verschillende landen, met verschillen in kwaliteit allemaal verkocht onder de naam SAMSUNG. Maar onder de behuizing vind je serienummers en die prefixen van produktiedata/plaats zijn wel traceerbaar en verschillen dus wel. Je kan het nagaan als je wil, genoeg info op fora te vinden.

Ze maken er zelfs voor Apple Mac.

Comment

Working...
                              X