Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Markins Balhoofd M10/M20

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Markins Balhoofd M10/M20

Ik zou mij een deftig balhoofd willen aanschaffen maar zit toch nog met een paar vraagjes:

- Als je bestelt via Markins Europe, dan wordt er toch verscheept vanuit Duitsland en niet vanuit USA, maw geen invoer- BTW- en douanekosten?

- Mijn zwaarste lens is een EF 100-400mm, neem ik dan best de M20 of is dat overkill?

- Als je een balhoofd koopt met quick release shoe, moet er je dan nog een camera plate bijnemen?

- Ik overweeg om eventueel toch een Arca Swiss balhoofd te kopen omdat je die bij Konijn kan kopen, en dus testen en vergelijken. Zijn Arca Swiss en Markins kwalitatief even goed?

Alvast bedankt voor de hulp.

Re: Markins Balhoofd M10/M20

Heb een tweetal maanden geleden een Markins Q3 Emille besteld bij de Nikon Photoproshop in Europa (Duitsland). Er werden geen bijkomende invoer- en douanekosten betaald aangezien handel en verkeer van goederen binnen de EU zone vrij is.

Online bestellen bij de Photoproshop ging probleemloos : zondag besteld en reeds dinsdagavond geleverd

Voor mijn D80 wel een bijkomende aparte camera plate besteld (ook van Markins).

De Markins Q3 Emille kan reeds een last dragen van 30 kg, dus een Markins M10 die zo'n 40 kg last aan kan, zal wel voldoende zijn voor jouw body + lens.

Heb geen ervaring met Arca Swiss maar de Markins Q3 is erg solide en degelijk gebouwd en weegt amper 385 g.

Groet,
    PhilipM
    Nikon D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
      Ik zou mij een deftig balhoofd willen aanschaffen maar zit toch nog met een paar vraagjes:

- Als je bestelt via Markins Europe, dan wordt er toch verscheept vanuit Duitsland en niet vanuit USA, maw geen invoer- BTW- en douanekosten?

Nee geen douanekosten of BTW als je iets uit Europese gemeeschap koopt

- Mijn zwaarste lens is een EF 100-400mm, neem ik dan best de M20 of is dat overkill?

Een M10 is voldoende voor je tele, maar als later een 500mm F/4 wil is een M20 beter. En dit balhoofd koop je voor lange tijd.

- Als je een balhoofd koopt met quick release shoe, moet er je dan nog een camera plate bijnemen?

Je moet een plate hebben voor alles wat je via de QR op het balhoofd wil zetten :
      - een plate voor camera (afhankelijk per model
      - een plate voor een lens met een statief beugel
      aangezien je die plate's vastschroefd zijn ze niet ze makkelijk van de ene lens op de andere te vijzen.

- Ik overweeg om eventueel toch een Arca Swiss balhoofd te kopen omdat je die bij Konijn kan kopen, en dus testen en vergelijken. Zijn Arca Swiss en Markins kwalitatief even goed?

Ik heb een M10 en M20 en kan enkel zeggen dat ze zeer goed zijn.

PS : dit soort dure attributen komt pas echt tot zijn recht op een stevig statief
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht

Arca Swiss is de uitvinder van het moderne balhoofd,de vroegere modellen
        zoals de uitstekende Linhof balhoofden (wat ik na 30 jaar nog steeds gebruik)
        hadden een relatief kleine bol met een lang bevestigings stuk naar de camera toe,dus het hefboom effect lijkt mij met die ouderwetse balhoofden groter.
        Grotere bal met korter stuk is technisch gezien beter,ik heb bij Markins een quick release shoe besteld en ga deze eerst op dat oude Linhof balhoofd testen,maar zoals je zegt bij konijn kan je deze eerst testen,jammer dat ze Markins en Linhof niet hebben,ik ga zowel de Arca Swiss en de Gitzo G1377 M
        eens testen,maar het is pas na jaren met iets gewerkt te hebben dat je pas
        weet of de investering in het betere materiaal verantwoord was!
        Laat iets weten wat je keuze geworden is...

Comment

Ik heb een M10 aangeschaft (20D met grip, 70-200 f2,8L, flitser erop - geen enkel probleem (zie mijn foto)
          Het is een fijn balhoofd en prachtig afgewerkt.
          Binnen Europa zijn er geen douane kosten, alleen verzendkosten
          Buiten Europa zijn de bedragen die je betaalt exclusief btw, welke dan aan de douane moet worden voldaan. Dan komen er alleen nog invoerrechten bij (ongeveer € 20,-) en natuurlijk de verzendkosten.

Als je nog ooit groter denkt te gaan dan wat je nu hebt, gewoon een M20 aanschaffen. Dan ben je voorbereidt en ben je later niet verplicht weer om te schakelen. Op het eind scheelt dat kosten.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

Comment

Bedankt voor de hulp!

Nu nog kiezen tussen de M10 of de M20.
            Ik nijg nog altijd naar de M10...

Comment

Waarom geen Arca Swiss Z1?
              Waarom meer geven voor namaak dan voor het origineel?
              Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                Kris
                Ik geloof niet dat je met deze klasse balhoofden nog kunt praten over origineel of namaak. Het zijn allemaal kwalitatief goede balhoofden. Een keuze kan alleen nog persoonlijk genoemd worden.
                Die Arca Swiss ziet er ook heel goed uit. Een nadeel zou ik noemen dat de knop voor panning base een beetje klein lijkt, en wat ver naar de onderkant geplaatst. Hanteerbaarheid oogt wat moeilijk (zeker als je handschoenen aan zou hebben)

ps en ik zie dat de prijs gelijk of zelfs hoger is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                  Ik heb een M10 aangeschaft (20D met grip, 70-200 f2,8L, flitser erop - geen enkel probleem (zie mijn foto)
                  Het is een fijn balhoofd en prachtig afgewerkt.
                  Binnen Europa zijn er geen douane kosten, alleen verzendkosten
                  Buiten Europa zijn de bedragen die je betaalt exclusief btw, welke dan aan de douane moet worden voldaan. Dan komen er alleen nog invoerrechten bij (ongeveer € 20,-) en natuurlijk de verzendkosten.

Als je nog ooit groter denkt te gaan dan wat je nu hebt, gewoon een M20 aanschaffen. Dan ben je voorbereidt en ben je later niet verplicht weer om te schakelen. Op het eind scheelt dat kosten.
                  Vraagje is dat Gitzo statief G2220 nog stabiel als je die middenzuil zo dwars gebruikt....en kan die middelzuil eraf om zodoende een balhoofd direkt op het statief te bevestigen?

Comment

Kris
                    Waarom is een Markins namaak ? dan zijn die van Kirk, RSS ook namaak hoor
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                      Vraagje is dat Gitzo statief G2220 nog stabiel als je die middenzuil zo dwars gebruikt....en kan die middelzuil eraf om zodoende een balhoofd direkt op het statief te bevestigen?

Dwars gebruik van de middenzuil levert stabiliteitsproblemen op, mits je de poten goed neerzet, of een contragewicht gebruikt. De zuil zou je kunnen vervangen door een korter exemplaar, maar dan verlies je de functionaliteit van een dergelijke zuil.
                      De G2220 is geen statief voor zware lens combinaties. Daarvoor zijn andere gitzo's voor. De G2220 is een klein, licht en relatief goedkoop, maar erg flexibel statief voor algemeen gebruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Waarom is een Markins namaak ? dan zijn die van Kirk, RSS ook namaak hoor
                        RRS lijkt in de verste verte niet op Arca (behalve dat het ook een balhoofd is). Kirk wel (noem ik ook een kopie) maar Markins heeft het Arca B1 design gewoon klakkeloos overgenomen.
                        Met "namaak" bedoel ik trouwens niet dat dit slechter hoeft te zijn (ik denk zelfs dat Markins op sommige punten beter is dan Arca). Maar ik vind het gewoon een beetje flauw dat die van Markins gewoon de hele look van Arca Swiss gepikt hebben, tot aan de vormgeving van de vijsjes toe. Ik snap ook niet dat een ingenieur daar plezier aan beleeft... alleen al voor dit "bedrijfs-ethische" argument zou ik meer van harte mijn geld aan een Arca Swiss geven (wat ik allicht ook ga doen ) Zeker nu Arca Swiss de goedkoopste is, wie had dat ooit gedacht (339 euro of zo bij Konijn, met snelkoppeling). En het zijn nog altijd de enige met een sferische "bol", wat ik toch een tamelijk geniaal concept vind.

Nu ja, 't zijn allemaal goei spullen denk ik ik wil er nu ook weer geen issue van maken .

Kris

Comment

RRS lijkt in de verste verte niet op Arca (behalve dat het ook een balhoofd is). Kirk wel (noem ik ook een kopie) maar Markins heeft het Arca B1 design gewoon klakkeloos overgenomen.
                          Met "namaak" bedoel ik trouwens niet dat dit slechter hoeft te zijn (ik denk zelfs dat Markins op sommige punten beter is dan Arca). Maar ik vind het gewoon een beetje flauw dat die van Markins gewoon de hele look van Arca Swiss gepikt hebben, tot aan de vormgeving van de vijsjes toe. Ik snap ook niet dat een ingenieur daar plezier aan beleeft... alleen al voor dit "bedrijfs-ethische" argument zou ik meer van harte mijn geld aan een Arca Swiss geven (wat ik allicht ook ga doen ) Zeker nu Arca Swiss de goedkoopste is, wie had dat ooit gedacht (339 euro of zo bij Konijn, met snelkoppeling). En het zijn nog altijd de enige met een sferische "bol", wat ik toch een tamelijk geniaal concept vind.

Nu ja, 't zijn allemaal goei spullen denk ik ik wil er nu ook weer geen issue van maken .

Kris
                          Ach, zoals je al zegt, maak er geen issue van. Ik zei al eerder, het is een persoonlijke keuze aangezien het allemaal goede balhoofden zijn. En dat je op elkaar lijken : Natuurlijk, waarom een goed ontwerp veranderen
                          Het is wel een beetje een pro-markins artikel, maar misschien heb je er wat aan:
                          http://www.nikonians.org/html/resour...ins/index.html
                          Kijk op pagina 2 voor een vergelijk van balhoofden, waaronder de B1

Enik zag deze link ook nog:http://www.nikonians.org/html/resour...wiss_b1_1.html
                          over de B1
                          Last edited by azhrarn; 24 oktober 2007, 22:50. Reden: linkje erbij

Comment

Heeft er iemand hier op BD al gebruikerservaring met de Arca-Swiss Z1?
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                              Heeft er iemand hier op BD al gebruikerservaring met de Arca-Swiss Z1?
                              Dat zou ik ook gaag weten!

Comment

Working...
                              X