Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

    Oorspronkelijk geplaatst door purlut
    @Act
    Volmacht geldt als een aanwezigheid. Dus je volmacht geven aan iemand.

    Oké, mag die volmacht ook per email zijn, of moet die eigenhandig getekend zijn?

    Comment


    • #62
      Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

      Je mag die per email zeker doorsturen, ik denk dat het geldig is omdat het van je emailadres komt en mocht er een geschil over zo'n geldigheid zijn kan het perfect technisch opgevraagd worden bij je provider of het wel degelijk van jouw computer komt door de header van je emailbericht te controleren. Je mag het dan wel niet via een gratis emailprovider zoals hotmail versturen maar van een betalende dienst zoals een kabelprovider of adslprovider.
      Ik wacht nog even op Peter1 om dit te controleren of het zo wettelijk is nu en of we zoiets kunnen door een aanpassing van onze statuten of huishoudelijk regelement.
      Het is sinds kort ook verboden om je te registreren op het forum via een gratis emailaccount, er is al teveel misbruik vastgesteld via zo'n adres.

      wim
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

      Comment


      • #63
        Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

        Ik rij naar de algemene vergadering in Gent en vertrek in Wuustwezel. Heeft er iemand nood aan vervoer? Ik wil gerust één of meerdere mensen oppikken.
        Peter

        http://www.belekes.be/

        Comment


        • #64
          Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

          ben een hele tijd secretaris geweest van een visclub.
          wat een algm.verg. aangaat dat is dat er 2/3 leden nodig zijn,wat niet altijd het geval is.
          daarom worden er ok 2 uitnodegingen uitgeschreven
          1 uitnodeging voor de algemene vergadering
          2 uitnodeging voor buitengewone algemene vergadering
          wanneer men de 2/3 niet bereikt kan de voorzitter over gaan tot de buitengewone algemene vergadering en kan men alles verder stemmen en goedkeuren van wat er eventueel zou veranderen en daar kan niemand nog over zeuren dan had men maar moeten aanwezig zijn.


          ook moet ieder lid een afschrift van het huishoudregelement en statutten
          krijgen bij het lid worden en tekenen bij ontvangst
          zo is dat bij deze visclub.

          geloof mij men kan nooit voor iedereen goed doen.
          ben daar ook mee gestopt maarja vissen doe ik nog het gaat zich hier toch ook over fotokes maken of niet?

          gr.sloefke
          gr, eb

          Comment


          • #65
            Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

            Sloefke,
            Dat van die buitengewone vergadering onmiddellijk na de "gewone" vergadering wordt meer gedaan maar is eigenlijk niet wettelijk. Er staat duidelijk in de Wet dat er bij het niet bereiken van het vereiste quotum er een een nieuwe vergadering dient bijeengeroepen te worden die ten vroegste slechts na 14 dagen kan plaatsvinden.

            Art. 8. - .... Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en besluiten alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden bedoeld in het tweede of het derde lid ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden...

            Groetjes
            Patrick
            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

            Comment


            • #66
              Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

              Oorspronkelijk geplaatst door patrickL
              Sloefke,
              Dat van die buitengewone vergadering onmiddellijk na de "gewone" vergadering wordt meer gedaan maar is eigenlijk niet wettelijk. Er staat duidelijk in de Wet dat er bij het niet bereiken van het vereiste quotum er een een nieuwe vergadering dient bijeengeroepen te worden die ten vroegste slechts na 14 dagen kan plaatsvinden.

              Art. 8. - .... Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en besluiten alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden bedoeld in het tweede of het derde lid ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden...

              Groetjes
              Patrick
              dat kan kloppen maar wordt veel gedaan in kleinere clubs.
              sloefke
              gr, eb

              Comment


              • #67
                Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                Oorspronkelijk geplaatst door sloefke
                dat kan kloppen maar wordt veel gedaan in kleinere clubs.
                sloefke
                zelfs in de gemeentelijk sport raad
                gr, eb

                Comment


                • #68
                  Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                  Sloefke,
                  Weet ik, maar hier zijn er op het forum die struikelen over het woordje "brief". Vandaar mijn oorspronkelijke reactie. Bedoel daar jou zeker niet bij hoor.
                  Wilde het bestuur ook maar eventjes waarschuwen over de vernieuwde wetgeving. Als zij eraan gedacht hebben is het goed. Heb altijd respect voor de "kartrekkers". Het moet toch maar allemaal gedaan worden. Dus hoed af voor die mannen/vrouwen.
                  [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                    Oorspronkelijk geplaatst door sloefke
                    zelfs in de gemeentelijk sportraad
                    zou ook graag komen hoe zit dat daar kan mijn halve trouwboek ook mee?
                    gr.sloeke
                    gr, eb

                    Comment


                    • #70
                      Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                      Oorspronkelijk geplaatst door patrickL
                      Sloefke,
                      Weet ik, maar hier zijn er op het forum die struikelen over het woordje "brief". Vandaar mijn oorspronkelijke reactie. Bedoel daar jou zeker niet bij hoor.
                      Wilde het bestuur ook maar eventjes waarschuwen over de vernieuwde wetgeving. Als zij eraan gedacht hebben is het goed. Heb altijd respect voor de "kartrekkers". Het moet toch maar allemaal gedaan worden. Dus hoed af voor die mannen/vrouwen.
                      ja dat is juist
                      sloefke
                      gr, eb

                      Comment


                      • #71
                        Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                        Aan iedereen die bezorgd is over onze statuten : ze zijn wettelijk volledig in orde hoor en aangepast aan de nieuwe belgische vzw-wet.We moeten dus geen 'buitengewone' AV houden en geen statutenwijzigingen doen.

                        Die plannen we -zoals al gezegd- in het voorjaar en dan lossen we meteen die vervelende ( dat foutje) passage rond uitnodigen op.....
                        Peter

                        http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                        http://www.photoblog.be/peterwarson

                        Comment


                        • #72
                          Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                          Peter1

                          Als begeleider bij het oprichten van meerdere vzw's en aan de nieuwe wet van de vzw toch even een verduidelijking.

                          In je statuten staat dat de uitnodiging "per gewone brief" gebeurt. In je huishoudelijk reglement staat nergens dat "een gewone brief" ook een email bericht kan zijn. Dus om wettelijk te vergaderen moet je de leden via een gewone brief met de post uitnodigen.

                          Daar jullie "algemene vergadering" jaarlijks voor 1 juli moet plaats hebben en je
                          nu in december een vergadering samen roept is dit zo wie zo een "buitengewone algemene vergadering"

                          Waar je zegt dat je statuten voldoen aan de nieuwe wet van de vzw heb je gelijk. Als je in het voorjaar eventueel wijzigingen aan de statuten, wilt doorvoeren is dat geen probleem op voorwaarde dat je in de agenda de juiste wijzigingen aangeeft.
                          Op de vergadering waarop je de statuten wilt wijzigen moeten minimum 2/3e van je vzw-leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en moet je een 2/3e meerderheid halen van stemgerechtigde leden.

                          Voor de nieuwe wet in voege ging kon je zoals hiervoor ergens geschreven werken met een dubbele uitnodiging, een voor een algemene vergadering en als je het quorum niet haalde een half uur later een buitengewone algemene vergadering. Als vzw is dit wettelijk niet meer mogelijk.

                          Het grote risico dat je loopt met het niet wettelijk laten verlopen van je vergaderingen is dat je je rechtspersoonlijkheid verlies met alle gevolgen van
                          dien.

                          Dit is bedoeld als opbouwende kritiek, daar ik weet dat vele het werk van beheerder en werker in een vzw niet altijd apprecieren.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                            Kan het volgende misschien helpen ?
                            Diegene die inschrijven, geven te kennen dat ze akkoord zijn met de hudige manier van uitnodigen.
                            Diegene die verleden jaar ook akkoord gingen en inschreven op de aankondiging hier op het forum of via email hebben dan ook geen bezwaar geuit, dus die ...
                            Alleen, die nog uitnodigen die zeveren of een brief willen hebben.
                            Voor mij hoeft dat echt niet, dat briefje !
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #74
                              Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter1
                              Aan iedereen die bezorgd is over onze statuten : ze zijn wettelijk volledig in orde hoor en aangepast aan de nieuwe belgische vzw-wet.We moeten dus geen 'buitengewone' AV houden en geen statutenwijzigingen doen.

                              Die plannen we -zoals al gezegd- in het voorjaar en dan lossen we meteen die vervelende ( dat foutje) passage rond uitnodigen op.....
                              Ik vermoed dat de slimste VZW-leden na deze bekentennis en voorbedachtheid hun aangetekende opzegbrief als lid al wel klaar hebben. Dit vraagt om vodden en zal voor sommige stemmende leden niet overzienbare problemen kunnen scheppen (mijn interpretatie van bepaalde voorgaande rechtsuitspraken).
                              Ik vermoed dat patrickL dat ook wel zal kunnen bevestigen.
                              Het bestuur zal zich nu wel als een duiveltje in een wijwatervat gaan gedragen maar ik zou zeggen dat is hun probleem en ik zou de mensen toch willen aanraden om de problemen van het bestuur bij het bestuur te laten.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Belgiumdigital VZW Algemene vergadering

                                Ik vermoed dat de slimste VZW-leden na deze bekentennis en voorbedachtheid hun aangetekende opzegbrief als lid al wel klaar hebben. Dit vraagt om vodden en zal voor sommige stemmende leden niet overzienbare problemen kunnen scheppen (mijn interpretatie van bepaalde voorgaande rechtsuitspraken).
                                Ik vermoed dat patrickL dat ook wel zal kunnen bevestigen.
                                Het bestuur zal zich nu wel als een duiveltje in een wijwatervat gaan gedragen maar ik zou zeggen dat is hun probleem en ik zou de mensen toch willen aanraden om de problemen van het bestuur bij het bestuur te laten.
                                OK als je de strikt juridische toer op wil gaan.
                                Er is rechtsleer die een elektronische, persoonlijk geadresseerde e-mail gelijk stelt met een 'brief', want er staat nergens dat een 'brief' op een papieren drager moet bezorgd worden....
                                Dus geen duiveltje hoor, gewoon zoals het is....

                                Daarenboven hoef je zelfs je lidmaatschap niet op te zeggen, gewoon niet betalen is voldoende hoor.

                                Maar het gaat je duidelijk hier niet over.
                                Ik ben je gestook en gedoe meer dan beu. Je bent hier niet meer welkom.
                                Peter

                                http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                                http://www.photoblog.be/peterwarson

                                Comment

                                Working...
                                X