Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 4 10 11 12 13 14
Weergegeven resultaten: 326 t/m 337 van 337

Discussie: Energieprijzen

Standaard Re: Energieprijzen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Er zijn nochtans "gewone burgers" die bewust hun door zonnepanelen opgewekte energieoverschot opstoken om zeker niets "gratis" weg te geven. Ik hoor verhalen van idioten die hun 2000watt badkamerverwarmingstoestel (scrabble tip) in de tuin een paar dagen laten draaien. Gelukkig een kleine minderheid die nu door de minimale vergoeding voor het terugleveren op het net tot andere gedachten is gebracht.
    Ik heb geen of nauwelijks overschot van mijn zonnepanelen, maar van die vergoeding voor het terugleveren (in mijn geval 0.064 €/kWh) zal je zeker rijk worden ().
    Eens vergelijken met wat je betaalt voor een afgenomen kWh !
    De afnameprijs bedraagt (naar het schijnt) tussen 7 en 14 Eurocent per kWh in 2022.
    De eindprijs die je betaalt voor stroom kan daarentegen tot boven de 40 cent per kWh komen te liggen door de hoge energieprijzen in 2021 en 2022.
    In het slechtste geval dus 40 cent/kWh vergelijken met 6,4 cent/kWh.
    Als mijn rekenmachine me niet in de steek laat krijg je 6,25 keer minder voor wat je weggeeft dan voor wat je verbruikt.

Je zou voor minder elektrisch stoken voor de mussen en merels en andere tuinbewoners met je overschot.
    Laatst gewijzigd door pappietje; 24 januari 2022 om 11:40 Reden: rekenfout

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Er zijn nochtans "gewone burgers" die bewust hun door zonnepanelen opgewekte energieoverschot opstoken om zeker niets "gratis" weg te geven. Ik hoor verhalen van idioten die hun 2000watt badkamerverwarmingstoestel (scrabble tip) in de tuin een paar dagen laten draaien. Gelukkig een kleine minderheid die nu door de minimale vergoeding voor het terugleveren op het net tot andere gedachten is gebracht.
    Dat laatste is een twijfelgeval.
    Ofwel hebben ze een terugdraaiende teller en krijgen ze geen cent voor de overschot.
    Ofwel hebben ze een digitale teller en is er geen echt overschot mits het automatisch verrekend is.
    Ze zouden dan de verwarming ook al buiten moeten zetten op het moment van de overproductie.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Heat Pump Secrets They Don't Want You to Know: https://www.youtube.com/watch?v=MqnTE9oFUjU

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Ik heb geen of nauwelijks overschot van mijn zonnepanelen, maar van die vergoeding voor het terugleveren (in mijn geval 0.064 €/kWh) zal je zeker rijk worden ().
    Eens vergelijken met wat je betaalt voor een afgenomen kWh !
    De afnameprijs bedraagt (naar het schijnt) tussen 7 en 14 Eurocent per kWh in 2022.
    De eindprijs die je betaalt voor stroom kan daarentegen tot boven de 40 cent per kWh komen te liggen door de hoge energieprijzen in 2021 en 2022.
    In het slechtste geval dus 40 cent/kWh vergelijken met 6,4 cent/kWh.
    Als mijn rekenmachine me niet in de steek laat krijg je 6,25 keer minder voor wat je weggeeft dan voor wat je verbruikt.

Je zou voor minder elektrisch stoken voor de mussen en merels en andere tuinbewoners met je overschot.
    "Nauwelijks overschot" geldt zolang je een terugdraaiende teller hebt. Ook is de gewoonte om maar zoveel kWp te leggen als je jaarverbruik ontstaan om de omvormer zo klein mogelijk te houden omdat het prosumententarief daarop gebaseerd is.
    Met een digitale meter mag je tevreden zijn wanneer je 30% zelf gaat verbruiken, de rest zal geïnjecteerd worden.
    Je zal evenwel geen prosumententarief meer betalen.

Verder betaal ik nu maar 30 ct all-in bij Ecopower dat is maar 4,7 keer meer.

Ik zou daar in de zomermaanden (dat zijn er 8 voor zonnepanelen) warm water mee kunnen maken ipv met gas. Als de aangezogen lucht warm genoeg is (15/45) kan ik zeker op een COP van 2,5 tot 3 rekenen, dus mijn kWh kost dan maar ongeveer 3 ct.

Momenteel betaal ik voor gas minstens 10ct en het ziet er naar uit dat het nog een tijd zo zal blijven.
    Het rendement van mijn gasketel is ook geen 100% dus warm water kan 3 tot 4 keer goedkoper.
    Er is ongeveer 5 kWh nodig om 100l water van 15 naar 55° te verwarmen, dat zou dus voor ons twee maar 15ct per dag kosten.
    Nu wordt er gemiddeld 2/3 m3 gas gebruikt in de zomermaanden, als de grootste brander van ons gasvuur 3000W is (1/3 m3) kan ik mij niet voorstellen dat wij veel gas gebruiken om te koken, dus reken 0,5 m3 gas voor warm water (=5 kW zie boven). Op 8 maand is dat 120 m3 van het gasverbruik. Vermits gas verder gaat ontmoedigd worden (en de taksen die van de elektriciteitsfactuur worden gehaald toch ergens moeten betaald worden) denk ik dat alle beetjes helpen om gas uit te faseren.

"Il n'y a pas de petits profits" (heb ik geleerd van rijke mensen ).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat laatste is een twijfelgeval.
    Ofwel hebben ze een terugdraaiende teller en krijgen ze geen cent voor de overschot.
    Ofwel hebben ze een digitale teller en is er geen echt overschot mits het automatisch verrekend is.
    Ze zouden dan de verwarming ook al buiten moeten zetten op het moment van de overproductie.
    U bent duidelijk niet op de hoogte van de manier van afrekenen met de digitale meter.

Standaard Energieprijzen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    U bent duidelijk niet op de hoogte van de manier van afrekenen met de digitale meter.
    Ge moet eens willen verstaan ook en de berekening maken.
    Als je terug moet aankopen wat je injecteerde, dan heb je als resultaat eigenlijk niets geïnjecteerd en als de aankoopprijs nu verhoogd werd met hetgeen ze betalen voor injectie, dan heb je gewoon niets.
    Trouwens wordt injectie en verbruik niet op een jaar, maand, week of dag berekend maar zo goed als rechtstreeks.

Als het een uur zon is, dan een uur bewolkt (Belgisch weertje), dan terug een uur zon en ge had als werkende mens uw wasmachine net in de sombere periode geprogrammeerd, dan heb je het volledig verbruik aangekocht.

Maar op eerdere beweringen van u dat het nog wel zal meevallen het verschil met een digitale teller …

Hieronder wat (afgeronde) cijfers.

Met terugdraaiende teller:
    7200 Wp panelen
    Omvormer 6 kVA
    Opbrengst 8 MWh
    Verbruik 6 MWh
    Rest 2 MWh
    Prosumententarief 600€
    Verbruikskost 0€
    Totaalkost 600€

Met digitale teller 20% rechtstreeks verbruik (volgens VREG berekening zelfs iets minder):
    Opbrengst 8 MWh
    Rechtstreeks verbruik 1,2 MWh
    Verbruik net 4,8 MWh
    Injectie 6,8 MWh
    Prosumententarief 0€
    Verbruik 1632€
    Injectie 272€
    Totaalkost 1360€

Digitale teller tegenover terugdraaiende teller: 760€ duurder.
    Digitale teller betekent meer dan een verdubbeling van de kost!
    Geen panelen kost nog veel meer, maar ook geen investering.

12.000€ investering.
    Met terugdraaiende teller terugverdiend op 8,3 jaar
    Met digitale teller terugverdiend op 17,64 jaar

Onder voorbehoud dat energie nooit duurder wordt, anders wordt de situatie met digitale teller veel dramatischer.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 24 januari 2022 om 20:39
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ge moet eens willen verstaan ook en de berekening maken.
    Als je terug moet aankopen wat je injecteerde, dan heb je als resultaat eigenlijk niets geïnjecteerd en als de aankoopprijs nu verhoogd werd met hetgeen ze betalen voor injectie, dan heb je gewoon niets.
    Trouwens wordt injectie en verbruik niet op een jaar, maand, week of dag berekend maar zo goed als rechtstreeks.

Als het een uur zon is, dan een uur bewolkt (Belgisch weertje), dan terug een uur zon en ge had als werkende mens uw wasmachine net in de sombere periode geprogrammeerd, dan heb je het volledig verbruik aangekocht.

Maar op eerdere beweringen van u dat het nog wel zal meevallen het verschil met een digitale teller …

Hieronder wat (afgeronde) cijfers.

Met terugdraaiende teller:
    7200 Wp panelen
    Omvormer 6 kVA
    Opbrengst 8 MWh
    Verbruik 6 MWh
    Rest 2 MWh
    Prosumententarief 600€
    Verbruikskost 0€
    Totaalkost 600€

Met digitale teller 20% rechtstreeks verbruik (volgens VREG berekening zelfs iets minder):
    Opbrengst 8 MWh
    Rechtstreeks verbruik 1,2 MWh
    Verbruik net 4,8 MWh
    Injectie 6,8 MWh
    Prosumententarief 0€
    Verbruik 1632€
    Injectie 272€
    Totaalkost 1360€

Zonder panelen:
    Verbruik net 6 MWh
    Verbruik 2040€

Digitale teller tegenover terugdraaiende teller: 760€ duurder.
    Digitale teller betekent meer dan een verdubbeling van de kost!
    Geen panelen kost nog veel meer, maar ook geen investering.

12.000€ investering.
    Met terugdraaiende teller terugverdiend op 8,3 jaar
    Met digitale teller terugverdiend op 17,64 jaar

Onder voorbehoud dat energie nooit duurder wordt, anders wordt de situatie met digitale teller veel dramatischer.
    Het probleem is dat de terugdraaiende teller (binnenkort) niet meer bestaat.

Zelfde berekening voor wie in 2022 een installatie plaatst (vorig jaar was het nog gunstiger, nochtans had men met mij te doen dat ik mij in de luren had laten leggen):

Voor €12.000 heb je nu niet alleen 7200 Wp panelen maar ook een batterij van 10kW (offerte van mijn dochter).
    Bovendien krijg je €1725 subsidie voor de batterij en €1500 voor de panelen.
    Netto €8775.

Met 55% zelfvoorziening (voorzichtig gerekend) geeft dat
    Aankoop 2700 kWh aan 0,30=€810
    Injectie 4700 kWh aan 0,064= €300
    Netto €510

Zonder panelen 6000x0,30=€1800
    Besparing per jaar €1290

€8775/1290=minder dan 7 jaar (bij de huidige Ecopower tarieven, er zijn hogere injectietarieven te vinden, weliswaar ook met hogere aankoopprijzen)

Dit zal waarschijnlijk minder interessant worden na invoering van het capaciteitstarief, zeker bij een laag verbruik van 2350 kW zoals wij omdat de vaste kost zwaarder gaat doorwegen.

Ook zal de batterij veel sneller capaciteit verliezen dan de panelen.
    Een belegging - zoals vroeger werd voorgesteld - is het niet, maar met de huidige vooruitzichten is niets doen geen optie.

PS: het is waarschijnlijk redelijk eenvoudig om het verbruik van 6000 kWh te verminderen, zeker voor wie een directe elektrische boiler heeft.
    Laatst gewijzigd door palombian; 24 januari 2022 om 21:04 Reden: 8000kWh produktie

"Nauwelijks overschot" geldt zolang je een terugdraaiende teller hebt. Ook is de gewoonte om maar zoveel kWp te leggen als je jaarverbruik ontstaan om de omvormer zo klein mogelijk te houden omdat het prosumententarief daarop gebaseerd is.
    Met een digitale meter mag je tevreden zijn wanneer je 30% zelf gaat verbruiken, de rest zal geïnjecteerd worden.
    Je zal evenwel geen prosumententarief meer betalen.

Verder betaal ik nu maar 30 ct all-in bij Ecopower dat is maar 4,7 keer meer.

Ik zou daar in de zomermaanden (dat zijn er 8 voor zonnepanelen) warm water mee kunnen maken ipv met gas. Als de aangezogen lucht warm genoeg is (15/45) kan ik zeker op een COP van 2,5 tot 3 rekenen, dus mijn kWh kost dan maar ongeveer 3 ct.

Momenteel betaal ik voor gas minstens 10ct en het ziet er naar uit dat het nog een tijd zo zal blijven.
    Het rendement van mijn gasketel is ook geen 100% dus warm water kan 3 tot 4 keer goedkoper.
    Er is ongeveer 5 kWh nodig om 100l water van 15 naar 55° te verwarmen, dat zou dus voor ons twee maar 15ct per dag kosten.
    Nu wordt er gemiddeld 2/3 m3 gas gebruikt in de zomermaanden, als de grootste brander van ons gasvuur 3000W is (1/3 m3) kan ik mij niet voorstellen dat wij veel gas gebruiken om te koken, dus reken 0,5 m3 gas voor warm water (=5 kW zie boven). Op 8 maand is dat 120 m3 van het gasverbruik. Vermits gas verder gaat ontmoedigd worden (en de taksen die van de elektriciteitsfactuur worden gehaald toch ergens moeten betaald worden) denk ik dat alle beetjes helpen om gas uit te faseren.

"Il n'y a pas de petits profits" (heb ik geleerd van rijke mensen ).
    Het valt me op dat je héél erg optimistisch bent over uw zonnepanelen Jan, uiteraard iets nieuws is altijd leuk hé
    We zullen volgend jaar deze tijd nog eens opnieuw de berekeningen maken na een jaartje Belgisch weer.

Zo heb ik sinds oktober amper opbrengst gehad met de zonnepanelen, maaar een paar dagen heeft de zon hier zich laten zien.
    En dan bijlange nog geen ganse dag
    Dus je kunt optimistisch zijn maar we leven wel in België hé en niet in het zuiden van Frankrijk
    Waar je trouwens met de huidige kost aan energie makkelijk kunt overwinteren voor een goedkopere prijs

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Heat Pump Secrets They Don't Want You to Know: https://www.youtube.com/watch?v=MqnTE9oFUjU
    Heel goed .

Standaard Energieprijzen

Voor €12.000 heb je nu niet alleen 7200 Wp panelen maar ook een batterij van 10kW (offerte van mijn dochter).
    Zeg er dan ook meteen bij welk merk van panelen, met of zonder optimisers, welke garantie er op zit, welke afwerking, of er ook een omvormer bij zit en welke, of het een monofase of driefasige is, …
    Wij konden toen ook goedkopere nemen, maar die trokken op niet veel en de opbrengst was een pak minder.

Bovendien krijg je €1725 subsidie voor de batterij en €1500 voor de panelen.
    Netto €8775.
    Ja en binnen 17 jaar krijg je er misschien 5 gratis panelen bij door een actie.
    Wat zijn de mensen die al panelen gelegd hebben met acties die erna komen?
    Als men een berekening wil maken, dan moet men zijn eigen gegevens nemen … aantal, prijs, verbruik, … de rest doet niets terzake.

Met 55% zelfvoorziening (voorzichtig gerekend) geeft dat
    Aankoop 2700 kWh aan 0,30=€810
    Injectie 4700 kWh aan 0,064= €300
    Netto €510
    U heeft het hier over zelfvoorziening van 55% … zonder batterij niet te halen en een batterij kost ook geld, subsidies of niet … die moet ge ook tellen.
    Energieprijzen die je aankaart zijn ook zeer afwijkend, zowel voor injectie als afname.

PS: het is waarschijnlijk redelijk eenvoudig om het verbruik van 6000 kWh te verminderen, zeker voor wie een directe elektrische boiler heeft.
    Het is misschien heel eenvoudig uit te leggen … maar als de mensen geen elektrische boiler hebben, wat dan?
    Nooit een ander zijn rekening maken en zeker niet zonder de situatie te kennen.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 24 januari 2022 om 21:30
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Het valt me op dat je héél erg optimistisch bent over uw zonnepanelen Jan, uiteraard iets nieuws is altijd leuk hé
    We zullen volgend jaar deze tijd nog eens opnieuw de berekeningen maken na een jaartje Belgisch weer.

Zo heb ik sinds oktober amper opbrengst gehad met de zonnepanelen, maaar een paar dagen heeft de zon hier zich laten zien.
    En dan bijlange nog geen ganse dag
    Dus je kunt optimistisch zijn maar we leven wel in België hé en niet in het zuiden van Frankrijk
    Waar je trouwens met de huidige kost aan energie makkelijk kunt overwinteren voor een goedkopere prijs

grts
    Sieg
    Ik zit (sinds 8 november) aan 33% zelfvoorziening in een inderdaad zeer donkere winter.
    Als de dagen langer worden en de nachten korter (en er dus minder elektriciteit nodig is) moet de elders vooropgestelde 55% op jaarbasis lukken.
    Bovendien is het geen belegging met gegarandeerd rendement, al wat het opbrengt is meegenomen.
    De huidige inflatie gezien, om over de beurs te zwijgen ?
    Wat is de opbrengst van een nieuw fototoestel ?

PS: ik had inderdaad een nonkel die in de winter zijn huis verhuurde en 6 maand aan een Spaanse Costa ging wonen.
    (dat huis stond wel in Tervuren dus niet op iedereen toepasbaar, maar met 20 jaar GSC's was toch ook al iets te doen )
    Laatst gewijzigd door palombian; 24 januari 2022 om 21:38

Zeg er dan ook meteen bij welk merk van panelen, met of zonder optimisers, welke garantie er op zit, welke afwerking, of er ook een omvormer bij zit en welke, of het een monofase of driefasige is, …
    Wij konden toen ook goedkopere nemen, maar die trokken op niet veel en de opbrengst was een pak minder.

Ja en binnen 17 jaar krijg je er misschien 5 gratis panelen bij door een actie.
    Wat zijn de mensen die al panelen gelegd hebben met acties die erna komen?
    Als men een berekening wil maken, dan moet men zijn eigen gegevens nemen … aantal, prijs, verbruik, … de rest doet niets terzake.

U heeft het hier over zelfvoorziening van 55% … zonder batterij niet te halen en een batterij kost ook geld, subsidies of niet … die moet ge ook tellen.
    Energieprijzen die je aankaart zijn ook zeer afwijkend, zowel voor injectie als afname.

Het is misschien heel eenvoudig uit te leggen … maar als de mensen geen elektrische boiler hebben, wat dan?
    Nooit een ander zijn rekening maken en zeker niet zonder de situatie te kennen.
    Panelen zijn van LG (25 jaar garantie) omvormer monofase van Huawei (grootste constructeur ter wereld), batterij ook (uiteraard staat een Fronius sjieker maar een Volkswagen rijdt ook ).
    Geen optimisers nodig want geen schaduw (als je soms ziet waar de mensen panelen hebben gelegd ?).

U rekent met prijzen van vorig jaar, ik maak een projectie met een vaste prijs voor 6 maand (verder kan ik ook niet zien, maar er zijn momenteel gunstiger contracten vast op 1 jaar).

Ik vind 6000 kWh/jaar erg veel (zonder elektrische boiler blijkbaar ?), u bent gewoon zoveel mogelijk te gebruiken omdat u het niet gratis wil weggeven, u kan uw toestellen en gedrag aanpassen (of zal het moeten doen).
    Laatst gewijzigd door palombian; 24 januari 2022 om 22:06 Reden: optimisers

Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 4 10 11 12 13 14

Regels voor berichten