Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Schitterend Peter. Vooral schitterend voor diegene die nu denkt dat je met restwarmte alles zal kunnen doen in huis. Lampen laten branden, fornuis opzetten, wagenaccu opladen, ...
    En indien dat allemaal kan en ... dan veronderstel ik dat er een massa warmte in bedrijven verloren gaat. Restwarmte impliceert dat er warmte over is als rest. EN dat is energieverlies...
    Dag Wim.
    Niet te cynisch worden. In Nederland verwacht men dat tegen 2050 de helft van de woningen op een warmtenet kan worden aangesloten.
    Ook in Antwerpen heeft Arcadis bevoorbeeld grootse plannen tegen 2050 en andere steden zetten hier al volop in (o.a. het project in Oostende waarin ik mee-investeer).

    Ik denk trouwens dat we zullen evolueren naar verwarming op basis van warmtenetten en warmtepompen en waar betere isolatie tot lager energieverbruik voor verwarming zal leiden, terwijl de elektriciteit (voor verlichting, voertuigen, apparaten,...) via zonne-energie en windenergie zal geleverd worden.
    In elk geval, voor steden lijkt het de toekomst te zijn. In elk geval mijn post was een reactie op jouw vraag hoe grote appartementsgebouwen zouden verwarmd worden.
    (ter info : in Brussel (daar ken ik de situatie) worden nieuwe sociale woningen klimaatneutraal of minstens woningen met laag energieverbruik)

    Vriendelijke groeten

    Peter

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
      Dag Wim.
      Niet te cynisch worden. In Nederland verwacht men dat tegen 2050 de helft van de woningen op een warmtenet kan worden aangesloten.
      Ook in Antwerpen heeft Arcadis bevoorbeeld grootse plannen tegen 2050 en andere steden zetten hier al volop in (o.a. het project in Oostende waarin ik mee-investeer).

      Ik denk trouwens dat we zullen evolueren naar verwarming op basis van warmtenetten en warmtepompen en waar betere isolatie tot lager energieverbruik voor verwarming zal leiden, terwijl de elektriciteit (voor verlichting, voertuigen, apparaten,...) via zonne-energie en windenergie zal geleverd worden.
      In elk geval, voor steden lijkt het de toekomst te zijn. In elk geval mijn post was een reactie op jouw vraag hoe grote appartementsgebouwen zouden verwarmd worden.
      (ter info : in Brussel (daar ken ik de situatie) worden nieuwe sociale woningen klimaatneutraal of minstens woningen met laag energieverbruik)

      Vriendelijke groeten

      Peter
      Er vloeit nog heel veel water naar zee als ondertussen die zee hier al niet aan de deurdrempel ligt tegen 2050.
      Maar, je verbruikt geen energie zonder die ergens te winnen hoe je het draait of keer, en steeds is er een verlies bij iedere omzetting.
      Niemand kan vandaag de dag voorspellen wat het de volgende dag wordt, laat staan in 2050.
      Het is vandaag dat mensen hun huizen moeten warmen, energie nodig hebben om te koken ...
      Nu, het positieve verhaal van Brussel. Ik ken een paar werkcollega's die eveneens in het Brusselse wonen en pas gebouwd hebben met alles erop en eraan en alles volgens de verplichtingen ...
      Zij bevestigen ter dege dat de eindrekening om alle opgelegde regels qua isolatie, klimaatneutraliteit, ... een pak hoger was dan bij aanvang was uit gerekend en dat zoals bv vorig jaar met de lockdown, indien ze het beloofde en berekende energieverbruik haden toegepast ze gemiddeld 16° in huis hadden. Er is een heel pak bijgestookt geworden.
      Theoretisch is alles mogelijk, helaas, dat is dan ook maar theorie ... In praktijk ziet het speelveld er anders uit.
      Trouwens, klimaatneutraliteit is volgens de beschrijving toch een heel rare term. We gaan niet meer CO2 produceren dan wat de natuur kan op nemen. Heeft iemand daar nu een ernstig en reeel getal van wat nu juist door de natuur kan worden opgenomen en effectief opgenomen wordt ?
      Men wil geen fossiele brandstoffen meer gebruiken. Gas is voor zover ik meen te weten ook nog een onderdeel van fossiele brandstof ?

      Nu het fabriceren van zonnepanelen is ook niet CO2-vrij hoor en naast die CO2 zijn er nog andere milieu-storende feiten ... We kunnen helaas niet iets hebben waar geen inbreng van de natuur is geweest ... Glas via zand, soda en kalk en een grote hoeveelheid aan warmte. De drie hoofdbestanddelen alleen al brengen verschuivingen teweeg in het milieu en de transport (je vindt nu éénmaal deze drie grondstoffen niet op dezelfde plaats) van en naar de glasfabriek is vervuilend. Het nodige koper dat in de pannelen gebruikt wordt is ook wel niet zo CO2-neutraal. De impact op het milieu is ook niet te verwaarlozen .... Zandgroeves, kalksteengroeves, ...

      Het recyclage-plaatje voor wat betreft zonnepanelen ? Minder milieu-vriendelijk dan wat men denkt.
      Trouwens, de klimaatneutraliteit is er in functie om de temperatuurstijging binnen perken te houden. Voor mij kompleet absurd. Wil je echt spreken over klimaatneutraliteit dan hebben we het over een 0° temperatuurstijging ten gevolge van onze aanwezigheid op deze aardbol.

      Ik wil hier wel niet geschreven hebben dat we geen inspanningen moeten doen, maar soms moet men oons eens kritisch de gedachten, ideeën en voorstellen bekijken.
      Wat het opwarmen van huizen, laat staan appartementen gaat gebeuren heb ik toch twijfels, grote twijfels ... Ieder huis is normaliter aangesloten aan de waterleiding... Toch raar dat in de zomer er veel geklaag is aan de kust dat er geen druppel water uit de douchekop meer komt.
      Raar dat ik, we op zondagavond na een overwarme dag, amper voldoende water uit de kraan zien lopen om de waterketel te vullen. Ik wil maar duiden dat gebouwen op een net worden aangesloten en het loopt goed, zolang de voorraad strekt.
      Raar dat men afkoppelplannen heeft voor tijdens de winter wanneer er een hoger stroomverbruik heeft, om bepaalde woonzones, ... af te koppelen voor bepaalde tijd. Ik zie hetzelfde gebeuren met die warmtenetten.
      Last edited by Wim.Vanmaele; 2 december 2021, 16:36.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Nu het fabriceren van zonnepanelen is ook niet CO2-vrij hoor en naast die CO2 zijn er nog andere milieu-storende feiten ... We kunnen helaas niet iets hebben waar geen inbreng van de natuur is geweest ... Glas via zand, soda en kalk en een grote hoeveelheid aan warmte. De drie hoofdbestanddelen alleen al brengen verschuivingen teweeg in het milieu en de transport (je vindt nu éénmaal deze drie grondstoffen niet op dezelfde plaats) van en naar de glasfabriek is vervuilend. Het nodige koper dat in de pannelen gebruikt wordt is ook wel niet zo CO2-neutraal. De impact op het milieu is ook niet te verwaarlozen .... Zandgroeves, kalksteengroeves, ...
        Uit diverse universitaire studies blijkt dat de zonnepanelen zowat 15 keer meer energie opbrengen dan nodig is om ze te fabriceren van zandgroeve tot op het dak.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          Die 1100 m³/jaar vind ik persoonlijk nog altijd veel als ik vergelijk met wat wij verbruiken.
          Wij hebben een vrijstaande woning gebouwd in 1975, façade 15,5 meter, diepte 9 meter.
          Living 8.5 x 4.5, volledige onderkelderde keuken 6 x 3, bureel 4 x 3, hall van 4 x 3(waar ook het toilet in zit) en garage van 9 x 4.
          Slaapkamers (drie), badkamer (één) en berging van (1,5 x 1,5) en inloopkast (4 x 1,5) onder schuin dak.
          Dak geïsoleerd met 17 cm ingespoten wol (Knauf Supafil minerale wol), houten ramen met gewoon dubbel glas en rolluiken.
          Muurspouwen vol opgespoten met dezelfde wol.
          Geen vloerisolatie.
          Slaapkamers worden NOOIT verwarmd, hoe koud het ook is. Badkamer boven wordt enkel 's morgens gebruikt, we hebben een tweede douche in de garage die wij 9 op de 10 keer gebruiken, alleen bij vriesweer, als het te koud wordt in de garage wordt de badkamer gebruikt om te douchen.
          Wij zijn met twee, beide op rust, dus overdag 'altijd' bewoond.

          Wij hebben drie jaar geleden een nieuwe condensatieketel laten installeren, een Viessman Vitodens 222 met een ingebouwd warmwaterreservoir van 46 liter. Indien wij meer dan 46 liter warm water nodig hebben de condensatie ketel over op doorstroom, zodat wij in feite een onuitputtelijke stroom van warm water hebben.

          En nu komt het, onze eindafrekening van vorig jaar kwam neer op 7205 kWh, omgerekend in m³ (ongeveer factor 10) komt dit dus op een totaal jaarverbruik van 720 m³ !!

          Dus niet te rap denken dat je zuinig stookt .
          Jullie leven wel ascetisch, ik voel me al schuldig .

          Door het concept (living 5m hoog met mezzanine met brug naar traphal) is bij ons het hele huis verwarmd (en zeker de badkamer).

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Jullie leven wel ascetisch...............
            Dat is het 'lang leven' hé . Nee grapje, maar onze kinderen hebben ook nooit verwarming gehad in hun slaapkamer, tenzij tijdens de kerstexamens, en ze zijn nu rond de 40 jaar en doen het nog zo, ook voor hun kinderen. Wij worden bij sommige mensen bijna onpasselijk van de warmte, en als we dat eens durven aanhalen, dan is de reactie meestal 'oh, het is hier nochtans maar 25 of 26 graden' . Bij ons staat, tijdens het stookseizoen, de thermostaat altijd op 22 graden en dat is warm genoeg voor ons.
            Ieder zijn idee daarover natuurlijk, wij zitten goed in het spek, magere mensen hebben het rapper koud heb ik van horen zeggen.

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Bij mij staat de thermostaat op 20-21 °C in het bureau waar ik de hele dag werk. Badkamer is 18 °C behalve als ik er een douche neem, dan ga ik naar 23 °C. Slaapkamer is 16°C op geregeld en de living/keuken is 18 °C. Maar ja, ik kom eigenlijk nooit in mijn living. De hal is als bypass voor de ketel dus die schommelt op en af zoals het uitkomt. Geen ramp, wordt de restwarmte uit de ketel voor iets gebruikt. Een onverwarmde slaapkamer zou niet lukken, die is gericht op noord-west en ik heb zelfs een deken op mijn voeten nodig in de zomer. Dat is overdag, 's nachts staat het bureau en de slaapkamer ook op 16 °C.

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Uit diverse universitaire studies blijkt dat de zonnepanelen zowat 15 keer meer energie opbrengen dan nodig is om ze te fabriceren van zandgroeve tot op het dak.
                Hoeveel energie is er nodig om ze op een correcte en zinvolle te recycleren ? De totaaluitkomst zal wel positief zijn, maar vaak wordt bij veel projecten enkel de route gezien van grondstof tot op het ogenblik dat ze gebruikt worden ...
                En hoe zit het met de zwaar vervuilende materialen ... In het totaalplaatje spelen grondstoffen en uiteindelijke resten evenens een grote rol en niet enkel de energie balans.
                Hetzelfde geldt voor onze accu's ...
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                  Dat is het 'lang leven' hé . Nee grapje, maar onze kinderen hebben ook nooit verwarming gehad in hun slaapkamer, tenzij tijdens de kerstexamens, en ze zijn nu rond de 40 jaar en doen het nog zo, ook voor hun kinderen. Wij worden bij sommige mensen bijna onpasselijk van de warmte, en als we dat eens durven aanhalen, dan is de reactie meestal 'oh, het is hier nochtans maar 25 of 26 graden' . Bij ons staat, tijdens het stookseizoen, de thermostaat altijd op 22 graden en dat is warm genoeg voor ons.
                  Ieder zijn idee daarover natuurlijk, wij zitten goed in het spek, magere mensen hebben het rapper koud heb ik van horen zeggen.
                  Wij stoken ook zonder te verspillen, maar te koud is toch niet aangenaam.

                  Hier 20° van 7-16h, daarna 21° tot 22h, dan gaat hij af (ttz op 12°, zo koud is het huis nog nooit geweest in 40 jaar). Temperatuur is 's morgens niet veel gezakt, maar door het opstoken komt de watertemperatuur iets hoger zodat de radiatoren meer stralingswarme geven. Gebeurt ook om 16h.
                  Thermostaat rekent voor de aanvoertemperatuur half met de buiten- en half met de binnentemperatuur en moduleert de ketel zodat er altijd warm water circuleert.
                  Ik kan 's morgens in de badkamer (22,5°) aan de radiator voelen hoe koud het buiten is.
                  Op de ongebruikte en onverwarmde kamers op de 2e verdieping, deels onder het goed geïsoleerde dak, maar met de deuren open naar de eveneens onverwarmde traphal is het op dit moment 16° (buiten 2°, in de kelders nog 14°).
                  Voor een huis van 1930 kan ik daarmee leven, ik kan u zeggen dat er veel recentere huizen zijn waar ze nu de elektrische dekens hebben aanstaan.
                  Last edited by palombian; 2 december 2021, 22:52.

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Lijkt me toch wel ongezellig fris bij degenen waarvan ik lees dat ze amper tot op 20°-21° hun leefruimte verwarmen
                    Men kan zuinig zijn doch ik hou wel van warmte in huis
                    Ik doe nog liever mijn trui uit dan de verwarming naar beneden te draaien
                    Bij is in het in de living meestal rond de 24-25°, lekker gezellig en al onze vrienden houden daar ook wel van, dus nooit klagen gehad van te warm

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 2 december 2021, 23:08.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Lijkt me toch wel ongezellig fris bij degenen waarvan ik lees dat ze amper tot op 20°-21° hun leefruimte verwarmen
                      Men kan zuinig zijn doch ik hou wel van warmte in huis
                      Ik doe nog liever mijn trui uit dan de verwarming naar beneden te draaien
                      Bij is in het in de living meestal rond de 24-25°, lekker gezellig en al onze vrienden houden daar ook wel van, dus nooit klagen gehad van te warm

                      grts
                      Sieg
                      Nog nooit zuinig geweest op verwarming, maar die staat bij ons hoogstens 21 of 21,5°C in de living en dat is meer dan warm genoeg en zeker nooit een trui aan en winter of zomer altijd korte mouwen.
                      In slaapkamer staat die zo laag dat die bijna nooit warmt, met frisse lucht slaapt men veel beter (wij toch).
                      Met 25°C in huis zou ik het niet uithouden.
                      Ieder zijn ding natuurlijk. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Lijkt me toch wel ongezellig fris bij degenen waarvan ik lees dat ze amper tot op 20°-21° hun leefruimte verwarmen
                        Men kan zuinig zijn doch ik hou wel van warmte in huis
                        Ik doe nog liever mijn trui uit dan de verwarming naar beneden te draaien
                        Bij is in het in de living meestal rond de 24-25°, lekker gezellig en al onze vrienden houden daar ook wel van, dus nooit klagen gehad van te warm

                        grts
                        Sieg
                        Nu kan ik begrijpen, Sieg, dat je protesteert tegen de afschaffing van de terugdraaiende teller .

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Lijkt me toch wel ongezellig fris bij degenen waarvan ik lees dat ze amper tot op 20°-21° hun leefruimte verwarmen
                          Men kan zuinig zijn doch ik hou wel van warmte in huis
                          Ik doe nog liever mijn trui uit dan de verwarming naar beneden te draaien
                          Bij is in het in de living meestal rond de 24-25°, lekker gezellig en al onze vrienden houden daar ook wel van, dus nooit klagen gehad van te warm

                          grts
                          Sieg
                          Heeft bij ons niks met zuinig te maken, maar wel met gezondheid Sieg. Kijk maar eens op honderden zaken waar ze het over ideale binnenhuis temperaturen hebben.
                          Maar ik geef toe, dat het dan ook nog minder centen kost is mooi meegenomen.
                          Dan moeten we er ook niet zo erg mee inzitten als er al eens prijsverhogingen voor energie of andere eurokostende maatregelen genomen worden.

                          Maar nogmaals wat anderen doen zijn mijn zaken niet. Elk maakt voor zich uit waar hij zich goed/gezond bij voelt. Bij mijn ouders, die beiden de honderd naderen is het ook altijd 25/26 graden.... maar ze hebben dan ook de ene verkoudheid na de andere.

                          PS Een trui in huis dragen wij nooit. Truien dienen bij ons om 's winters eens een gezellige wandeling buiten te maken. Eens terug thuis gaan die onmiddellijk terug uit.
                          Ik loop nu nog steeds in t-shirt of korte mouwen in huis, want koud is het deze herfst nog niet geweest.

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Nu kan ik begrijpen, Sieg, dat je protesteert tegen de afschaffing van de terugdraaiende teller .
                            Belachelijke opmerking Jan !
                            Een terugdraaiende teller afschaffen heeft niks te maken met de energie die je verbruikt maar enkel met wat je kunt besparen als particulier
                            En net die besparing moet eruit door de terugdraaiende teller af te schaffen

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ieder zijn ding natuurlijk. [emoji6]
                              Inderdaad ieder z'n ding, ik ga ook liever naar het zuiden op vakantie dan naar het noorden in de kou

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                                Heeft bij ons niks met zuinig te maken, maar wel met gezondheid Sieg. Kijk maar eens op honderden zaken waar ze het over ideale binnenhuis temperaturen hebben.
                                Maar ik geef toe, dat het dan ook nog minder centen kost is mooi meegenomen.
                                Dan moeten we er ook niet zo erg mee inzitten als er al eens prijsverhogingen voor energie of andere eurokostende maatregelen genomen worden.

                                Maar nogmaals wat anderen doen zijn mijn zaken niet. Elk maakt voor zich uit waar hij zich goed/gezond bij voelt. Bij mijn ouders, die beiden de honderd naderen is het ook altijd 25/26 graden.... maar ze hebben dan ook de ene verkoudheid na de andere.

                                PS Een trui in huis dragen wij nooit. Truien dienen bij ons om 's winters eens een gezellige wandeling buiten te maken. Eens terug thuis gaan die onmiddellijk terug uit.
                                Ik loop nu nog steeds in t-shirt of korte mouwen in huis, want koud is het deze herfst nog niet geweest.
                                Zoals gezegd, ieder z'n ding
                                En zoals ik eerder schreef, ik heb liever de warmte dan de koude
                                40° in het zuiden op vakantie hebben we totaal geen problemen mee, maar enkele graden onder nul is onverdraagbaar voor ons

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X