Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loslopende honden in natuurgebieden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Loslopende honden in natuurgebieden

Ik ben voor de tweede keer in een paar weken tijd bijna aangevallen door loslopende honden in het natuurgebied Achter Schoonhoven in Langdorp/Aarschot.

De meeste honden die ik zie, lopen gewoon los en worden aangelijnd of vastgehouden bij het kruisen van andere mensen. Als de hond goed luistert naar de baasjes, is dit niet onmiddellijk een probleem, hoewel het verboden is, er staat namelijk een bord aan de ingang waarop vermeld wordt dat het de honden aan de leiband moeten! Nu ben ik twee weken geleden bijna aangevallen door een pitbull en een Duitse scheper. Deze liepen ook gewoon los en de baasjes deden niet de moeite om ze even vast te houden/aan te lijnen. Ik heb mijn fiets tussen mij en de honden kunnen houden waardoor ik niet gebeten ben en er met de schrik vanaf gekomen ben. Toen ik een opmerking maakte over het feit dat aan het begin van het gebied een bord staat waarop vermeld is dat het verboden is om de honden los te laten lopen, werd dit weggelachen door de eigenaars. De woorden waren `Ge moet gene schrik hebbe, hij doe niks zelle' in het typische dialect van de streek. Een paar seconden eerder waren ze wel alletwee aan het serieus grommen naar mij...

Vanmidag had ik opnieuw hetzelfde probleem. Ik liep langs de Demer op zoek naar mooie vogels om te fotograferen. Ik kruis een koppel met twee honden, een Jack Russel en een Deense/Duitse dog. Ze waren alletwee aan de lijn, alleszins toch op het moment dat ik ze passeerde. De Deense/Duitse dog keek mij al vies aan en begon te trekken aan de lijn om tot bij mij te komen. Hij zag er niet zo vriendelijk uit dus ik zorgde ervoor dat ik op een veilige afstand bleef. Een paar minuten later, ik was verder gewandeld door een drassig veld, richting een weide met paarden, hoor ik de eigenaars naar de hond roepen. Ik draai mij om en zie de Deense/Duitse dog in volle vaart op mij aflopen. Normaal gezien heb ik geen schrik van honden, maar zo'n grote hond die er aggressief uitzag en naar mij toe liep in volle vaart, jaagde mij toch een beetje de stuipen op het lijf. Hij was ongeveer 300m van mij verwijderd. Ik heb zo snel als ik kon naar de weide met paarden gelopen en over het hek gesprongen. Het was maar net op tijd, want toen ik er net over gesprongen was, was de hond nog maar zo'n 15 meter van mij verwijderd. Toen hij zag dat hij waarschijnlijk niet over dat hek ging geraken, liep hij terug naar zijn eigenaars. Die zijn dan gewoon verder gewandeld en hem waarschijnlijk terug aan de leiband vast gemaakt. Ik ben er dus opnieuw met de schrik vanaf gekomen, maar ik vind dit echt niet kunnen. Ik wil mij op mijn gemak voelen als ik rondwandel in het natuurgebied en niet aangevallen worden door grote, gevaarlijke honden.

Mijn vraag is dus, wie van jullie heeft dit al meegemaakt en wat doe je ertegen? Ik heb niets tegen honden en als ze vriendelijk zijn, mogen ze van mij eigenlijk zelfs los lopen. Maar aggressieve honden zoals die 3 die ik genoemd heb, moeten van mij gewoon aan de leiband. Hebben jullie tips om ze op afstand te houden/tegen te gaan om aangevallen te worden? Ik weet dat ik normaal gezien best niet ga lopen, ik heb dit in deze situatie gedaan omdat `veiligheid' dichtbij genoeg was om naar te gaan voordat de hond mij kon bereiken. In andere situaties zal dit wss niet altijd het geval zijn. Zaken zoals neem een baseballbat mee en klop hem dood moet je hier niet geven als tips, ik ben een dierenvriend en wil dus ook de dieren geen blijvende schade berokkenen.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Re: Loslopende honden in natuurgebieden

De wet is duidelijk. Eigenlijk moeten honden altijd aan de leiband.

In jouw geval zou ik een busje traangas meenemen als je dit regelmatig meemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      De wet is duidelijk. Eigenlijk moeten honden altijd aan de leiband.

In jouw geval zou ik een busje traangas meenemen als je dit regelmatig meemaakt.
      Ik ben het helemaal met je eens. Ze moeten aan de leiband. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de Natuurpunt, Staat en Bosbeheer en de beheerders specifiek van het gebied.

Ivm een busje traangas. Als ik mij niet vergis, is dit verboden bij wet en als ik de hond dus hiermee besproei, loop ik kans op het betalen van een boete.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ah ja de wet...
        Ik heb een lieve rottweiler teef en als ik er mee ga wandelen laat ik die ook eens los lopen. Niet op straat maar in een bos of rustige buurt. Is echt een plezier voor dat beest om eens vrij te kunnen wandelen. Ze loopt nooit meer dan 10 meter van ons weg. Als er een fietser of wandelaar in de buurt komt roepen we de hond bij ons en maken ze vast aan de leiband niet dat ze iets zou doen maar sommige mensen houden niet van een hond en het blijft altijd een hond he.

Het is dus de verantwoordelijkheid van de baasjes he, ik begrijp niet dat iemand na zo een incident zijn hond dan ook nog los laat lopen. Veel baasjes kennen hun hond blijkbaar niet. Ik zou die mensen in het verovolg toch over hun verantwoordelijkheid aanspreken.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          ... Veel baasjes kennen hun hond blijkbaar niet...
          Ik durf het harder stellen : "Veel baasjes verdienen geen hond" !

Wat veel "baasjes" blijkbaar niet schijnen te begrijpen is dat er mensen zijn die het niet aangenaam vinden om door een hond benaderd te worden. Zelfs als ze niet vijandig zijn, maar tegen je opspringen, likken, enz... kan ik dat weinig appreciëren...
          Het is een veelvoorkomend probleem ! Als 'natuurfotograaf' al vele malen veel voorbereidend werk teniet zien gaan door loslopende honden. Als je uren in een schuiltent zit te wachten, als je op je buik in het gras ligt te wachten tot het insect eindelijk op de juiste plaats ligt, als je een vlinder stilletjes kan benaderen... dan betekent een loslopende hond letterlijk en figuurlijk... "een hond in een kegelspel" !

Ik heb al geprobeerd met zo'n 'hoge-tonen-fluitje', maar ofwel deed ik het niet goed of werkte het fluitje niet naar behoren, maar het resultaat was dikswijls dat de honden nog wilder/bozer werden.
          Als - zoals bij Mir - de hond gehoorzaamt is er geen enkel probleem. Jammergenoeg zijn dit eerder uitzonderingen dan regel...
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Ah ja de wet...
            Ik heb een lieve rottweiler teef en als ik er mee ga wandelen laat ik die ook eens los lopen. Niet op straat maar in een bos of rustige buurt. Is echt een plezier voor dat beest om eens vrij te kunnen wandelen. Ze loopt nooit meer dan 10 meter van ons weg. Als er een fietser of wandelaar in de buurt komt roepen we de hond bij ons en maken ze vast aan de leiband niet dat ze iets zou doen maar sommige mensen houden niet van een hond en het blijft altijd een hond he.

Het is dus de verantwoordelijkheid van de baasjes he, ik begrijp niet dat iemand na zo een incident zijn hond dan ook nog los laat lopen. Veel baasjes kennen hun hond blijkbaar niet. Ik zou die mensen in het verovolg toch over hun verantwoordelijkheid aanspreken.

mir
            Ik heb niets tegen honden en wil er later, als ik afgestudeerd ben en alleen woon, ook een kopen. Als het een hond is zoals die van jou, vind ik dan ook geen enkel probleem, maar de wet blijft wel de wet. Als je hond dus iemand aanvalt, en dit kan altijd gebeuren, met eender welke hond, dan moet jij daar de gevolgen en kosten van dragen. Als je hond uitgedaagd wordt of iets dergelijks, een moment waar je net niet waakzaam genoeg bent en er komt net een fietser langs oid... Tja met een rotweiler zijn de gevolgen dan meestal ietsje groter dan met een schoothondje... Ik wil nog eens benadrukken dat ik dus pro hond ben. Maar ik denk persoonlijk dat iedereen wel een beetje schrik zou hebben als er zo'n grote hond op je afgelopen komt in volle vaart. Het was ook niet dat hij even nieuwsgierig was en ik toch niet ver van hem vandaan was. Hij moest echt het hele veld overlopen om tot bij mij te geraken.

Daarentegen als de mensen hun hond de baas niet kunnen, of hij luistert niet, dan vind ik het niet kunnen en is het een gevaar. Ik had inderdaad de indruk dat de mensen de hond niet helemaal de baas konden. Het was een heel grote hond (ongeveer 1 meter schofthoogte) en hij trok aan de leiband en de man had alle moeite van de wereld om hem in te tomen. Hij probeerde de hond te kalmeren wat er voor al op wijst dat hij niet echt braaf was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Wat veel "baasjes" blijkbaar niet schijnen te begrijpen is dat er mensen zijn die het niet aangenaam vinden om door een hond benaderd te worden. Zelfs als ze niet vijandig zijn, maar tegen je opspringen, likken, enz... kan ik dat weinig appreciëren...
              Dat begrijp ik best.
              Daarom dat ik mijn hond altijd vast maak als ik iemand nader.

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

zoals dit , dat veilige was op mij bedoelt , ik had geluk ,stond aan de andere kant van het water maar beetje verder was een brug

grtjes

Comment

Voor de liefhebbers: één adres > Cesar Millan

Bekijk een keer een paar afleveringen van hem op tv > NGC > zie seffens om 19:00 uur.

Met honden is er niks mis mee...wel met hun eigenaars.
                  Ik verwijt niemand iets hoor, het is "het niet weten", onvoldoende kennis
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Gewoon u laten bijten..... het zal rap gedaan zijn met hunne zever. En daarna procedeer ik ze kapot met heel veel werkverlet en vette schadevergoeding.
                    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                    Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                      Gewoon u laten bijten..... het zal rap gedaan zijn met hunne zever. En daarna procedeer ik ze kapot met heel veel werkverlet en vette schadevergoeding.
                      Haha, (sorry) maar dat zou wel eens kunnen lukken

Een verstandige eigenaar heeft wel een verzekering.
                      (niet zo duur hoor)
                      ================================================== =========================

Als u een hond wil verkopen of schenken,
                      dan moet u het dier ongeacht de leeftijd eerst laten chippen en registreren.

Koopt of krijgt u een hond, dan moet hij op voorhand gechipt en geregistreerd zijn.
                      Als een hond bij u geboren wordt en u wilt hem houden, dan moet u hem laten chippen en registreren voor de leeftijd van 4 maanden.

**Voor meer informatie over chippen en registreren, neemt u best contact op met uw dierenarts.
                      Last edited by theokus; 20 februari 2012, 18:05.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                        Haha dat is ook een methode Maar vermits de eigenaars zo'n 300 meter ver waren en het een erg drassig veld was, ging het dus een paar minuten duren voor ze tot bij mij waren. Zo lang laat ik een hond mij niet bijten hoor

Comment

Ik vind persoonlijk dat een hond die je wil laten loslopen "onvoorwaardelijk" moet luisteren. Indien niet..... aan de lijn.
                          I love my D500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdrke Bekijk bericht
                            Ik vind persoonlijk dat een hond die je wil laten loslopen "onvoorwaardelijk" moet luisteren. Indien niet..... aan de lijn.
                            Juist.
                            En als eigenaars jou nog staan uit te lachen dat krijg ik veel goesting om die een flinke
                            patat onder hun achterste te geven maar ja daar win je niks mee.

Dus dan > systeem defenderke
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Ik twijfel er aan Theo, of die verzekering ook gaat betalen als je hond los loopt.
                              Dat is bij wet verboden, ik twijfel.
                              Ik vind dat diegenen die een hond willen houden bij wet zouden moeten verplicht worden een cursus te volgen over opvoeding van honden. Dat zou het baasje en de medemens ten goede komen, maar nog het mmeeste de hond...
                              Nen taser helpt ook, en nog een gratis concert op de koop toe...
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Working...
                              X