Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te hard rijden

Collapse

An unexpected error was returned: 'Query class localApi_dB_MYSQL_QueryDefs not found'

X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
    Afstand kan je toch instellen Freddy? Hier zijn dat er drie.
    Dat schreef ik toch ook?
    Maar dat men dat nu op 3 seconden of 2 seconden zet, als er ene tussenkomt, dan gaat de ACC de ingestelde afstand toch terug aanpassen ten opzichte van de nieuwe voorligger?
    En als die op 5 meter voor u plots van rijstrook verandert (gebeurt spijtig genoeg regelmatig), dan gaat die toch ook wat meer afremmen dan wanneer dat op 50 meter voor u gebeurt?
    In ene auto is dat hier 1, 2 of 3 seconden, bij de andere wagen is dat met vijf streepjes.
    Maar resultaat is hetzelfde.
    Last edited by VerSeg; 14 augustus 2025, 12:33.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Die autopilot … heb er gemengde gevoelens bij.
      Mijn vorige auto hield vrij goed afstand en stuurde binnen de lijnen zo lang ik op een rechte autostrade zat. (Volvo)
      Nu kan mijn auto in theorie meer (Tesla) zoals binnen de lijnen rijden op 50 en 70 km/h wegen, maar af en toe gooit die de remmen dicht en de snelheidsherkenning is gewoon slecht. Het ene moment ziet die perfect de toegelaten snelheid en past die mooi aan, het andere moment gaat die op de autostrade ineens 50 km/h aan geven…
      Ik gebruik het nog, maar dan altijd met mijn voet boven het stroompedaal of soms rempedaal.
      Mijn vrouw weigert het te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Een ACC houdt bij de meeste wagens standaard 3 seconden afstand, meestal wel mogelijk te verminderen, maar bij 3 of zelfs 2 seconden afstand komt er vaak ene tussen en dan remt die weer af om afstand te houden.
        ACC is vooral goed bij minder druk verkeer, maar dat is uiteraard een persoonlijke mening.
        Dat van meestrijden voor elke centimeter op de linker rijstrook is puur een belachelijke reactie.
        U weet ook dat hetzelfde zich voordoet in de tweede rijstrook.
        Het probleem is dat veel chauffeurs van rijstrook veranderen zelfs als de ruimte beperkt is, wachten tot het goed is, dat doen weinigen nog.

Geen idee hoe jij rijdt, maar op zich maakt het voor mezelf niets uit in aantal boetes, het is al zeer uitzonderlijk dat ik er eentje heb, twee op de laatste 25 jaar en dan nog twee keer 1 km/u te veel na correctie.
        Uiteraard als men even een bord niet goed gezien heeft maar de wagen wel, dan ziet men het hopelijk correct op het dashboard.
        Hier aan de overkant van de wijk is er een Zone 30, daarbuiten is het bebouwde kom en dus 50.
        Zo heilig is dat systeem ook niet want buiten borden lezen, haalt die ook info uit GPS kaarten.
        Bij einde zone 30 springt die op 90 km/u in plaats van 50, er staat geen bord en dus zal de straat onterecht als 90 in een database staan.
        In onze wijk is het officieel 50 km/u (bebouwde kom), toch geeft elke wagen 30 km/u aan.
        Op de steenweg is er een stukje 50 gemaakt en dat vervalt normaal aan een kruispunt, eerst stond er geen bord einde 50 (moet ook niet), maar de gemeente heeft er eentje laten plaatsen of iedereen kreeg de volgende 15 km een tuut of ping telkens men sneller dan 50 probeerde te rijden.
        Het systeem is goed bedoeld, maar het werkt niet overal even goed.
        Borden staan niet overal even duidelijk, GPS kaarten zijn niet altijd up to date en dan is het enerverend dan nuttig.
        En dat beïnvloedt niet enkel ACC, maar dus ook het automatisch afremmen naar de onterechte zogezegde juiste snelheid.
        Gelukkig kan kan men het nog overbruggen, maar het gaspedaal wringt dan wel redelijk tegen.
        Op wegen met correct geplaatste borden en juiste info in de GPS database werkt het wel redelijk goed
        De ene locatie is uiteraard de andere niet.
        Ik rijd elke werkdag over de Antwerpse ring en ben voldoende vertrouwd met het rijgedrag van andere weggebruikers dat soms rechtstreeks geassocieerd kan worden aan het reptielenbrein. Maar ik vertrek thuis op tijd, heb 2 aanrijroutes waaruit ik kies ifv files en werk met glijdende uren. Dit maakt dus dat ik al die stress heel makkelijk kan loslaten. Zeker als ik merk dat ik ruim op tijd ben, verhuis ik gewoon naar de rechterrijstrook wat het verbruik weer ten goede komt. Maar da's mijn situatie en ik kan me zeker voorstellen dat een vertegenwoordiger met een strak schema anders tegen het dagelijks verkeer aankijkt.

Ik merk in mijn auto ook op dat die op sommige plaatsen 90 ipv 70 aangeeft of 50 ipv 70. Maar ik stel mijn ACC zelf in en met 1 of 2 tikjes zit ik weer op de gewenste snelheid. Da's gewoon oplettendheid. Automatische overname van verkeersborden staat bij mij sowieso uit en het tegenwringen van het gaspedaal klinkt me ook vreemd. Maar goed, volgende week komt hier een nieuwe EV met de meest actuele Europese regelgeving aan boord dus benieuwd naar de werking van die ACC.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Automatische overname van verkeersborden staat bij mij sowieso uit en het tegenwringen van het gaspedaal klinkt me ook vreemd. Maar goed, volgende week komt hier een nieuwe EV met de meest actuele Europese regelgeving aan boord dus benieuwd naar de werking van die ACC.
          Actuele nieuwe wagens moeten inderdaad al voldoen aan nieuwe regels waaronder verplicht verkeersbordherkenning en de bijhorende signalen als je over de toegelaten snelheid gaat … tenminste als de wagen denkt dat je er over gaat.
          De volgende stap is dat de wagen moet afremmen naar de toegelaten snelheid, maar men kan het overbruggen door gas bij te geven, het gaspedaal voelt dan strammer aan (men moet het meer indrukken om hetzelfde resultaat te hebben).
          Een nog volgende stap dat Europa wil, is dat men niet meer kan overbruggen, maar in België is dat zo goed als onhaalbaar vrees ik of we gaan af en toe toch eens 30 rijden op de snelweg.
          De juiste datums waarop elke regel van start gaat, ken ik niet zo uit het hoofd en heb het nu niet opnieuw opgezocht.
          Onze meest recente wagen speelt drie heer een kort geluidje af bij overschrijding van de snelheid en dan is het gedaan tot de volgende keer dat men er terug eerst onder en terug over gaat.
          Volgende dat Europa wil is dat het blijft geluid maken zolang men over de snelheid zit en dat men het niet kan afzetten.
          En men zou denken dat dit op zich geen probleem is als men zich aan de snelheid houdt … maar dat is het vaak wel.
          Het geluidje komt er vanaf 1 km/u te veel, uiteraard gebaseerd op de weergegeven snelheid van de teller en niet op de realiteit.
          Er zijn wagens genoeg waar de teller 120 aangeeft,,maar men in realiteit maar 110 of 112 rijdt.
          De ene teller wijkt maar 3 km/u af, de andere 7, 10 en zelfs al geweten dat het bijna 15 km/u was.
          Dan zit dat dus onterecht piepen of tuten zonder dat men in realiteit te snel rijdt.
          Of ge rijdt de snelweg op en net ernaast is er een wegje waar het 30 en uw GPS denkt dat ge daar rijdt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Dat schreef ik toch ook?
            Maar dat men dat nu op 3 seconden of 2 seconden zet, als er ene tussenkomt, dan gaat de ACC de ingestelde afstand toch terug aanpassen ten opzichte van de nieuwe voorligger?
            En als die op 5 meter voor u plots van rijstrook verandert (gebeurt spijtig genoeg regelmatig), dan gaat die toch ook wat meer afremmen dan wanneer dat op 50 meter voor u gebeurt?
            In ene auto is dat hier 1, 2 of 3 seconden, bij de andere wagen is dat met vijf streepjes.
            Maar resultaat is hetzelfde.
            Uit Auto week.
            Volkswagen voor de rechter om 'levensgevaarlijke' touchpads op stuurwiel

Onbedoelde acceleratie.
            Leuk hè, die aanraakgevoelige touchpads op moderne Volkswagen-stuurwielen? Dat vinden ze bij Volkswagen zelf inmiddels ook niet meer, maar toch krijgt het merk nog even een rechtszaak aan de broek vanwege die digitale ‘knopjes’. Ze zouden levensgevaarlijk zijn, en je mag één keer raden waar ze dat vinden.De knopjes in kwestie vinden we onder meer terug in de Volkswagen ID4, en dat is specifiek het model waar het hier om gaat. In tegenstelling tot de kleinere ID3 en de platgeslagen ID5 is de ID4 verkrijgbaar in de Verenigde Staten, het land van de onbegrensde mogelijkheden én van het aanspannen van rechtszaken.

Eerlijk is eerlijk, helemaal onbegrijpelijk is het punt van de vooralsnog twee ID.4-rijders niet. De twee spannen een ‘class-action-lawsuit’ aan en zoeken dus medestanders die ook vinden dat de touch-knopjes op het stuurwiel gevaarlijk kunnen zijn. Het gaat om die leuke, glimmende en hoogglans zwarte knoppenpaneeltjes op de spaken van het ID4-stuurwiel. Dat zijn eigenlijk helemaal geen knoppenpaneeltjes, maar gladde en aaneengesloten ‘touchpads’ waarop ieder vakje een andere functie heeft. Die functie wordt geactiveerd door dat vakje aan te raken, en dat levert volgens Janice Beecher en Omar Hakkaioui gevaarlijke situaties op. Het is volgens de aanklagers best eenvoudig om op die manier de cruisecontrol onbedoeld in te schakelen, waardoor de elektrische Volkswagen plotseling, snel en onverwacht gaat accelereren. Dat levert uiteraard al snel gevaarlijke situaties op.

Volgens de aanklagers zijn er zelfs al fatale ongevallen geweest die te wijten zijn aan dit ‘defect’, en levert de knoppenkeuze van Volkswagen in ieder geval ID4-rijders op die ‘doodsbang’ zijn om in hun auto te rijden. Wij danken Carscoops voor de tip over deze aanklacht, die je hier kunt terugvinden.

Zelfs als de aanklagers gelijk hebben, is er voor Volkswagen één lichtpuntje. De keuze om de touchpads in nieuwe modellen te vervangen door fysieke knopjes, is intussen al gemaakt.

Comment

Uit Auto week.
              Volkswagen voor de rechter om 'levensgevaarlijke' touchpads op stuurwiel

Onbedoelde acceleratie.
              Leuk hè, die aanraakgevoelige touchpads op moderne Volkswagen-stuurwielen? Dat vinden ze bij Volkswagen zelf inmiddels ook niet meer, maar toch krijgt het merk nog even een rechtszaak aan de broek vanwege die digitale ‘knopjes’. Ze zouden levensgevaarlijk zijn, en je mag één keer raden waar ze dat vinden.De knopjes in kwestie vinden we onder meer terug in de Volkswagen ID4, en dat is specifiek het model waar het hier om gaat. In tegenstelling tot de kleinere ID3 en de platgeslagen ID5 is de ID4 verkrijgbaar in de Verenigde Staten, het land van de onbegrensde mogelijkheden én van het aanspannen van rechtszaken.

Eerlijk is eerlijk, helemaal onbegrijpelijk is het punt van de vooralsnog twee ID.4-rijders niet. De twee spannen een ‘class-action-lawsuit’ aan en zoeken dus medestanders die ook vinden dat de touch-knopjes op het stuurwiel gevaarlijk kunnen zijn. Het gaat om die leuke, glimmende en hoogglans zwarte knoppenpaneeltjes op de spaken van het ID4-stuurwiel. Dat zijn eigenlijk helemaal geen knoppenpaneeltjes, maar gladde en aaneengesloten ‘touchpads’ waarop ieder vakje een andere functie heeft. Die functie wordt geactiveerd door dat vakje aan te raken, en dat levert volgens Janice Beecher en Omar Hakkaioui gevaarlijke situaties op. Het is volgens de aanklagers best eenvoudig om op die manier de cruisecontrol onbedoeld in te schakelen, waardoor de elektrische Volkswagen plotseling, snel en onverwacht gaat accelereren. Dat levert uiteraard al snel gevaarlijke situaties op.

Volgens de aanklagers zijn er zelfs al fatale ongevallen geweest die te wijten zijn aan dit ‘defect’, en levert de knoppenkeuze van Volkswagen in ieder geval ID4-rijders op die ‘doodsbang’ zijn om in hun auto te rijden. Wij danken Carscoops voor de tip over deze aanklacht, die je hier kunt terugvinden.

Zelfs als de aanklagers gelijk hebben, is er voor Volkswagen één lichtpuntje. De keuze om de touchpads in nieuwe modellen te vervangen door fysieke knopjes, is intussen al gemaakt.
              U kaart 1 probleem aan met 1 merk, maar dat staat volledig los van het aangeven probleem dat veel mensen er steeds tussen wringen wanneer men normale afstand houdt en waar elke ACC steeds weer de afstand wil bekomen.
              Anderen dwingen de wagen desnoods af te remmen.
              Is logisch en correcte werking van het systeem, maar vaak irritant na de zoveelste dat er tussen wringt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Dat staat volledig los van het aangeven probleem dat veel mensen er steeds tussen wringen wanneer men normale afstand houdt en waar elke ACC steeds weer de afstand wil bekomen.
                Anderen dwingen de wagen desnoods af te remmen.
                Is logisch en correcte werking van het systeem, maar vaak irritant na de zoveelste dat er tussen wringt.
                Verklaar je nader Freddy, wat doe je als er ene tussen wringt als je zonder actieve ACC rijdt?
                Ga je dan het gat toe rijden? Kan je even goed met ACC, dan ben je een gevaar op de weg.

Comment

Verklaar je nader Freddy, wat doe je als er ene tussen wringt als je zonder actieve ACC rijdt?
                  Ga je dan het gat toe rijden? Kan je even goed met ACC, dan ben je een gevaar op de weg.
                  U weet heel goed wat ik bedoel, het is echter moeilijker om dat te verwoorden dan dat het in realiteit is.

Een gevaar op de weg?
                  Ik weet niet hoe jij ooit gereden hebt zonder ACC, maar vermoedelijk net hetzelfde als de meerderheid van de chauffeurs.
                  En als je eerlijk bent, dan weet je heel goed dat men niet meteen op de rem gaat omdat de afstand tijdelijk wat korter is doordat er ene tussen komt, tenzij de afstand uiteraard gevaarlijk kort is of die een pak trager rijdt dan u.

Als uw ACC op 2 seconden afstand staat (66 meter op snelweg) en er komt ene tussen op 50 meter, dan zal uw auto al beginnen afremmen om terug 66 meter tussen te laten, met de volgende dat er tussen komt opnieuw en zo verder, ook als die enkele seconden later al naar de volgende rijstrook gaat en terug weg is.

Bij de meeste wagens staat ACC standaard op 3 seconden en dat is al meteen 99 meter, normaal ook instelbaar naar minder als de mensen die moeite doen.
                  Hoe korter voor u ene invoegt, hoe harder uw wagen zal afremmen, wat logisch is voor het systeem.
                  Maar dat is in het verkeer niet altijd de veiligste of beste oplossing, toch niet op onze Belgische wegen als het wat drukker is.

Men ziet ook het resultaat ervan, veel mensen die op ACC rijden, die gaan dan zelden of nooit naar de rechter rijstrook en blijven in het midden of links plakken opdat hun auto niet zo vaak zou afremmen.
                  Als ze dan snel genoeg rijden is dat nog geen probleem, maar als dat een wagen is waarvan de teller 10 km/u afwijkt, dan blijven ze wel aan 110 links rijden.

ACC is vooral goed op lange banen met weinig of geen verkeer, oorspronkelijk vooral gemaakt voor de lange afstanden zoals in Amerika.
                  Ik gebruik ACC uiteraard ook soms, maar dan eerder als het rustiger is op de baan en langere afstanden, maar voor de rest eerder de snelheidsbegrenzer.

Ieder zijn voorkeur zeker?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

U weet heel goed wat ik bedoel, het is echter moeilijker om dat te verwoorden dan dat het in realiteit is.
                    Ik weet niet hoe jij ooit gereden hebt zonder ACC, maar vermoedelijk net hetzelfde als de meerderheid van de chauffeurs.
                    En als je eerlijk bent, dan weet je heel goed dat men niet meteen op de rem gaat omdat de afstand tijdelijk wat korter is doordat er ene tussen komt, tenzij de afstand uiteraard gevaarlijk kort is of die een pak trager rijdt dan u.
                    Als uw ACC op 2 seconden afstand staat (66 meter op snelweg) en er komt ene tussen op 50 meter, dan zal uw auto al beginnen afremmen om terug 66 meter tussen te laten, met de volgende dat er tussen komt opnieuw en zo verder, ook als die enkele seconden later al naar de volgende rijstrook gaat en terug weg is.

Hoe korter voor u ene invoegt, hoe harder uw wagen zal afremmen, wat logisch is voor het systeem.
                    Dat is nu net wat het eyesight systeem NIET doet Freddy, ze mogen gerust één meter voor mijn neus invoegen, de auto zal uiteraard vertragen maar nooit in de remmen gaan, tenzij die invoeger zelf zou gaan afremmen uiteraard, alles gebeurd héél soepel en traag, dat ding herkend namelijk ook de stoplichten van de voorligger.
                    In vergelijking met mijn Mercedes is dat systeem totaal niet vergelijkbaar qua werking.

Comment

Dat is nu net wat het eyesight systeem NIET doet Freddy, ze mogen gerust één meter voor mijn neus invoegen, de auto zal uiteraard vertragen maar nooit in de remmen gaan, tenzij die invoeger zelf zou gaan afremmen uiteraard, alles gebeurd héél soepel en traag, dat ding herkend namelijk ook de stoplichten van de voorligger.
                      In vergelijking met mijn Mercedes is dat systeem totaal niet vergelijkbaar qua werking.
                      Heb ik ergens geschreven dat andere wagens plots kort op de rem gaan als de afstand nog groot genoeg is?
                      Ik heb enkel aangekaart dat de wagen zal afremmen om terug dezelfde ingestelde afstand te bekomen.
                      Afremmen kan op meerdere manieren, door gas te lossen of door effectief op de rem te gaan.
                      Net als met andere topics over auto's, wil u precies steeds Subaru de hemel inprijzen alsof daar nooit problemen mee zijn.
                      EyeSight is gewoon de benaming dat Subaru eraan gegeven heeft, maar de functionaliteit is net hetzelfde, de wagen zal terug dezelfde ingestelde afstand willen houden tot de voorligger.
                      Trouwens had ik even Eyesight opgezocht, dan vindt men vooral duizenden meldingen over problemen met het systeem.
                      Eyesight werkt al niet meer correct als men niet exact de juiste rubbers op de ruitenwissers heeft, als de banden iets afwijken van omtrek, als de wielen niet perfect uitgebalanceerd zijn, als de remschijven iets afwijken in dikte.
                      Het gebruik van twee camera's zorgt ook voor nog meer calibratieproblemen (volgens gebruikers en garages) waardoor het veel vaker (tijdelijk) uitvalt dan bij andere merken.
                      Niet alles is positief hoor en problemen komen bij alle merken voor.
                      Ik heb in mijn leven al veel wagens gehad van verschillende merken, de ene al beter dan de andere, geen enkele echt slecht, maar de perfectie met geen enkel verbeteringspunt heb ik nog nergens tegengekomen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Alles wat hierboven vermeld wordt,heeft zeker zijn grond.
                        Maar:
                        Zwakke weggebruikers:deze hebben ook een wegcode die ze moeten respecteren,maar zijn zodanig bepamperd geworden dat je er best overal te pas en te onpas voor stopt.De meesten vegen hun voeten eraan want zij zijn zwakke weggebruikers.
                        Als je in de auto al die snufjes nodig hebt om op een deftige manier te kunnen rijden en de verkeersborden niet meer kunt aflezen,geen afstand houden,je snelheid niet meer kunt controleren,ga dan niet meer achter een stuur zitten aub.

Comment

Eens iets anders: zonet op het TV nieuws: ze gaan strenger controleren op de "veiligheid" van de verkochte e-steps.
                          Hoe kan je in godsnaam iets dat zo fundamenteel super-onveilig is veilig krijgen: een minuskuul stuurtje, de bestuurder zorgt rechtopstaand voor een zéér hoog zwaartepunt, minuskule wieltjes, de naam wiel niet waardig, en dan nog véél te hoge snelheid (jaja, zelfs de 25 per uur)
                          Daarenboven niet eens een helmplicht.
                          Voor mij een ding dat nooit had mogen bestaan.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Hoe kan je in godsnaam iets dat zo fundamenteel super-onveilig is veilig krijgen: een minuskuul stuurtje, de bestuurder zorgt rechtopstaand voor een zéér hoog zwaartepunt, minuskule wieltjes, de naam wiel niet waardig, en dan nog véél te hoge snelheid (jaja, zelfs de 25 per uur)
                            En dat terwijl sommigen ook nog eens op hun smartphone bezig zijn René.

Comment

De step is er in eerste instantie er al steeds geweest als speelgoed voor de kinderen. Zelf heb ik er uren op gestaan, gestept en zo schoenzolen versleten.
                              Maar, speelgoed omvormen naar een instrument om verplaatsingen mee te doen en liefst aan hoge snelheid ? Dit had nooit mogen worden toegelaten. Geen steps in het openbaar. Wel op speelpleinen waar ze hun oorspronkelijke functionaliteit kunnen behouden. Speelplezier voor kinderen..
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                De step is er in eerste instantie er al steeds geweest als speelgoed voor de kinderen. Zelf heb ik er uren op gestaan, gestept en zo schoenzolen versleten.
                                Maar, speelgoed omvormen naar een instrument om verplaatsingen mee te doen en liefst aan hoge snelheid ? Dit had nooit mogen worden toegelaten. Geen steps in het openbaar. Wel op speelpleinen waar ze hun oorspronkelijke functionaliteit kunnen behouden. Speelplezier voor kinderen..
                                Dat is zeer juist Wim. Ik heb een oud studente (een dr. Ir. dus geen domme kip die niks afweet van fysica) die daar op hoge snelheid mee tegen dek is gegaan, ik heb haar been gezien. Echt niet mooi.
                                Oh, en wat de reactie van forumlid Demuro betreft : ook zeer gevat en nog meer dan juist ook. Als de wagen moet beginnen "denken" en anticiperen in jouw plaats ben je niet meer goed bezig.

Comment

An unexpected error was returned: 'Query class localApi_dB_MYSQL_QueryDefs not found'

Working...
                                X