Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te hard rijden

Collapse

An unexpected error was returned: 'Query class localApi_dB_MYSQL_QueryDefs not found'

X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Bij iedere regel, nieuwe regel, aanpassingen wordt steeds gereageerd dat het niet, nooit goed is en wat voor anderen telt, vaak niet telt voor de persoon die reageert.
    Vroeger mocht je sneller rijden .... en nu plots minder .... Wagens zijn veiliger gebouwd, de zwakke weggebruiker veelal niet. Voetgangers, fietsers, daar kan je qua veiligheid niet veel aan aanpassen tenzij iedereen verplichten in een harnas rond te stappen (niet lopen) ...
    Ik zie eerder het probleem van snel dat gecorreleerd wordt aan drukte.
    Vroeger mocht je sneller rijden. Op de autostrades die jawel uit twee rijstroken bestond had je zelden files. Nu zijn er veelal 3 rijstroken is zijn de twee buitenste rijen vaak druk tot heel druk bezet. Dit laat geen hogere snelheid toe.
    In de dorpen is het al niet veel beter. Tijdens de spits is het vaak stilstaand verkeer. Ik vrees voor wat we binnen 5 jaar zullen zien of krijgen we autostrades in alle gemeenten met een max sneleid van 30km/h
    Gewoon teveel wagens.
    Behalve de mijne
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Sommigen pleiten voor lagere snelheden, maar ik wil toch even een wiskundig tegengewicht bieden.

Simpele formule: Tijd = Afstand / Snelheid

Dus hoe lager je snelheid, hoe langer je onderweg bent. En hoe langer je onderweg bent, hoe langer je de rijbaan bezet houdt.

Concreet voorbeeldje:
      • 100 km aan 100 km/u = 1 uur op de baan
      • 100 km aan 50 km/u = 2 uur op de baan

Met andere woorden: trager rijden betekent méér voertuigen tegelijk op de weg. Dus méér drukte.

Ik zeg niet dat we allemaal Max Verstappen moeten spelen, maar het idee dat trager rijden automatisch leidt tot minder verkeersdruk is… nou ja, mathematisch gezien een beetje krom.

Als je de snelheid op een baan van 70km/u naar 30km/u brengt dan heb je "plots" 2,3 keer meer auto's op de baan.

De drukte in de steden is ook zoiets. Ik woonde in hartje Brugge en soms was het file aan mijn voordeur. En dan zie je soms drie à vier keer dezelfde auto voorbijrijden op zoek naar parkeerplaats. Dus: meer parkeerplaatsen is minder drukte.

Veiligheid is belangrijk, maar rationeel blijven ook.​

Last edited by Skitch; 12 augustus 2025, 14:15.
      ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Adaptieve CC is zeker niet overal bruikbaar, zeker niet op snelweg bij heel druk verkeer.
        Maar met nieuwe wagens in combinatie met verplichte herkenning van verkeersborden en de tuut en begrenzing (gelukkig te overbruggen) een ramp.
        Wegenwerken, bord 30, tot daar alles goed.
        Einde werken staat er vaak enkel een bord met einde werken maar geen einde snelheidsbeperking en dan blijven wagens proberen 30 aan te houden tot er eens een bord staat.
        Ik blijf bij mijn overtuiging dat adaptive cruise control op 99% van de wegen bruikbaar is MITS de juiste mentaliteit. In bepaalde dorpskernen klik ik zelfs naar 40 of 30 omdat 50 daar eigenlijk veel te snel is met de vele zwakke weggebruikers in de buurt.
        Heel druk verkeer? Tenzij je mee wil jagen en strijden voor elke centimeter op het linkervak om zo niemand tussen te laten, is ACC prima. Mijn auto panikeert zelfs niet als er andere weggebruikers op een oprit voor me invoegen.
        Herkenning verkeersborden is toch een godsgeschenk? In 99% van de gevallen HET instrument tegen boetes. Van 120 naar 100? Zodra het systeem de nieuwe snelheid ziet volstaat 1 klik op de juiste knop aan het stuur om die snelheid over te nemen. Automatische overname van snelheidsborden raad ik echter niemand aan wegens te abrupt.
        Einde werken is altijd een probleem want die borden staan altijd ver voorbij het einde van de werken. Eén druk op het gaspedaal net buiten de werken is dan genoeg om terug te versnellen en zo even van irritante bumperklevers af te raken. Druk cancel en 1 omhoog om de nieuwe snelheid over te nemen.

Comment

Toch wel een paar bedenkingen.

Teveel wagens moet je nuanceren. We zijn ondertussen ook met veel meer inwoners in dit land. Maar de wegen zijn nog altijd die van pakweg 1970. Dus er zijn meer wagens op nog altijd evenveel wegen. Komt nog bij dat veel wegen niet meer kunnen gebruikt worden omwille van "politiek". Dus nog drukker op de wegen.

Zwakke weggebruikers zijn ook zo'n heikel punt. Probleem is dat die de heilige koeien zijn geworden. De infrastructuur is niet aangepast (is ook te weinig plek voor) maar de mentaliteit van de zwakker weggebruiker is er eentje geworden van "iedereen voor mij opzij, ik doe wat ik wil en de rest moet maar oppassen en opzij gaan". Elke dag zie ik er door het rood rijden, omgekeerde driehoeken, haaietanden, achthoekige stop borden negeren. En "politiek" blijft de automobilist de schuldige en wordt gestraft. Niet enkel strafrechterlijk maar ook door nog minder toegankelijke en bruikbare wegen. Dat speed pedelecs en steps geen zone 30 moeten respecteren want we kunnen ze niet flitsen of trajectcontroles uitvoeren blijft voor mij een teken van zwakte van onze beleidsvoerders.

Sneller rijden is niet altijd meer capaciteit op de baan. Als de snelheid toeneemt neemt ook de veiligheidsafstand toe. Er is ergens een optimaal punt en dat ligt ongeveer bij 90 km/h.

Kan je zeggen "openbaar vervoer". Maar ja, als onze beleidsvoerders dat absoluut willen afbouwen dan geraak je daar ook niet ver mee.

En die adaptieve cruise control is een ramp. Ik rij vaak mee met een collega en dat is gewoon een onding. Wil hij een vrachtwagen voorbijsteken dan slaagt dat ding de remmen dicht want het heeft een vrachtwagen gezien. Niets op de baan? Och, er vloog een duif voorbij met een tatoage op haar gat dat op een bord 70 leek dus slagen we alles even dicht. Daarnet op de E40 ook weer. Niets te zien, die voor mij slaagt aan elke brug de remmen in om dan weer op te trekken. Veilig is dat niet. Economisch ook niet.

Comment

Adaptieve CC is zeker niet overal bruikbaar, zeker niet op snelweg bij heel druk verkeer.
            Maar met nieuwe wagens in combinatie met verplichte herkenning van verkeersborden en de tuut en begrenzing (gelukkig te overbruggen) een ramp.
            Wegenwerken, bord 30, tot daar alles goed.
            Einde werken staat er vaak enkel een bord met einde werken maar geen einde snelheidsbeperking en dan blijven wagens proberen 30 aan te houden tot er eens een bord staat.
            ACC werkt echt perfect met mijn BMW. Alles op stuur te regelen, snelheid wordt gesuggereerd en enkel met een klikje over te nemen (automatisch zet ik dit nooit op)..
            Afstand te regelen met een ander knopje op stuur...Zelfs met hond in de koffer (Stel de afstand 1 tikje verder zodat de wagen rustiger afremt)... ik gebruik 99% ACC tot volle tevredenheid..

Hangt wel af van type wagen... Onlangs Polestar 4 getest en was verschrikkelijk (remmen als niet moet en traag reageren )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Men heeft jaren geleden de basissnelheid op gewone wegen van 90 naar 70 gebracht om het oerwoud van borden 70 in te dijken. Dat was een logische maatregel.
              Ze kunnen tegenwoordig misschien ineens de basissnelheid naar 50 of zelfs naar 30 brengen, weer een besparingsronde in te plaatsen borden. De plaatsen waar nog 70 mag gereden worden zijn stilaan een uitzondering.
              30 per uur is in een aantal gevallen perfect verantwoord, maar nu lijkt men echt wel op hol geslagen, die 30 is de nieuwe heilige graal.

Paar maand geleden een tweetal boetes met een paar km boven de limiet, sindsdien hou ik me strak aan de limiet, en ik ga niet zitten rekenen, ik kijk gewoon op de snelheidsmeter op het dashbord.
              Ik dacht ook op die manier… tot er in je familie of vrienden eens iemand aangereden wordt en in het ziekenhuis belandt…
              Bij mensen van 80+ is het dikwijls zo dat ze nooit volledig herstellen, of niet meer durven fietsen…
              Dus ja, bij toegenomen bevolkingsdichtheid en meer auto’s moet de snelheid omlaag.

Comment

Om nog niet te spreken over diegenen die high en/ of dronken rijden ..
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Men heeft jaren geleden de basissnelheid op gewone wegen van 90 naar 70 gebracht om het oerwoud van borden 70 in te dijken. Dat was een logische maatregel.
                  Alle borden weghalen is het probleem van vandaag geworden, alle wagens moeten verplicht verkeersborden lezen om de snelheid te regelen, maar er staan bijna geen borden meer met de normale snelheid.
                  Verder moet elke wagen boven de 30 km/u verplicht kunnen stoppen voor voetgangers, maar men mag niet sneller dan 30 waar er veel zijn.
                  Rijstrook assistentie moet verplicht werken vanaf 70 km/u, maar op secundaire wegen mag men bijna nergens meer dan 70.
                  Ik weet dat wagens eerder ingrijpen, maar de verkeersregels zijn te zot voor woorden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Heel druk verkeer? Tenzij je mee wil jagen en strijden voor elke centimeter op het linkervak om zo niemand tussen te laten, is ACC prima. Mijn auto panikeert zelfs niet als er andere weggebruikers op een oprit voor me invoegen.
                    Een ACC houdt bij de meeste wagens standaard 3 seconden afstand, meestal wel mogelijk te verminderen, maar bij 3 of zelfs 2 seconden afstand komt er vaak ene tussen en dan remt die weer af om afstand te houden.
                    ACC is vooral goed bij minder druk verkeer, maar dat is uiteraard een persoonlijke mening.
                    Dat van meestrijden voor elke centimeter op de linker rijstrook is puur een belachelijke reactie.
                    U weet ook dat hetzelfde zich voordoet in de tweede rijstrook.
                    Het probleem is dat veel chauffeurs van rijstrook veranderen zelfs als de ruimte beperkt is, wachten tot het goed is, dat doen weinigen nog.

Herkenning verkeersborden is toch een godsgeschenk? In 99% van de gevallen HET instrument tegen boetes.
                    Geen idee hoe jij rijdt, maar op zich maakt het voor mezelf niets uit in aantal boetes, het is al zeer uitzonderlijk dat ik er eentje heb, twee op de laatste 25 jaar en dan nog twee keer 1 km/u te veel na correctie.
                    Uiteraard als men even een bord niet goed gezien heeft maar de wagen wel, dan ziet men het hopelijk correct op het dashboard.
                    Hier aan de overkant van de wijk is er een Zone 30, daarbuiten is het bebouwde kom en dus 50.
                    Zo heilig is dat systeem ook niet want buiten borden lezen, haalt die ook info uit GPS kaarten.
                    Bij einde zone 30 springt die op 90 km/u in plaats van 50, er staat geen bord en dus zal de straat onterecht als 90 in een database staan.
                    In onze wijk is het officieel 50 km/u (bebouwde kom), toch geeft elke wagen 30 km/u aan.
                    Op de steenweg is er een stukje 50 gemaakt en dat vervalt normaal aan een kruispunt, eerst stond er geen bord einde 50 (moet ook niet), maar de gemeente heeft er eentje laten plaatsen of iedereen kreeg de volgende 15 km een tuut of ping telkens men sneller dan 50 probeerde te rijden.
                    Het systeem is goed bedoeld, maar het werkt niet overal even goed.
                    Borden staan niet overal even duidelijk, GPS kaarten zijn niet altijd up to date en dan is het enerverend dan nuttig.
                    En dat beïnvloedt niet enkel ACC, maar dus ook het automatisch afremmen naar de onterechte zogezegde juiste snelheid.
                    Gelukkig kan kan men het nog overbruggen, maar het gaspedaal wringt dan wel redelijk tegen.
                    Op wegen met correct geplaatste borden en juiste info in de GPS database werkt het wel redelijk goed
                    De ene locatie is uiteraard de andere niet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kwiks19 Bekijk bericht

Ik dacht ook op die manier… tot er in je familie of vrienden eens iemand aangereden wordt en in het ziekenhuis belandt…
                      Bij mensen van 80+ is het dikwijls zo dat ze nooit volledig herstellen, of niet meer durven fietsen…
                      Dus ja, bij toegenomen bevolkingsdichtheid en meer auto’s moet de snelheid omlaag.
                      Probleem is dat men miljoenen investeert in gescheiden fietspaden welke perfect aangelegd worden, maar daarnaast verminderen ze de snelheid op de weg ook van 70 naar 50 voor de veiligheid van de fietsers.
                      Maar eigenlijk maken ze het net gevaarlijker want op een baan 50 moeten bromfietsers en speedpedelecs niet verplicht op het fietspad dat net ook voor hun aangelegd werd.
                      Begrijpe wie begrijpen kan.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Als je nooit te hard wilt rijden is er maar één oplossing: heel goed opletten, geconcentreerd zijn en blijven.
                        Je kunt natuurlijk beroep doen op een heleboel hulpmiddelen zoals cruise control en adaptieve cruise control (in mijn 5 jaar oude Peugeot 508 is 30 km/h te laag voor cc), verkeersbordenherkenning, snelheidsbegrenzer, en wat weet ik nog allemaal, maar de chauffeur blijft toch de baas over 't voertuig.
                        Ik heb ooit een sarcastische brief gestuurd aan de Vlaamse minister van verkeer, toen de snelheid beperkt werd tot 70 km/h in de Kennedytunnel. Ik suggereerde om daar 30 km/h in te voeren. (ik herhaal: was sarcastisch bedoeld)
                        Dat was een heel slecht idee van mij; zoveel jaar later is dat geïmplementeerd in de Waaslandtunnel.....

Comment

Hier doet het alom geprezen 3D EyeSight systeem dat toch behoorlijk tot zeer goed op de snelweg Freddy.
                          Nooit bruske actie of foute inschatting, bij Volvo bv. bleek dat indertijd een ramp te zijn, als iemand kort invoegde gingen die soms brusk op de rem, ook bij hun vrachtwagens was dat een probleem, kwam
                          omdat deze met een doppler systeem werkten die zelfs bij hevige regen durfden dom doen.
                          Bij mij werkt het dubbele camera systeem ook bij gebruik op wegen met ronde punten, zolang je aan het bijsturen bent met ingeschakelde CC zal de auto nooit accelereren zolang je aan het bijsturen bent om een rond punt te verlaten, en herkenning van personen of fietsers werkt ook perfect, ziet een plots overstekend persoon reeds van op 50 meter afstand schat ik, dus altijd relatief soepele reactie, tenzij er iets vlak voor de auto komt opdagen bij trage snelheid, dan kan het soms brusk gaan.
                          Één minpuntje misschien, is dat bij het rijden met CC en afstand herkenning de auto traag accelereert
                          bij het verdwijnen van een voorligger, maar een korte tik op het gaspedaal lost dat op.
                          Last edited by Geerten; 13 augustus 2025, 13:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                            Als je nooit te hard wilt rijden is er maar één oplossing: heel goed opletten, geconcentreerd zijn en blijven.
                            Of de auto in je garage laten staan...
                            Als je geconcentreerd moet blijven loeren of er geen nieuwe snelheidsbeperking bord staat, en naar de rijweg voor u staren om te zien of er daar geen max. snelheid geschilderd staat, en kijken of je niet te dicht op je voorganger zit en kijken op je dashbord of je niet te snel rijdt...
                            Tenslotte, als men alle risico's op verkeersongevallen wil uitsluiten kan men best de max. snelheid voor alle grondverkeer op 0 km/h zetten en alle vliegtuigen aan de grond houden (want uitzonderlijk komt er eens eentje onbedoeld naar beneden).
                            En dan voor thuis The Flintstones terug uit de kast halen...
                            Enne, als ik de posts hier lees, denk ik dat het meerendeel van wie hier post, met hypermoderne auto's rijdt met alle mogelijke nieuwe snufjes erop en eraan...

BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Hier doet het alom geprezen 3D EyeSight systeem dat toch behoorlijk tot zeer goed op de snelweg Freddy.
                              Het probleem dat ik aankaartte is gewoon bij alle wagens hetzelfde van eender welk merk en met eender welk systeem van ACC.
                              Als uw wagen bijvoorbeeld 3 seconden afstand wil houden en er komt ene tussen, dan zal hij automatisch terug 3 seconden afstand willen houden van die voor u.
                              Met 3 seconden tussen, komt er gegarandeerd nog ene tussen en uw wagen gaat automatisch terug. 3 seconden afstand houden van die dat er tussen gekomen is.
                              En zo gaat dat maar verder
                              De meeste mensen stellen het in op 2 seconden, maar zelfs dan komt er continu iemand tussen en zal er altijd ingegrepen worden door de wagen om terug 2 seconden afstand te houden tot de vorige.
                              Ik heb nergens aangekaart dat dit bruusk gebeurd of wat ook, enkel dat er continu mensen tussenkomen met de kleinste opening of vlak voor u.
                              Op zich is dat geen probleem van het systeem, maar van de mensen die van rijstrook veranderen, zelfs al is er onvoldoende afstand, ik verander van rijstrook en een ander moet maar remmen.

Bij mij werkt het dubbele camera systeem ook bij gebruik op wegen met ronde punten, zolang je aan het bijsturen bent met ingeschakelde CC zal de auto nooit accelereren zolang je aan het bijsturen bent om een rond punt te verlaten, en herkenning van personen of fietsers werkt ook perfect, ziet een plots overstekend persoon reeds van op 50 meter afstand schat ik, dus altijd relatief soepele reactie, tenzij er iets vlak voor de auto komt opdagen bij trage snelheid, dan kan het soms brusk gaan.
                              Dat laatste is het net, mensen vroegen altijd plots in kort voor u, tenminste de meerderheid doet dat zo, want niemand heeft nog geduld of let nog op anderen.

Één minpuntje misschien, is dat bij het rijden met CC en afstand herkenning de auto traag accelereert bij het verdwijnen van een voorligger, maar een korte tik op het gaspedaal lost dat op.
                              Vermoedelijk afhankelijk van wagen tot wagen, deze dat we nu hebben snel terug op naar de ingestelde snelheid.
                              Het enige verschil met zelf gas geven is dat we zelf rijden al beginnen te anticiperen en al een beetje optrekken van zodra de wagen van rijstrook aan het veranderen is, de ACC wacht meestal tot die wagen volledig van rijstrook veranderd is.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Het probleem dat ik aankaartte is gewoon bij alle wagens hetzelfde van eender welk merk en met eender welk systeem van ACC.
                                Als uw wagen bijvoorbeeld 3 seconden afstand wil houden en er komt ene tussen, dan zal hij automatisch terug 3 seconden afstand willen houden van die voor u.
                                Afstand kan je toch instellen Freddy? Hier zijn dat er drie.

Comment

An unexpected error was returned: 'Query class localApi_dB_MYSQL_QueryDefs not found'

Working...
                                X