Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beugel voor laadkabel. Wie heeft zulks in zijn garage hangen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Met die spiraalkabel kan je daar alleen laden als de laadpoort van de auto aan de juiste kant zit, want een spiraalkabel van een bepaalde lengte heeft meestal een bruikbare lengte die niet veel meer is dan de helft van de kabel, dat is toch mijn ervaring met de koptelefoonkabels van vroeger.

De kabel die nog gedeeltelijk opgerold is zal wel voldoende koeling krijgen, die hangt zo dat er overal wel lucht aan om die te koelen.
    Bij gesloten spoel zoals bij een verlengkabel zit de kabel strak opgerold en dan kan de warmte niet weg, als die begint op te warmen, dan zal die nog warmer worden omdat de inwendige weerstand ook hoger wordt naarmate de temperatuur stijgt.
    Maar dat zal niet meteen een probleem zijn voor een kabel die met een paar lussen los in de buitenlucht hangt.

Als je trouwens zo'n opgerolde verlengkabel gebruikt, dan hangt het vooral af van de duur van de belasting of dat een probleem geeft of niet, als je die zo gebruikt om een paar gaatjes in de muur te boren, dan is dat helemaal geen probleem.
    Bij een laadkabel heb je altijd een belasting die voor een langere periode aanhoudt, daardoor zullen alle kabels altijd wel een beetje opwarmen, hier heb ik het stopcontact in de garage bekeken met een warmtebeeldcamera tijdens het laden, alles wordt een paar graden warmer dan de omgevingstemperatuur, en dat is helemaal geen probleem. Ik heb ook de zekeringkast gecontroleerd op die manier, en ook daar is er niets dat meer dan een paar graden warmer wordt dan de omgevingstemperatuur.
    Als er ergens een slechtere verbinding is, dan kan zelfs een laadstroom van 10A voor problemen zorgen als er bijvoorbeeld een minder degelijk stopcontact wordt gebruikt, of als er een schroefje om de draad te bevestigen aan de zekering of in het stopcontact niet vast genoeg is aangedraaid.
    Niet iedereen heeft een warmtebeeldcamera in huis, maar je kan zelf ook voelen of er niets is dat overdreven warm wordt tijdens het laden (als er al rook uit komt, dan kan je best niet meer voelen of het te warm is ).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Working...
    X