Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beugel voor laadkabel. Wie heeft zulks in zijn garage hangen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
    TS doet er mee wat hij wil, elke watt verlies is er een teveel.
    Of misschien toch niet.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07...een-goed-idee/
    De VRT verslaggever heeft een aantal tot de verbeelding sprekende getallen opgevangen op het internet en klutst deze mooi door elkaar. Dat is toch altijd weer goed voor een aantal extra clicks, nietwaar.
    Enkele behoorlijke nuances ontbreken toch hoor.
    Bij het DC snelladen zijn de verliezen te verwaarlozen. Ja, de auto zal steviger moeten koelen maar dat is slechts voor een korte periode, 15 minuten tot een halfuur, driekwart uur afhankelijk van de wagen. Kost je 1 tot 4 kWh op een volle laadbeurt.
    Thuisladen met de zonnepanelen op deze zonnige dagen? Er komt dagelijks hier zo'n kleine 60kW binnen, i don't care als er wat verlies op zit.
    Mijn probleem met het VRT-artikel is dat het weer alle worst-case scenario's bij elkaar lapt (38°C en thuisladen via een trage langzame lader) zonder nuance of toelichting. Die 30% is uitzonderlijk en niet voor iedere EV of (laad-)situatie. Maar wel een goede titel om EV-haters weer te doen steigeren.
    Morgen is het 25°C en rijden/laden we weer optimaal. Maar dan lees je er geen artikel over.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Laadkabels aan een beugel van den Action:

http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Theorie en praktijk.

Geert, er is een extreem groot verschil tussen een kabel rond een metalen kern (soort haspel) winden en een kabel in grote losse lussen aan een haak hangen.
        Altijd goed om op te letten, maar ook niet nodig om onnodig bang te maken.
        Klopt Freddy, theorie en praktijk, maar in iedere handleiding van een laadunit staat dat je
        lussen moet vermijden.
        Ps. Jullie op je paard krijgen is hier …….

Comment

Klopt Freddy, theorie en praktijk, maar in iedere handleiding van een laadunit staat dat je
          lussen moet vermijden.
          Ps. Jullie op je paard krijgen is hier …….
          Ahh, heb je ondertussen ook een EV (geen paard)?
          Toon me die handleiding anders eens.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Maar wel een goede titel om EV-haters weer te doen steigeren.
            Ik ben totaal geen EV-hater Hombre, als je dat denkt, dan heb je dat helemaal verkeerd
            voor, maar ik blijf een realistisch denker die toch enigszins wat kan rekenen.
            En ik zie wat er rondom mij gebeurd, ken nu reeds vier mensen in mijn omgeving
            die hun EV terug verkocht hebben en terug benzine of diesel rijden wegens
            beperkingen of toch minder voordelig dan gedacht.
            Dan nog een goede vriend van mij met een PHEV (Peugeot 3008),
            na nog geen vier jaar en 56.000Km 17.000€ kosten aan dat ding.
            Heeft zich nu een Ford 2.3 liter ST gekocht.
            Persoonlijk heb ik anderhalf jaar geleden in twijfel gestaan, ongeveer dezelfde
            auto kopen op benzine tegenover EV.
            Prijsverschil was 20.000€, als ik wat kan rekenen koop in voor die 20.000€
            en aan de huidige prijs voor 150.000Km benzine, en verkoop ik mijn auto na
            vier jaar terug (wat bij mij tot nu toe normaal was) dan verlies ik procentueel
            minder dan ik op een EV zou verliezen.
            Deze week nog in de gazet, nog geen één op de vijf verkochte EV’s
            is een privé aankoop.
            MISSCHIEN is mijn volgende wel een EV, alles zal afhangen van hoe de
            huidige evolutie zal verlopen, maar voor de moment voel ik nog niet de neiging
            om over te stappen.
            Hier sinds 1989 Subaru nr9 en nog nooit (buiten gewoon onderhoud) maar voor één euro kosten gehad
            Gelukkig is er nog steeds het gezegde “vrijheid blijheid”
            Last edited by Geerten; 2 juli 2025, 12:33.

Comment

is een privé aankoop.
              Logisch toch?
              Bedrijven worden fiscaal zo goed als gedwongen om over te stappen op EV en privé is het een vrije keuze.
              In het begin was dat met plug-in hybrides net hetzelfde.
              Hier sinds 1989 Subaru nr9 en nog nooit (buiten gewoon onderhoud) maar voor één euro kosten gehad.
              Als dat de negende is op 36 jaar, dan rij je gemiddeld vier jaar met een wagen.
              Dan is de kans al kleiner dat er veel kosten komen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

60% van de nieuwe auto's worden door bedrijven ingeschreven, en meestal zijn die iets duurder dan privé auto's...

Dat verklaart wel waarom slechts 1/5 van de EV's naar privé personen gaat.

Comment

Ik ben totaal geen EV-hater Hombre, als je dat denkt, dan heb je dat helemaal verkeerd
                  voor, maar ik blijf een realistisch denker die toch enigszins wat kan rekenen.
                  En ik zie wat er rondom mij gebeurd, ken nu reeds vier mensen in mijn omgeving
                  die hun EV terug verkocht hebben en terug benzine of diesel rijden wegens
                  beperkingen of toch minder voordelig dan gedacht.
                  Dan nog een goede vriend van mij met een PHEV (Peugeot 3008),
                  na nog geen vier jaar en 56.000Km 17.000€ kosten aan dat ding.
                  Heeft zich nu een Ford 2.3 liter ST gekocht.
                  Persoonlijk heb ik anderhalf jaar geleden in twijfel gestaan, ongeveer dezelfde
                  auto kopen op benzine tegenover EV.
                  Prijsverschil was 20.000€, als ik wat kan rekenen koop in voor die 20.000€
                  en aan de huidige prijs voor 150.000Km benzine, en verkoop ik mijn auto na
                  vier jaar terug (wat bij mij tot nu toe normaal was) dan verlies ik procentueel
                  minder dan ik op een EV zou verliezen.
                  is een privé aankoop.
                  MISSCHIEN is mijn volgende wel een EV, alles zal afhangen van hoe de
                  huidige evolutie zal verlopen, maar voor de moment voel ik nog niet de neiging
                  om over te stappen.
                  Hier sinds 1989 Subaru nr9 en nog nooit (buiten gewoon onderhoud) maar voor één euro kosten gehad
                  Gelukkig is er nog steeds het gezegde “vrijheid blijheid”
                  De uitdrukking "EV-hater" was niet persoonlijk maar meer bepaald gericht naar de mensen die zich getriggerd voelen door het artikel. Zie de reacties op Facebook en andere forums. Iemand die zich de moeite getroost om er een post op sociale media te plaatsen zal dat ook wel niet doen uit interesse of passie voor de EV.
                  U hoeft zich trouwens niet te verdedigen voor het type auto u aangeschaft heeft. Maar mag ik het raar vinden dat u enkel mensen kent met negatieve ervaringen en zelfs kosten rond EV's? Selectief geheugen mogelijk? Vooral omdat ik dan weer enkel mensen ken die nooit weer terug naar ICE willen.
                  En hoe zeer ik ook het gezegde "vrijheid blijheid" waardeer, die vrijheid is nooit zonder grenzen. In casu milieuvervuiling en klimaatverandering, vandaar de energietransitie.
                  Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Logisch toch?
                    Als dat de negende is op 36 jaar, dan rij je gemiddeld vier jaar met een wagen.
                    Dan is de kans al kleiner dat er veel kosten komen.
                    Klopt niet Freddy, op een bepaald moment hadden wij er hier vier in het gezin,
                    (vrouw en twee dochters)
                    Een Forester aangekocht rond 2000 meen ik had na 6 jaar een dikke 200K op de teller,
                    deze heb ik dan verkocht aan een schoonbroer, die er tot een paar jaar geleden mee
                    heeft gereden, die had dan probleemloos 480.000 Km op de teller met als enige kosten
                    een nieuwe koppeling en 8 cardan balgen.
                    Hoe ben ik bij Subaru terecht gekomen, vroeger reed ik met Peugeot, laatste was een
                    505 2500 diesel, een vriend verdeelde dat, maar werd hier in Hooglede verdeler van Subaru.
                    Van het een kwam het ander en zo ben ik een echte Subaru fanaat, niet moeders mooiste
                    in velen hun ogen maar uiterst betrouwbaar.
                    Van mijn werk had ik ook nog een Mercedes 220CDI (W204) waar ik een jaar lang wekelijks mee naar Fürstenstein (Tirol Duitsland) reed om er een Vishay bedrijf te sluiten en het volledige machinepark nooit geen slechtere auto gehad, meer met de Audi A8 directie auto naar daar gereden dan met de Mercedes.
                    mechanisch waren met de Mercedes geen problemen, maar de electronica was een ramp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      En hoe zeer ik ook het gezegde "vrijheid blijheid" waardeer, die vrijheid is nooit zonder grenzen. In casu milieuvervuiling en klimaatverandering, vandaar de energietransitie.
                      Volledig mee eens Hombre, en komt ongetwijfeld goed, daar twijfel ik niet aan.
                      Maar de manier waarop ze het aanpakken trekt op niets, voor een particulier wie niet de mogelijkheid
                      heeft tot thuis laden al dan niet met zonnepanelen en mogelijkheden om tijdens de dag te laden
                      zijn de rijkosten enorm verschillend.
                      Maar ik zeg nooit nooit, als deze van mijn vrouw straks op zijn einde loopt, wordt het misschien
                      wel een Renault 5 E redelijk betaalbaar en perfect voor haar gebruik, we zien wel hoe het evolueert.
                      En kwestie van milieuvervuiling, geloof je dat nu echt?
                      Enkele landen hebben inderdaad een belofte getekend, waaronder BE, maar maken
                      nog steeds een gedeelte elektriciteit met aardgas, dit jaar het project energie eiland op de
                      Noordzee tweede fase afgeschaft.
                      Bekijk het ook eens wereldwijd, er worden nog dagelijks miljoenen bomen gekapt enz.
                      maar de gewone mens moet er voor opdraaien, terwijl auto’s met verbrandingsmotor
                      de laatste 40 jaar veel properder zijn geworden en voor hetzelfde vermogen de helft minder
                      verbruiken.
                      Wereldbevolking stijgt tot het niet meer houdbaar zal worden,
                      ooit worden alle vormen van delfstoffen uitgeput, ook deze om batterijen te bouwen
                      welke nu big business is, kortom alles is eindig.
                      De theoriën van de business mannen komen verre van geloofwaardig over.
                      En over de duizenden bommen en granaten en alles wat er mee te maken heeft
                      zullen we het hier maar beter niet hebben……

Last edited by Geerten; 3 juli 2025, 07:35.

Comment

Toon me die handleiding anders eens.
                        Zeker Freddy.
                        Waarom mag de laadkabel van een elektrische auto niet in een lus liggen.

Wanneer je een laadkabel opgerold of in een lus laat liggen tijdens het laden van een elektrische auto, kunnen er veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit heeft te maken met warmteontwikkeling en het zogenaamde spoeleffect:
                        • Warmteopbouw: Tijdens het laden stroomt er een aanzienlijke hoeveelheid elektriciteit door de kabel. Als de kabel opgerold ligt, kan de warmte die daarbij vrijkomt niet goed weg. Hierdoor kan de kabel oververhit raken, wat leidt tot smeltgevaar of zelfs brand.
                        • Spoeleffect: Een opgerolde kabel werkt als een inductiespoel. Dit versterkt de opwarming doordat er een magnetisch veld ontstaat dat extra energie genereert. Dit effect is vergelijkbaar met hoe een kookplaat werkt — en dat wil je natuurlijk niet op je oprit.
                        • Efficiëntieverlies: Door de extra warmte en weerstand kan er tot wel 20% laadverlies optreden A. Dat betekent dat je langer moet laden én meer energie verbruikt.

Advies: Rol de kabel altijd volledig af tijdens het laden. Gebruik eventueel een kabelhouder of -geleider om struikelen te voorkomen zonder de kabel op te rollen.

Comment

Volledig mee eens Hombre, en komt ongetwijfeld goed, daar twijfel ik niet aan.
                          Maar de manier waarop ze het aanpakken trekt op niets, voor een particulier wie niet de mogelijkheid
                          heeft tot thuis laden al dan niet met zonnepanelen en mogelijkheden om tijdens de dag te laden
                          zijn de rijkosten enorm verschillend.
                          Maar ik zeg nooit nooit, als deze van mijn vrouw straks op zijn einde loopt, wordt het misschien
                          wel een Renault 5 E redelijk betaalbaar en perfect voor haar gebruik, we zien wel hoe het evolueert.
                          En kwestie van milieuvervuiling, geloof je dat nu echt?
                          Enkele landen hebben inderdaad een belofte getekend, waaronder BE, maar maken
                          nog steeds een gedeelte elektriciteit met aardgas, dit jaar het project energie eiland op de
                          Noordzee tweede fase afgeschaft.
                          Bekijk het ook eens wereldwijd, er worden nog dagelijks miljoenen bomen gekapt enz.
                          maar de gewone mens moet er voor opdraaien, terwijl auto’s met verbrandingsmotor
                          de laatste 40 jaar veel properder zijn geworden en voor hetzelfde vermogen de helft minder
                          verbruiken.
                          Wereldbevolking stijgt tot het niet meer houdbaar zal worden,
                          ooit worden alle vormen van delfstoffen uitgeput, ook deze om batterijen te bouwen
                          welke nu big business is, kortom alles is eindig.
                          De theoriën van de business mannen komen verre van geloofwaardig over.
                          En over de duizenden bommen en granaten en alles wat er mee te maken heeft
                          zullen we het hier maar beter niet hebben……

Je pikt er wel nogal wat negatief nieuws uit.

Het is evident dat enkel met het vervangen van ICE auto's door BEV's we er niet komen, maar het is in elk geval een stap in de goede richting.

Vergeet niet dat ondertussen er 40% van de electriciteit in B afkomstig is van wind, zon en andere sustainable bronnen. Dat stijgt jaar na jaar.
                          Wereldbevolking gaat pieken tegen 2080 op ca 10,8 miljard mensen.
                          Er worden bomen gekapt, maar er zijn ook meer en meer herbebossingsprojecten, en die planten miljoenen bomen en slagen er in om hier en daar wat woestijnen terug groen te maken.
                          Kijk maar eens naar het werk van bv Ecosia: https://www.youtube.com/watch?v=84bmqj2xNrk

En dit kanaal kan ook helpen als je denkt dat "alles naar de zak gaat".

En verder, top dat je de R5 overweegt. Knappe auto, en zeker heel goed geschikt voor korte ritten, maar lange ritten zijn zeker ook mogelijk.

Bjorn heeft de 1000km gedaan in 10h44 (autostrade aan 120-130km/h en laadtijd inbegrepen).
                          Dus het kan: https://www.youtube.com/watch?v=s2LTzsbQ4hc&t=475s

Comment

Meestal zijn laadkabels niet veel langer dan de lengte die je nodig hebt, daarom zal er normaalgezien niet genoeg kabel over zijn om nog opgerold te blijven tijdens het laden.
                            Bij de DC laadstations zit de kabel vast aan dat laadstation, en daar moet je de auto zo parkeren dat de laadpoort zo dicht mogelijk bij de laadkabel zit.
                            Die kabels hebben ze bewust niet langer gemaakt om de verliezen zoveel mogelijk te beperken.

Een paar weken geleden was er hier vlakbij een event, toen ik daar aan kwam om foto's te maken hadden ze problemen met de elektriciteit.
                            Als ze de vriezer (voor de ijsjes) instaken viel de zekering uit, ze hadden teveel aangesloten op dezelfde stroomkring in de kantine van de voetbal.
                            Een vriezer verbruikt niet zoveel, maar er was al voldoende op die ene stroomkring aangesloten om de zekering net niet uit te laten schakelen, de vriezer was er dus net teveel aan.
                            Omdat ze niet genoeg lange verlengkabels hadden om dat op te splitsen naar verschillende stroomkringen ben ik thuis nog verlengkabels gaan halen, en ik heb die zelf al volledig afgerold om te voorkomen dat die te heet zou worden.
                            Even later zag ik ze nog een andere kabel afrollen waarbij ik aan de commentaren hoorde dat die kabel verschrikkelijk heet was (ik denk dat ze geluk hebben gehad dat die kabel rubber isolatie had, die kan wat meer verdragen dan de goedkopere kabels met plastieken isolatie).
                            In die kabelrol zaten de stopcontacten ingebouwd, en dan zit daar meestal ook wel een temperatuurbeveiliging in die uitschakelt vooraleer de isolatie van de kabel begint te smelten.
                            Ik heb er ook nog een andere verlengkabel gezien waarbij de buitenste isolatie van de kabel zo'n 10cm buiten de trekontlasting van de stekker zat, zo'n kabel zal ik zelf nooit gebruiken.
                            Op het werk heb ik er zo ooit verschillende gerepareerd van collega's die met zo'n kabel (verlengkabel of kabel aan een toestel) verder bleven werken (en daar waren er ook bij die een opleiding elektriciteit hadden gevolgd).

Ik heb net bij de Lidl (in Rijkevorsel) ook nog beugels zien liggen die bruikbaar zijn voor laadkabels (er was er nog eentje bij voor een tuinslang), ze waren wel vergeten om er een prijs bij te hangen, ik weet dus niet hoeveel die kosten.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Zeker Freddy.
                              Ik zie daar persoonlijk niet echt een handleiding in, eerder een tekst via Google, zal uiteraard wel ergens vandaan komen.
                              Ik heb even de handleiding van zowel onze EV als laadpaal eens doorlopen, daar staat het alvast niet in.
                              Ook al vele andere handleidingen gezien van andere laadpalen, eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen.
                              Fijn WE alvast.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Geert,
                                Stel een spiraal voor bij een laadkabel, realistisch voorbeeld uiteraard.
                                Welke van beiden denk je dat in dit geval het grootste probleem vormt?
                                Denk je echt dat die rechtse gaat oververhitten en voor problemen zorgen?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X