Oorspronkelijk geplaatst door Geerten
Bekijk bericht
Enkele behoorlijke nuances ontbreken toch hoor.
Bij het DC snelladen zijn de verliezen te verwaarlozen. Ja, de auto zal steviger moeten koelen maar dat is slechts voor een korte periode, 15 minuten tot een halfuur, driekwart uur afhankelijk van de wagen. Kost je 1 tot 4 kWh op een volle laadbeurt.
Thuisladen met de zonnepanelen op deze zonnige dagen? Er komt dagelijks hier zo'n kleine 60kW binnen, i don't care als er wat verlies op zit.
Mijn probleem met het VRT-artikel is dat het weer alle worst-case scenario's bij elkaar lapt (38°C en thuisladen via een trage langzame lader) zonder nuance of toelichting. Die 30% is uitzonderlijk en niet voor iedere EV of (laad-)situatie. Maar wel een goede titel om EV-haters weer te doen steigeren.
Morgen is het 25°C en rijden/laden we weer optimaal. Maar dan lees je er geen artikel over.
Comment