Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Antilek fietsbanden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Antilek fietsbanden

In deze Schwalbe Marathon Road Cruiser band zou ergens een 3mm dikke schuimlaag moeten zitten die de kans op een lekke band moet verminderen.

Met deze fiets heb ik nu zo'n 9.000km gereden, en een paar weken geleden had ik voor het eerst een lekke voorband.
    Ik heb er toen een scherp stukje metaal uit gehaald dat langer was dan de dikte van de door de fabrikant beloofde schuimlaag, dan is het normaal dat de band lekt.
    Minder dan 14 dagen later had ik weer een lekke voorband, dit keer is er zelfs na een kwartier zoeken geen oorzaak (steentje, glasscherf, puniase...! te vinden.
    Dat komt overeen met eerdere ervaringen met Schwalbe marathon banden, als die één keer lek is geweest, dan werkt die antileklaag niet meer...
    Ik heb dat probleem ooit gehad met een fiets waarmee ik dagelijks naar het werk reed, de eerste keer dat ik daarmee lek reed was al na een paar maanden, daarna is dezelfde band (dat was toen de achterband) in dat jaar nog minstens 6 keer lek gegaan.
    Omdat ik nooit iets kon vinden in de buitenband heb ik dan het velglint al vervangen, maar dat hielp ook niets.
    Uiteindelijk heb ik die Schwalbe Marathon banden dan vervangen door Continental banden met een Vectran antileklaag, en daarmee was het probleem eindelijk opgelost.
    Voor mijn e-bike heb ik nu weer twee Continental banden besteld (de Schwalbe achterband is toch al bijna versleten), alleen hebben ze bij BOL een fout gemaakt waardoor ik 1 juiste band en 1 crossband (ook een heel andere maat) heb aangekregen, voorlopig heb ik dan alleen maar de voorband kunnen vervangen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Hollanders hé... niet te vertrouwen.

Ik ben zeer tevreden over de Schwalbe Almotion. Zeer soepele band die licht loopt en voldoende antilek heeft voor mij.

Comment

Je zou de buitenband kunnen markeren en niet verdraaien bij eruit halen en weer terug zetten, kijken of het lek weer op dezelfde plek optreedt, ik heb zelf weleens een lek gehad waarbij ik de boosdoener niet kon vinden, bleek er toch nog wat verstopt te zitten.. Ik zeg niet dat het bij jou het geval is, maar bij mij was het een hardnekkig ding die bijna niet te vinden was.. Maar goed, ik neem aan dat je goed gezocht hebt..

Comment

Een antilek band is twee keer zo duur als een gewone band maar je maakt er veel meer kilometers mee voor dat deze vervangen moet worden. Na acht jaar heb ik er een wegens slijtage laten vervangen en gelijktijdig de tandwielen plus ketting.

Comment

Voor mij is het geen probleem om wat meer geld uit te geven aan antilekbanden, maar als die een antileklaag hebben die volledig nutteloos wordt zodra de band toch een keer lek is geweest, dan heb je er niet veel aan.
          Daarom zal ik zelf nooit antilekbanden kopen die alleen maar zo'n "schuimlaag" hebben zoals die Schwalbe Road Cruiser en de Schwalbe Marathon waarmee ik ook dezelfde problemen heb gehad.
          Als die standaard op de fiets zitten, dan zal ik die wel laten zitten, maar dan alleen maar tot ze één keer lek gereden zijn, verder heb ik er totaal geen vertrouwen meer in.
          Voor ze met die "schuimlaag" begonnen waren er ook al banden waarbij de kans op lekken was verminderd door een "dichter weefsel", die heb ik ook vele jaren gebruikt en die bleven dezelfde bescherming behouden tot ze helemaal versleten waren.
          Deze heb ik ooit opgebruikt tot de antileklaag zichtbaar werd in het loopvlak: https://www.continental-tires.com/pr...s=Urban%2FTour
          Als ik zelf fietsbanden koop, dan kies ik al meer dan 15 jaar voor Continental waarmee ik tijdens het dagelijks woon-werk "fietstochtje" (2x 8,5km per dag) bijna nooit lek gereden heb, en als die band een keer lek was geweest, dan bleef die betrouwbaar, dat was bij de Schwalbe banden nooit het geval.
          Ik heb vele jaren gemiddeld zo'n 5.000km per jaar gefietst, ik heb er dus wel wat ervaring mee.
          BD0338BE

Comment

Ik heb die schwalbe banden op mijn E bike. Nog nooit lek gereden. Ik mag er niet van klagen. De nederlandse ventielen vind ik wel een rotzooi.
            Ik vind geen goede manier om die banden op te pompen tot een bepaalde druk. Het is altijd een beetje gissen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
              Ik heb die schwalbe banden op mijn E bike. Nog nooit lek gereden. Ik mag er niet van klagen. De nederlandse ventielen vind ik wel een rotzooi.
              Ik vind geen goede manier om die banden op te pompen tot een bepaalde druk. Het is altijd een beetje gissen.
              Ik heb een fietspomp met spanningsmeter, ik ga meestal tot iets boven 4 bar, ik heb een Nederlands ventiel.

Comment

De banden van mijn E-bike hebben een schraderventiel (hetzelfde als bij autobanden), maar het maakt niet uit welk ventiel er gebruikt wordt, je hebt alleen een pomp nodig met de juiste koppeling.
                Om de bandenspanning te controleren heb je een pomp met manometer nodig, de banden van mij E-bike zet ik ook op 4 bar, ik heb nog een sportievere fiets met smallere banden, en die moeten tot 6 bar opgepompt worden.
                Hoe breder de band, hoe lager de druk mag zijn.
                Dat geldt toch voor fietsbanden, er moet soms ook rekening gehouden worden met het gewicht van de fietser, maar de bandendruk mag nooit hoger zijn dan de maximale druk die aangegeven is op de band.
                Meestal staat de maximumdruk op de band vermeld, rond een nieuwe buitenband zit bijna altijd een sticker waarop de minimum en maximum druk staat, als je daar tussen blijft, dan kan er niet veel mis gaan (het gemiddelde tussen die twee cijfers in meestal de optimale druk).

En persoonlijk vind ik de Nederlandse ventielen ook de slechtste, vroeger hadden Belgische fietsen bijna altijd een Frans ventiel, nu worden hier bijna alle E-bikes geleverd met een autoventiel.
                Het voordeel van een schraderventiel/autoventiel is dat het ventieltje zelf heel gemakkelijk te vervangen is als je er het juiste gereedschap voor hebt.
                Zo'n "ventielschroevendraaiertje" is ook handig als je de band leeg moet laten, dat gaat veel sneller dan het ventieltje ingedrukt houden met een scherp voorwerp.
                In de koeltechniek worden die schraderventieltjes ook gebruikt, en daardoor heb ik daar heel veel ervaring mee (ik ben meer dan 40 jaar koeltechnieker geweest).
                BD0338BE

Comment

Ik zou willen tekenen voor schraderventiel. Dat werkt prima.
                  Mijn bandenpomp heeft ook een manometer. Dat is het probleem niet.
                  Het geknoei met dat extra stukje dat je nodig hebt. Ontsnapt er ergens een beetje lucht dan kan je niets aflezen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                    Ik zou willen tekenen voor schraderventiel. Dat werkt prima.
                    Mijn bandenpomp heeft ook een manometer. Dat is het probleem niet.
                    Het geknoei met dat extra stukje dat je nodig hebt. Ontsnapt er ergens een beetje lucht dan kan je niets aflezen .
                    Je kan de binnenbanden vervangen door binnenbanden met een schraderventiel, dat kost niet veel.
                    BD0338BE

Comment

Ik heb nog nooit een dik probleem gehad met de ventielen.
                      In elk geval, je kan je binnenband/ventiel toch los kiezen van de buitenband..

En hier een bandendrukcalculator: https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tir...K5aLve1hmen9Sk

Let op, meestal kom je echt veel lager uit dan wat je verwacht. En als je eens wat lager in druk gaat, dan vind ik dat verassend mee vallen.
                      Ik rij met 2-2.5 Bar op mijn ebike met 50mm brede banden.
                      Loopt soepel, licht en comfortabel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Je kan de binnenbanden vervangen door binnenbanden met een schraderventiel, dat kost niet veel.
                        Dit gaat ook gebeuren bij het volgende onderhoud.

Johan

Comment

Geef mij maar een Frans ventiel. En Continental antilekbanden.
                          ik pomp op met een sys-pomp met manometer. Of een Ferrex compressor van “den Aldi”.
                          Qua druk gaat er 4 bar op mijn stadsfiets (schwalbe antilek) 4,5 op de speedpedelec (Continental antilek) en 8 op de racefiets (ook C antilek).
                          Ik heb zelden lekke band, laat zeggen 1 om de 3 jaar, met de speedpedelec, waarmee ik nu toch al >10 jaar rijd. 2 keer was het lek in het achterwiel. Dan liet ik VAB komen, en na een halfuurtje kon ik weer verder.

Comment

Working...
                          X