Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC vraagje: PSU defect?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PC vraagje: PSU defect?

Mijn NAS is gesneuveld maar de schijven zijn nog relatief recent. Dus ik dacht een vervanger te maken. Heb ik een oude pc van onder het bureau gehaald en daar alles uit gesloopt behalve de PSU. Een nieuw mini-ITX moederbordje er in en hop. Dacht ik.

Nu start die PSU niet op. Dan maar de psu uit de kast gehaald en op het bureau terug op het oude moederbord aangesloten. Ook niks. Ik heb nog een andere PSU liggen dus die eens geprobeerd. Ook niks.

Dat er een PSU sneuvelt door ouderdom en niets te doen kan ik nog inkomen, maar 2? Dus de PSU alleen een verbinding gemaakt tussen massa en power-on. De ventilator trilt even en dan gedaan.

Betrouw dus niets meer, geen van de 2 PSU's en ook dat moederbord niet. Zie ik iets over het hoofd?

Voeding ok?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      Voeding ok?
      Dat is nu juist de vraag... probeer ik die op de goeie manier of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Dat is nu juist de vraag... probeer ik die op de goeie manier of niet?
        Meten is weten, je zegt dat de ventilator even trilt, lijkt mij
        dus logischerwijs een een probleem met de voeding.

Comment

Meten is weten, je zegt dat de ventilator even trilt, lijkt mij
          dus logischerwijs een een probleem met de voeding.

En wat is een PSU denk je?
          Power Supply Unit.
          Maar ik stel me eerder de vraag,of alles correct aangesloten is, het is ook het moederbord dat aan de voeging doorgeeft dat die volledig moet opstarten.
          Anders is dat maar een beperkte voeding dat gegeven wordt.
          Last edited by VerSeg; 19 april 2025, 21:29.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Met deze module kan je een pc voeding heel gemakkelijk testen: https://nl.aliexpress.com/item/10050...Cquery_from%3A
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

En wat is een PSU denk je?
              Power Supply Unit.
              Maar ik stel me eerder de vraag,of alles correct aangesloten is, het is ook het moederbord dat aan de voeging doorgeeft dat die volledig moet opstarten.
              Anders is dat maar een beperkte voeding dat gegeven wordt.
              Sorry Freddy, maar deze van mij heeft ook nog eens een externe voeding
              tegenover wat in het systeem zelf nog eens geregeld wordt.
              ac dc adapters! AC Power Adapter For Lacie 2Big NAS 12V DC [AC Power Adapter For Lacie 2Big ] - AC Power Adapter For Lacie 2Big NAS 12V DC Details New Lacie 2Big NAS AC Adapter Power Supply Cord Charger PSU This is a new 12V 4A AC power adapter for your Lacie 2Big NAS.Have power

Comment

Sorry Freddy, maar deze van mij heeft ook nog eens een externe voeding
                tegenover wat in het systeem zelf nog eens geregeld wordt.
                ac dc adapters! AC Power Adapter For Lacie 2Big NAS 12V DC [AC Power Adapter For Lacie 2Big ] - AC Power Adapter For Lacie 2Big NAS 12V DC Details New Lacie 2Big NAS AC Adapter Power Supply Cord Charger PSU This is a new 12V 4A AC power adapter for your Lacie 2Big NAS.Have power

Dat is voor een externe NAS, ik dacht te verstaan dat TS een computerkast leeggehaald heeft uitgezonderd de voeding en daar een ander moederbord mee wou gebruiken in combinatie met de schijven uit een defecte NAS.
                De vraag gaat volgens mij ook gewoon over de voeding van een PC.
                Ik ken geen enkele PC met een externe voeding nodig voor het moederbord en al zeker niet om de ingebouwde PSU (voeding) te laten starten.
                Ik vrees dat we over iets anders praten.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Dat is voor een externe NAS, ik dacht te verstaan dat TS een computerkast leeggehaald heeft uitgezonderd de voeding en daar een ander moederbord mee wou gebruiken in combinatie met de schijven uit een defecte NAS.
                  Klopt helemaal. Wat ik vreemd vind is dat de voeding niet opstart met enkel de verbinding tussen power-on en massa op de ATX connector. Normaal is er niet meer voor nodig dan dat. En nog vreemder is dat een andere voeding ook niet opstart. Nu zijn dat 2 voedingen die al lang (jaren) niet gewerkt hebben. De ene zat in een pc die niet gebruikt werd, de andere lag in een doos met pc onderdelen. Daarom vraag ik me gewoon af of ik die op een verkeerde manier tracht op te starten. Eentje die defect is ok, 2? De 5V standby is in de 2 gevallen ok. Dus ze krijgen 230V en er is intern al geen zekering gesprongen.

Het lijkt dat ze willen starten en dan direct uitschakelen. Vandaar dat de ventilator even trilt. Ik kan natuurlijk ook nog een moederbord erbij kopen, of een andere voeding maar dan ligt hier binnenkort een berg onderdelen gewoon omdat ik vergeten ben bij de test om iets onnozel aan te sluiten. Dat is ook niet de bedoeling.

Comment

Ik ken geen enkele PC met een externe voeding nodig voor het moederbord en al zeker niet om de ingebouwde PSU (voeding) te laten starten.
                    Ik vrees dat we over iets anders praten.
                    Dat heb ik dan inderdaad volledig verkeerd begrepen mannen,
                    dacht dat Spanik een andere nieuwe NAS configuratie wou samenstellen.
                    Terug de openingspost teveel diagonaal gelezen….

Comment

Working...
                    X