Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knoopcel oplaadbaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Knoopcel oplaadbaar

Onlangs zag ik op Temu knoopcel batterijladers, wist niet dat dit bestond. Kun je zomaar alle knoopcelbatterijen herladen of heb je daar ook al oplaadbare batterijen voor?

Daar heb je inderdaad speciaal oplaadbare knoopcellen voor nodig, maar of dat de moeite loont,
    daar twijfel ik aan.

Comment

Probeer zeker geen gewone lithium batterij op te laden, want dat is heel gevaarlijk (brand, explosie).
      Er is een goede reden dat ze aanraden om lege lithiumbatterijtjes te beschermen met een stukje plakband voor je die inlevert voor recyclage, er zijn zo al containers met zo'n batterijtjes in brand gevlogen.

De oplaadbare knoopcellen, dat zijn lithium-ion cellen, en die hebben een wat hogere spanning, een nieuwe lithium knoopcel heeft spanning die net iets boven de 3V zit, een pas geladen lithium-ion cel heeft een spanning van 4,2V (nominale spanning wordt doorgaans opgegeven, die is 3,7V).
      Niet alle apparaten zullen daardoor meteen kapot gaan, maar het is wel altijd mogelijk.
      De kans dat je thuis per ongeluk het verkeerde batterijtje (niet herlaadbaar) toch in de lader steekt is ook vrij groot, want je moet al goed kijken om het verschil te zien.

En die knoopcellen worden normaalgezien alleen gebruikt in toepassingen die bijna geen stroom verbruiken, waardoor ze meestal meer dan een jaar bruikbaar zijn.
      Ik heb wel fietslichtjes gezien met zo'n batterijtjes, dat is dus een foute toepassing voor die kleine batterijtjes, die lichtjes zijn héél goedkoop in aankoop, maar als je die dagelijks nodig hebt, dan kosten ze heel veel aan batterijtjes.
      Ik begrijp zelfs niet waarom iemand op het idee gekomen is om dat soort batterijtjes te gebruiken voor die toepassing...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik heb vroeger nog van die oplaadbare NiCd knoopcellen gehad. Werden gebruikt op sommige pc moederborden, voor het overal zo'n CR2032 werd. Er moeten er hier nog enkele liggen, ergens...

EDIT: gevonden: Varta V60R
        Last edited by Spanik; 19 april 2025, 11:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Ik heb vroeger nog van die oplaadbare NiCd knoopcellen gehad. Werden gebruikt op sommige pc moederborden, voor het overal zo'n CR2032 werd. Er moeten er hier nog enkele liggen, ergens...

EDIT: gevonden: Varta V60R
          Een knoopcel kan niet worden opgeladen, en heeft een samenstelling van alkaline (1,5 V), zilveroxide (1,55 V) of lithium (3 V).​
          Oplaadbare NiCd cellen hebben een spanning van 1,2 V.

Comment

Working...