Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Den rode draad... naar de reverse light

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Bedankt, hij zei normaal vertrekt die kabel van de zekeringskast en daar evt meten en vastmaken, maar het achterlicht is het dichtst bij het camera en ik heb nu de kabels al langs al die rubbers rechts naar achter gelegd (en de zekeringskast is links vooraan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
      Bedankt, hij zei normaal vertrekt die kabel van de zekeringskast en daar evt meten en vastmaken, maar het achterlicht is het dichtst bij het camera en ik heb nu de kabels al langs al die rubbers rechts naar achter gelegd (en de zekeringskast is links vooraan)
      Dat is net het probleem Kevin, indien die auto voorzien is van een can-bus systeem vertrekt die kabel juist niet van uit de zekeringkast,
      en koppel je dus beter in/aan het achterlicht zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Daar heeft je collega 100% gelijk in, daar kan je dan ook de minste fouten maken, maar
        dan beter solderen dan met zo een klem (die klemmen geven je nooit 100% zekerheid en
        zijn bovendien meestal enkel maar geschikt voor standaard soepele draad wat tegenwoordig bij de meeste auto's
        niet zo is).
        Ik heb dingen gezien met dat soort klemmen waarvan ik dacht, "menen die dat nu echt?"
        Die klemmen werken perfect in wagens, heb er zowel privé als professioneel honderden geplaatst en nog nooit een probleem gekend.
        Solderen kan ook, maar dan moet je weer heel goed gaan isoleren.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Daar heeft je collega 100% gelijk in, daar kan je dan ook de minste fouten maken, maar
          dan beter solderen dan met zo een klem (die klemmen geven je nooit 100% zekerheid en
          zijn bovendien meestal enkel maar geschikt voor standaard soepele draad wat tegenwoordig bij de meeste auto's
          niet zo is).
          Ik heb dingen gezien met dat soort klemmen waarvan ik dacht, "menen die dat nu echt?"
          Mijn collega heeft daarstraks eens gekeken, moet toch aan het witte reverse light (licht die aan het kofferdeksel vastzit).

Comment

…/… die klemmen geven je nooit 100% zekerheid en
            zijn bovendien meestal enkel maar geschikt voor standaard soepele draad wat tegenwoordig bij de meeste auto's niet zo is).
            Toch nog twee vraagjes voor u uit curiositeit.
            1) Bij welke wagens wordt geen soepele bedrading gebruikt, zelf nog nooit tegengekomen.
            2) Welke stoten heb je dan zoal gezien met die klemmen, tenzij echt verkeerd gebruikt?

Dat een bijgeplaatste camera in het slechtste geval eventueel eens zou uitvallen, is gelukkig ook niet echt een ramp.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Toch nog twee vraagjes voor u uit curiositeit.
              1) Bij welke wagens wordt geen soepele bedrading gebruikt, zelf nog nooit tegengekomen.
              2) Welke stoten heb je dan zoal gezien met die klemmen, tenzij echt verkeerd gebruikt?

Dat een bijgeplaatste camera in het slechtste geval eventueel eens zou uitvallen, is gelukkig ook niet echt een ramp.
              Geen “standaard” soepele draad heb ik geschreven Freddy
              Meestal in Japanse auto’s gebruiken ze een soort stugge draad met veel minder aders
              dan dan de traditionele draad zoals wij hem kennen, en vooral geen standaard 1,5 of 2,5 mm
              (waar die klemmen toch voor gemaakt zijn), bovendien zijn die afdek klepjes niet echt betrouwbaar
              tegen openspringen.
              Wat ik een paar keer gezien heb, is dat bepaalde mensen (toen mistlichten en verstralers nog
              niet standaard waren) alles aftakten met dat soort klemmen die dan nog nat konden worden
              met resultaat oxidatie en slecht contact, ook kabelbundels die waren opengesneden,
              om trekhaak prises te koppelen, met als gevolg om de haverklap slechte contacten enz.
              Sorry maar (in mijn ogen) zijn die klemmen gewoon rommel.
              Als je dan toch niet wil knippen en solderen+ krimpkous met lijm wil gebruiken,
              gebruik dan van die 3M klemmen gevuld met een soort parafine.
              Tegenwoordig heeft Wago ook goede alternatieven in T vorm dacht ik.
              Last edited by Geerten; 26 maart 2025, 07:57. Reden: Bijvoeging.

Comment

Geen “standaard” soepele draad heb ik geschreven Freddy
                Meestal in Japanse auto’s gebruiken ze een soort stugge draad met veel minder aders
                dan dan de traditionele draad zoals wij hem kennen, en vooral geen standaard 1,5 of 2,5 mm
                (waar die klemmen toch voor gemaakt zijn), bovendien zijn die afdek klepjes niet echt betrouwbaar
                tegen openspringen.
                Wat ik een paar keer gezien heb, is dat bepaalde mensen (toen mistlichten en verstralers nog
                niet standaard waren) alles aftakten met dat soort klemmen die dan nog nat konden worden
                met resultaat oxidatie en slecht contact, ook kabelbundels die waren opengesneden,
                om trekhaak prises te koppelen, met als gevolg om de haverklap slechte contacten enz.
                Sorry maar (in mijn ogen) zijn die klemmen gewoon rommel.
                Als je dan toch niet wil knippen en solderen+ krimpkous met lijm wil gebruiken,
                gebruik dan van die 3M klemmen gevuld met een soort parafine.
                Tegenwoordig heeft Wago ook goede alternatieven in T vorm dacht ik.
                Het grote verschil is dat veel mensen niet correct kunnen solderen en het eerder aan elkaar geplakt is (zoals ze dat zeggen) en ook geen krimpkous of isolatie-tape correct kunnen gebruiken en dan doen ze meer kwaad dan goed.

Als men die klemmen slecht behandelt (lees verkeerd dichtknijpt), dan kan het inderdaad soms zijn dat die niet goed gesloten blijft, maar men kan er altijd uit zekerheid ook een stukje tape rond draaien, dat wordt ook veel gedaan alleen al omdat het niet zou kunnen tikken indien kort bij metaal.

Gaan prutsen aan de voorkant van de wagen met bedrading dat blootgesteld is aan vocht is inderdaad nog een andere situatie dan bedrading binnen in de wagen.
                Hier gaat het duidelijk om het achteruitrijlicht in het kofferdeksel.
                Daar kan al nooit water aan en zal al zeker niet oxideren.
                Ook niet een evidente plaats om te gaan solderen, al kan dat natuurlijk wel.
                Die draad loopt ook via een rubberen doorgang naar het kofferdeksel, dus zeker wel draad dat soepel genoeg is om vaak geplooid te kunnen worden als het kofferdeksel geopend wordt.

Het feit dat de vaste bedrading naar de sigarenaansteker loopt vind ik dan persoonlijk een veel bizardere oplossing, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Wat de afwijkende bedrading bij Japanse wagens betreft, eerlijk gezegd nooit gezien bij Nissan of Toyota en ook niet bij het Koreaanse Hyundai tenzij dat allemaal veranderd is.
                Maar goed, niet omdat ik het nooit gezien heb, dat het niet bestaat.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Working...
                X