Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaste kosten zo laag mogelijk houden / Digi Belgium (€5/maand 15GB GSM)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vaste kosten zo laag mogelijk houden / Digi Belgium (€5/maand 15GB GSM)

Als alleenstaande bijna 50-er (met dochter in co-ouderschap en lat-relatie beiden in week/week) streef ik ernaar om mijn vaste maandkosten zo laag mogelijk te houden (wel natuurlijk nog steeds de beste prijs/kwaliteit voor alles)
    Ik was bij Mobile Vikings, plots gaven zij dubbele data omdat de nieuwe speler Digi op de markt kwam en kreeg 30GB ipv 15GB voor €15 (-€3 combovoordeel) = €12
    Maar ik had zoveel data niet nodig (ben niet zoals de kids die te lui zijn om thuis hun wifi aan te steken )

Bij Digi betaal ik nu slechts €5 per maand voor 15GB en onbeperkt bellen/sms, de simkaart kwam de dag erop al in mijn bus en activatie binnen de 15min (was normaal binnen de 24u)
    Voor mijn vriendin idem, vlotte activatie was binnen de 30min.
    Ik kreeg een pop-up op Android op hun website om de app te installeren via Chrome web ofzo (basic app, maar je ziet de data en facturen), er volgt wel een grote update las ik.
    Mijn vriendin krijgt dit niet op haar Iphone en Digi Belgium staat voorlopig nog niet in de App store (enkel wat Roemeense/Spaanse versies), dus zonder app voorlopig.

Ik was van plan ook het Digi internetabonnement te nemen (€10 per maand voor 500Mbps Fiber) ipv Mobile Vikings Fiber €37 per maand voor slechts 150Mbps
    Maar hoorde dat internet bij Digi pas in Juni ten vroegste in Vlaanderen ging komen, dus nog even afwachten.

So far so good, vlotte overgang en alles werkt perfect op beide telefoons, beste verbinding (idem op het Proximus netwerk als Mobile Vikings)
    Een vriend werkt bij Telenet en ging ook overschakelen voor mobiel voor zijn 3 gezinsleden en met zijn korting van het werk ging hij het goedkoopste internet-abonnement bij Telenet nemen.
    Hij pocht graag met de ultrasnelle verbindingen, maar als alles al snel genoeg gaat moet het toch niet sneller

Eens hun internet gelanceerd is over gans België kun je bij Digi ook €20 betalen voor hun snelste abonnement (10Gbps snelheid, maar bij mij totaal niet nodig).
    https://sbe.iw.ro/gateway/g/a1U3MWIy...d2F5THY2TXUwY2 4yZElxaHg5dz09.pdf

Zal wel top zijn €15 in totaal voor internet/gsm vergeleken bij de oeroude Belgische overprijsde tarieven die wij jaren aan ons been hadden
    Soms zijn er nog mensen die zich blauw betalen en van niets weten of vastgeroest zijn.

​ Zijn er nog mensen hier die wat freaky zijn om hun vaste kosten zo laag mogelijk te houden en zo een centje meer overhouden per maand?
    Denk regelmatig na wat ik nog zo kan besparen, gezien alles in België duurder is, maar denk niet dat er nog iets mogelijk is.
    -TV is al lang opgezegd en kijk gratis via de VTM/Play4/VRT app, meer heb ik niet nodig.
    -Electriciteitsleveranciers bieden nu terug vaste tarieven aan, ik test de aanbiedingen elke maand, maar is nog niet echt goedkoper.
    -Enkel boodschappen beperken is lastig (koop al jaren enkel huismerken en probeer max. +-€400 per maand + €176 maaltijdcheques)
    -Onze Dentalia Plus tandverzekering van €26.86/maand bij Helan voor mijzelf en mijn dochter zal ik niet opzeggen, zij heeft net haar beugel, maar eens ik ouder ben kunnen later tandproblemen ontstaan en sta op het laagste tarief (wegens -40j genomen).

Velen doen Flexi-jobs om te kunnen sparen, in dat opzicht ben ik misschien wat lui en heb graag nog wat vrije tijd, daardoor doe ik graag budgetbeheer.
    Dit wil niet zeggen dat wij niets doen, bij mooi weer doen wij regelmatig uitstapjes en om de zoveel maand eens een niet te duur etentje.
    De laatste jaren besparen wij wel op reizen (in de plaats liever wat renovatie/interieur)
    Dit jaar gaat mijn dochter ook op kot, dus inschrijvingsgeld + elk €250 extra per maand voor haar kot samen met mijn ex-vrouw.
    ​ Zijn er hier nog tevreden Digi-mensen hier of enkel vastgeroeste telenetters met oude digicorders?
    Last edited by CanonYouCan; 18 februari 2025, 22:45.

Het is niet al rozengeur en maneschijn: Digi gebruikt het Proximusnetwerk voor telefoon en mobiel internet - hebben overeenkomst voor 5 jaar. Wat daarna? Ze zijn van plan een eigen netwerk uit te bouwen, maar daar heb ik twijfels bij. Het zal in elk geval jaren duren eer ze overal eigen installaties hebben...

Vast internet: via eigen glasvezel netwerk. Voorzover ik kan zien, in januari was het enkel beschikbaar in Kuregem. Het formulier om op te zoeken of je aansluitbaar bent is redelijk verwarrend, en stuurt je onmiddellijk naar het afsluiten van een contract.

Mobiel internet: géén 5G tot nu toe, enkel 4G. Roaming: UK niet inbegrepen, enkel EU.

En vooral: veel ontevreden klanten! Zie https://www.ictmagazine.be/nieuws/di...nline-reviews/. Grootste afknapper voor mij: publicatie van gegevens in de witte gids zonder toestemming. En zeer lange wachttijden bij de helpdesk.

Als je niet afhankelijk bent van mobiel internet voor bijvoorbeeld je werk of navigatie in de auto en je hebt geen probleem met de mindere kwaliteit van het aanbod en de service, ga je gang. Zelf pas ik wel en blijf voorlopig bij Telenet

Comment

Het is moeilijk om over een andermans budget te oordelen en wat ermee te doen.
      Onthou dat goedkoop niet altijd beterkoop is.
      Informeer je altijd goed vooraleer je geld uitgeeft en bekijk ook aankopen op langere termijn.
      Meer gaan werken is op zich ook altijd besparend; terwijl je werkt kan je tenslotte geen geld uitgeven...
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Telecom was in België al erg duur en dat is er de laatste jaren niet op verbeterd.
        Je krijgt er dan wel een uitgebreide service en supersnelle verbindingen voor, maar velen hebben dit niet nodig.
        Nochtans zijn er meer en meer toepassingen die een (snelle) online verbinding vereisen.

Met enkel een mobiel abonnement is de invloed van Digi op de prijzen nog beperkt.
        Inmiddels hebben de grote spelers bv wel hun mobiele datahoeveelheid verhoogd, wat toch zal knabbelen aan het aantal vaste verbindingen (in tweede verblijven bv).

En het maakt het opnieuw aantrekkelijker om een duur pack op te zeggen en zelf bijeen te sprokkelen wat je nodig hebt.

Maar de winstgevendheid van Proximus en Telenet is nu al problematisch zodat ze moeilijk de prijzen kunnen verlagen.

Je ziet meer en meer een tweespalt tussen wie kan meegaan in de technologische ontwikkelingen en wie andere prioriteiten heeft en tevreden zal moeten zijn met een basic dienst.
        Zoals met alles laten ze je dat wel voelen.

Wij betalen hier aan Proximus €120/maand, dat is op jaarbasis €400-500 meer dan voor gas, elektriciteit en water tesamen, maar als je ziet wat de mensen elke maand aan terrasjes en restaurant uitgeven (wat wij zelden doen) zal dat het verschil niet maken. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest, er is nog genoeg te zien in de omringende landen (en zelfs in eigen land).

Ieder kiest tenslotte zelf waar hij geld wil (en kan) aan geven.

Comment

"Electriciteitsleveranciers bieden nu terug vaste tarieven aan, ik test de aanbiedingen elke maand, maar is nog niet echt goedkoper."

Een vast contract zal bijna nooit goedkoper zijn dan een variabel contract, omdat in een vast contract de risicopremie zit voor het geval de prijzen stijgen.
          Als je dus wil wachten tot een vast contract goedkoper is dan een varia&bel conbtract zal je nog heel lang mogen wachten.

Toch sukses

Comment

DE telecom abonnementen zijn zo verwarrend en bijna gelijk dat het onmogelijk is om te vergelijken. Ik stel me altijd de vraag of het de moeite is om te veranderen voor die enkele euros. Want meer is het vaak niet. Al de moeite en het werk en tijd die je er in steekt is ook iets waard. En meestel zit er ergens wel iets dat ze je niet vertellen.

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            "Electriciteitsleveranciers bieden nu terug vaste tarieven aan, ik test de aanbiedingen elke maand, maar is nog niet echt goedkoper."

Een vast contract zal bijna nooit goedkoper zijn dan een variabel contract, omdat in een vast contract de risicopremie zit voor het geval de prijzen stijgen.
            Als je dus wil wachten tot een vast contract goedkoper is dan een varia&bel conbtract zal je nog heel lang mogen wachten.

Toch sukses
            Och, een variabel contract is goedkoper tot de prijzen echt door het plafond gaan. En dan weet je nog niet of dat gaat blijven of maar een korte piek is.

In de angelsaksische wereld zeggen ze "hindsight is 20/20".

Comment

Hier ligt voorlopig nog geen glasvezel in de straat, voor mij blijft Scarlet de goedkoopste oplossing (50 euro per maand voor internet, tv, gsm en vaste telefoon).
              Omdat ik zonnepanelen heb betaal ik voor gas + elektriciteit 73 euro per maand (vast contract, het is wel altijd afwachten wat het voor de volgende periode zal worden, als ik het nieuws van de laatste dagen bekijk, dan ziet dat er niet bijzonder goed uit...).

Ik heb ook geen abonnementen voor Photoshop en andere software, voor de fotobewerking gebruik ik nog altijd Elements 15, en het Office pakket dat ik maar een paar keer per jaar nodig heb is de versie die ik in 2007 heb gekocht.
              Als je niet oplet, dan betaal je elke maand een heleboel geld aan allerlei abonnementen.

Voor de meeste mensen zijn wonen (huren of afbetalen, verzekeringen, belastingen...), energie voor de woning (gas, elektriciteit, pellets, hout...) en de auto de grootste kosten, veel groter dan internet en tv.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Hier ligt voorlopig nog geen glasvezel in de straat, voor mij blijft Scarlet de goedkoopste oplossing (50 euro per maand voor internet, tv, gsm en vaste telefoon).
                Omdat ik zonnepanelen heb betaal ik voor gas + elektriciteit 73 euro per maand (vast contract, het is wel altijd afwachten wat het voor de volgende periode zal worden, als ik het nieuws van de laatste dagen bekijk, dan ziet dat er niet bijzonder goed uit...).

Ik heb ook geen abonnementen voor Photoshop en andere software, voor de fotobewerking gebruik ik nog altijd Elements 15, en het Office pakket dat ik maar een paar keer per jaar nodig heb is de versie die ik in 2007 heb gekocht.
                Als je niet oplet, dan betaal je elke maand een heleboel geld aan allerlei abonnementen.

Voor de meeste mensen zijn wonen (huren of afbetalen, verzekeringen, belastingen...), energie voor de woning (gas, elektriciteit, pellets, hout...) en de auto de grootste kosten, veel groter dan internet en tv.
                Die vaste lijn zie ik er toch niet bij staan bij de Scarlet tarieven.
                Dat kost ons hier €15/maand (inclusief nationaal bellen wat vroeger extra werd gerekend).
                Als ik dat erbij tel plus een tweede GSM zit ik ook al tegen de 80. Geen Pickx, replay enz, uiteindelijk pakken ze veel meer af dan je denkt te besparen.

Als 75 plussers lopen wij niet altijd met onze gsm in de achterzak, ik heb 4 handset staan, 1 op elke verdieping, in geval van nood kan dat van pas komen.
                Met als voordeel een nog snellere fiber verbinding, ik backup nu al mijn foto's op Amazon aan 500 mbps, onbeperkt met Prime (€25/jaar incl gratis verzending).
                Het filmaanbod begint daar te verbeteren, en voor Netflix heeft één van onze kinderen een extra account gemaakt voor €3,99/maand.
                En als je ziet wat de huidige Lightroom en Photoshop kunnen, is mij die €12/maand dik waard.
                Ik heb nog oudere legale Office paketten, de laatste versie heb ik niet nodig.

Ons huis is al lang afbetaald, uiteraard betalen wij onroerende voorheffing, verzekering ed, maar als nutsvoorziening is telecom relatief duur.
                Wie bv op een studio woont heeft veel lagere kosten voor energie, huur/afbetaling, verzekering ed maar betaalt wel hetzelfde voor een telecom pack als iemand in een kast van een huis.
                Onze fiberaansluiting hier is genoeg voor de halve straat, nochtans wordt aan iedereen de volle pot aangerekend.
                En dan maken ze nog geen winst. Hoe meer mensen erop gaan bezuinigen hoe duurder het riskeert te worden.

Comment

Working...
                X