Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Catastrofe bij plaatsen digitale E-meter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Bij monofasige aansluitingen zijn de risico's véél kleiner, en ik denk dat het overgrote deel van de woningen monofasig aangesloten zijn. Dus is het misschien eerder 677 gevallen op misschien 100.000 gevallen.
    In de brief dat we net kregen van Fluvius staat vermeld dat de digitale teller verplicht moet aanvaard worden en dat er reeds 500.000 gezinnen ons voor gingen.
    In elk geval koppel ik alle dure en belangrijke toestellen af.
    In 2017 kostte het moederbord van de airco al 1750€ exclusief BTW en werkuren.
    De grootste miserie is alles vinden wat past.
    Hier zijn alle lichten op 1 na smartverlichting, dus permanent onder stroom en plots heb je dus bijna nergens nog licht.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Intussen al bij Fluvius in Melle persoonlijk de ingebrekestelling gaan afgeven aan het hoofd van hun juridische dienst.

De volgende Belgenmop: Ik wil de Engie app (waarover je overal leest dat ze ook bruikbaar is voor NIET Engie klanten) gebruiken om enig zicht te hebben op mijn verbruik en piek (Mijn Fluvius loopt een dag achter dus vrijwel waardeloos)
      Ik kan onmogelijk een Engie account aanmaken, ik moet steeds een klantnummer opgeven dat ik uiteraard niet heb. Enkele minuten aan de lijn bij Engie en wat blijkt: Nederlandsers kunnen wel de app gebruiken als niet-klant, Belgen kunnen dat niet, bij een Belgisch bedrijf nota bene.

Automatisch komt Fluvius via mail vragen hoe "goed" dat mijn ervaring was van verleden vrijdag. Je kan een score geven van 1 tot 5, helaas kan je geen 0 geven.

Tja, wij leven nu eenmaal in het land KAFKANIUM hé.
      Last edited by nete; 17 maart 2025, 17:00.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Als dat gebeurt in een woning met een domotica systeem dat al wat ouder is, dan is er een heel grote kans dat er niets meer werkt, en dat er ook geen vervangonderdelen of zelfs compatibele onderdelen meer te vinden zijn voor dat systeem.
        Maar ook met een recent systeem is het dan een hele job om zelfs maar de verlichting terug te laten werken, en je moet dan ook nog een technieker vinden die er tijd voor heeft om er meteen aan te kunnen beginnen (en die de nodige onderdelen in stock heeft).

Alle zekeringen uitschakelen en de spanning meten voor de zekeringen, en de zekeringen pas inschakelen als je 100% zeker bent dat alles correct is aangesloten.
        Maar het is volgens mij de technieker zelf die dat moet doen, meten of alles correct is aangesloten voor de hoofdzekering terug wordt ingeschakeld.
        Dat duurt hoogstens een paar minuten en het kan veel miserie voorkomen.

Toen de digitale meter hier is geplaatst was ik zelf niet thuis (mijn zoon was thuis), als ik dat hier zo lees, dan heb ik toen heel veel geluk gehad dat de technieker die dat hier heeft gedaan niet kleurenblind was.
        Ze zijn hier toen van deur tot deur gegaan om te zien of er iemand thuis was, ik heb vooraf geen verwittiging gekregen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Alle zekeringen uitschakelen en de spanning meten voor de zekeringen, en de zekeringen pas inschakelen als je 100% zeker bent dat alles correct is aangesloten.
          Dat is spijtig genoeg geen zekere oplossing dat meten afhankelijk van de fout in de aansluiting.
          Als er geen enkele verbruiker aangesloten is (alle zekeringen uit), dan kan je perfect de juiste spanning meten aan de ingang van de zekeringen.
          Pas als je op 2 circuits met verschillende fasen iets aansluit, dan bekom je de 400V omdat je dan pas een lus hebt tussen twee fasen.
          Toen het hier gebeurde werd op elke zekering de spanning gemeten en overal was die correct, geen leugen van de elektricien want ik stond erbij en heb alle metingen zeg gezien.
          Pas na enkele zekeringen opgezet te hebben begon de ene na de andere terug uit te springen en was het kwaad geschied.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Ok, dus als ze komen om de digitale meter te plaatsen:
            - haal alle toestellen uit het stopcontact
            - zet alle zekeringen af
            - zet alle hoofdschakelaars na de meter af
            - zet enkel in 1 stopcontact na de teller, zo dicht mogelijk bij die mannen een paar simepele toestellen: usb lader, kleine radio, oude versterker
            - meet zelf eerst de spanningen en driefase volgorde na
            - zet dan die paar simpele toestellen aan

Iemand die nog kan aanvullen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Ok, dus als ze komen om de digitale meter te plaatsen:
              - haal alle toestellen uit het stopcontact
              - zet alle zekeringen af
              - zet alle hoofdschakelaars na de meter af
              - zet enkel in 1 stopcontact na de teller, zo dicht mogelijk bij die mannen een paar simepele toestellen: usb lader, kleine radio, oude versterker
              - meet zelf eerst de spanningen en driefase volgorde na
              - zet dan die paar simpele toestellen aan

Iemand die nog kan aanvullen?
              Ja hoor:
              De fout die bij mij gebeurd is kan enkel zo erg zijn op een net 3x230/400V + N, en driefasige aansluiting van de woning op dat net.
              Bij een net 3x230V (in feite een net 3x110/220V waar de N draad NIET gebruikt wordt is het ergste wat daar kan gebeuren is bij verwisseling van één van de fasen dat een driefasige motor verkeerd zou draaien.
              Bij een monofasige aansluiting waar slechts 2 draden uit de tellerkast komen is er helemaal geen risico.
              Dus, als Fluvius zou verbieden aan zijn ontelbare onder-onder-onder aannemers om aan 3x230/400 aansluitingen te werken, en het met eigen personeel zou uitvoeren, zou de stoet accidenten drastisch verminderen.
              Ofwel alle "techniekers" van die onder-onder-onder aannemers een tijdelijk Fluvius contract geven met een maandenlange degelijke opleiding.
              Maar ja, dat kost iets hé
              Last edited by nete; 17 maart 2025, 22:00.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

In de brief dat we net kregen van Fluvius staat vermeld dat de digitale teller verplicht moet aanvaard worden en dat er reeds 500.000 gezinnen ons voor gingen.
                In elk geval koppel ik alle dure en belangrijke toestellen af.
                In 2017 kostte het moederbord van de airco al 1750€ exclusief BTW en werkuren.
                De grootste miserie is alles vinden wat past.
                Hier zijn alle lichten op 1 na smartverlichting, dus permanent onder stroom en plots heb je dus bijna nergens nog licht.
                Volgens wat ik nadien hoorde van een buurvrouw (die bij Fluvius werkt) is dat
                je eigenlijk kan eisen dat het techniekers van Fluvius zelf “moeten” zijn die
                de installatie uitvoeren in plaats van onderaannemers.
                Na de farce hier ook ondervonden dat het een “nieuwe belgen” familie bedrijfje
                was die hier kwam installeren.

Vraagje aan AI bevestigd dat ook zie ik.
                Dat klopt! Als je liever hebt dat Fluvius zelf de digitale meter komt installeren in plaats van een onderaannemer, kun je dat aangeven bij hen. Sommige mensen geven de voorkeur aan de installateurs van Fluvius vanwege vertrouwen of eerdere ervaringen. Het is altijd handig om even contact op te nemen met Fluvius om te bespreken wat je wensen zijn en wat er mogelijk is in jouw specifieke situatie.

Last edited by Geerten; 17 maart 2025, 22:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Verdorie, had ik dat geweten...

Comment

Na de farce hier ook ondervonden dat het een “nieuwe belgen” familie bedrijfje
                    was die hier kwam installeren.

Dat klopt! Als je liever hebt dat Fluvius zelf de digitale meter komt installeren in plaats van een onderaannemer, kun je dat aangeven bij hen. Sommige mensen geven de voorkeur aan de installateurs van Fluvius vanwege vertrouwen of eerdere ervaringen. Het is altijd handig om even contact op te nemen met Fluvius om te bespreken wat je wensen zijn en wat er mogelijk is in jouw specifieke situatie.
                    In elk geval heb ik de afspraak al verzet naar de laatst mogelijke datum.
                    Dat geeft me de tijd om nog iets te ondernemen.
                    Ik kan de digitale teller niet weigeren, dat weet ik en ga ik ook niet proberen want dat heeft toch geen zin.
                    Maar ik ga wel vooraf zowel,mondeling als schriftelijk vragen dat ze mij gegarandeerd een gekwalificeerde elektricien sturen die dit correct kan uitvoeren.
                    De teller kan ik niet weigeren, maar een foefelaar vermoedelijk wel.
                    Ik heb hier al mensen gehad van Unit-T dat aan de elektriciteit gewerkt hebben en moet zeggen dat die zeer professioneel, precies en volgens de regels gewerkt hebben met een uitzonderlijk propere afwerking.
                    Of ze daar allemaal zo goed zijn is weer een ander punt, maar ze zullen het in elk geval deftig moeten doen en als dat twee uur duurt zoals ze zeggen, dan zal ik daar twee uur blijven bijstaan.
                    Geen zin om nog eens mee te maken dat alles hier stuk is.
                    Hier in de wijk is al eens een huis volledig afgebrand omdat de tellerkast ontploft is, het enige dat die mensen nog hadden was een onderbroek.
                    Bijkomend zou ik ook tegelijk de hoofdzekering willen laten verzwaren, met 3 x 20A zitten we al enige tijd op een limiet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Bijkomend zou ik ook tegelijk de hoofdzekering willen laten verzwaren, met 3 x 20A zitten we al enige tijd op een limiet.
                      Dan moet je, denk ik, een herkeuring van je installatie laten uitvoeren. 3x20A is inderdaad weinig comfortabel.

Comment

Dan moet je, denk ik, een herkeuring van je installatie laten uitvoeren. 3x20A is inderdaad weinig comfortabel.
                        Er moet mogelijks zelfs weinig of niets herkeurd worden als ik niets aan de eigen installatie verander.
                        En zelfs dat ze zouden moeten herkeuren, wat riskeer ik buiten de eventuele kost van de herkeuring?
                        Heel de installatie is nog niet zo lang geleden gekeurd en goed bevonden voor de volgende 25 jaar, zal dus nog wel gekeurd geraken want enkel een eventuele aanpassing wordt dan nagekeken.

De laadpaal werd op een volledig apart circuit gezet.
                        Het is het totaal van beiden dat te veel is voor de hoofdzekering en bij de plaatsing van de laadpaal werd de bedrading al verzwaard naar de actuele norm.
                        Wat ik actueel doe, dat is de laadpaal dynamisch beperken volgens het totale verbruik om geen aanpassingen te moeten doen zolang er een analoge teller stond.

Langs de andere kant, die 3x20A heeft de laatste 32 jaar al goed gediend, een drietal keer is die afgesprongen omdat er net iets te veel op stond in huis maar het is wel rekening houden met bepaalde verbruikers en toen nog zonder laadpaal.
                        Enkel bij temperaturen onder de 5°C was er een probleem, dan springt de verwarming aan in de serre.

Dus iets meer reserve zou goed zijn, zeker met de laadpaal erbij.
                        Op zeer zonnige dagen ook wel geen probleem want dan dragen de zonnepanelen weer bij.
                        Eigenlijk eerder een luxe probleem.

Eens informeren of Fluvius de verzwaring en DM niet tegelijk kunnen doen, dan komen er misschien minder prutsers langs.
                        Last edited by VerSeg; gisteren, 02:36.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Er moet mogelijks zelfs weinig of niets herkeurd worden als ik niets aan de eigen installatie verander.
                          En zelfs dat ze zouden moeten herkeuren, wat riskeer ik buiten de eventuele kost van de herkeuring?
                          Heel de installatie is nog niet zo lang geleden gekeurd en goed bevonden voor de volgende 25 jaar, zal dus nog wel gekeurd geraken want enkel een eventuele aanpassing wordt dan nagekeken.

De laadpaal werd op een volledig apart circuit gezet.
                          Het is het totaal van beiden dat te veel is voor de hoofdzekering en bij de plaatsing van de laadpaal werd de bedrading al verzwaard naar de actuele norm.
                          Wat ik actueel doe, dat is de laadpaal dynamisch beperken volgens het totale verbruik om geen aanpassingen te moeten doen zolang er een analoge teller stond.

Langs de andere kant, die 3x20A heeft de laatste 32 jaar al goed gediend, een drietal keer is die afgesprongen omdat er net iets te veel op stond in huis maar het is wel rekening houden met bepaalde verbruikers en toen nog zonder laadpaal.
                          Enkel bij temperaturen onder de 5°C was er een probleem, dan springt de verwarming aan in de serre.

Dus iets meer reserve zou goed zijn, zeker met de laadpaal erbij.
                          Op zeer zonnige dagen ook wel geen probleem want dan dragen de zonnepanelen weer bij.
                          Eigenlijk eerder een luxe probleem.

Eens informeren of Fluvius de verzwaring en DM niet tegelijk kunnen doen, dan komen er misschien minder prutsers langs.
                          Met een digitale meter moet je wel proberen om het capaciteitstarief zo laag mogelijk te houden, anders betaal je nog meer.

http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Sorry, maar ik zou de vraag aan Fluvius stellen. Na mijn laatste ervaringen met AI op het werk heb ik er niet veel vertrouwen in.

Comment

Ja hoor:
                              De fout die bij mij gebeurd is kan enkel zo erg zijn op een net 3x230/400V + N, en driefasige aansluiting van de woning op dat net.
                              Bij een net 3x230V (in feite een net 3x110/220V waar de N draad NIET gebruikt wordt is het ergste wat daar kan gebeuren is bij verwisseling van één van de fasen dat een driefasige motor verkeerd zou draaien.
                              Bij een monofasige aansluiting waar slechts 2 draden uit de tellerkast komen is er helemaal geen risico.
                              Dus, als Fluvius zou verbieden aan zijn ontelbare onder-onder-onder aannemers om aan 3x230/400 aansluitingen te werken, en het met eigen personeel zou uitvoeren, zou de stoet accidenten drastisch verminderen.
                              Ofwel alle "techniekers" van die onder-onder-onder aannemers een tijdelijk Fluvius contract geven met een maandenlange degelijke opleiding.
                              Maar ja, dat kost iets hé
                              Is het niet zo dat de meeste, zo niet alle woningen zijn aangesloten op het driefase net? En dat er dus nog steeds een risico is ook al is de woning zelf monofase?
                              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Wat verder (ander antwoordtopic) lees ik dat de hoofdschakelaar springt wanneer het buiten te koud wordt en de serreverwarming op springt. Hier dezelfde situatie, maar bij lagere temperatuur en wanneer alle accumulatoren opladen aan volle vermogen (gebeurt gelukkig zelden). Ik stook slechts tot 1°C en de serre is dan nog eens geïsoleerd, maar dit ter zake.
                                Ik heb indertijd ook gevraagd indien ik verzwaring kon krijgen. Geen probleem, maar dan wel een DM en men maakte mij wijs dat er een andere stroomkabel moet komen van de straat tot in huis en dat die ook ter rekening komt. Die bijkomende kost was wel groot, zeer groot ... Graafwerk, ...
                                Voorlopig zo gelaten want wanneer ik van accumulatoren overschakel naar lucht-luchtwarmtepomp is de nodige capaciteit stukken lager
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                                X