Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komt Elgris met een oplossing?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Misschien omdat de regering nu ook toestaat om negatieve injectietarieven te gebruiken, en dus geld gaat vragen om stroom te injecteren op het net? En omdat Geerten een oplossing zoekt voor zijn stroomoverschot.

Hebben ze er dan ook over nagedacht dat als alle bezitters van zonnepanelen hun installatie uitschakelen, elke keer dat er stroom naar het net gaat, dat er dan ook geen winst meer gemaakt wordt op de terug geleverde stroom die ze nu verkopen aan je buren?
    En als iedereen dan eens afspreekt om tegelijk de zonnepanelen af te schakelen, bijvoorbeeld om 13u wanneer de panelen het meeste opbrengen, en dus ook het meeste terugleveren, dat dan het hele net uitvalt?
    Je zit dan zelf ook wel een tijdje zonder stroom, want ze kunnen dan niet alles tegelijk weer inschakelen.

We kunnen dan misschien beter helemaal off grid gaan, met in de wintermaanden een dieselgenerator (een generator op gas kan ook, die kan op LPG, propaan of aardgas draaien) om grote accu's te laden, de warmte die de generator afgeeft, die kunnen we gebruiken om de woning op te warmen (met een watergekoelde generator moet dat niet zo moeilijk zijn).
    Dat systeem kan je dan ook best nog combineren met een warmtepomp, maar zeker tijdens de koudste periode van het jaar zal de restwarmte van de generator heel bruikbaar zijn voor de verwarming, want in die periode zal die het meeste uren moeten draaien omdat de zon dan zo goed als niets oplevert.
    Om serres te verwarmen gebruiken ze op veel plaatsen al jaren warmtekrachtkoppeling waarbij de stroom verkocht wordt, en de restwarmte wordt gebruikt om de serres warm te houden.

Ik heb even gezocht, en er bestaan daarvoor al oplossingen om woningen te verwarmen en tegelijk stroom op te wekken, maar micro-warmtekrachtkoppeling is wel vrij duur.
    Systemen met een Sterlingmotor leveren maar heel weinig stroom op, in verhouding geven die veel meer warmte, maar ze zullen in de meeste gevallen te weinig stroom opleveren om een woning van stroom te voorzien.
    Wat dat betreft zijn de systemen met een brandstofcel veel interessanter, die zouden tot zo'n 60% stroom en 40% warmte opleveren.
    Daarmee kan je een thuisaccu bijladen en ondertussen de warmte gebruiken voor de verwarming, als die 40% warmte niet voldoende is, dan kan je de rest bijpassen met een warmtepomp die draait op stroom die van de micro-warmtekrachtkoppeling komt.
    Met daaraan nog voldoende zonnepanelen gekoppeld zal die micro-warmtekrachtkoppeling alleen moeten werken in de periode dat de panelen bijna niets opleveren.
    https://www.ecobouwers.be/groenewarm...ro%20of%20meer.

Het is dan wel de vraag of je al die investeringen ooit kan terugverdienen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      En omdat Geerten een oplossing zoekt voor zijn stroomoverschot.
      Ik versta zijn probleem iets anders, dat hij nu met de digitale meter veel injectie heeft en toch moet aankopen.
      De digitale meter heeft dus zeker een enorme impact dat men met niets kan opvangen.
      Deels voor de nachten van zonnige dagen met een batterij, maar al de rest kan men niet opbouwen voor de donkere dagen van het jaar (grootste periode), al de overschot is hij nu kwijt voor peanuts, later misschien ook nog bij te betalen, en in de sombere maanden bijna 100% aan te kopen.
      Hij heeft nog GSC's, maar dat hebben heel veel mensen ook niet.
      Tot het volgende er komt dat men ook op een thuisbatterij zal moeten betalen, zoals enkele jaren geleden al eens voorgesteld werd.
      Weinig aan te doen, maar zoals eerder al eens besproken schandalig dat de regels veranderen als je de investering al gedaan hebt onder andere voorwaarden.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Voor mij is dat ook niet zo leuk, want ik heb de zonnepanelen een paar dagen geleden nog proper gemaakt .
        Maar dan kan ik wel zien of de plastieken clipjes die de waterafvoer in de onderste rand van de panelen zouden verbeteren ook echt werken...

De was heb ik al gedaan voor deze week (gisteren en vandaag) omdat het nog mooi weer was en omdat de zon morgen veel minder energie zal leveren.
        Last edited by Black B@ndit; 21 maart 2025, 17:22.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ik versta zijn probleem iets anders, dat hij nu met de digitale meter veel injectie heeft en toch moet aankopen.
          De digitale meter heeft dus zeker een enorme impact dat men met niets kan opvangen.
          Een (financiële) impact zeker voor de gebruiker, voor het stroomnetwerk te verwaarlozen verschil met analoge tegenover de digitale meter.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03...-zonnepanelen/

Voor mij is dat ook niet zo leuk, want ik heb de zonnepanelen een paar dagen geleden nog proper gemaakt .
          Maar dan kan ik wel zien of de plastieken clipjes die de waterafvoer in de onderste rand van de panelen zouden verbeteren ook echt werken...

De was heb ik al gedaan voor deze week (gisteren en vandaag) omdat het nog mooi weer was en omdat de zon morgen veel minder energie zal leveren.
          In het najaar van vorig jaar voor de eerste keer de zonnepanelen (laten) reinigen op 15 jaar gebruik. Meeropbrengst van niet merkbaar, het was me vooral te doen om het uitzicht door het natte jaar was er mosvorming op de alu delen en hardnekkig te verwijderen aangekoekt saharastof op de onderste randen van de panelen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Working...
          X