Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komt Elgris met een oplossing?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Via de P1 poort wordt er langs de sturing altijd 230V naar de verbruiker gestuurd die daarop aangesloten is.
    En daar kan je dan inderdaad een warmtepomp op aansluiten als die sturing rekening houdt met wat er kan en mag bij het aansturen van de compressor van een warmtepomp/airco.
    Die mag dus niet constant in en uit worden geschakeld zodra bijvoorbeeld de zon weer heel eventjes door de wolken komt, want dan zal de compressor niet lang heel blijven.
    De compressor kunnen ze dan wel trager laten draaien (op voorwaarde dat de warmtepomp daarop is voorzien), dat houdt wel in dat de sturing compatibel moet zijn met de warmtepomp, een simpel relais mag je daarvoor dus zeker niet gebruiken.

Die dimmer werkt op een andere manier en zal als er bijvoorbeeld een overschot is van 200W die 200W naar een verwarmingsweerstand in een boiler sturen.
    Die boiler heeft een weerstand met een vaste waarde, de dimmer zal gewoon de spanning naar die weerstand aanpassen tot er 200W naar de boiler gaat.
    Zo kan die dimmer alle overschot, ook al is dat maar 50W allemaal naar de boiler sturen.
    Dat is de werking van die dimmer, en daar kan je geen warmtepomp op aansluiten, en er staat dan ook duidelijk in de technische gegevens dat er alleen ohmse weerstanden op aangesloten mogen worden.
    Voor een ohmse weerstand is dat geen probleem, zolang het maximale vermogen (maximale spanning) niet overschreden wordt.
    Die dimmer kan met een boiler van 2000W dus alle overschot tussen 0 en 2000W opslaan als warmte in de boiler.
    De naam van dat ding is niet voor niets "dimmer", het is zeker geen motorsturing, het is gewoon een apparaat dat continu de overschot naar een boiler stuurt als de zonnepanelen meer stroom leveren dan wat er op dat ogenblik in de woning wordt verbruikt.
    De boiler zal dan ook liefst een mechanische thermostaat moeten hebben, een elektronische thermostaat heeft de netspanning nodig om correct te kunnen werken, een mechanische thermostaat heeft dat probleem niet (je kan de voeding van een elektronische thermostaat eventueel ook rechtstreeks op 230V aansluiten, de bedrading in de boiler moet dan worden aangepast).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Jij hebt het begrepen Freddy.
      Uiteraard niet met de getoonde dimmer.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Uiteraard niet met de getoonde dimmer.
        Natuurlijk niet Freddy, wat ik er van begrepen heb, is dat er warmtepompen komen die communiceren
        met de P1 poort en zouden kunnen sturen volgens het teveel aan injectie.

Comment

Natuurlijk niet Freddy, wat ik er van begrepen heb, is dat er warmtepompen komen die communiceren
          met de P1 poort en zouden kunnen sturen volgens het teveel aan injectie.
          Uiteraard en dat zou hier dus al kunnen met onze airco, dat op zich eigenlijk een warmtepomp is.
          Alleen blijft de vraag of het ook echt nuttig is, want dan gaat men ook vaak verwarmen op momenten dat men niet thuis is en riskeert men een dipje in temperatuur op één van de 200 bewolkte dagen.
          Veel zal uitmaken wat uw persoonlijke situatie is, veel thuis overdag of niet.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Uiteraard en dat zou hier dus al kunnen met onze airco, dat op zich eigenlijk een warmtepomp is.
            Alleen blijft de vraag of het ook echt nuttig is, want dan gaat men ook vaak verwarmen op momenten dat men niet thuis is en riskeert men een dipje in temperatuur op één van de 200 bewolkte dagen.
            Veel zal uitmaken wat uw persoonlijke situatie is, veel thuis overdag of niet.
            Je warmtepomp/airco thermostaat blijft toch altijd de bovenhand hebben Freddy? Of niet?

Comment

Zo'n toestel bestaat al jaren, de fabrikant van mijn laadpaal heeft ook zo iets:

Overigens kunnen mensen met een Home Assistant installatie dit ook al heel lang, maar dan is het niet "plug and play". Bijvoorbeeld:

Met Home Assistant kun je een warmtepompboiler slim aansturen. Benut bijvoorbeeld het overschot van je zonnepanelen!

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Er zal hier toch zeker “iets” moeten gebeuren.
                Sinds 7 februari (plaatsing digitale meter) ongeveer 340 Kwh afname Elektriciteit
                en 740 Kwh injectie op het net zie ik hier op mijn Fluvius.

Comment

Sinds 7 februari (plaatsing digitale meter) ongeveer 340 Kwh afname Elektriciteit
                  Of je dat kan verbeteren met een accu, dat hangt af van het vermogen dat je per dag nodig hebt, en van wat de zonnepanelen opleveren.
                  Als je verwarmt met een warmtepomp, dan zal het al een stuk moeilijker worden om een nacht te overbruggen met een accu.
                  De accu zal dan een heel grote capaciteit moeten hebben, en dan is het de vraag of je daar voordeel mee doet omdat die veel geld zal kosten.
                  Die accu zal dan in de winter ook niet veel helpen, alleen in het najaar en voorjaar brengen de zonnepanelen dan nog voldoende stroom op om de accu geladen te houden (op voorwaarde dat er genoeg zonnepanelen liggen, en dat de zon voldoende uren schijnt).
                  Aan die grote accucapaciteit heb je dan alleen voordeel in de "tussenseizoenen", in de winter leveren de panelen te weinig vermogen, en in de zomer heb zo'n grote capaciteit niet nodig.

Zonder verwarming met een warmtepomp is het veel simpeler, in februari heb ik hier al veel minder stroom moeten aankopen dan in januari omdat elke Wh van de zonnepanelen dan wordt opgeslagen voor mijn eigen verbruik.
                  In maart hebben we tot nu toe al heel mooi weer gehad, alleen op zaterdag 1 maart heb ik zo'n 8 KWh stroom moeten kopen (zaterdag is hier meestal wasdag, en dat was toen een bewolkte dag)), voor de rest heb ik alles op "eigen stroom" gedaan.
                  De injectie was tot nu toe voor deze maand beperkt omdat ik de auto een paar keer heb bijgeladen, als de thuisaccu vol zit, en de auto-accu staat lager dan 80%, dan steek ik de laadkabel in het stopcontact om de overschot van de zonnepanelen in de auto-accu op te slaan.
                  Dat gaat voor mij prima op die manier omdat ik mijn auto lang niet alle dagen nodig heb, ik kan die na een langere rit over meerdere dagen gespreid terug bijladen naar 80% zonder dat ik daarvoor stroom moet kopen in de seizoenen dat de zonnepanelen voldoende stroom leveren.
                  In de winter zal ik dus wel moeten betalen om de auto bij te laden, de rest van het jaar zal die meestal "gratis" rijden.

Het is dus voor iedereen anders, een terugdraaiende teller was de voordeligste oplossing, maar dat is niet de beste oplossing voor de elektriciteitsleveranciers.
                  Met een terugdraaiende teller zou ik hier zonder accu ook nog elk jaar een overschot hebben, en zou ik zelfs met maar 10 panelen geen stroom moeten betalen (ik had hier al een digitale teller voor de panelen geplaatst zijn).
                  Met de accu verbruik ik op jaarbasis zo'n 80% eigen stroom, en gaat er nog stroom naar het net die zo goed als niets opbrengt.
                  Volgens de Solaredge app komt het verbruik hier jaarlijks 50% rechtstreeks van de panelen, 30% uit de accu en 20% van het net (19/03/24 tot 19/03/25).

Eigenlijk zou ik sommige dagen zelfs nog elektrisch kunnen bijverwarmen en op die manier de jaarlijkse gasrekening een beetje kunnen verlagen.
                  Deze week hebben we in ieder geval een paar dagen gehad waar dat een optie zou geweest zijn.
                  Het komt er dan wel op aan om alles goed in het oog te houden om ervoor te zorgen dat er genoeg stroom in de accu blijft tot de zon de volgende dag weer voldoende schijnt.

Nog iets anders...
                  Ik heb hier vanochtend de zonnepanelen gekuist, voor zover ik zie op de grafiek van vandaag maakt dat zo goed als niets uit (het piekvermogen rond de middag is hetzelfde als gisteren), ik denk dat de panelen al heel vuil moeten zijn om een duidelijk verschil te zien.
                  De voorbije weken heb ik hier in de buurt op verschillende plaatsen gezien dat er zonnepanelen werden gereinigd, maar als ik zie wel voordeel het hier oplevert dan denk ik dat de meeste mensen aan die professionele reinigers meer betalen dan wat de panelen daardoor extra opbrengen. Op sommige plaatsen stond er een hoogtewerker bij, die is ook niet gratis. Aan de zonnepanelen op een plat dak zijn nadelen (lagere opbrengst in de maanden dat de zon laag staat), maar het voordeel is dat ik er gemakkelijk rond kan wandelen om ze proper te maken.
                  Het reinigen zelf gaat ook heel gemakkelijk met een zachte borstel die op de tuinslang aangesloten is (die heb ik meer dan 30 jaar geleden gekocht toen ik met een Renault Express reed), na het reinigen heb ik het water er afgeblazen met een bladblazer (op accu's).
                  Ik heb er nu ook van die clipjes op geklikt waardoor er minder water zou blijven staan in de onderste rand, geen idee of dat ook echt helpt, maar ze komen van Aliexpress, het is dus zeker geen duur experiment om te zien of het werkt of niet (voor net geen 10 euro wou ik dat wel eens proberen).
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    De injectie was tot nu toe voor deze maand beperkt omdat ik de auto een paar keer heb bijgeladen, als de thuisaccu vol zit, en de auto-accu staat lager dan 80%, dan steek ik de laadkabel in het stopcontact om de overschot van de zonnepanelen in de auto-accu op te slaan.
                    Dat gaat voor mij prima op die manier omdat ik mijn auto lang niet alle dagen nodig heb, ik kan die na een langere rit over meerdere dagen gespreid terug bijladen naar 80% zonder dat ik daarvoor stroom moet kopen in de seizoenen dat de zonnepanelen voldoende stroom leveren.
                    In de winter zal ik dus wel moeten betalen om de auto bij te laden, de rest van het jaar zal die meestal "gratis" rijden.
                    Simpele vraag, gaat dat automatisch of doe je dat handmatig door de grafieken uit te pluizen en zelf de verbruikers aan te zetten? Want als ik dat lees dan denk ik dat er sommigen een nieuwe hobby of bijberoep hebben gevonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Simpele vraag, gaat dat automatisch of doe je dat handmatig door de grafieken uit te pluizen en zelf de verbruikers aan te zetten? Want als ik dat lees dan denk ik dat er sommigen een nieuwe hobby of bijberoep hebben gevonden.
                      Ik heb tijd genoeg om de grafieken in het oog te houden, iemand die dagelijks met een elektrische wagen naar het werk rijdt, die zal zijn wagen niet altijd op dezelfde manier "gratis" kunnen bijladen met zonnepanelen.
                      Eén van mijn broers heeft ook een Dacia Spring gekocht, hij werkt altijd s' nachts, hij heeft veel meer zonnepanelen dan ik, en geen thuisbatterij, hij zal zijn auto nog veel gemakkelijker op zonne-energie kunnen laden (ik heb 10 panelen, bij hem liggen er 30).
                      Zoals ik al eerder heb geschreven, het is voor iedereen anders, het "juiste advies" geven wordt daardoor al een heel stuk moeilijker.

Het gaat hier niet automatisch, ik hou zelf in het oog wat de meest gunstige periode van de dag is om een grote stroomverbruiker in te schakelen, de auto laden is daarbij nu de grootste "continu-verbruiker" (de laadkabel is beperkt tot 2,3KW).
                      In de winter zal mijn auto op stroom uit het net rijden, in de zomer zal dat meestal op zonne-energie zijn (het beetje dat de panelen opleveren in de winter is lang niet voldoende voor het verbruik in de woning, dan is er zeker geen overschot om de auto te laden).

We zullen het voor mij dus een hobby noemen, proberen om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken uit het net.
                      Maar eigenlijk doe ik dat al veel langer, voor ik zonnepanelen had probeerde ik de energiekosten voor gas en elektriciteit altijd zo laag mogelijk te houden, zonder in de kou te moeten zitten tijdens de wintermaanden.
                      BD0338BE

Comment

Behalve een EV aanschaffen en/of flinke batterijen (om 's nachts te injecteren op het net) is er nog de optie om de injectie te stoppen vanaf een bepaalde grens. Maar dan moet je wel over een recente omvormer beschikken met die optie. Nog een optie die je kan overwegen als de situatie in huis sterk veranderd is (kinderen uit huis, geen grootverbruikers meer) en dat is overwegen om een aantal panelen gewoon af te koppelen. Onzin als je nog GSC krijgt natuurlijk.
                        Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Behalve een EV aanschaffen en/of flinke batterijen (om 's nachts te injecteren op het net) is er nog de optie om de injectie te stoppen vanaf een bepaalde grens. Maar dan moet je wel over een recente omvormer beschikken met die optie. Nog een optie die je kan overwegen als de situatie in huis sterk veranderd is (kinderen uit huis, geen grootverbruikers meer) en dat is overwegen om een aantal panelen gewoon af te koppelen. Onzin als je nog GSC krijgt natuurlijk.
                          Actueel zie ik het nut niet in om injectie te beperken of panelen te verminderen, welk voordeel zou men daar aan hebben?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Actueel zie ik het nut niet in om injectie te beperken of panelen te verminderen, welk voordeel zou men daar aan hebben?
                            Op dit ogenblik is er inderdaad geen enkele reden om dat te doen, je krijgt niet veel voor de stroom die je op het net zet, maar het is nog altijd beter dan helemaal niets.
                            De stroom zoveel mogelijk zelf opgebruiken is de beste oplossing, dan haal je het hoogste rendement uit de investering voor de zonnepanelen.
                            BD0338BE

Comment

Misschien omdat de regering nu ook toestaat om negatieve injectietarieven te gebruiken, en dus geld gaat vragen om stroom te injecteren op het net? En omdat Geerten een oplossing zoekt voor zijn stroomoverschot.

Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Onzin als je nog GSC krijgt natuurlijk.
                                Nog tot november 2031 GSC van 270€ Hombre. Reeds 64 stuks uitbetaald gekregen,
                                daar ik maar op de helft van de installatie recht heb op GSC, tweede deel werd later gelegd.

Comment

Working...
                                X