Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

We worden ouder, onze taal ook.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• We worden ouder, onze taal ook.

Misschien kan dit leuk worden. Een oplijsting van woorden uit het dialect die we vroeger gebruiken en maar stilaan verdwijnen.

- Wie heeft er nog met een klakkebusse gespeeld, met de marbels, met de bolleketten ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Dat lijken me niet meteen 'oude' woorden, maar eerder dialect. Het probleem met dialecten is dat die uiteraard streekgebonden zijn. In het Rijkevorsel, waar ik als Engelssprekende terecht kwam in 1959, zijn jouw voorbeelden waarschijnlijk niet gekend, hoewel marbels mij aan het NL woord 'knikkers' doet denken. De twee andere ken ik niet. Buiten met de knikkers, waarvan ik mij het 'Veussels' woord niet meer herinner, had ik als negenjarige veel plezier met mijn 'pindjop'. Zoiets (NL woord is 'tol'). Opzettelijk achter link geplaatst, want niet mijn foto.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het woord in mijn Liers dialect wat me altijd bijgebleven is en een schitterende beschrijving was: "nen DOL", zo'n dikke vlieg die, als ze in huis verdwaald was, als een dolle alle kanten uitvloog.
      Een "muurzeiker" voor een "mier" was dan al minder prozaïsch.
      Nu woon ik al decennia in het Gentse, het land van de "bruudruusters", de "neuzekes" e.d.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Dat lijken me niet meteen 'oude' woorden, maar eerder dialect. Het probleem met dialecten is dat die uiteraard streekgebonden zijn. In het Rijkevorsel, waar ik als Engelssprekende terecht kwam in 1959, zijn jouw voorbeelden waarschijnlijk niet gekend, hoewel marbels mij aan het NL woord 'knikkers' doet denken. De twee andere ken ik niet. Buiten met de knikkers, waarvan ik mij het 'Veussels' woord niet meer herinner, had ik als negenjarige veel plezier met mijn 'pindjop'. Zoiets (NL woord is 'tol'). Opzettelijk achter link geplaatst, want niet mijn foto.
        Ja Lesc, ik heb dan ook wel degelijk gewezen op dialect. Maar, ik zie zelden noch nooit de klakkebusse. En bolleketten zie nog wel. Een trottinette daarentegen is blijkbaar weer in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Misschien kan dit leuk worden. Een oplijsting van woorden uit het dialect die we vroeger gebruiken en maar stilaan verdwijnen.

- Wie heeft er nog met een klakkebusse gespeeld, met de marbels, met de bolleketten ?
          Bolleketten zijn de grote knikkers en een klakkebusse bestaat uit een houten meestal rond stuk hout
          met in de lengte een gat door geboord daarbij hoort een tweede stuk hout met meestal een metalen staaf,
          In de eerste werden twee gekouwde proppen geperst, deze met de staaf moest je dan snel in de bus drukken, wat dan een knal gaf, speelgoed dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Bolleketten zijn de grote knikkers en een klakkebusse bestaat uit een houten meestal rond stuk hout
            met in de lengte een gat door geboord daarbij hoort een tweede stuk hout met meestal een metalen staaf,
            In de eerste werden twee gekouwde proppen geperst, deze met de staaf moest je dan snel in de bus drukken, wat dan een knal gaf, speelgoed dus.
            Klopt, en om er een goede en eenvoudige te hebben sneden we een tak van de vlier af. Die is 'hol' vanbinnen. Met een priem kon je het sponsachtige weefsel er gemakkelijk uit halen. Busse voor buis en klakke is gewoon klappen of knallen. Een buis om mee te knallen.

Comment

Met de marbels en bolleketten veel gespeeld maar er waren dan nog de stekkers half zo klein dan een marbel en dan nog deze die dubbel zo groot waren dan de bolleketten maar de naam ken ik er niet meer van
              maar heb ze nog allemaal hier in een doos liggen.

Een schommel noemt bij ons een toekter maar aan de andere kanten van West Vlaanderen Veurne dan noemen ze dat dan weer een juttekoko.

Comment

Iets van mijn moeders kant:Tessenderloo en omstreken
                Een klotsvelo.Wat dus een Solex was.
                Ik heb dat ooit zestig jaar geleden gehoord.Wordt dit nog gezegd?? Waarschijnlijk niet,want de Solex is toch al een tijdje verdwenen.
                Die schommel heet bij ons een tjoeter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Die schommel heet bij ons een tjoeter.
                  Wij spraken van een renne en we liepen op het modderige erf met kloefen

Comment

Een klakkebuis maakte ik zelf vroeger ook met idd vlier, een stukje oude borstelsteel en een spaak uit een bromfiets.
                    De schommel was "ne rijtak (raatek)" later werd dat "touter", ook veel met de bikkels gespeeld.
                    Mijn moeder sprak dan weer over "ne peepel" (vlinder), "ne muillenteir" (meikever).
                    's zomers was het 's avonds veel "buis op 't straat" op de "stikkel" (Burenbijeenkomst op de muurtjes van de voortuin) en werd het "astramaan" (vliegenraam) in het open venster gezet
                    maar dat was allemaal jaren 1970...

Comment

leuk idee. De klakkebusse die ik ooit maakte voor zoon Nils zit intussen al een generatie verder. Maar wie kent er een snuufkatte (speelgoed) ?
                      Trouwens : veel woorden sterven uit omdat het ding in kwestie gewoon niet meer bestaat. Ik zou bv niet weten waar er nog oektvummen staan, en welke auto heeft nog visplatinees ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

leuk idee. De klakkebusse die ik ooit maakte voor zoon Nils zit intussen al een generatie verder. Maar wie kent er een snuufkatte (speelgoed) ?
                        Trouwens : veel woorden sterven uit omdat het ding in kwestie gewoon niet meer bestaat. Ik zou bv niet weten waar er nog oektvummen staan, en welke auto heeft nog visplatinees ?
                        Ik weet er hier in een oud boerenerf nog een oektvumme staan ...
                        En wie heeft er allemaal met pekkels bespeeld ? en in de winter schaverdien in de bilken ?

Comment

Je meugt mee je zèèkajoetten op de katteien of brise-lam leupen,zoender da je zèère tèènen krigt.
                          zèèkajoetten is een soort plastiek sandaal die vroegerdoor kinderen op het strand gedragen werd (word)
                          Katteien en brise-lam is een golfbreker.

Comment

Zeekajoetten noemen wij hier aan de kust zeesluffers.

Comment

"Vliesch da waggelt as den tram passeet" en "kotteletten van de congo" iemand

Als er iemand aan dat laatste anstoot neemt doe ik het wel weg. Maar langs hier gekend in de jaren '60-'80.

Comment

Working...
                              X