Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gedeeltelijke werkhervatting na invaliditeit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gedeeltelijke werkhervatting na invaliditeit

Mijn vriendin had 31j dienst als verkoopster sinds 16/9/1993, op 16/3/2022 viel zij op ziekte en daarna invaliditeit wegens een goedaardig tumortje.
    Volgens doktersadvies mag zij nog niet werken, maar nu zou zij stilaan terug mogen beginnen werken.

Haar werkgever kan haar voorlopig geen ontslag geven wegens dringende medische redenen, hij probeerde via een doktersnota dat zij de huidige job niet aankan.
    Daarna was er een bijzondere procedure van definitieve ongeschiktheid bij medische overmacht begonnen, maar op 1/11 stelde de arbeidsarts vast dat zij niet definitief arbeidsongeschikt is voor de job
    Dus haar werkgever kan haar 9 maand niet ontslaan (weet ook niet waarom hij haar wil ontslaan, want hij moet niets meer betalen, de CM betaalt de volledige invaliditeitsuitkering).

Zij wil daar niet meer werken omdat er teveel stress is (andere collega's zijn daar ook al weggegaan voor dezelfde redenen) en ze zou job als verkoopster ergens anders ook voor 4/5 willen beginnen, maar voorlopig heeft ze nog niets geschikts gevonden.
    Maar zij zal hoogstwss veel minder verdienen ergens anders vanaf 0 zonder de 31j anciënniteit.
    Als zij iets vindt, moet zij dan eerst een wederzijds akkoord met haar werkgever ondertekenen met vervroegde opzeg (want na 31 jaar is de opzeg heel lang).

-Blijft zij dan nog even op invaliditeit nadat zij tekent en nog geen nieuwe job heeft of direct werkloos ?
    -Op de site van de CM kun je een "gedeeltelijke werkhervatting" aanvragen, is dit wanneer je al oog hebt op een nieuwe job of kun je dit nu al aanvragen (want daar moet je al uurrooster enzo invullen en dit weet ze allemaal nog niet)
    Zou ze direct haar invaliditeitsuitkering verliezen als ze een aanvraag tot gedeeltelijke werkhervatting doet ?
    -Kun je ergens zien hoelang je invaliditeitsuitkering loopt, of loopt dit gewoon verder tot je een nieuwe job hebt ofzo?

In de CM waren ze niet zo vriendelijk, misschien weet iemand dit hier?

Last edited by CanonYouCan; 15 december 2024, 14:27.

Zolang artsen zeggen dat ze niet mag werken doet ze dat best niet. Mocht ze per ongeluk iets tegen komen dan vrees ik voor verzekering ...
    Ooit heb ik een arbeidsongeval gehad. Gelukkig had ik een werkgever die mijn aandacht trok op het idee dat ik had om deeltijds weer te gaan werken (ik heb geen zittend gat) niettegenstaande de artsen mij nog niet toelieten te werken. Ben dan maar thuis gebleven tot ik schriftelijk bewijs had dat ik het werk kon, mocht hervatten.
    Voor dergelijke items misschien het best even bij een advocaat, wetswinkel ... langs lopen. Die kennen de wetgeving stukken beter dan ik.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Zelf ontslag nemen zou maximum 13 weken opzeg betekenen.
      Maar daarna heb je zelf geen recht op een uitkering.
      Maar kan ook 1 minuut zijn als de werkgever u laat gaan met een onderling akkoord.
      Let op, die zou ook een verbrekingsvergoeding kunnen vragen voor de niet gepresteerde tijden.

Deeltijds werken kan op voorwaarde wat uw behandelende arts dat attesteert en de arbeidsgeneesheer van de huidige werkgever dat ook aanvaardt.
      Volledig hervatten kan zonder akkoord van de behandelende arts, maar niet zonder akkoord van de arbeidsgeneesheer.

Als men geen zin heeft om terug te keren naar dezelfde werkgever, bizar na 31 jaar, ja dan is zelf ontslag nemen de correcte oplossing.

Denk toch maar eens goed na voordat ge verkeerde beslissingen neemt.
      Last edited by VerSeg; 15 december 2024, 20:00.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

CM is een ziekenfonds. Voor dit soort problemen moet je bij je vakbond zijn. Niet gesyndiceerd? Jammer.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          CM is een ziekenfonds. Voor dit soort problemen moet je bij je vakbond zijn. Niet gesyndiceerd? Jammer.
          Helemaal mee eens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            CM is uiteraard een ziekenfonds, maar ze zijn nu wel betrokken partij wat de uitkering betreft tijdens langdurige ziekte.
            Zeker ook bij een eventuele aanpassing naar een gedeeltelijke werkhervatting zijn ze betrokken partij, dossier gaat dan eveneens naar hun adviserende geneesheer.

Voor de rest is alles wat vragen rond ontslag betreft uiteraard eerder voor de vakbond.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Working...
            X