Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als dat blijkt waar te zijn, staan we dichter dan ooit bij de oplossing.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Sorry, ik ben geen expert in de kematologie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Spijtig voor jou dat ik als fysicus en ingenieur er op sta om eenheden correct te gebruiken?
      Dan moest je toch weten dat een graad geen eenheid is…

Comment

Spanik heeft gelijk.

In de natuurkunde en in het eenhedenstelsel SI is de absolute temperatuur kelvin (K) de voorgeschreven eenheid van temperatuur. In tegenstelling tot de Fahrenheit- en Celsiusschalen, waar de temperatuur wordt uitgedrukt in graden, wordt de absolute temperatuur uitgedrukt in de eenheid "kelvin" en niet "graden kelvin". Dat wil zeggen dat 25 °C = 298,15 K, en niet 298,15 °K.​
        Maar wij zijn geen fysicus of ingenieurs en komen uit de industrie,
        beter voor ons dat er bij wordt vermeld dat het om temperatuur
        gaat, want K wordt voor oneindig veel aangiftes gebruikt.
        Iedere “kemel” zal mij wel begrijpen als ik ergens °K gebruik om iets proberen uit te leggen…..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
          Spanik heeft gelijk.
          Voor wat Kelvin betreft, ja, uiteraard.

Voor de graden Celsius houd ik het bij de kemels van van Dale, KMI, Frank Deboosere et alii.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

Dan moest je toch weten dat een graad geen eenheid is…
            Ook niet in de goniometrie ?
            Je bedoelde toch : in het SI -systeem ?
            Ik volg Spanik volkomen : we komen uit een wereld waar een Roeselaarse el geen Kortrijkse el was en een schepel graan uit Maldegem geen schepel graan uit Moerkerke was, waar er 12 pence in een shilling gingen en 20 shilling in een pond, waar een zeemijl en een landmijl niet hetzelfde zijn, waar een barrel olie en een barrel wijn niks met elkaar te maken hebben, een grain geneesmiddelen en een grain edelstenen niet even zwaar wegen, waar de kgf floreerde, waar je hoort "te weten" dat cal in feite kcal is, waar punten en komma's een verschillende betekenis hebben (als ik een bedrag stort van 123,456 € stort op een VS rekening, hoeveel gaat er dan van mijn bankrekening ?), een tijd van de furlongs (hoeveel inch gaan er in een furlong ?), de graden proof ipv VV% voor alcoholische dranken, de miles per gallon, de km per liter, de liters per 100 km. Met het napoleonistische 10 delig systeem is daar eindelijk eens klare wijn geschonken en in 1975 is daar nog eens grote kuis in gehouden. Weg met heel die Anglosakistische middeleeuwse boel, leve het SI systeem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Weg met heel die Anglosakistische middeleeuwse boel, leve het SI systeem.
              Hear, hear! Om het op zijn Anglosaksisch te zeggen

Comment

Spanik heeft gelijk.

Maar wij zijn geen fysicus of ingenieurs en komen uit de industrie,
                beter voor ons dat er bij wordt vermeld dat het om temperatuur
                gaat, want K wordt voor oneindig veel aangiftes gebruikt.
                Iedere “kemel” zal mij wel begrijpen als ik ergens °K gebruik om iets proberen uit te leggen…..
                Dat is natuurlijk wel waar maar hoe ver wil je daar in gaan , grK ? °k ? grk° ? gK ? Wat is de grens voor we weer in de middeleeuwen zitten ?
                Hetzelfde met % : mm%, VV% , mV%
                Natuurlijk speelt er een factor begripsvermogen in mee, niemand zal dat ontkennen. Als een homeopaat verdunt tot 10k ipv Mk kan me persoonlijk niet veel schelen maar ik heb graag een bankdirecteur die weet waar hij zijn punten en zijn komma's moet zetten.
                Ik heb zojuist 123;456 $ gestort, hoeveel gaat er nu van mijn rekening ?

Comment

Met een puntkomma gaat de banksoftware waarschijnlijk niet overweg kunnen. Zal afhangen van hoe goed de programmeur nagedacht heeft.

Daarom dat ISO duizendtallen scheidt met een smalle spatie, geen punt en geen komma. Dat is eenduidig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Klopt, typo. Maar neen, 19 graad Celsius en 20 graad Celsius. Eenheden hebben GEEN meervoud: https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel#Schrijfwijze Kijk bij de paragraaf "Meervoud". In het Nederlands wordt dit enkel voor de eenheid tijd gebruikt. Bij de echte ISO zelfs nooit.

Je zegt toch ook niet een bocht van 180 graad, je zegt toch 180 graden ? weliswaar andere graden maar zelfde denk- en schrijfwijze

grts
                    Sieg​
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Pi radialen

Comment

Kemels met hoofdletter K dus pol
                        Met hoofdletter K zijn het Kinkels.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

zal mij wel begrijpen als ik ergens °K gebruik om iets proberen uit te leggen…..
                          En ik dacht dat bij Kelvin nooit ° gebruikt wordt.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht

En ik dacht dat bij Kelvin nooit ° gebruikt wordt.
                            Inderdaad Robert, je hebt gelijk, maar er zijn danig veel K begrippen dat ik er dan maar ° bij zet,
                            of ze mij nu Kemel of Kinkel noemen, kan mij geen bal schelen.

In de natuurwetenschappenOverig

Comment

Inderdaad Robert, je hebt gelijk, maar er zijn danig veel K begrippen dat ik er dan maar ° bij zet,
                              of ze mij nu Kemel of Kinkel noemen, kan mij geen bal schelen.

In de natuurwetenschappenOverig
                              S = K log W of S = k ln W (beiden zijn juist, alleen herinner ik me nu even niet meer de originele formule van Boltzmann ).
                              PS : in de scheikunde is de evenwichtscte geen k maar K. (Ik had proffen die daarover vielen, bij prof Verzele had je het al vlaggen als je een resonantiepijl gebruikte in een evenwichtsreactie, ik heb uren miserie gehad met de definitie van "mol" als "eenheid van materie" ​.
                              PS : als grootteorde-eenheid staat de factor 1000 als een kleine k, geen K. K als kilobyte is dus gewoon fout. Het is kg en geen Kg, ook geen kgr of KGr, Kpa of whatsoever, dat zijn dingen die gewoon worden gedoogd onder de noemer van : "je snapt het toch ?". Tot wanneer de bankdirecteur of de landmeter besluit om het niet zo nauw te nemen met punten en komma's, dan is het kot te klein...

Maar als het gaat over SI eenheden is K de absolute temperatuur in Kelvin en daarmee uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                maar als het gaat over si eenheden is k de absolute temperatuur in kelvin en daarmee uit.
                                amen :d:d:d:d:d:d:d

Comment

Working...
                                X