Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Als dat blijkt waar te zijn, staan we dichter dan ooit bij de oplossing.
Collapse
X
-
-
Zijn jullie dan al allemaal vergeten dat Frau Dr. Merkel (ze heeft idd een doctoraat Fy) in 2016 op een knop heeft mogen duwen in het Max Planck instituut ? Het feit dat er daar voor ongeveer een milliseconde een fusietemperatuur was bereikt heeft vele inktkoelies er toe aan gezet om spectaculaire doorbraken te voorspellen binnen een tijdspanne van 4 jaar. We zijn nu al 4 jaar na de deadline...
Mijn leerkracht wetenschappen in het MO voorspelde me een doorbraak binnen de 50 jaar. Ik was toen 17. Nu ben ik er 67.
Steeds minder fysici geloven nog in de fusie-mythe. Niet dat ze de de temperatuur niet kunnen halen hoor, daar niet van, over de waanzinnige input-output : geen woord. Over hoe ze dat willen omzetten in "bruikbare energie" geen woord (warmte is thermodynamisch gesproken de meest degeneratieve vorm van energie). Kernfusie is een "propere energie" nog zo'n fabel, moesten we het aardmagnetisch veld niet hebben om ons te beschermen tegen die "propere zonnestraling" dan was er hier gewoonweg geen leven geweest.
Ik herinner me een discussie over kernenergie tussen collega's, een (doctoraat pharmacie) stelde voor om het kernafval in de zon te schieten (een gigantische gravitationele potentiaalput, dus je kan niet missen). Reactie van een collega Germaanse en zeker geen stommeling : " en als ik dan met mijn kinderen bij zonsondergang zit te mijmeren moet ik denken dat ik naar een nucleair stort zit te kijken ?"
Ik dacht dat ik stikte. De zon IS een nucleair stort.
Kort gezegd Geert : ik geloof er geen snars van. Jammer dat we samen de volgende 50 jaar niet meer zullen halen, anders wou ik best wedden. Ik wed nooit als ik weet dat ik tegen de rede speel.
Op onze wereld is er energie in overvloed, alleen, het grootste deel is beschikbaar op de meest onhebbelijke plaatsen (de oceanen om maar iets te zeggen)
Comment
-
Dat er een AI afbeelding wordt gebruikt met daarop een gigantische denkbeeldige machine helpt de geloofwaardigheid ook niet vooruit. Z-Korea heeft het tot dusver 49 seconden kunnen uithouden, toch ook al wat langer dan de milliseconde in de EU.
Wat ik me afvraag, hoe zouden de commentaren op sociale media geklonken hebben in de jaren '30 van vorige eeuw (moesten ze dan bestaan hebben) als er gesproken werd over het splijten van atomen om er via stoomturbines stroom van te produceren. Dat zal toen evenveel sciencefiction geklonken hebben als vandaag kernfusie.
Of kernfusie er ooit komt is niet aan mij als absolute leek een voorspelling te maken. Het zal in elk geval een technologische revolutie teweegbrengen. Maar hoeveel technieken zijn er vandaag waarvan we nu denken 'hoe is het mogelijk dat men dit niet 100-150 jaar vroeger heeft ontdekt of ontworpen'? Het is niet dat de technische evolutie zijn eindpunt bereikt heeft, wie weet wat er nog allemaal zit aan te komen de volgende eeuwen. Dingen die we vandaag voor onmogelijk houden of zelfs niet aan denken.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtOf kernfusie er ooit komt is niet aan mij als absolute leek een voorspelling te maken. Het zal in elk geval een technologische revolutie teweegbrengen. Maar hoeveel technieken zijn er vandaag waarvan we nu denken 'hoe is het mogelijk dat men dit niet 100-150 jaar vroeger heeft ontdekt of ontworpen'? Het is niet dat de technische evolutie zijn eindpunt bereikt heeft, wie weet wat er nog allemaal zit aan te komen de volgende eeuwen. Dingen die we vandaag voor onmogelijk houden of zelfs niet aan denken.
met de werkgroep moleculair vacuüm waar Theo lid van was, zij werkten op dat
moment nauw samen met Iter waar in Zuid Frankrijk testen worden gedaan
omtrent kernfusie, toen was de hoop dat het ooit lukt in elk geval nog heel groot.
Comment
-
Dat het ooit zal lukken daar ben ik zeker van. Alleen gaan dan waarschijnlijk alle groenen op hun kop staan. Je ziet het al aan de manier van subsidiëren, moesten we daar tenminste serieus geld insteken komen we er (waarschijnlijk). Maar ja, ik vrees dat alleen al het woordje "kern" in de benaming de reden is dat het nooit er zal komen.
De zon is geen "stort", het is gewoon een gigantische fusiereactor zonder behuizing.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtDe zon is geen "stort", het is gewoon een gigantische fusiereactor zonder behuizing.
Dat was tenminste wat ze in het Cern onderzochten voor Iter, of wat ik er van begrepen heb….
Comment
Comment