Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houtkachels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Goed voor u, niet iedereen zijn energiecontract vernieuwt net wanneer de prijs gunstig is.
    Of bent u de meester in veralgemenen door wat uw specifieke situatie is, ook voor iedereen zo is?

Omdat u ook een buitenverblijf heeft en bijna niet stookt zeker?

Zoals uw fiscaal voordeel op uw investering ook door anderen betaald wordt zeker?
    Maar ja, het is nooit erg als men zelf kan profiteren maar een probleem als een ander iets heeft.
    U heeft dan ook 0 cent moeten betalen voor onze investering.

Actueel leveren wij 1,5 tot 2 Megawatt per jaar gratis, toch zal met de digitale teller de rekening met ongeveer 2.000€ per jaar toenemen.
    Maar u vindt dat vermoedelijk niet erg.

Alsof het in de Ardennen minder vervuilend is dan hier.
    punt 1 was als repliek op uw bewering dat mijn energieadviezen niet juist zijn (wat alvast op korte termijn wel zo was)

punt 2 wij gaan doorgaans naar de Ardennen in de zomer (waar wij dus wel elektriciteit gebruiken aan de volle pot terwijl we thuis maar 7,5ct krijgen, maar waar wel geen extra bijdrage voor het Energiefonds wordt geïnd op tweede verblijven zoals in Vlaanderen - als u dacht dat ik niets van energie ken), voor de eerlijkheid zijn we vorig jaar de eerste 2 weken van februari naar de Azurenkust geweest waardoor de verwarming thuis afstond, maar dit valt binnen de normale variaties, uiteraard hebben we de laatste jaren zachte winters gehad maar dat geldt voor iedereen, wij verwarmen inderdaad maar op 20° maar wel constant zodat de muren en vloeren altijd warm zijn en dit comfortabel aanvoelt, bovendien heb ik - zelf, om kosten te besparen - een ventilatiesysteem met warmteterugwinning geïnstalleerd, dit is een zeer interessant systeem op meerdere vlakken, ik heb bv een fijnstoffilter die 70% opvangt wanneer iedereen zijn houtkachel aansteekt , bewezen met meetcijfers, anderen uitlachen voor vermeende gierigheid en dan zelf klagen dat u hoge energiekosten heb, hoe kan u het maken ?

punt 3 ik heb 0 fiscaal voordeel, dit bestaat m.i. enkel voor nieuwbouw, enkel heb ik de volledige wettelijke subsidies ontvangen (die iedereen met een juiste timing - toen u en een aantal anderen hier beweerden dat zonnepanelen nooit meer rendabel konden zijn - kon krijgen, contrarian of anticyclisch denken loont soms maar daar moet je risico voor nemen)

punt 4 redelijk teleurstellend, wij hebben vorig jaar 1,5 MW geïnjecteerd, goed voor €112,5 netto injectievergoeding, na 70% van ons verbruik opgewekt te hebben, uw installatie is onvoldoende aangepast aan uw verbruik (alhoewel het mijne door de beperkte dakoppervlakte spijtig genoeg te weinig groei toelaat, maar dat is de keuze van een rijhuis), geef toe dat er erger dingen zijn in het leven dan een elektriciteitsrekening voor iemand die het blijkbaar kan betalen, €2000 komt overeen met 8000 kWh, u bent teveel aan luxe gehecht of het wordt tijd om eens een audit te doen of een andere leverancier te zoeken

punt 5 in de Ardennen is de bewoningsdichtheid veel lager, bovendien gaat het over een beperkte periode, zwak argument

We kunnen zo nog even verder pingpongen, het begon me waarlijk te amuseren.
    Voor de goede orde, geen van de in dit draadje aangehaalde punten zijn een persoonlijk probleem voor mij en ik zal de andere forumleden hier niet eeuwig mee lastig vallen.
    Als zij zich niet storen aan de meermaals conservatieve en klimaatontkennende toon van de berichten in dit forumonderdeel is dat hun zaak.

Van u daarentegen geraken ze nooit af, hopeliijk was u zelf opgelucht om nog even een klankbord te hebben, na het afsluiten van de dieselsaga schoot er niet veel meer over dan het weer weer en gelukkig binnenkort de winterbanden .

Goedenavond
    Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 22:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Sieg, op jaarbasis wordt het grootste deel van de stroom op het net gezet wanneer de marktprijs laag of zelfs negatief is, en afgenomen wanneer de prijzen hoog zijn.
      Dit kon vroeger door de vingers worden gezien wanneer omdat er weinig zonnepanelen waren, maar nu is dit - ook om andere redenen zoals netbelasting - onhaalbaar geworden.

Het verbijstert mij hoe men blijft fulmineren tegen "winstbejag", net of de energievoorziening nog een monopolie is gestuurd door een hogere macht.
      Sinds het neoliberalisme zijn alle publieke voorzieningen opgedeeld.

PS: of dit al dan niet een goed idee was gaan we hier liever niet uitmaken (de gammele achtergrond van veel beweringen hier zou dan trouwens snel naar boven komen ).
      Leef jij eigenlijk wel in de echte wereld ?? Stel me toch wel die vraag aangezien je bovenstaande schrijft en waarschijnlijk ook nog geloofd.

Je zou eigenlijk toch moeten weten dat elk beetje verlies; door spaarzamer om te gaan met iets; moet worden aangevuld met extra kosten om dat verlies te dekken.
      Waar denk je dat de opbrengst bvb van taxen op brandstoffen vandaan zullen gehaald worden als iedereen EV zou rijden ?
      Hetzelfde geldt met alle "verbeteringen" die mensen aan hun huis doen om toch maar energiekosten te besparen (of denk je dat iedereen dat voor z'n plezier doet of uit verveling?), ommeduur geven ze zoveel uit dat het zelfs geen meerwaarde meer is.
      En steeds betalen we met z'n allen meer en meer voor energie, elk verlies van inkomsten bij een bedrijf moeten gecompenseerd worden (de Staat is ook een bedrijf net zoals energieleveranciers)

Zeg nou niet dat je echt zo naïef bent dat je dat niet weet ...

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

1-Sieg, het is een feit dat jij deze keer de discussie over houtkachels naar de digitale meter hebt verplaatst, maar soit .
        Bovendien was het al lang geweten dat de terugdraaiende teller ooit zou verdwijnen, en naar me voorstaat heb jij je warmtepomp geplaatst toen deze agenda reeds gekend was.
        Daarenboven verbruik jij - onafhankelijk daarvan - sowieso 3 keer minder stroom tov directe elektrische verwarming (want ook het afschaffen van het goedkope nachttarief was al gekend).

2- Jij hebt dus een heel goede beslissing genomen.

3- Waarom haal je er dan telkens die andere "heel veel mensen" bij ?
        Jij doet hier opnieuw aan populisme (dwz angst en onzekerheid verspreiden, een aloude techniek van de machthebbers en dus een onderwerp dat we hier beter vermijden).

4- Je opmerking dat "mensen wel willen meedoen aan het verbeteren van het klimaat zolang ze er zelf geen verlies aan doen" is uiteraard correct, maar dat had ik zelf ook al wel gezegd.

5- Ik zou het apprecieren dat je ophoudt met telkens ik een stelling poneer die niet in jouw kraam past mij in diskrediet trachten te brengen door op mijn eigen gedrag te wijzen.
        Niet dat mij dit veel kan schelen, maar tegenstelling tot jou ben ik mij ervan bewust dat hier nog veel aan verbeterd kan worden, ik pas mij aan de realiteit aan ipv van te blijven ageren tegen verandering.
        En om een kat een kat te noemen (en jou meteen voor te zijn), ik kan mij de luxe permitteren van progressief te zijn, terwijl jij meent - alhoewel je ogenschijnlijk zelf niet in het geval bent - het feit van de betaalbaarheid te moeten gebruiken om verandering tegen te gaan of terug te draaien.

6- En dus meteen het hele klimaatverhaal in vraag te stellen.

Wat toch de achtergrond was van dit houtkacheldraadje.

Hiermee - opnieuw - de steen in de kikkerpoel dat we in deze zeer gepolarieerde maatschappij dergelijke discussies beter niet op BD voeren .

1- Er is, toen wij indertijd zonnepanelen hebben gelegd, ook door onze regering, beloofd op levenslange terugdraaiende teller, daarna werd het 20 jaar en nu is het maar 15 jaar ..
        Dus omdat ik nu dankzij mijn investeringen 3x minder stroom verbruik mogen ze mij overal extra op bekostigen ? Eigenaardige manier van denken ...

2- Die goede beslissing begin ik aan te twijfelen, zolang in dit k*tland de gasprijs een pak goedkoper is heb ik een verkeerde keuze gemaakt om op de boot te springen van "redden van het klimaat" ...

3- Hmmm, goede vraag, misschien omdat ik niet alleen op deze wereld woon ...

4- Zijn we dus beiden over eens

5- Mijn opmerkingen naar jouw toe en je situatie die geef ik alleen als jij wijst naar anderen die eigenlijk net hetzelfde doen, dan geef ik je een porretje (aangezien dit niet facebook is kan ik je niet "porren" en moet ik je er even aan herinneren ;-) )

6- Het klimaatverhaal wordt hier niet in vraag gesteld, de vele extra kosten die amper iets met het klimaat te maken hebben, die wel

En inderdaad, het zou er totaal anders aan toe gaan moesten we met z'n allen ergens in een bruine kroeg zitten, alleen is dat niet het geval en komt een geschreven woord heel anders over dan meestal door de schrijver bedoelt is.
        Zo kan je alles op verschillende manieren interpreteren

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

punt 2 wij gaan doorgaans naar de Ardennen in de zomer (waar wij dus wel elektriciteit gebruiken aan de volle pot terwijl we thuis maar 7,5ct krijgen, maar waar wel geen extra bijdrage voor het Energiefonds wordt geïnd op tweede verblijven zoals in Vlaanderen - als u dacht dat ik niets van energie ken), voor de eerlijkheid zijn we vorig jaar de eerste 2 weken van februari naar de Azurenkust geweest waardoor de verwarming thuis afstond, maar dit valt binnen de normale variaties, uiteraard hebben we de laatste jaren zachte winters gehad maar dat geldt voor iedereen, wij verwarmen inderdaad maar op 20° maar wel constant zodat de muren en vloeren altijd warm zijn en dit comfortabel aanvoelt, bovendien heb ik - zelf, om kosten te besparen - een ventilatiesysteem met warmteterugwinning geïnstalleerd, dit is een zeer interessant systeem op meerdere vlakken, ik heb bv een fijnstoffilter die 70% opvangt wanneer iedereen zijn houtkachel aansteekt , bewezen met meetcijfers, anderen uitlachen voor vermeende gierigheid en dan zelf klagen dat u hoge energiekosten heb, hoe kan u het maken ?
          Waar schrijf ik dat we hoge energiekosten hebben?
          Aankaarten dat energie fors duurder geworden is en men nu in evenredigheid fors meer betaalt dan toen we geen besparingen deden door een grote investering is iets heel anders.

punt 3 ik heb 0 fiscaal voordeel, dit bestaat m.i. enkel voor nieuwbouw, enkel heb ik de volledige wettelijke subsidies ontvangen (die iedereen met een juiste timing - toen u en een aantal anderen hier beweerden dat zonnepanelen nooit meer rendabel konden zijn - kon krijgen, contrarian of anticyclisch denken loont soms maar daar moet je risico voor nemen)
          Wat is het verschil tussen fiscaal voordeel en een subsidie?
          Het is altijd hetzelfde resultaat, u betaalt in totaliteit minder en de medemensen betalen mee voor uw investering.
          Dat is geen verwijt, maar wel een feit!
          Als men op een of andere manier wat extra moet bijdragen maar toch ook kunnen genieten heeft van een voordeel, dan zie ik dat toch nog heel anders dan nooit enig voordeel kunnen genieten maar wel extra moeten afdokken.
          Men weet spijtig genoeg nooit veel vooraf wanneer er subsidies of dergelijke komen of wanneer ze afgeschaft worden,
          Wij hadden niet de mogelijkheid om te investeren op het moment dat er GSC's of andere voordelen bestonden, wanneer het wel kon dan was van voordelen afgeschaft.
          Enige was nog de terugdraaiende teller, maar kort na plaatsing kwam er dan al snel het prosumententarief.
          U heeft misschien zoals sommigen hier wat eerder kunnen investeren, maar de meesten zijn ook bijna 20 jaar ouder en hadden dus ook al wat meer reserve kunnen opbouwen.
          Twintig jaar geleden kon ik ook niet hetzelfde als nu, zo is ieders situatie op een bepaald moment ook anders.

punt 4 redelijk teleurstellend, wij hebben vorig jaar 1,5 MW geïnjecteerd, goed voor €112,5 netto injectievergoeding, na 70% van ons verbruik opgewekt te hebben, uw installatie is onvoldoende aangepast aan uw verbruik (alhoewel het mijne door de beperkte dakoppervlakte spijtig genoeg te weinig groei toelaat, maar dat is de keuze van een rijhuis),
          Bizarre redenering.
          Wij hebben met 22 panelen 7200 WP liggen met een omvormer van 6 KVA en met 1,5 à 2 MWh overschot per jaar denk ik anders wel een voldoende aangepaste installatie te hebben,
          Alleen zorgen de aanpassingen van de regeltjes, die ze nadien uitgevonden hebben en niet gekend waren bij aanschaf, ervoor dat er dan toch veel moet aangekocht worden en nog meer overschot zal zijn.
          Wat stelt in het beste geval 2 MW aan 4 cent voor tegenover hetgeen we met een digitale teller moeten aankopen tegen een veel hoger tarief?

geef toe dat er erger dingen zijn in het leven dan een elektriciteitsrekening voor iemand die het blijkbaar kan betalen, €2000 komt overeen met 8000 kWh, u bent teveel aan luxe gehecht of het wordt tijd om eens een audit te doen of een andere leverancier te zoeken
          U moet misschien iets verder kijken dan uw neus lang is,
          Ten eerste heb ik geen ezeltje staan dat geld schijt en ten tweede leven wij hier nog steeds redelijk normaal zonder zotte dingen te doen.
          Maar u heeft uiteraard nog geen EV, u heeft vermoedelijk ook geen airco, u heeft vermoedelijk ook geen gezondheidsproblemen?
          Onze zonnepanelen waren berekend met de airco en een extra voorzien voor mocht er nog een grote verbruiker bij komen, uiteraard konden we toen nog niet weten dat men met zonnepanelen afgestraft zou worden en de opbrengst niet meer zou kunnen benuttigd worden.
          Het gebrek aan rendement dat er met een digitale teller komt is niet omdat de installatie niet voldoet maar omdat ze gewoon uw opbrengst grotendeels afpikken.

punt 5 in de Ardennen is de bewoningsdichtheid veel lager, bovendien gaat het over een beperkte periode, zwak argument
          Uiteraard als het u betreft, dan is er geen enkel probleem.
          Uw eerder aangekaarte argumenten dat anderen dan maar moeten investeren is dan ook meer gelul dan wat anders.
          U behoort duidelijk tot de groep « Ik mag alles, een ander mag niks » en ook tot « Ik ben de beste, ik heb het beste, ik kan het permitteren ».
          Beetje triestige houding.
          Met dezelfde redenering mag ik dan in de Ardennen of 's nachts ook 200 rijden op de snelweg want het is minder druk, minders kans dat er iets gebeurt.

Voor de goede orde, geen van de in dit draadje aangehaalde punten zijn een persoonlijk probleem voor mij en ik zal de andere forumleden hier niet eeuwig mee lastig vallen.
          We weten allen ondertussen wel dat ge het u kunt permitteren, dat alles duurder mag worden, dat het allemaal geen probleem voor u is.
          Echter is het aantal mensen dat genoeg hebben een minderheid tegen velen die het allemaal niet zo gemakkelijk hebben.

Als zij zich niet storen aan de meermaals conservatieve en klimaatontkennende toon van de berichten in dit forumonderdeel is dat hun zaak.
          Ja, met een oude diesel rijden en hout stoken want er is daar toch niet veel volk, dat is inderdaad milieubewust.

Van u daarentegen geraken ze nooit af, hopeliijk was u zelf opgelucht om nog even een klankbord te hebben, na het afsluiten van de dieselsaga schoot er niet veel meer over dan het weer weer en gelukkig binnenkort de winterbanden .
          Er is anders nog wel hoop, iedereen gaat ooit wel eens heen en als dat bij mij sneller gebeurt dan bij u, dan geraakt ge van mij wel vanaf.
          Maar tegen wie gaat ge dan discussiëren, gaat ge u dan niet vervelen?
          U bent anders wel diegene die anderen het zwijgen opgelegd wou zien omdat u toch ook maar het laatste woord wou hebben, of niet soms?
          Dat is anders niet hoe het in het leven hoeft te gaan hoor.
          Meningen kunnen verschillen, maar daarom anderen het zwijgen willen opleggen is er wat over.
          Zo'n 84 jaar geleden was er ook zo ene dat anderen het zwijgen wou opleggen, maar het is uiteindelijk ook niet goed gekomen.

Goedenavond
          Eveneens voor u, rust nu maar goed uit zodat je helder kan denken voor een reactie.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

...
            Dat is anders al heel lang aangekondigd geweest dat er een extra aangerekend zal worden bij bezit van een batterij.
            Het is niet omdat het nu nog niet uitgewerkt is, dat die plannen vergeten zijn.
            Past logischerwijs zelfs exact bij de andere maatregelen dat ze getroffen hebben om inkomstenverlies van de energieleveranciers te compenseren.
            Bon, via Google niets te vinden over mogelijke plannen om thuisbatterijen te gaan belasten op een of andere manier. Zelfs AI kan er niets over terugvinden. Misschien heb jij nog ergens een concrete tekst die daar naar verwijst?
            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Waar schrijf ik dat we hoge energiekosten hebben?
              Aankaarten dat energie fors duurder geworden is en men nu in evenredigheid fors meer betaalt dan toen we geen besparingen deden door een grote investering is iets heel anders.

Wat is het verschil tussen fiscaal voordeel en een subsidie?
              Het is altijd hetzelfde resultaat, u betaalt in totaliteit minder en de medemensen betalen mee voor uw investering.
              Dat is geen verwijt, maar wel een feit!
              Als men op een of andere manier wat extra moet bijdragen maar toch ook kunnen genieten heeft van een voordeel, dan zie ik dat toch nog heel anders dan nooit enig voordeel kunnen genieten maar wel extra moeten afdokken.
              Men weet spijtig genoeg nooit veel vooraf wanneer er subsidies of dergelijke komen of wanneer ze afgeschaft worden,
              Wij hadden niet de mogelijkheid om te investeren op het moment dat er GSC's of andere voordelen bestonden, wanneer het wel kon dan was van voordelen afgeschaft.
              Enige was nog de terugdraaiende teller, maar kort na plaatsing kwam er dan al snel het prosumententarief.
              U heeft misschien zoals sommigen hier wat eerder kunnen investeren, maar de meesten zijn ook bijna 20 jaar ouder en hadden dus ook al wat meer reserve kunnen opbouwen.
              Twintig jaar geleden kon ik ook niet hetzelfde als nu, zo is ieders situatie op een bepaald moment ook anders.

Bizarre redenering.
              Wij hebben met 22 panelen 7200 WP liggen met een omvormer van 6 KVA en met 1,5 Ã 2 MWh overschot per jaar denk ik anders wel een voldoende aangepaste installatie te hebben,
              Alleen zorgen de aanpassingen van de regeltjes, die ze nadien uitgevonden hebben en niet gekend waren bij aanschaf, ervoor dat er dan toch veel moet aangekocht worden en nog meer overschot zal zijn.
              Wat stelt in het beste geval 2 MW aan 4 cent voor tegenover hetgeen we met een digitale teller moeten aankopen tegen een veel hoger tarief?

U moet misschien iets verder kijken dan uw neus lang is,
              Ten eerste heb ik geen ezeltje staan dat geld schijt en ten tweede leven wij hier nog steeds redelijk normaal zonder zotte dingen te doen.
              Maar u heeft uiteraard nog geen EV, u heeft vermoedelijk ook geen airco, u heeft vermoedelijk ook geen gezondheidsproblemen?
              Onze zonnepanelen waren berekend met de airco en een extra voorzien voor mocht er nog een grote verbruiker bij komen, uiteraard konden we toen nog niet weten dat men met zonnepanelen afgestraft zou worden en de opbrengst niet meer zou kunnen benuttigd worden.
              Het gebrek aan rendement dat er met een digitale teller komt is niet omdat de installatie niet voldoet maar omdat ze gewoon uw opbrengst grotendeels afpikken.

Uiteraard als het u betreft, dan is er geen enkel probleem.
              Uw eerder aangekaarte argumenten dat anderen dan maar moeten investeren is dan ook meer gelul dan wat anders.
              U behoort duidelijk tot de groep « Ik mag alles, een ander mag niks » en ook tot « Ik ben de beste, ik heb het beste, ik kan het permitteren ».
              Beetje triestige houding.
              Met dezelfde redenering mag ik dan in de Ardennen of 's nachts ook 200 rijden op de snelweg want het is minder druk, minders kans dat er iets gebeurt.

We weten allen ondertussen wel dat ge het u kunt permitteren, dat alles duurder mag worden, dat het allemaal geen probleem voor u is.
              Echter is het aantal mensen dat genoeg hebben een minderheid tegen velen die het allemaal niet zo gemakkelijk hebben.

Ja, met een oude diesel rijden en hout stoken want er is daar toch niet veel volk, dat is inderdaad milieubewust.

Er is anders nog wel hoop, iedereen gaat ooit wel eens heen en als dat bij mij sneller gebeurt dan bij u, dan geraakt ge van mij wel vanaf.
              Maar tegen wie gaat ge dan discussiëren, gaat ge u dan niet vervelen?
              U bent anders wel diegene die anderen het zwijgen opgelegd wou zien omdat u toch ook maar het laatste woord wou hebben, of niet soms?
              Dat is anders niet hoe het in het leven hoeft te gaan hoor.
              Meningen kunnen verschillen, maar daarom anderen het zwijgen willen opleggen is er wat over.
              Zo'n 84 jaar geleden was er ook zo ene dat anderen het zwijgen wou opleggen, maar het is uiteindelijk ook niet goed gekomen.

Eveneens voor u, rust nu maar goed uit zodat je helder kan denken voor een reactie.
              Mag ik u dan vragen, als u het toch bij het rechte eind hebt, om een constructieve oplossing voor te stellen in plaats van te blijven roepen dat alles naar de verdommenis gaat ?
              Daar komt niemand verder mee.

U wenst trouwens gewoon geen oplossing.
              Zonder opnieuw over mekaar te rollen over de betaalbaarheid ed, sinds dit gehakketak over energie drie jaar geleden is begonnen heb ik mijn verbruik (en CO2 uitstoot) alvast in huis gehalveerd terwijl u zoals een konijn naar een lichtbak naar de aanstormende trein hebt gestaard en nog geen stap verder staat, maar nee, mensen zoals ik hebben het sowieso bij het verkeerde eind (het is misschien maar de reeds aangehaalde 10 of 20% maar die hebben minstens recht op een respectabele behandeling).

Het is toch opvallend dat elk draadje dat een enigszins positief geluid wil laten horen mbt de energietransitie meteen gehackt wordt en de auteurs in diskrediet gesteld of gewoon belachelijk gemaakt door een zeer kleine club die hier blijkbaar vrij spel heeft - en zeker degene(n) die hier nog nooit één foto hebben gepubliceerd.
              Blijkbaar stoort dat de andere deelnemers niet, maar het zou me verwonderen dat ik de enige persoon ben die zich daarom hier niet meer thuis voelt.

PS: ik ben nogal scherp geweest in mijn reacties tov u, maar een onbevoorrechte toeschouwer zal moeten toegeven dat ik dat dit tov de meeste andere forumleden niet mijn stijl is. Spijtig genoeg bent u het steeds die begint te schelden wanneer u geen andere argumenten meer hebt. Wie dan beleefd blijft laat zich als een schaap naar (uw) slachtbank leiden, dat kan ik toch niet elke keer laten gebeuren ?
              Maar u krijgt weer enkele weken vrij spel om uw stempel te drukken .
              Last edited by palombian; 24 oktober 2024, 16:29. Reden: in huis

Comment

Ontdek waarom een thuisbatterij momenteel niet rendabel is. Lees over de kosten, baten en alternatieven voor energieopslag.

Comment

Dat artikel is er al een tijd Geert. Nu, feit is dat ze TA al hééééél weinig keren hebben kunnen betrappen op fouten, leugens en bedrog, misschien kunnen de "experts" hier een aantal rechtzaken opnoemen waarin dat gebeurd is.
                  Om even terug te keren op houtkachels : het valt me op dat veel "specialisten" hier alle houtkachels over dezelfde kam scheren. Goedkope Ardense simpele houtkacheltjes tot dure speksteenkachels en dito hogerendementskachels, als het maar hout brandt dan is het een houtkachel en volgens sommigen "verdoemd". Het woord "rendement" is nog nooit gevallen. Naaldhout, geverfd hout, geïmpregneerd hout, spaanderplaten, droge eik en beuk, pellets, nat snoeihout.... het valt allemaal onder "houtkachels". In een kolenkachel kan je ook best hout stoken, de uitstoot neem je er dan wel bij, kolen in een houtkachel zou ik niet zo meteen aanraden. Stoken in een hoge rendementskachel is een kunst. Ik ken mensen met een tegelkachel die er niet kunnen mee stoken (ik ken ook andere). Maarja dat moet hier volgens sommige autisten allemaal door dezelfde molen. Huxley en Orwell zaten fout met hun timing er een beetje naast maar 2340 AD (I. Asimov) komt snel dichterbij.

Comment

Ik ben mijn nieuwe pelletkachel met bijna 93% rendement al aan het bestellen, ter vervanging van de 8j oude pelletkachel die naar de schuur gaat....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Ik ben mijn nieuwe pelletkachel met bijna 93% rendement al aan het bestellen, ter vervanging van de 8j oude pelletkachel die naar de schuur gaat....
                      Probleem met pellets is wel dat je volledig afhankelijk bent van de marktprijzen en dat je ze moeilijk zelf kan maken, ook de kwaliteit is soms een gok.

Comment

Opapol, helemaal akkoord. En dan heb je het huishoudelijk afval dat sommige mensen ook door hun houtkachel jagen nog niet vermeld...

Ken véél (oudere) mensen op het platteland die zelfs nog hun afval in een oude ton opstoken 1x per week...

Comment

Zonder opnieuw over mekaar te rollen over de betaalbaarheid ed, sinds dit gehakketak over energie drie jaar geleden is begonnen heb ik mijn verbruik gehalveerd terwijl u zoals een konijn naar een lichtbak naar de aanstormende trein hebt gestaard en nog geen stap verder staat, maar nee, mensen zoals ik hebben het sowieso bij het verkeerde eind (het is misschien maar de reeds aangehaalde 10 of 20% maar die hebben minstens recht op een respectabele behandeling).
                          Wat een zeverpraat zoals altijd volledig en alleen om uzelf de hemel in te prijzen.
                          Ten eerste is hier alles geïsoleerd, is er geen verloren ruimte door hoge plafonds welke onnodig verwarmd moeten worden, is elk toestel behorende tot de zuinigste, zijn er zonnepanelen gelegd, is er een dubbel geïsoleerde garagepoort geplaatst, is de veranda voorzien van het best mogelijk isolerend en warmtewerend glas, …
                          In de veranda wordt het zelfs met een hittegolf van drie weken zoals we al kenden nooit warmer dan 25 a 26 graden zonder airco.
                          In de garage is het in putteke winter nooit kouder dan 18 graden en er staat geen radiator, enkel wat buizen die aan de gasketel van de laatste generatie vertrekken.
                          Als jij dat niet voldoende vindt, dan heb ik toch wat twijfels aan uw verstandelijk vermogen.

Als u ondertussen nog veel aanpassingen gedaan heeft om te verbeteren, dan betekent dat vooral dat uw startsituatie veel slechter was dan bij ons en dat wij dus met een veel betere situatie gestart zijn.

Ge moogt zoveel als je wil hoog van de toren blazen, eenmaal uw situatie even goed is als de onze, dan is het bij u ook gedaan met verbeteren.
                          Enige verschil is misschien dat u, naar eigen zeggen, geld genoeg heeft en het u niet kan schelen om meer te moeten betalen.

U zet de verwarming altijd op 20, ik kan niet eens slapen met die temperatuur.
                          Al bijna 60 jaar slaap ik met het raam open om meerdere redenen, uiteraard zonder verwarming op die plaats.

Het is toch opvallend dat elk draadje dat een enigszins positief geluid wil laten horen mbt de energietransitie meteen gehackt wordt en de auteurs in diskrediet gesteld of gewoon belachelijk gemaakt door een zeer kleine club die hier blijkbaar vrij spel heeft - en zeker degene(n) die hier nog nooit één foto hebben gepubliceerd.
                          Schrijft de meest arrogante hacker van dit forum.

Blijkbaar stoort dat de andere deelnemers niet, maar het zou me verwonderen dat ik de enige persoon ben die zich daarom hier niet meer thuis voelt.
                          U stoort mij, maar u laat me vanaf nu ook geld besparen want door uw egoïstisch gedrag ben ik niet van plan om nog te betalen voor een forum waar geldzuigers zoals u de les willen spellen.

PS: ik ben nogal scherp geweest in mijn reacties tov u, maar een onbevoorrechte toeschouwer zal moeten toegeven dat ik dat dit tov de meeste andere forumleden niet mijn stijl is. Spijtig genoeg bent u het steeds die begint te schelden wanneer u geen andere argumenten meer hebt. Wie dan beleefd blijft laat zich als een schaap naar (uw) slachtbank leiden, dat kan ik toch niet elke keer laten gebeuren ?
                          Maar u krijgt weer enkele weken vrij spel om uw stempel te drukken .
                          Schelden?
                          Ik denk dat gij uw eigen reacties eens moet lezen alvorens mensen als konijn te bestempelen.
                          En zoals ik eerder schreef, niet iedereen zit op een ezel, wij moeten nog steeds hard werken om alles betaald te krijgen.
                          En ja, als wij 12.000€ betaald hebben om minder energie te moeten aankopen, wat ook gelukt is, dan vind ik dat schandalig dat men met een overschot van ongeveer 2 megawatt nog eens 2.000€ extra moet betalen per jaar enkel omdat zij hun formules inclusief de teller veranderen nadat men een contract afgesloten heeft.

Stel u eens voor, u doet boodschappen ter waarde van bijvoorbeeld 150€ en volgende maand komt de winkel af dat ze niet meer zoveel verdienen want vroeger kocht je voor je bespaarde steeds voor 200€, dus nu ga je maandelijks 50€ forfaitair bijbetalen om dat te compenseren.
                          Want dat is uiteindelijk wat er gebeurt.

Energietransitie heeft daar niets mee te maken, bet dan zou alles goedkoper moeten worden om de mensen te overtuigen sneller over te stappen en extra investeringen te doen.

Men kan een citroen uitpersen, maar op een moment is het ook gedaan.

Misschien toch eens verder kijken dan wat je tot nu toe deed?
                          Uiteraard wie met geld kan gooien, die heeft nergens last van.
                          Last edited by VerSeg; 24 oktober 2024, 16:30.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Wat een zeverpraat zoals altijd volledig en alleen om uzelf de hemel in te prijzen.
                            ...
                            Als jij dat niet voldoende vindt, dan heb ik toch wat twijfels aan uw verstandelijk vermogen.

...
                            Ge moogt zoveel als je wil hoog van de toren blazen, eenmaal uw situatie even goed is als de onze, dan is het bij u ook gedaan met verbeteren.
                            Enige verschil is misschien dat u, naar eigen zeggen, geld genoeg heeft en het u niet kan schelen om meer te moeten betalen.

...

Schrijft de meest arrogante hacker van dit forum.

U stoort mij, maar u laat me vanaf nu ook geld besparen want door uw egoïstisch gedrag ben ik niet van plan om nog te betalen voor een forum waar geldzuigers zoals u de les willen spellen.

Schelden?
                            Ik denk dat gij uw eigen reacties eens moet lezen alvorens mensen als konijn te bestempelen.
                            ...
                            Ja hoor, wat zijn we weer lief tegen elkaar vandaag.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Ja hoor, wat zijn we weer lief tegen elkaar vandaag.

Als dit de manier is waarmee men mensen aanspreekt en er dan nog een hoop verzinsels bij kapt, dan moet men ook tegen een weerbots kunnen.
                              terwijl u zoals een konijn naar een lichtbak naar de aanstormende trein hebt gestaard en nog geen stap verder staat
                              En hij heeft op drie jaar tijd het verbruik gehalveerd, ja dat hebben wij al veel eerder gedaan, ongeveer zeven jaar geleden.
                              Maar men kan niet blijven halveren of verminderen.
                              Het enige dat ik daarop kan zeggen is dat drie jaar geleden in actie komen eigenlijk ook al veel te laat was.
                              Wel blijven stoken met een houtkachel in het buitenverblijf en met een oude diesel telkens naar ginder rijden, maar anderen verwijten dat ze geen inspanningen doen.
                              Sorry, maar dan klopt er toch iets niet in het geheel en al zeker niet als men daar anderen voor aanpakt.
                              Geniet nu maar van jullie avond.
                              Last edited by VerSeg; 24 oktober 2024, 21:16.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

En hij heeft op drie jaar tijd het verbruik gehalveerd, ja dat hebben wij al veel eerder gedaan, ongeveer zeven jaar geleden.
                                Maar men kan niet blijven halveren of verminderen.
                                Het energieverbruik van een al wat oudere woning halveren, dat is meestal nog redelijk betaalbaar.
                                Eens je al op een bepaald punt zit, dan wordt elke stap om nog minder te verbruiken al een heel stuk duurder, meestal veel duurder dan wat je er ooit nog mee kan uitsparen.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X