Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houtkachels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Houtkachels

De eerste stad in NL die hout stoken volledig verbied. Na de absurde energieprijzen van twee jaar geleden zijn veel mensen overgestapt naar stoken met hout, al dan niet met pellets. Gezellig maar funest voor de gezondheid.
    Benieuwd of er in BE al plaatselijke verordeningen zijn die hout stoken verbieden.

Utrecht wil als eerste gemeente van Nederland – en mogelijk ter wereld – het gebruik van de open haard en houtkachels verbieden. In 2030 wil de stad ‘houtrookvrij’ zijn. Per 1 januari 2025 komt er al een verbod op de aanleg van rookkanalen in nieuwbouwwoningen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

er wordt nogal geen klein beetje met ons gesold ... nu blijkt dat warmtepompen niet milieuvriendelijker zouden zijn dan gasketels... diegene die nu nog niet inziet dat er op alle mogelijke manier met de waarheid wordt gespeeld... en dat de waarheid niet bestaat... wat de grote geesten er ook moge over denken...en alles afhangt van diegene die de "waarheid" verkondigt... hoeveel mensen zouden ondertussen al een warmtepomp geplaatst hebben....
    nikon coolpix s9100

Comment

Des te sneller houtkachels en open haarden verboden worden, des te liever. Op zich zou ik er geen probleem mee hebben als men proper hout of pellets zou verbranden maar de meeste mensen gebruiken kachels en haarden om al hun afval in op te stoken. Dat geeft zeer giftige en kankerverwekkende stoffen vrij waar de buren het slachtoffer van zijn. Mijn vrouw heeft kanker overwonnen en nu is het mijn beurt om mijn kanker te overwinnen, dit dankzij buren die de ganse dag alle rommel opstoken.
      Diegene die het nog niet snappen mogen van mij eens mee naar een kankerafdeling waar alle leeftijden, ook kinderen vechten voor hun overleving.
      En voor alle duidelijkheid, wij hebben nooit gerookt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
        er wordt nogal geen klein beetje met ons gesold ... nu blijkt dat warmtepompen niet milieuvriendelijker zouden zijn dan gasketels... diegene die nu nog niet inziet dat er op alle mogelijke manier met de waarheid wordt gespeeld... en dat de waarheid niet bestaat... wat de grote geesten er ook moge over denken...en alles afhangt van diegene die de "waarheid" verkondigt... hoeveel mensen zouden ondertussen al een warmtepomp geplaatst hebben....
        Dat artikel werd door een aantal experten in De Standaard reeds weerlegd. Maar het kwaad is reeds geschied.

Last edited by Hombre; 19 oktober 2024, 18:45. Reden: Aanvulling
        Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
          Des te sneller houtkachels en open haarden verboden worden, des te liever. Op zich zou ik er geen probleem mee hebben als men proper hout of pellets zou verbranden maar de meeste mensen gebruiken kachels en haarden om al hun afval in op te stoken. Dat geeft zeer giftige en kankerverwekkende stoffen vrij waar de buren het slachtoffer van zijn. Mijn vrouw heeft kanker overwonnen en nu is het mijn beurt om mijn kanker te overwinnen, dit dankzij buren die de ganse dag alle rommel opstoken.
          Diegene die het nog niet snappen mogen van mij eens mee naar een kankerafdeling waar alle leeftijden, ook kinderen vechten voor hun overleving.
          En voor alle duidelijkheid, wij hebben nooit gerookt.
          Je zal nooit zo concreet kunnen zeggen dat uw buren de oorzaak zijn, echter staat het wel vast dat houtkachelrook bijzonder ongezond is. Als longlijder merk ik ook meteen dat in de buurt een houtkachel brandt, en of er iemand op 20 meter een sigaret rookt.
          Sterkte in jullie herstel van een vreselijke ziekte, Paul.
          Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Dat artikel werd door een aantal experten in De Standaard reeds weerlegd. Maar het kwaad is reeds geschied.

blijft nog altijd de vraag wie dan DE WAARHEID vertelt of beter gezegd bewijst... er is spijtig genoeg maar een waarheid en dat is dat 1+1 gelijk is aan 2 en al de rest moet met het nodige korreltje zout genomen worden... want telkens is er een "expert" die iets beweert gevolgd door een andere die dan weer iets anders beweert...
            nikon coolpix s9100

Comment

Ik zie dat er in deze periode weer overal kaarsen in de aanbieding staan, die zijn ook een bron van fijn stof in huis (en ook wel eens de oorzaak van een woningbrand, dan krijg je nog veel meer schadelijke stoffen in en rond het huis ).
              Koken is ook nog iets waarvan de meeste mensen niet goed beseffen dat het een flinke bron van fijnstof kan zijn in huis: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikel...-de-open-haard
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik lees hier van kaarsen en koken dat het een bron van fijn stof kan zijn, klopt misschien of misschien niet, maar zolang uw kot niet afbrandt dan heeft daar niemand anders echt last van.
                Met een houtkachel is de situatie toch wel heel anders, in een woonwijk is dat meestal meteen storend voor heel de wijk.
                Hier wat verder heeft ook iemand een houtkachel, als die aan gaat dan is dat in heel ons huis dat die geur hangt en aangenaam is anders.
                En met mijn allergie en lichtere vorm van astma is dat meteen een enorme last, maar dat begrijpt bijna niemand.
                Als ik dan zie dat wat verderop enkele horecazaken gedwongen werden om elke geur weg te filteren zodat dit niet te ruiken valt in de buurt, dan snap ik niet dat houtkachels in woonwijken dan niet meer gereglementeerd worden.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Experts die nu tot het besef komen dat ze vanalles gepredikt hebben zonder eerst zelf gedegen onderzoek te doen en nu met hun billen bloot staan. En dus maar roepen wat hun geldschieters voorschrijven.

Comment

Ik kan zelf ook niet goed tegen de rook van houtkachels, ik krijg meestal een hoestbui als ik daar door moet wandelen of fietsen (of als ik hier buiten kom op dagen dat de rook van de houtkachel van de buren hier naar beneden slaat als de wind uit een bepaalde richting komt).
                    Maar ik denk dat ik alles bij elkaar op het werk veel meer schadelijke stoffen heb ingeademd dan wat ik nu aan rook van houtkachels binnen krijg tijdens een wandeling of fietstocht in de herfst en winter.
                    Als ik dus ernstige problemen met mijn longen krijg, dan zal dat meer te maken hebben met het werk dat ik gedaan heb dan met de luchtverontreiniging door houtkachels.
                    Er is een periode geweest dat er bij de medische controle op het werk om de twee jaar een foto werd gemaakt van de longen van al de werknemers die met zilverhardsoldeer (braseermateriaal) moesten werken waar toen nog cadmium in zat.
                    Ik zat daar ook bij, maar eigenlijk kregen alle andere werknemers die daar binnen stonden dezelfde rook binnen, want er hing daar dikwijls een dichte rook omdat er geen afzuiging was.
                    Ook nadat er uiteindelijk overgeschakeld werd naar zilverhardsoldeer zonder cadmium hing er nog geregeld een dichte rook van het vloeimiddel (flux) die nodig is om met zilver te braseren.
                    Alleen in de spuitcabine was er een degelijke afzuiging, en daar heb ik ook heel veel uren frames en onderdelen van de persluchtdrogers aan het schilderen geweest (daar zal ik alles bij elkaar ook wel heel wat schadelijke stoffen binnen gekregen hebben).
                    Bij de lassers was er een puntafzuiging, die ook niet bij alle laswerken even effectief te gebruiken was.
                    In de zomermaanden was er daar geen groot probleem, want dan stonden de poorten open, maar in de winter was dat geen optie, dan was ik blij dat ik om 16u weg kon van die rook (dan kon ik door de veel zuiverdere buitenlucht naar huis fietsen).

Maar er zijn ook heel wat woningen waar de luchtvochtigheid te hoog is waardoor er problemen zijn met schimmels (die zorgen ook voor longproblemen).
                    Vooral in deze tijd van het jaar kan de luchtvochtigheid in huis vrij hoog oplopen omdat het buiten te fris is om de ramen open te laten staan, en omdat de verwarming nog niet heel hard moet werken.
                    Daardoor blijft het meeste vocht in huis hangen en condenseert dat op de koudste plaatsen, en daar krijg je dan schimmels.
                    Ik gebruik daarom een ontvochtiger om schimmelproblemen te voorkomen, die werkt veel effectiever dan een raam open te laten staan als de luchtvochtigheid buiten ruim boven de 70% zit zoals dat deze tijd van het jaar meestal het geval is.
                    Met die ontvochtiger kan ik de luchtvochtigheid gemakkelijk tussen de 50 en 60% houden, en dan zijn er geen problemen met schimmelvorming, terwijl de verwarming ook niet extra moet werken om de boel terug op te warmen zoals dat wel het geval is als je de ramen open zet.
                    In recentere woningen worden die problemen aangepakt door het verplichte verluchtingssysteem, maar het merendeel van de Belgische woningen heeft nog geen centraal verluchtingssysteem, en dat is ook niet overal even simpel te plaatsen in een bestaande woning.
                    Ik heb hier een ontvochtiger voor de slaapkamers die overdag een aantal uren draait (met een timer in het stopcontact, de deuren tussen de slaapkamers staan dan open zodat de lucht in de hele bovenverdieping wordt gedroogd).
                    En in de badkamer gebruik ik een andere ontvochtiger die met de ingebouwde timer 1 uur blijft draaien na een bad of douche, daarmee droogt de badkamer snel op zonder warmteverliezen.

http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Experts die nu tot het besef komen dat ze vanalles gepredikt hebben zonder eerst zelf gedegen onderzoek te doen en nu met hun billen bloot staan. En dus maar roepen wat hun geldschieters voorschrijven.
                      Bij het gepeupel blijft dan ook enkel hangen wat het best in de kraam past van datzelfde gepeupel, gelijk wat welke experts/wetenschappers schrijven.

Het originele artikel in De Standaard was gewoon ook te kort door de bocht met een "leuke" titel en een samenvatting van een paar honderd pagina's tellende doctoraatstudie in minder dan 1/4 A4.
                      Vanzelfsprekend maakt de energiemix bij de elektriciteitsproductie het leeuwendeel uit van de CO2 dat de werking van een warmtepomp met zich meebrengt.

Hombre

Comment

Bij het gepeupel blijft dan ook enkel hangen wat het best in de kraam past van datzelfde gepeupel, gelijk wat welke experts/wetenschappers schrijven.

Het originele artikel in De Standaard was gewoon ook te kort door de bocht met een "leuke" titel en een samenvatting van een paar honderd pagina's tellende doctoraatstudie in minder dan 1/4 A4.
                        Vanzelfsprekend maakt de energiemix bij de elektriciteitsproductie het leeuwendeel uit van de CO2 dat de werking van een warmtepomp met zich meebrengt.

sorry maar dat slaat mu werkelijk alles... het gepeupel...wat een arrogantie en neerbuigende dunk van de "mensheid... U moet toch wel een hoge dunk van uzelf hebben... terwijl al uw reacties enkele getuigen van een geloof in een enkel ding, zonder enige nuance...temeer daar U een doktoraatsstudie naast U neerlegt... blijkbaar beseft of weet U niet wat een doctoraatsstudie in houdt...
                        nikon coolpix s9100

Comment

sorry maar dat slaat mu werkelijk alles... het gepeupel...wat een arrogantie en neerbuigende dunk van de "mensheid... U moet toch wel een hoge dunk van uzelf hebben... terwijl al uw reacties enkele getuigen van een geloof in een enkel ding, zonder enige nuance...temeer daar U een doktoraatsstudie naast U neerlegt... blijkbaar beseft of weet U niet wat een doctoraatsstudie in houdt...
                          Ik leg juist niets neer van die doctoraatstudie. Integendeel. De journalist heeft zijn huiswerk onvoldoende gedaan en de verkeerde conclusies getrokken. Lees vooral eens de reacties in de sociale media en geef dan nog eens uw mening over de "mensheid".
                          Hombre

Comment

Ik leg juist niets neer van die doctoraatstudie. Integendeel. De journalist heeft zijn huiswerk onvoldoende gedaan en de verkeerde conclusies getrokken. Lees vooral eens de reacties in de sociale media en geef dan nog eens uw mening over de "mensheid".
                            Het gaat me vooral over uw arrogantie om iedereen toch maar als gepeupel te framen... tsjonge toch... en u weet echt niets over een doctoraatsstudie ... dat bewijst uw reactie... al denkt U natuurlijk de wijsheid in pacht te hebben...
                            nikon coolpix s9100

Comment

Ik volg jou spikkesenior.

"..... het gepeupel...... " Ik vind die arrogante en neerbuigende houding t.o.v. je medemensen degoutant!

Als je intelligenter bent dan je medemens dan reageer je ook intelligent i.p.v. arrogant t.o.v. je medemens.
                              Last edited by Skitch; 20 oktober 2024, 15:24. Reden: Typfout...
                              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Working...
                              X