Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houtkachels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Uw totaal gebrek aan economisch inzicht verbaast me.

Elektriciteitsprijzen worden door de markt bepaald, elk (variabel) contract bevat bv een formule met een bepaalde index.
    Bij vaste contracten (meestal bij injectie) zal de leverancier uitgaan van de verwachte evolutie.
    Bovendien wordt er voornamelijk geïnjecteerd wanneer de stroomprijs al zeer laag of zelfs negatief is.

Het is dus niet onlogisch dat injectietarieven laag zijn, temeer daar zolang er nog terugdraaiende tellers staan de meeste leveranciers hierdoor reeds opdraaien voor de (steeds langere) periodes van negatieve prijzen.
    Enkele (zoals Ecopower) rekenen voor terugdraaiende tellers een forfait waardoor ze (voorlopig) nog 7,5ct injectie kunnen betalen.
    Uw gebrek aan inzicht in de realiteit verwondert me niet echt meer na wat we van u gewend zijn.
    Zoals altijd weet u alles beter en vindt u hoge prijzen en mensen in het zak zetten normaal.
    Men zou gaan geloven dat u er aan verdient.

Met een vaste prijs wordt voor een volledig jaar de prijs vastgesteld voor zowel afname als injectie.
    Als afname 17 keer meer kost dan injectie, dan is dat voor een gans jaar, maar men betaalt ook gans het jaar de hoge prijs voor afname, zelfs als de prijs spectaculair zou dalen.

Met variabele prijzen zou er evenmin een probleem mogen zijn mits zowel afname als injectie variabel is, alleen ook hier de vraag waarom het verschil zo groot moet zijn.

Hetgeen men injecteert, dat verkopen ze in het algemeen toch aan de volle pot.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Jij doet hier opnieuw aan populisme (dwz angst en onzekerheid verspreiden, een aloude techniek van de machthebbers en dus een onderwerp dat we hier beter vermijden).
      Je bent het nu zelf een politiek tintje aan het geven.
      Waarom mogen mensen niet een mening hebben?
      Het is anders een realiteit dat we steeds gedwongen veel geld moeten uitgeven en velen daartoe niet de kans hebben.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Je bent het nu zelf een politiek tintje aan het geven.
        Waarom mogen mensen niet een mening hebben?
        Het is anders een realiteit dat we steeds gedwongen veel geld moeten uitgeven en velen daartoe niet de kans hebben.
        Wij hebben inderdaad een verschillende mening over wat hier kan en mag gezegd worden (en over de definitie van "politiek"), een reden te meer om af en toe enige nuancering te brengen in wat hier (door enkele personen die steeds de toon zetten) wordt geventileerd .

Ziet u zelf niet in dat u het argument dat "velen daartoe niet de kans hebben" - wat ik nooit ontkend heb - enkel gebruikt omdat u het nog steeds niet kan verkroppen dat uw terugdraaiende teller wordt afgepakt ?
        U behoort duidelijk niet tot de aangehaalde bevolkingsgroep, wat u hier verkondigt is een gewilde vereenvoudiging (die veel onwaarheden bevat).
        Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 14:24.

Comment

Ziet u zelf niet in dat u het argument dat "velen daartoe niet de kans hebben" - wat ik nooit ontkend heb - enkel gebruikt omdat u het nog steeds niet kan verkroppen dat uw terugdraaiende teller wordt afgepakt ?
          U behoort duidelijk niet tot de aangehaalde bevolkingsgroep, wat u hier verkondigt is een gewilde vereenvoudiging (die veel onwaarheden bevat).
          U haalt veel verzinsels naar boven om uw ongelijk te counteren.
          Ik haal aan dat velen niet de kans of middelen hebben om al die investeringen te doen om energie te sparen of zogezegd het klimaat te redden.
          Isoleren, warmtepomp, zonnepanelen, batterij, beglazing, EV, … om na de forse investeringen nog eens het deksel op de neus te krijgen door hun investeringen nogmaals af te straffen door spectaculaire prijsverhogingen om geen verlies aan inkomsten te veroorzaken bij de rijke bedrijven.
          Ik heb het al aangekaart in het verleden, een antwoord van de VREG was dat iedereen evenveel moet betalen ook al verbruien ze minder om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.
          Als ik morgen wil besparen op benzine, dan kan ik minder rijden om minder te verbruiken of een zuinigere wagen kopen.
          Aan de pomp betaal ik dan enkel hetgeen ik nog afneem.
          Met elektriciteit willen ze niet dat je minder betaalt, verbruik je minder, dan zoeken ze tot ze u minstens evenveel kunnen aanrekenen als ervoor en liefst nog meer.
          Uiteindelijk had iedereen dan beter alles gedaan om steeds evenveel te blijven verbruiken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

U haalt veel verzinsels naar boven om uw ongelijk te counteren.
            Ik haal aan dat velen niet de kans of middelen hebben om al die investeringen te doen om energie te sparen of zogezegd het klimaat te redden.
            Isoleren, warmtepomp, zonnepanelen, batterij, beglazing, EV, … om na de forse investeringen nog eens het deksel op de neus te krijgen door hun investeringen nogmaals af te straffen door spectaculaire prijsverhogingen om geen verlies aan inkomsten te veroorzaken bij de rijke bedrijven.
            Ik heb het al aangekaart in het verleden, een antwoord van de VREG was dat iedereen evenveel moet betalen ook al verbruien ze minder om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.
            Als ik morgen wil besparen op benzine, dan kan ik minder rijden om minder te verbruiken of een zuinigere wagen kopen.
            Aan de pomp betaal ik dan enkel hetgeen ik nog afneem.
            Met elektriciteit willen ze niet dat je minder betaalt, verbruik je minder, dan zoeken ze tot ze u minstens evenveel kunnen aanrekenen als ervoor en liefst nog meer.
            Uiteindelijk had iedereen dan beter alles gedaan om steeds evenveel te blijven verbruiken.
            Buiten het feit dat uw tekst weer bol staat van de veralgemeningen ("de" leveranciers) en onjuistheden (de energieprijzen zijn eerder dalende bv), vindt u het blijkbaar normaal om dit forum te gebruiken om overheidsmaatregelen te betwisten.
            Ik ga voorbij aan het feit dat u geen enkele consideratie hebt voor de redenen hiervan ("zogezegd" het klimaat), en gewoon denkt aan uw directe profijt.

U hebt recentelijk twee maal mogen stemmen, wend u tot de mandatarissen van uw keuze en hou op om iedereen hier telkens opnieuw te vervelen (beleefd gezegd met uw eigen ongenoegen).

Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 16:15.

Comment

Buiten het feit dat uw tekst weer bol staat van de veralgemeningen ("de" leveranciers) en onjuistheden (de energieprijzen zijn eerder dalende bv), vindt u het blijkbaar normaal om dit forum te gebruiken om overheidsmaatregelen te betwisten.
              Ik ga voorbij aan het feit dat u geen enkele consideratie hebt voor de redenen hiervan ("zogezegd" het klimaat), en gewoon denkt aan uw directe profijt.

U hebt recentelijk twee maal mogen stemmen, wend u tot de mandatarissen van uw keuze en hou op om iedereen hier telkens opnieuw te vervelen (beleefd gezegd met uw eigen ongenoegen).
              Politiek getinte reactie buiten proportie in dit topic.
              Verder heb jij ofwel een heel lange neus of een heel slecht zicht, mits je niet verder ziet dan je neus lang is.
              Wie een vast energiecontract heeft, zoals u ooit zelf goed vond, die hangt een jaar vast aan de tarieven ook al zouden ze dalen.
              Tijd om u op slot te zetten.
              Last edited by VerSeg; 23 oktober 2024, 17:45.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Grotere verbruikers van gas en elektriciteit betalen inderdaad minder per KWh, en ook lagere transportkosten per KWh.
                Een kleine verbruiker zal nooit het laagste tarief krijgen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Grotere verbruikers van gas en elektriciteit betalen inderdaad minder per KWh, en ook lagere transportkosten per KWh.
                  Klopt, maar als je dat vergelijkt.
                  Je verbruik bijna niets meer met zonnepanelen, je hebt alle investeringen gedaan, nadien vinden ze van alles uit om u het verlies aan inkomsten te laten compenseren.
                  Prosumententarief, dan digitale teller, afschaffen van de 15 jaar terugdraaiende teller, dan capaciteitstarief, dan verplichten om meer te verbruiken door EV en warmtepomp te willen verplichten, enzovoort.
                  En de belasting op batterijen ligt ook al klaar, ze wachten enkel nog tot ze genoeg vissen gevangen hebben alvorens het in te voeren.
                  Minder krijgen maar meer betalen is het hoofddoel.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Politiek getinte reactie buiten proportie in dit topic.
                    Verder heb jij ofwel een heel lange neus of een heel slecht zicht, mits je niet verder ziet dan je neus lang is.
                    Wie een vast energiecontract heeft, zoals u ooit zelf goed vond, die hangt een jaar vast aan de tarieven ook al zouden ze dalen.
                    Tijd om u op slot te zetten.
                    "Da gade gij nie bepalen" (vrij naar vorige Vlaamse ministerpresident).

Ik kan bevestigen dat ik in juni (met ingang september) een vast gascontract heb afgesloten voor 1 jaar aan 5,144 ct/kWh ("kale" energiekost excl BTW uiteraard).
                    Aan die prijs ga je het niet meer vinden en ook het verschil met een variabel is momenteel klein (indexen staan nu 4,1-4,2ct voor heel de winter en hierop wordt een marge van 0,5 tot meer dan 1,5ct genomen).
                    Zolang er geopolitieke onzekerheid is over de bevoorrading lijkt me dit een rationele beslissing (stookolie is een totaal andere markt, daar zou ik het niet doen).
                    Bovendien verbruiken wij maar 6000 kWh (met alle lasten en kosten ong €550/jaar) zodat de risicopremie eerder verwaarloosbaar is.
                    Wij hebben ook een maandelijkse afrekening, geen gezever met voorschotten (€10 in de zomermaanden, €100 tot hooguit €150 in de winter naargelang de temperatuur).

Elektriciteit bij Ecopower is half vast, wat tot nu toe marktconforme aankoopprijzen heeft gegeven. Bovendien rekenen ze geen vaste kosten en is in de nabije toekomst geen sprake van vermindering van de (relatief hoge) injectievergoeding van 7,5ct. Dit is een burgercollectief, geen commercieel bedrijf met als doel zoveel mogelijk winst te maken (u zou er met uw overtuiging beter zelf bij aansluiten, ware het niet dat ze een extra heffing vragen voor een terugdraaiende meter, bij andere leveranciers wordt dat grapje door alle andere klanten betaald ).
                    Opnieuw, wij kopen minder dan 1000 kWh/jaar aan zodat prijsstijgingen worst zullen wezen.
                    Onze grootste kost is het capaciteitstarief, maar ik aanvaard dit en blijf hier niet eeuwig over doorzagen.

Steeds tot uw dienst en veel plezier met de houtkachels (wat ik zelf - voor wie dit nog niet zou weten - hoegenaamd niet heb staan in Leuven om tevoren aangehaalde redenen, maar alleen voor enkele weekends per jaar in de Ardennen aansteek) .
                    Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 19:00.

Comment

En de belasting op batterijen ligt ook al klaar, ze wachten enkel nog tot ze genoeg vissen gevangen hebben alvorens het in te voeren.
                      Bron? Of Baba Vanga?
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Zeer zeker, vooral ook omdat de vaste kosten (voor gas is er bv een vaste minimum netvergoeding) hoger doorwegen naarmate je minder verbruikt.
                        Jij en ik met een batterij zullen ook veel minder dan het gemiddeld aantal kWh/jaar afnemen waarop het evenwichtspunt van het capaciteitstarief is berekend en we een redelijke dure kWh prijs betalen (alhoewel er een plafond ingebouwd is, zoniet zou je met 1kWh/jaar het minimum van 2,5kW piek, zijnde een goede €100 betalen).
                        Wie meer verbruikt zal daarentegen al deze kWh aan verminderd nettarief (met een digitale meter voor wie dit niet zou weten) kunnen afnemen (alhoewel de piek dan dikwijls ook hoger zal liggen).

Maar ga ik daarover mopperen, laat ons tevreden zijn dat onze energiekosten betaalbaar zijn.

PS: het minimum capaciteitstarief van grofweg €100 kost dus €1000 op 10 jaar, in veel gevallen een flinke knauw in de afschrijving van een batterij.
                        VerSeg mag gerust zijn, de extra belasting bestaat al .
                        Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 19:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Bron? Of Baba Vanga?
                          Ga je weer beginnen met alles per definitie tegen te breken of in het belachelijke te trekken?
                          Dat is anders al heel lang aangekondigd geweest dat er een extra aangerekend zal worden bij bezit van een batterij.
                          Het is niet omdat het nu nog niet uitgewerkt is, dat die plannen vergeten zijn.
                          Past logischerwijs zelfs exact bij de andere maatregelen dat ze getroffen hebben om inkomstenverlies van de energieleveranciers te compenseren.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Ga je weer beginnen met alles per definitie tegen te breken of in het belachelijke te trekken?
                            Dat is anders al heel lang aangekondigd geweest dat er een extra aangerekend zal worden bij bezit van een batterij.
                            Het is niet omdat het nu nog niet uitgewerkt is, dat die plannen vergeten zijn.
                            Past logischerwijs zelfs exact bij de andere maatregelen dat ze getroffen hebben om inkomstenverlies van de energieleveranciers te compenseren.
                            Rustig, man. Kom al maar weer van dat paard.
                            Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Rustig, man. Kom al maar weer van dat paard.
                              Ja, we zitten niet allemaal op een ezel hé.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Ik kan bevestigen dat ik in juni (met ingang september) een vast gascontract heb afgesloten voor 1 jaar aan 5,144 ct/kWh ("kale" energiekost excl BTW uiteraard).
                                Goed voor u, niet iedereen zijn energiecontract vernieuwt net wanneer de prijs gunstig is.
                                Of bent u de meester in veralgemenen door wat uw specifieke situatie is, ook voor iedereen zo is?

Bovendien verbruiken wij maar 6000 kWh (met alle lasten en kosten ong €550/jaar) zodat de risicopremie eerder verwaarloosbaar is.
                                Omdat u ook een buitenverblijf heeft en bijna niet stookt zeker?

Elektriciteit bij Ecopower is half vast, wat tot nu toe marktconforme aankoopprijzen heeft gegeven. Bovendien rekenen ze geen vaste kosten en is in de nabije toekomst geen sprake van vermindering van de (relatief hoge) injectievergoeding van 7,5ct. Dit is een burgercollectief, geen commercieel bedrijf met als doel zoveel mogelijk winst te maken (u zou er met uw overtuiging beter zelf bij aansluiten, ware het niet dat ze een extra heffing vragen voor een terugdraaiende meter, bij andere leveranciers wordt dat grapje door alle andere klanten betaald ).
                                Zoals uw fiscaal voordeel op uw investering ook door anderen betaald wordt zeker?
                                Maar ja, het is nooit erg als men zelf kan profiteren maar een probleem als een ander iets heeft.
                                U heeft dan ook 0 cent moeten betalen voor onze investering.

Opnieuw, wij kopen minder dan 1000 kWh/jaar aan zodat prijsstijgingen worst zullen wezen.
                                Onze grootste kost is het capaciteitstarief, maar ik aanvaard dit en blijf hier niet eeuwig over doorzagen.
                                Actueel leveren wij 1,5 tot 2 Megawatt per jaar gratis, toch zal met de digitale teller de rekening met ongeveer 2.000€ per jaar toenemen.
                                Maar u vindt dat vermoedelijk niet erg.

Steeds tot uw dienst en veel plezier met de houtkachels (wat ik zelf - voor wie dit nog niet zou weten - hoegenaamd niet heb staan in Leuven om tevoren aangehaalde redenen, maar alleen voor enkele weekends per jaar in de Ardennen aansteek) .
                                Alsof het in de Ardennen minder vervuilend is dan hier.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X