Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Houtkachels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Zonder elektriciteit heb je ook geen centrale verwarming, het maakt daarbij niet uit met welke brandstof (aardgas, mazout, propaan, hout, kolen...) die het water of de lucht opwarmt.
    Als dus de elektriciteit uitvalt, dan zullen alleen kachels die geen elektriciteit nodig hebben blijven werken (hout, gas, mazout, kolen, vooral de ouderwetse kachels, een pelletkachel zal dan ook niet werken).
    Jij hebt toch een thuisbatterij, Bart ?
    Bij dreigende stroomonderbrekingen kan je die instellen dat ze zich altijd volledig oplaadt van het net.
    Met 10 kWh kan je zeker 48h verder voor essentiële gebruikers (zoals je CV-ketel of pelletkachel).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Als de elektriciteit uitvalt zit je in de koude, heel simpel toch
      Met dat houtvuur kan je dan gewoon verder doen

En als men niet dringend werk gaat maken van vernieuwing van de elektriciteitsleidingen dan zit dat er vroeg of laat aan te komen.

Komt nog bij dat men voorbije jaren steeds maar de mensen bang heeft gemaakt omdat er mogelijks te weinig elektriciteit zou kunnen zijn op sommige momenten, dit kwam meermaals van onze regering zelf !
      Maar toch moeten we alles op elektriciteit gaan doen binnen x aantal jaar, verwarmen, auto, ....
      Dus ja, waar zit die logica ?

grts
      Sieg
      Nochtans meen ik uit je eerste post in dit draadje (waar je het draadje kaapt door over de digitale meter te beginnen en weer op gevaarlijk terrein te komen ) begrepen te hebben dat "de mensen" opnieuw hout- of pelletkachels zouden kopen omdat ze bij verlies van de terugdraaiende teller in de winter niet meer (zonder bij te betalen) met elektrische vuurtjes kunnen stoken (ik zie het genoeg) ?

Wie is dan eigenlijk de oorzaak van netstoringen en (vermeende) elektriciteitstekorten ?
      Niet wie z'n huis heeft geïsoleerd en een zuinige en weinig vervuilende verwarming heeft geïnstalleerd.

Naar het schijnt maar 10 tot 20% van de burgers.​

Degenen die jij aanhaalt (en naar mijn indruk verdedigt) vinden blijkbaar dat ze voor iedereen de lucht mogen verpesten voor hun direct profijt (of spijtig genoeg soms gebrek aan geld) ?
      In elk geval een kortzichtige beslissing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Jij hebt toch een thuisbatterij, Bart ?
        Bij dreigende stroomonderbrekingen kan je die instellen dat ze zich altijd volledig oplaadt van het net.
        Met 10 kWh kan je zeker 48h verder voor essentiële gebruikers (zoals je CV-ketel of pelletkachel).
        Dat is met mijn systeem niet mogelijk, als de stroom uitvalt, dan valt ook de omvormer uit, en dan is er geen mogelijkheid om nog stroom te gebruiken uit de accu als er daar nog wat in zou zitten (ik kan er zelf ook niets aan instellen om ze bijvoorbeeld te laden uit het net).
        Een "dreigende stroomonderbreking" zal ook eerder voorkomen in een periode dat de zon zo goed als geen stroom levert, en dan leveren je eigen zonnepanelen ook niet veel stroom meer, de bruikbaarheid is dan ook eerder beperkt tot wat er op dat moment in de accu zit, en dat zal dan ook niet veel zijn. De voorbije dagen was de accu hier altijd zo goed als leeg. Leeg wil hier zeggen dat de accu op 0% staat op de app, maar dat er in werkelijkheid nog genoeg in zit om ze niet kapot te laten gaan, de accu heeft een bruikbare capaciteit van 9,4KWh, in werkelijkheid is die dus nog groter, maar aan dat extra vermogen kan je zelf niet aan (bij andere systemen heb je bijvoorbeeld een 5KWh accu waarvan je zelf maar 4KWh mag gebruiken, Solaredge geeft de bruikbare capaciteit op, niet de totale capaciteit).

Ik denk dat er hier in België maar heel weinig installaties zijn die off grid kunnen blijven werken als de stroom van het net wegvalt (buiten bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar die hebben al veel langer generatoren).
        Bij de meeste installaties wordt alles uitgeschakeld om te voorkomen dat er stroom van de woning naar de leidingen in de straat vloeit terwijl ze er bijvoorbeeld een kabel aan het herstellen zijn (dat is volgens mij verplicht).

Nog een bedenking, als iedereen een systeem zou hebben waar je bij een dreigende stroomonderbreking nog snel wat accu's zou kunnen laden, dan valt het net al eerder uit omdat iedereen tegelijk de thuisaccu begint te laden.
        En op het moment dat dan de stroom terug ingeschakeld wordt probeert iedereen weer meteen de thuisaccu te laden waardoor het net terug overbelast wordt...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Dat is met mijn systeem niet mogelijk, als de stroom uitvalt, dan valt ook de omvormer uit, en dan is er geen mogelijkheid om nog stroom te gebruiken uit de accu als er daar nog wat in zou zitten (ik kan er zelf ook niets aan instellen om ze bijvoorbeeld te laden uit het net).
          Een "dreigende stroomonderbreking" zal ook eerder voorkomen in een periode dat de zon zo goed als geen stroom levert, en dan leveren je eigen zonnepanelen ook niet veel stroom meer, de bruikbaarheid is dan ook eerder beperkt tot wat er op dat moment in de accu zit, en dat zal dan ook niet veel zijn. De voorbije dagen was de accu hier altijd zo goed als leeg. Leeg wil hier zeggen dat de accu op 0% staat op de app, maar dat er in werkelijkheid nog genoeg in zit om ze niet kapot te laten gaan, de accu heeft een bruikbare capaciteit van 9,4KWh, in werkelijkheid is die dus nog groter, maar aan dat extra vermogen kan je zelf niet aan (bij andere systemen heb je bijvoorbeeld een 5KWh accu waarvan je zelf maar 4KWh mag gebruiken, Solaredge geeft de bruikbare capaciteit op, niet de totale capaciteit).

Ik denk dat er hier in België maar heel weinig installaties zijn die off grid kunnen blijven werken als de stroom van het net wegvalt (buiten bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar die hebben al veel langer generatoren).
          Bij de meeste installaties wordt alles uitgeschakeld om te voorkomen dat er stroom van de woning naar de leidingen in de straat vloeit terwijl ze er bijvoorbeeld een kabel aan het herstellen zijn (dat is volgens mij verplicht).

Nog een bedenking, als iedereen een systeem zou hebben waar je bij een dreigende stroomonderbreking nog snel wat accu's zou kunnen laden, dan valt het net al eerder uit omdat iedereen tegelijk de thuisaccu begint te laden.
          En op het moment dat dan de stroom terug ingeschakeld wordt probeert iedereen weer meteen de thuisaccu te laden waardoor het net terug overbelast wordt...
          Het laatste scenario zal niet gauw gebeuren, zoals je zegt heeft bijna niemand thuis een ononderbroken backup systeem.
          Bij een aantal omvormers is wel een noodstroomvoorziening (met aparte uitgang) mogelijk. Je moet dan wel enkele verlengdraden leggen, maar je zit niet in het donker of in de kou.

Als het zover zou komen als Sieg en zijn volgelingen zich laten aanpraten zet ik wel zo'n doosje bij (kost een goede €500, en ik kan het in nood ook zonder door de hoofdzekering af te schakelen en de omvormer in off-grid modus te zetten).

Een belangrijke functie van mijn accu is nu trouwens het automatisch beperken van het piekvermogen (verminderen van het kosten van het capaciteitstarief), daarom stel ik in de winter het deel dat hiervoor gereserveerd is hoger (en tevens de maximum bijlaaddrempel).
          Momenteel is er van 25% tot 5%, zijnde 1kWh beschikbaar hiervoor (zijnde continu 2500W gedurende 24 min, omdat wij niet elektrisch koken is dat momenteel voldoende om niet boven 2,5kW piek te komen). In deze zone zal de accu zich automatisch bijladen, standaard met 2500W, maar dat is eveneens lager in te stellen. Uiteraard kan ik de minimumpiek nog verhogen en een groter deel van de batterij reserveren.

Een thuisaccu is een kortetermijn buffer, het is uitgemaakt dat 4-5kW hiervoor voldoende is. Voor het verschil tussen aankoop- en injectietarief alleen is ze zelden rendabel.

Dit alles kan met de nodige programmatie eveneens vanop afstand (ook bij jouw accu trouwens want daar heb je voor moeten tekenen anders kreeg je de subsidie niet).

Het is dus wel degelijk mogelijk om de belasting van het net te sturen. Vroeg of laat zal wie op bepaalde momenten teveel zonnestroom injecteert eraf gegooid worden (en niet enkel door de omvormer die afslaat boven 264V).

Gek dat degenen die hier het verwijt maken dat er onvoldoende maatregelen worden voorzien tegelijk elke ingreep op hun meter verwerpen.

Ja dan moeten ze maar terug naar de houtkachel (en terug on topic, maar ik ben niet over electriciteit begonnen...).

Comment

Nochtans meen ik uit je eerste post in dit draadje (waar je het draadje kaapt door over de digitale meter te beginnen en weer op gevaarlijk terrein te komen ) begrepen te hebben dat "de mensen" opnieuw hout- of pelletkachels zouden kopen omdat ze bij verlies van de terugdraaiende teller in de winter niet meer (zonder bij te betalen) met elektrische vuurtjes kunnen stoken (ik zie het genoeg) ?

Wie is dan eigenlijk de oorzaak van netstoringen en (vermeende) elektriciteitstekorten ?
            Niet wie z'n huis heeft geïsoleerd en een zuinige en weinig vervuilende verwarming heeft geïnstalleerd.

Naar het schijnt maar 10 tot 20% van de burgers.​

Degenen die jij aanhaalt (en naar mijn indruk verdedigt) vinden blijkbaar dat ze voor iedereen de lucht mogen verpesten voor hun direct profijt (of spijtig genoeg soms gebrek aan geld) ?
            In elk geval een kortzichtige beslissing.
            Hmmm, blijkbaar al lang geleden dat je in de spiegel hebt gekeken Jan ?
            Begin eerst bij jezelf als je de mogelijkheid hebt zeg ik altijd, blijkbaar wijs jij steeds naar anderen
            Maar dat weten we uiteraard wel van je andere reacties in andere draadjes ;-)

In verband met jouw zogezegde opmerking over het kapen van het draadje.
            Het ging hier over Houtkachels en de vervuiling die erbij is ...
            Dus ging ik er verder op in dat het omschakelen naar digitale tellers nog meer mensen die stap doet nemen om terug te grijpen naar pellets en hout om bij te verwarmen.
            Ik zal het misschien even verduidelijken voor de U ...
            Héél veel mensen, waaronder ikzelf, hebben hun oudere woning volledig omgezet naar een lucht-lucht warmtepomp en zonnepanelen waarbij je je overschot van de zomer kon opgebruiken in de winter.
            Dit dankzij de terugdraaiende teller, doch nu neemt men dat ook nog eens van ons af, dus gaan we ons weer blauw betalen aan onze eigen energie die we aan hen verkocht hebben voor een habbekrats.
            Dus wat gebeurt nu, overal worden in deze woningen hout en pellet kachels bijgeplaatst om op de elektriciteit te sparen, logisch toch.
            Hert is gewoon een bewezen feit dat mensen wel willen meedoen aan het verbeteren van het klimaat zolang ze er zelf geen verlies aan doen.
            Dus wat moet nu gebeuren, iedereen aan de thuisbatterij, tjah het blijft maar doorgaan toch en er is totaal geen meerwaarde aan je woning of leefgemak
            Jij rijdt zelf nog met een oude vervuilende diesel naar je buitenverblijf alwaar je de lucht ook nog eens vervuilt met je houtkachel, dus ik bedoel maar ...
            Trouwens waarom kan een digitale meter in België niet terugdraaien, lijkt me toch niet moeilijk want het kan wel in andere landen, zegt genoeg toch !

grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 22 oktober 2024, 17:56.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Trouwens waarom kan een digitale meter in België niet terugdraaien, lijkt me toch niet moeilijk want het kan wel in andere landen, zegt genoeg toch !

grts
              Sieg
              Op "Mijn Fluvius" zie ik hoeveel er is verbruikt, en ook hoeveel er is terug geleverd, als je het ene getal van het aftrekt, dan krijg je hetzelfde resultaat als wat je ziet op een ouderwetse mechanische KWh meter die terugdraait wanneer de zonnepanelen meer stroom opwekken dan wat er in de woning wordt verbruikt.

Maar met een digitale meter maken ze die berekening niet, je betaalt dan gewoon de maximumprijs voor wat je verbruikt, en krijgt een veel lager bedrag terug voor wat je op het net zet.
              Daardoor heb je heel veel zonnepanelen nodig als je genoeg "krediet" wil opbouwen tijdens de zomer om er in de winter je woning mee te kunnen verwarmen met een warmtepomp.
              Als er dan veel zijn die zoveel panelen op hun dak leggen, dan hebben ze op zonnige zomerdagen weer teveel stroom die niet opgebruikt kan worden, en dan moeten ze installaties gaan afschakelen...
              BD0338BE

Comment

Op "Mijn Fluvius" zie ik hoeveel er is verbruikt, en ook hoeveel er is terug geleverd, als je het ene getal van het aftrekt, dan krijg je hetzelfde resultaat als wat je ziet op een ouderwetse mechanische KWh meter die terugdraait wanneer de zonnepanelen meer stroom opwekken dan wat er in de woning wordt verbruikt.
                Heel in het begin toen de digitale meter voorgesteld werd, toen was dit wat ze zouden doen.
                Alleen is het er niet van gekomen omdat zakken vullen beter kan met andere formules.
                Voor mij moeten ze nu ook niets veranderen aan de manier van meten, alleen wel aan de prijs dat ze betalen voor injectie.
                Tijdens de duurdere periode twee jaar geleden was injectie 4 cent waard en afname 68 cent.
                Een klein verschil zou nog begrijpbaar zijn, ze willen er iets aan overhouden, maar 17 keer meer aanrekenen dan wat je ervoor krijgt is er toch wat over.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Maar met een digitale meter maken ze die berekening niet, je betaalt dan gewoon de maximumprijs voor wat je verbruikt, en krijgt een veel lager bedrag terug voor wat je op het net zet.
                  Daardoor heb je heel veel zonnepanelen nodig als je genoeg "krediet" wil opbouwen tijdens de zomer om er in de winter je woning mee te kunnen verwarmen met een warmtepomp.
                  Als er dan veel zijn die zoveel panelen op hun dak leggen, dan hebben ze op zonnige zomerdagen weer teveel stroom die niet opgebruikt kan worden, en dan moeten ze installaties gaan afschakelen...
                  Inderdaad, zoals ik het daarvoor geschreven had, het is nogthans heel goed mogelijk om die digitale meter het verschil op jaarbasis te laten berekenen.
                  Maar neen, het is toch duidelijk dat dit niet over "spaarzaam om gaan met energie" gaat maar gewoon pure winstbejag.
                  Degenen die dit niet inzien ...

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Het is dus wel degelijk mogelijk om de belasting van het net te sturen. Vroeg of laat zal wie op bepaalde momenten teveel zonnestroom injecteert eraf gegooid worden (en niet enkel door de omvormer die afslaat boven 264V).
                    Correctie, een omvormer schakelt uit bij 253 volt en niet bij 264 volt.
                    Als je iets wil vertellen zorg er dan voor dat wat je zegt klopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Heel in het begin toen de digitale meter voorgesteld werd, toen was dit wat ze zouden doen.
                      Alleen is het er niet van gekomen omdat zakken vullen beter kan met andere formules.
                      Voor mij moeten ze nu ook niets veranderen aan de manier van meten, alleen wel aan de prijs dat ze betalen voor injectie.
                      Tijdens de duurdere periode twee jaar geleden was injectie 4 cent waard en afname 68 cent.
                      Een klein verschil zou nog begrijpbaar zijn, ze willen er iets aan overhouden, maar 17 keer meer aanrekenen dan wat je ervoor krijgt is er toch wat over.
                      Uw totaal gebrek aan economisch inzicht verbaast me.

Elektriciteitsprijzen worden door de markt bepaald, elk (variabel) contract bevat bv een formule met een bepaalde index.
                      Bij vaste contracten (meestal bij injectie) zal de leverancier uitgaan van de verwachte evolutie.
                      Bovendien wordt er voornamelijk geïnjecteerd wanneer de stroomprijs al zeer laag of zelfs negatief is.

Het is dus niet onlogisch dat injectietarieven laag zijn, temeer daar zolang er nog terugdraaiende tellers staan de meeste leveranciers hierdoor reeds opdraaien voor de (steeds langere) periodes van negatieve prijzen.
                      Enkele (zoals Ecopower) rekenen voor terugdraaiende tellers een forfait waardoor ze (voorlopig) nog 7,5ct injectie kunnen betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Correctie, een omvormer schakelt uit bij 253 volt en niet bij 264 volt.
                        Als je iets wil vertellen zorg er dan voor dat wat je zegt klopt.
                        Om juist te zijn bij 264.5V of wanneer de gemiddelde spanning over 10 min meer dan 253V is (C10/11 norm).

Hier nu rond 240V, in volle zomer kan dat 243-244V worden.
                        Nog 10V marge dus.
                        Maar blijkbaar verminderen (bepaalde) omvormers volgens de Belgische norm de spanning gradueel terug (en slaan dus niet ineens af), maar zolang heel de straat dat niet doet ben je daar ook niet zoveel mee.
                        Het is mij ook nog niet duidelijk in hoever de accu dan ook uitgeschakeld wordt, maar er is vermoedelijk nog ruimte om de software verder aan te passen (zoals een aantal merken al hebben gedaan voor de piekbelasting).

Bovendien is het technisch mogelijk - maar niet wettelijk - om een hybriede omvormer (zelfs zonder accu zolang de zon schijnt) in off-grid modus te plaatsen.

Het is dus niet zo zwart-wit als "de mensen" denken.

Comment

Inderdaad, zoals ik het daarvoor geschreven had, het is nogthans heel goed mogelijk om die digitale meter het verschil op jaarbasis te laten berekenen.
                          Maar neen, het is toch duidelijk dat dit niet over "spaarzaam om gaan met energie" gaat maar gewoon pure winstbejag.
                          Degenen die dit niet inzien ...

grts
                          Sieg
                          Sieg, op jaarbasis wordt het grootste deel van de stroom op het net gezet wanneer de marktprijs laag of zelfs negatief is, en afgenomen wanneer de prijzen hoog zijn.
                          Dit kon vroeger door de vingers worden gezien wanneer omdat er weinig zonnepanelen waren, maar nu is dit - ook om andere redenen zoals netbelasting - onhaalbaar geworden.

Het verbijstert mij hoe men blijft fulmineren tegen "winstbejag", net of de energievoorziening nog een monopolie is gestuurd door een hogere macht.
                          Sinds het neoliberalisme zijn alle publieke voorzieningen opgedeeld.

PS: of dit al dan niet een goed idee was gaan we hier liever niet uitmaken (de gammele achtergrond van veel beweringen hier zou dan trouwens snel naar boven komen ).

Comment

Hmmm, blijkbaar al lang geleden dat je in de spiegel hebt gekeken Jan ?
                            Begin eerst bij jezelf als je de mogelijkheid hebt zeg ik altijd, blijkbaar wijs jij steeds naar anderen
                            Maar dat weten we uiteraard wel van je andere reacties in andere draadjes ;-)

In verband met jouw zogezegde opmerking over het kapen van het draadje.
                            Het ging hier over Houtkachels en de vervuiling die erbij is ...
                            Dus ging ik er verder op in dat het omschakelen naar digitale tellers nog meer mensen die stap doet nemen om terug te grijpen naar pellets en hout om bij te verwarmen.
                            Ik zal het misschien even verduidelijken voor de U ...
                            Héél veel mensen, waaronder ikzelf, hebben hun oudere woning volledig omgezet naar een lucht-lucht warmtepomp en zonnepanelen waarbij je je overschot van de zomer kon opgebruiken in de winter.
                            Dit dankzij de terugdraaiende teller, doch nu neemt men dat ook nog eens van ons af, dus gaan we ons weer blauw betalen aan onze eigen energie die we aan hen verkocht hebben voor een habbekrats.
                            Dus wat gebeurt nu, overal worden in deze woningen hout en pellet kachels bijgeplaatst om op de elektriciteit te sparen, logisch toch.
                            Hert is gewoon een bewezen feit dat mensen wel willen meedoen aan het verbeteren van het klimaat zolang ze er zelf geen verlies aan doen.
                            Dus wat moet nu gebeuren, iedereen aan de thuisbatterij, tjah het blijft maar doorgaan toch en er is totaal geen meerwaarde aan je woning of leefgemak
                            Jij rijdt zelf nog met een oude vervuilende diesel naar je buitenverblijf alwaar je de lucht ook nog eens vervuilt met je houtkachel, dus ik bedoel maar ...

grts
                            Sieg
                            Sieg, het is een feit dat jij deze keer de discussie over houtkachels naar de digitale meter hebt verplaatst, maar soit .
                            Bovendien was het al lang geweten dat de terugdraaiende teller ooit zou verdwijnen, en naar me voorstaat heb jij je warmtepomp geplaatst toen deze agenda reeds gekend was.
                            Daarenboven verbruik jij - onafhankelijk daarvan - sowieso 3 keer minder stroom tov directe elektrische verwarming (want ook het afschaffen van het goedkope nachttarief was al gekend).

Jij hebt dus een heel goede beslissing genomen.

Waarom haal je er dan telkens die andere "heel veel mensen" bij ?
                            Jij doet hier opnieuw aan populisme (dwz angst en onzekerheid verspreiden, een aloude techniek van de machthebbers en dus een onderwerp dat we hier beter vermijden).

Je opmerking dat "mensen wel willen meedoen aan het verbeteren van het klimaat zolang ze er zelf geen verlies aan doen" is uiteraard correct, maar dat had ik zelf ook al wel gezegd.

Ik zou het apprecieren dat je ophoudt met telkens ik een stelling poneer die niet in jouw kraam past mij in diskrediet trachten te brengen door op mijn eigen gedrag te wijzen.
                            Niet dat mij dit veel kan schelen, maar tegenstelling tot jou ben ik mij ervan bewust dat hier nog veel aan verbeterd kan worden, ik pas mij aan de realiteit aan ipv van te blijven ageren tegen verandering.
                            En om een kat een kat te noemen (en jou meteen voor te zijn), ik kan mij de luxe permitteren van progressief te zijn, terwijl jij meent - alhoewel je ogenschijnlijk zelf niet in het geval bent - het feit van de betaalbaarheid te moeten gebruiken om verandering tegen te gaan of terug te draaien.

En dus meteen het hele klimaatverhaal in vraag te stellen.

Wat toch de achtergrond was van dit houtkacheldraadje.

Hiermee - opnieuw - de steen in de kikkerpoel dat we in deze zeer gepolarieerde maatschappij dergelijke discussies beter niet op BD voeren .
                            Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 13:46.

Comment

Hier nu rond 240V, in volle zomer kan dat 243-244V worden.
                              Nog 10V marge dus.
                              Sinds ze hier in de straat de bekabeling en de cabine hebben aangepast heb ik de spanning nog niet boven de 235V zien gaan, nu is de spanning hier 232,2V (de zon schijnt, maar ik ben geen stroom aan het terugleveren, nu gaat de overschot van de panelen allemaal in de accu, ik ben het net dus niet aan het belasten op dit ogenblik).
                              Voor die aanpassingen liep de spanning op zonnige zomerdagen rond de middag ook op tot zo'n 245V.

Dit topic begon over houtkachels, als ik hier de energiekosten bekijk (73 euro per maand voor gas + elektriciteit) dan moet ik geen moeite doen om er een te plaatsen.
                              Bovendien heb ik geen plaats voor een kachel, geen schouw, en geen plaats om hout te stockeren (de garage gebruik ik liever als garage, niet als houtopslagplaats), en hout is ook niet gratis.

Ik heb al redelijk recente ramen en deuren, ik heb een condensatieketel, en er liggen zonnepanelen op het dak.
                              Daardoor is de energiekost hier vrij laag terwijl ik er niet voor in de kou moet zitten.
                              Als iedereen zo weinig zou verbruiken, dan gaan de energieleveranciers gegarandeerd weer andere manieren zoeken om even veel (of meer) geld te kunnen blijven verdienen.
                              Na elke aanpassing die ik in het verleden heb gedaan kwam de maandelijkse energiekost een paar jaar later telkens weer terug ongeveer op het oude niveau, als ze niet genoeg verdienen, dan vinden ze telkens weer nieuwe toeslagen uit.
                              Als ik hier niet had geïnvesteerd in die ramen en deuren, condensatieketel en zonnepanelen, dan zou ik nu waarschijnlijk drie keer zoveel betalen voor gas + elektriciteit.

De condensatieketel vervangen door een warmtepomp is op dit ogenblik zeker geen optie, de installatiekost zal zo hoog zijn dat die nooit terug te verdienen is zolang elektriciteit ongeveer 3 keer zo duur is als aardgas.
                              Een warmtepomp kan je ook niet op zonnepanelen laten draaien in de winter, een airco kan je in de zomer wel heel gemakkelijk gebruiken op zonne-energie, want die heb je wel nodig terwijl de zon de meeste energie levert.
                              BD0338BE

Comment

Sinds ze hier in de straat de bekabeling en de cabine hebben aangepast heb ik de spanning nog niet boven de 235V zien gaan, nu is de spanning hier 232,2V (de zon schijnt, maar ik ben geen stroom aan het terugleveren, nu gaat de overschot van de panelen allemaal in de accu, ik ben het net dus niet aan het belasten op dit ogenblik).
                                Voor die aanpassingen liep de spanning op zonnige zomerdagen rond de middag ook op tot zo'n 245V.

Dit topic begon over houtkachels, als ik hier de energiekosten bekijk (73 euro per maand voor gas + elektriciteit) dan moet ik geen moeite doen om er een te plaatsen.
                                Bovendien heb ik geen plaats voor een kachel, geen schouw, en geen plaats om hout te stockeren (de garage gebruik ik liever als garage, niet als houtopslagplaats), en hout is ook niet gratis.

Ik heb al redelijk recente ramen en deuren, ik heb een condensatieketel, en er liggen zonnepanelen op het dak.
                                Daardoor is de energiekost hier vrij laag terwijl ik er niet voor in de kou moet zitten.
                                Als iedereen zo weinig zou verbruiken, dan gaan de energieleveranciers gegarandeerd weer andere manieren zoeken om even veel (of meer) geld te kunnen blijven verdienen.
                                Na elke aanpassing die ik in het verleden heb gedaan kwam de maandelijkse energiekost een paar jaar later telkens weer terug ongeveer op het oude niveau, als ze niet genoeg verdienen, dan vinden ze telkens weer nieuwe toeslagen uit.
                                Als ik hier niet had geïnvesteerd in die ramen en deuren, condensatieketel en zonnepanelen, dan zou ik nu waarschijnlijk drie keer zoveel betalen voor gas + elektriciteit.

De condensatieketel vervangen door een warmtepomp is op dit ogenblik zeker geen optie, de installatiekost zal zo hoog zijn dat die nooit terug te verdienen is zolang elektriciteit ongeveer 3 keer zo duur is als aardgas.
                                Een warmtepomp kan je ook niet op zonnepanelen laten draaien in de winter, een airco kan je in de zomer wel heel gemakkelijk gebruiken op zonne-energie, want die heb je wel nodig terwijl de zon de meeste energie levert.
                                Jij past je dus - met succes - aan en ik deel je mening op één punt na.

Wat mij wel verbaast is je opmerking over "de energieleveranciers".
                                Net of er één alleroverheersende kracht die "de mensen" telkens opnieuw naar onder duwt.

In werkelijkheid zijn er vele krachten en factoren die de energieprijs bepalen, een dergelijke vereenvoudiging jaagt mij schrik aan (en is de reden waarom ik hier af en toe een repliek geef).

PS: hier nu 238.5V ondanks het feit dat de accu vol is. Maar naar het mij voorstaat varieert de spanning over net enkel om reden van leidingsverliezen, en met 10mm3 kabels zal de belasting van de binneninstallatie de spanning niet zoveel naar beneden halen. Er staat geen terugslagklep of zo op.
                                Last edited by palombian; 23 oktober 2024, 14:01.

Comment

Working...
                                X