Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontkalker espresso machine

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ontkalker espresso machine

Beste mensen,

Hier een Delonghi Prima Donna Elite

Ik vraag me af of ik best ontkalker van Delonghi koop of zou ik ook een "huismerk" riskeren?

DeLonghi betaal ik 33,75 euro voor 3 x 500 ml
    Huismerk ( Alapure ) betaal ik 23,85 euro voor eveneens 3 x 500 ml

Zou er verschil in kwaliteit opzitten ?​
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Opgelost.
    Last edited by Geerten; 3 juli 2024, 15:16.

Comment

Ik ga ervan uit dat als men meer dan 1000€ kan geven aan een toestel, dat men niet op 10€ moet kijken als men producten koopt voor minstens 2 jaar.
      Hoogstens 5€ per jaar uitsparen is niet eens de moeite om over na te denken.
      Het juiste product gebruiken dat al bewezen heeft dat het werkt, lijkt me vooral tijdens de garantieperiode nog steeds de beste oplossing.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Dank U Geert & Freddy
        Maar vaak wordt hetzelfde product onder een andere naam verkocht.
        En dan vind ik het dom om enkel voor de naam een meerprijs te betalen.

Een beetje zoals Lumix en Leica … die hadden ( hebben ? ) ook twee identieke camera’s.
        En dan betaal je veel meer voor de rode Leica dot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Maar vaak wordt hetzelfde product onder een andere naam verkocht.
          En dan vind ik het dom om enkel voor de naam een meerprijs te betalen.
          Klopt, maar hetzelfde apparaat met de minder functies maar wel die men echt nodig heeft, wordt zelfs bij hetzelfde merk verkocht voor de helft van de prijs. ;-)
          Een auto kan in een ander kleurtje ook tot duizenden Euro's duurder zijn, toch verkopen ze bijna even goed.
          Leven is het belangrijkste, vooral gezond. :-)
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Wij gebruiken enkel het product van DeLonghi om te ontkalken en onze espressomachine gaat zo al héél lang mee zonder problemen.
            Voor zo'n duur apparaat gaan we niet kijken op € 10,00 per 3 maanden

Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
              Wij gebruiken enkel het product van DeLonghi om te ontkalken en onze espressomachine gaat zo al héél lang mee zonder problemen.
              Voor zo'n duur apparaat gaan we niet kijken op € 10,00 per 3 maanden

Jaja
              Het gaat hier zelfs maar om een verschil van 10€ op een totaal van drie bussen van 500 ml, genoeg om in principe 15 keer te ontkalken
              Met andere woorden zou het goedkoper spul hem slechts 66 cent per keer doen besparen of met een ontkalking om de drie maand 10€ op 45 maand.
              Hier enkel het originele spul, wel niet bij een winkel dat het dubbel vraagt. :-)
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Tweemaandelijks is écht het minimum hier ( Nespresso ) en voor onze Delonghi zou ik zelfs maandelijks durven ontkalken.
                We hebben geen waterverzachter zoals jij, Freddy, en zoals je weet is het water in onze buurt uitermate kalkrijk.
                We drinken ook niet 1 of 2 koffies per dag, dat schommelt in het totaal tussen 10-15 per dag. Dus je moet appelen met appelen vergelijken.
                Mijn vraag ging in eerste instantie over een ontkalker van Delonghi of een huismerk, maar ondertussen heb ik ook geleerd dat je gewoon citroenzuur kan gebruiken dat minstens even effectief is.

Uiteindelijk is ontkalken niks anders dan calciumcarbonaat ontbinden dmv een zuur.

https://www.bol.com/nl/p/citroenzuur-1-kg-citric-acid-foodgrade/9300000045638232?referrer=socialshare_pdp_iphoneap p
                Last edited by Alfa Centauri; 27 juni 2024, 21:43.

Comment

Op het werk zat er tussen de waterleiding en de koffiemachine een waterfilter, of zo'n filter ook de kalk uit het water haalt, dat weet ik niet.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Tweemaandelijks is écht het minimum hier ( Nespresso ) en voor onze Delonghi zou ik zelfs maandelijks durven ontkalken.
                    We hebben geen waterverzachter zoals jij, Freddy, en zoals je weet is het water in onze buurt uitermate kalkrijk.
                    We drinken ook niet 1 of 2 koffies per dag, dat schommelt in het totaal tussen 10-15 per dag. Dus je moet appelen met appelen vergelijken.
                    Men moet inderdaad appelen met appelen vergelijken, maar als je het hier over appelen hebt en onder ons over peren, dan moet je ook niet verbaasd zijn dat je plots heel andere reacties krijgt.
                    Best hier dezelfde info te geven als wat we elders met elkaar gecommuniceerd hebben. ;-)

Je haalt hier aan dat je geen ontkalker hebt zoals wij, klopt uiteraard, maar dat maakt helemaal niets uit als je steeds flessenwater in je toestel gebruikt zoals je al enkele keren aangekaart hebt.

Uw toestel heeft sinds de aankoop nog geen enkele keer aangegeven ontkalkt te moeten worden, ik heb aangegeven dat dit met ons relatief laag gebruik twee keer op drie jaar tijd aangegeven werd met ons vorig gelijkaardig toestel.
                    Met het actuele toestel heb ik op 7 maand tijd 1 keer ontkalkt.
                    We hadden eerder de schatting gemaakt dat met een hoger gebruik en flessenwater om de 2 à 3 maand in principe goed zou zijn, maar beter iets te vroeg dan iets te laat.

Ik had u aangeraden te ontkalken met het product van DeLonghi omdat er in flessenwater ook wat kalk zit en omdat het product ook wat aangekleefde koffie wegneemt.
                    Vermoedelijk is niet enkel eventuele kalk een probleem geweest, maar de combinatie met wat vettigere fijngemalen koffie mits dan plots alles trager ging lopen.

Azijn voor het ontkalken van toestellen is daarentegen echter iets dat ten zeerste afgeraden wordt.

Mocht je alsnog kraantjeswater gebruiken in plaats van flessenwater, dan kan je toch beter de instelling op hard water zetten en bij voorkeur ook de filters gebruiken die voor die machine beschikbaar zijn want hier in de buurt is het inderdaad redelijk hard water.

Mijn vraag ging in eerste instantie over een ontkalker van Delonghi of een huismerk, maar ondertussen heb ik ook geleerd dat je gewoon citroenzuur kan gebruiken dat minstens even effectief is.
                    Uiteindelijk is ontkalken niks anders dan calciumcarbonaat ontbinden dmv een zuur.
                    Mijn eerdere reacties hier gaat daar inderdaad over.
                    Met een prijsverschil tegenover het product van DeLonghi van 10€ op drie flessen, goed voor een totaal van 15 reinigingen, spreken we over 66 cent verschil per keer, zelfs met een maandelijkse ontkalking maakt dat slechts 7,92€ per jaar uit.
                    Is dat miniem verschil op jaarbasis de moeite om er zoveel tijd en energie in te steken?

Het is ieders recht om te kopen wat hij wil, maar met een redelijk recent toestel dat nog langere tijd in garantie is, dan zou ik toch opteren om geen risico's te nemen, toch niet voor een paar cent.
                    Last edited by VerSeg; 28 juni 2024, 02:52.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Mijn eerste vraag : wat is er chemisch mis met te ontkalken met "azijn oid" ? Wat is die "oid" ? Dit puur ter interesse, laat ons starten met azijn. (Ik heb momenteel wel de pKa/E° waarden van de zuren niet bij de hand)
                      Mijn tweede vraag : bij nakijken is het (dure) werkzaam bestanddeel ofwel citroenzuur of melkzuur, volgens mijn zijn dat geen sterk oxiderende zuren (azijn is dat ook niet).
                      Mijn derde vraag : waarom kost citroenzuur hier stukken van mensen ?
                      Mijn vierde vraag : ik ontkalk al minstens 20 jaar met een zelfgemaakte citroenzuurverdunning die ik maak met 1,5 kg citroenzuur die ik ooit kocht in Zweden voor iets van een 10€. Mijn water is boorputwater met redelijk wat kalk en heel veel ijzer. Waarom lukt dat hier ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Op het werk zat er tussen de waterleiding en de koffiemachine een waterfilter, of zo'n filter ook de kalk uit het water haalt, dat weet ik niet.
                        Een passieve filter (geen omgekeerde osmose) haalt geen kalk uit het water, net zomin als (electro)magnetische waterontkalkers

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Mijn eerste vraag : wat is er chemisch mis met te ontkalken met "azijn oid" ? Wat is die "oid" ? Dit puur ter interesse, laat ons starten met azijn. (Ik heb momenteel wel de pKa/E° waarden van de zuren niet bij de hand)
                          Om het niet bij eenzelfde fabrikant te houden maar ook het duidelijkst uitgelegd.

Philips geeft dit op:

DeLonghi geeft ook dit van info mee:

Of merk-onafhankelijk:
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Het goedkoopst en ook het veiligst en geen ambetante azijngeur: citroenzuur. Veilig en zeer effectief. Ik gebruik het ook om mijn waterkokers te ontkalken. Mijn Miele espressomachines worden al jaren ermee veilig en effectief mee ontkalkt. Wel oppassen met azijnzuur: indien juist verdund en wat voorzichtigheid is het relatief veilig, maar het is niet zo effectief als citroenzuur en de azijngeur blijft soms lang hangen.
                            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Working...
                            X