Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vandalisme, krassen verwijderen uit arduin, tips aub.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vandalisme, krassen verwijderen uit arduin, tips aub.

    Hallo,

    Deze nacht hebben ze onze brievenbus in het vizier gehad en schade aangebracht.

    Het betreft een aleenstaande brievenbus in arduin.
    Iemand heeft daar deze nacht vuile woorden op gekrast. Ik zal ze hier niet herhalen.

    Maar nu is mijn vraag hoe ik die krassen er terug uit krijg.
    Een nieuwe brievenbus van dat type is al snel 300 euro.

    Ik dacht in eerste instantie aan zuren. Zou dat bestaan? Zuur dat sterk genoeg zou zijn?
    OF in tweede instantie aan schuren. Ik dacht mijn bandschuurmachiene in te zetten en zo een nieuw schuurvlak te maken met allemaal gelijke "krassen" waardoor de tekst verdwijnt. Is zoiets te doen?
    Of een laatste middel is misschien wel om met een klopboorhamer het oppervlak ruw te zetten.

    Wat denken jullie hierover?
    Ik weet dat arduin erg hard materiaal is.

    Maar zo kan ik het niet laten staan natuurlijk. Ik ga ook klacht neerleggen bij de politie voor vandalisme.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Ik dacht in eerste instantie aan zuren. Zou dat bestaan? Zuur dat sterk genoeg zou zijn?
    Als ik even google, dan lees ik dat je zelfs geen zuurhoudende reinigingsmiddelen mag gebruiken omdat die zich in de steen invreten. Dus die piste zou ik al vergeten.

    Comment


    • #3
      Probeer eens met boenwas.

      Comment


      • #4
        Arduin is zeer hard, doch het is een kalkgesteente, dus zeker niet met zuren opzitten.
        Boenwas kan helpen maar is een tijdelijk oplossing. Je arduin zal zeer donker kleuren, doch na verloop van tijd zal die imho terugkeren naar zijn oorspronkelijke toestand.
        Misschien eens contact opnemen met een vakman om wat raad te vragen. Schuren lijkt me nog zo gek niet, maar zal niet eenvoudig zijn om een mooi resultaat te krijgen.

        In feite schandalig dat ze niet van andermans spullen kunnen afblijven.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Hier al eens arduin gewoon vlak geschuurd.
          Eerst wat groffer schuurpapier en dan met fijn er over.
          Valt niets van te merken en is perfect glad.
          Moet natuurlijk niet een halve centimeter diep gegraveerd zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Het zal er inderdaad van afhangen hoe diep de krassen zijn of je die er gemakkelijk uit geschuurd krijgt of niet.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Ik ben net nog eens gaan kijken en de krassen zitten niet al te diep mijn inziens.
              Ik denk dat ik met een zuur of schuren het probleem weg krijg.

              Zou dat te doen zijn met een bandschuurmachiene?

              Comment


              • #8
                Er wordt overal afgeraden om zuur te gebruiken op natuursteen, met zuur kan je trouwens niet bepalen waar en hoeveel materiaal er wordt opgelost, als er overal even veel oplost, dan blijven de krassen ook zichtbaar (het is zelfs mogelijk dat de krassen dieper worden omdat het zuur beter in die krassen inwerkt omdat de steen daar minder glad is).
                Kan je ergens aan de binnenkant schuren, op een plaats die niet in het zicht zit?
                Dan zou je daar kunnen proberen wat het effect is van een bandschuurmachine, van alle schuurmachines is een bandschuurmachine wel de methode die het snelst materiaal verwijdert van een oppervlakte, misschien gaat dat wat te hevig.
                Met een bandschuurmachine is er een grotere kans dat je achteraf lijntjes krijgt van het schuurpapier, een vlakschuurmachine zal niet zoveel sporen achterlaten.
                Je kan op een niet opvallende plaats eerst eens met de hand schuren om te zien wat het resultaat daarvan is.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Hier hebben ze bij de heraanleg van de tuin, nieuwe arduin gelegd.
                  omdat deze aansloot op bestaande arduin hebben ze de oude opgeschuurd.
                  De oude zag er weer als nieuw uit, geen verschil te zien met de nieuwe.

                  Mgg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #11
                    Ik vrees dat dit eerder glanzend zal maken, niet meteen iets dat voor een brievenbus mooi zal zijn, maar dat is ieder zijn smaak natuurlijk.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #12
                      Beschadigingen in blauwe steen werken wij weg door op te schuren met schuurmachines en/of een kleine en/of met
                      een grote slijpschijf waarop we schuurpapier bevestigen. Je kan zowel droog al nat schuren.
                      Nat schuren is beter omdat je dan weinig tot geen stof hebt.

                      Afhankelijk van de beschadiging werk je eerst met heel grof papier (bij grotere schade) en zo kan je gaan verfijnen.
                      Let op 1 : Blauwe hardsteen is helemaal niet hard en je kan snel putten schuren in de steen. (als je kwalitatief schuurpapier gebruikt)
                      Let op 2 : Blijf niet te lang schuren op dezelfde plaats, zeker als je droog schuurt, de steen kan heel warm worden en zelfs barsten.

                      Groetjes,

                      Dirk

                      Comment


                      • #13
                        1 uw arduin is een zachte KALKsteen. Met zuur los je kalk op ( vraag eens aan uw vrouw met wat ze de douche of de badkamer kranen ontkalkt. juist met azijn ( omdat het een zuur is ). Denk nu zelf eens rustig na wat er zou gebeuren als je zuur op uw arduinen kalksteen zou doen.
                        2 Arduin zijn stenen die op platen gezaagd worden, daarna slijpen en schuren ze die om er iets mee te maken.
                        Dus schuren is de enige goeie oplossing om die krassen daar uit te schuren. met grof starten en met fijn papier eindigen.
                        Gebruik geen band wand daarmee maak je putten. Koop ene die cirkels maakt.
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment


                        • #14
                          Dank je wel voor de vele tips.
                          Als ik wat vrije tijd heb ga ik aan de slag.
                          Ik ga het schuren proberen. Er mogen lijntjes achterblijven van het schuren. Ik denk al ik de beweging gelijkmatig doe over het oppervlak ik zal eindigen met een vlak vol lijntjes.

                          Comment


                          • #15
                            Als de groef te diep is kunt ge proberen die dicht te gieten/schilderen met twee componenten vernis.
                            Maar ik zou zeker eerst advies vragen aan een steenkapper.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment

                            Working...
                            X