Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe Proximus TV box

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

    Nu vervangen ze de BBox modem door een die langs ene kant fiber heeft en langs de andere kant twisted pair. Maar zelfs als jij nu al je toestellen binnen op fiber zou zetten, dan moet er een "doodsje" tussen komen want je kan niet op 1 fiber 10 toestellen aansluiten. Je moet dan een router/switch hebben op fiber.

    Moesten ze helemaal naar ipv6 gaan dan zou de router kunnen vervallen maar je blijft met de switch. En moest je evenveel fiber aansluitingen vragen als je toestellen hebt, dan staat er toch gewoon een fiberswitch buiten.
    Het is nooit de bedoeling geweest (van Proximus) om fiber door te trekken naar aparte toestellen binnenshuis .

    Mijn huidige BBOX3 zal inderdaad moeten vervangen worden door een type dat ook VoIP ondersteund voor de vaste lijn (die ik nooit gebruik maar mijn vrouw nog wel...).
    Er zal bijna zeker een aparte fibermodem voor gezet worden. De BBOX zal dus enkel nog als router dienen.
    Die zal wat mij betreft op een plaats moeten komen van waarop in het hele huis WiFi bereik gegarandeerd is (en dus niet persé vlak naast de fibermodem ofte ONT).
    Bovendien hebben alle routers nog 4 aansluitingen voor bedraad internet, dat wil ik gerust zelf (her)leggen.
    In principe dus allemaal mogelijk, maar er staat nog altijd een filmpje online waar bij een brave man gewoon een gat door de voorgevel wordt geboord en de modem in zijn living naast de porseleinkast wordt geplaatst .
    Om over de wildgroei van WiFi extenders/repeaters/bridges en wat weet ik te zwijgen.
    Last edited by palombian; 18 juni 2024, 09:58.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      In principe dus allemaal mogelijk, maar er staat nog altijd een filmpje online waar bij een brave man gewoon een gat door de voorgevel wordt geboord en de modem in zijn living naast de porseleinkast wordt geplaatst .
      Om over de wildgroei van WiFi extenders/repeaters/bridges en wat weet ik te zwijgen.
      Bij ons waren ze van plan om in de keuken de fibermodem te plaatsen ipv in de garage naast de BBox... Maar ik heb de boel afgezegd. De onderaannemer stuurde eerst een "plan" waar hij dus de fiber in de keuken ging plaatsen. Daarna kregen we een "uitgewerkte versie" met foto's van het huis 2 nummers verder, een nog ander adres erop in de gemeente ernaast en een naam die niet in de straat voorkomt. Zo'n knoeiers komen niet binnen. Ik zal het later wel laten leggen als de vdsl weggaat.

      Bij mij dient de BBox enkel als router. Achter de BBox staan mijn eigen switches en wifi router.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

        Bij ons waren ze van plan om in de keuken de fibermodem te plaatsen ipv in de garage naast de BBox... Maar ik heb de boel afgezegd. De onderaannemer stuurde eerst een "plan" waar hij dus de fiber in de keuken ging plaatsen. Daarna kregen we een "uitgewerkte versie" met foto's van het huis 2 nummers verder, een nog ander adres erop in de gemeente ernaast en een naam die niet in de straat voorkomt. Zo'n knoeiers komen niet binnen. Ik zal het later wel laten leggen als de vdsl weggaat.

        Bij mij dient de BBox enkel als router. Achter de BBox staan mijn eigen switches en wifi router.
        En ze weigerden dus om de aansluiting in de garage te maken, het bestaande invoerpunt notabene ?

        Toen ze hier kabels langs de gevels kwamen leggen (een ander gevoelig onderwerp...) heb ik met een arbeider van de onderaannemer in kwestie gesproken en die leek zeer goed op de hoogte en was behulpzaam.
        Ik wacht de beloofde contactname af en ben van plan de fibermodem in de kelder te laten plaatsen (vanwaar via bestaande UTP bekabeling naar de router onder mijn werktafel kan gegaan worden).
        Uiteraard kost hun dat meer werk dan recht door de muur naar de slaapkamer... (zo kan ik ook gratis aansluiting aanbieden).

        De snelheid van VDSL is hier ruim voldoende voor ons gebruik, ik zie ook geen reden om nu al over te schakelen.
        Last edited by palombian; 18 juni 2024, 13:31.

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          En ze weigerden dus om de aansluiting in de garage te maken, het bestaande invoerpunt notabene ?

          Toen ze hier kabels langs de gevels kwamen leggen (een ander gevoelig onderwerp...) heb ik met een arbeider van de onderaannemer in kwestie gesproken en die leek zeer goed op de hoogte en was behulpzaam.
          Ik wacht de beloofde contactname af en ben van plan de fibermodem in de kelder te laten plaatsen (vanwaar via bestaande UTP bekabeling naar de router onder mijn werktafel kan gegaan worden).
          Uiteraard kost hun dat meer werk dan recht door de muur naar de slaapkamer... (zo kan ik ook gratis aansluiting aanbieden).

          De snelheid van VDSL is hier ruim voldoende voor ons gebruik, ik zie ook geen reden om nu al over te schakelen.
          Vlakaf weigeren niet. Maar het dat moesten ze "bespreken met hun chef" en dat zou "de kosten beïnvloeden" en nog van die ontwijkende antwoorden. Nu zou het op zich geen probleem zijn moesten ze de aansluiting boven in de hoek van de living gemaakt hebben (daar stond de kabel tv en is ook een stopcontact en langs die wand staat de tv) maar zo'n gedoe omdat ze hun gaatje 50cm lager zouden moeten boren en dan in de garage een fiber leggen en de modem zetten.... Nu ja, de 2 gemaakte afspraken erna zijn ze nooit komen opdagen dus nooit geweten wat het resultaat zou zijn.

          Zelfde opzet hier in de garage. Daar komen de telefoonkabels binnen en vertrekt ook de ethernet naar het centrale patchpanel en switch. Geen fiber nodig, meer dan bandbreedte genoeg.

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            Vlakaf weigeren niet. Maar het dat moesten ze "bespreken met hun chef" en dat zou "de kosten beïnvloeden" en nog van die ontwijkende antwoorden. Nu zou het op zich geen probleem zijn moesten ze de aansluiting boven in de hoek van de living gemaakt hebben (daar stond de kabel tv en is ook een stopcontact en langs die wand staat de tv) maar zo'n gedoe omdat ze hun gaatje 50cm lager zouden moeten boren en dan in de garage een fiber leggen en de modem zetten.... Nu ja, de 2 gemaakte afspraken erna zijn ze nooit komen opdagen dus nooit geweten wat het resultaat zou zijn.

            Zelfde opzet hier in de garage. Daar komen de telefoonkabels binnen en vertrekt ook de ethernet naar het centrale patchpanel en switch. Geen fiber nodig, meer dan bandbreedte genoeg.
            Links en rechts hoor ik ook dat de "gratis" installatie enkel geldt op de plek die voor de aannemer in kwestie het snelst en het goedkoopst is.
            Als dan vanuit Proximus wordt gesuggereerd dat het hun eigenlijk € 1000 per woning kost is de perfecte sfeer gecreëerd om de klanten daar mee akkoord te laten gaan.
            Ik ben nog aan het werk op de 1e verdieping, een extra kabel naar een (gratis) fibermodem in een kastenwand is niet onoverkomelijk.
            Een mens moet soepel zijn.

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Ik ben nog aan het werk op de 1e verdieping, een extra kabel naar een (gratis) fibermodem in een kastenwand is niet onoverkomelijk.
              Een mens moet soepel zijn.
              Waar staat dat je een “gratis” fibermodem krijgt?
              De gratis installatie door fiberklaar houdt alvast geen modem in maar enkel een fiber contactdoos, de provider waar je het fiber-abonnement neemt, komt daarna ook nog langs om de modem te installeren en ook dit is uiteraard op afspraak en neemt redelijk wat tijd in beslag.
              Ook al is de installatie van die modem al dan niet ook gratis, de prijs van de modem zit toch mee verrekend in het abonnement.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment

              Working...
              X