Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschiil eenheid € Luminus en c€ Total Energies electriciteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschiil eenheid € Luminus en c€ Total Energies electriciteit?

    Vraagje : bij Luminus staan er 2 tabs eenheden, in kWh en €

    Luminus Electr
    21,69 kWh of €5.58 dag (1581 verbruik)
    24,19 kWh of €5.57 nacht (1324 verbruik)
    €6.01 gas (4931 verbruik)

    Bij Total Energies (groepsaankoop) staat alles in c€/kWh

    TotalEnergies
    9.65 c€/kWh dag
    7.67 c€/kWh nacht
    3.68 c€/kWh gas

    Wat is dan precies goedkoper qua dag en nachttarief
    Is Total goedkoper wegen Eurocent en Lumimus in Euro?

    Mijn vriendin gebruikt het meest gas, denk dat Total goedkoopst is in dit geval?



  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Vraagje : bij Luminus staan er 2 tabs eenheden, in kWh en €

    Luminus Electr
    21,69 kWh of €5.58 dag (1581 verbruik)
    24,19 kWh of €5.57 nacht (1324 verbruik)
    €6.01 gas (4931 verbruik)

    Bij Total Energies (groepsaankoop) staat alles in c€/kWh

    TotalEnergies
    9.65 c€/kWh dag
    7.67 c€/kWh nacht
    3.68 c€/kWh gas

    Wat is dan precies goedkoper qua dag en nachttarief
    Is Total goedkoper wegen Eurocent en Lumimus in Euro?

    Mijn vriendin gebruikt het meest gas, denk dat Total goedkoopst is in dit geval?

    Wat de cijfers van Luminus voorstellen kan ik niet achterhalen.
    De tarieven van TotalEnergies slaan op de zuivere energiekost, dus zonder netvergoeding, taksen en andere lasten zoals vaste jaarvergoeding.

    Probeer beide leveranciers te vergelijken op dezelfde manier, bv met de V-test na ingave van uw jaarverbruik.
    Uw uiteindelijke kost per kWh is dan het jaarbedrag/aantal kWh.
    Hou er ook rekening mee dat dit bij een variabel tarief enkel een schatting is gebaseerd op de huidige marktverwachting (en uiteindelijk hoger of lager kan uitvallen).

    Het is ook niet verplicht om gas en elektriciteit bij dezelfde leverancier af te nemen, zelden zijn ze voor alletwee het goedkoopst.

    Als de getallen tussen haakjes bij Luminus voor uw jaarverbruik in kWh staan zal u grof gerekend all-in voor elektriciteit 25 tot 30 cent betalen en voor gas 8 tot 10 cent (hoe minder u verbruikt hoe meer de vaste kosten doorwegen).

    Comment


    • #3
      Bedankt, maar is nog steeds niet duidelijk.
      Wat is het verschil nu tss c€/kWh en €?
      Is die groepsaankoop van Total nu de helft goedkoper of dubbel zo duur met de cijfers hierboven?
      Dus ongeacht wkk, vaste vergoeding enz, puur dat dag en nachttarief.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Bedankt, maar is nog steeds niet duidelijk.
        Wat is het verschil nu tss c€/kWh en €?
        Is die groepsaankoop van Total nu de helft goedkoper of dubbel zo duur met de cijfers hierboven?
        Dus ongeacht wkk, vaste vergoeding enz, puur dat dag en nachttarief.


        Onderaan vind je de link naar de tariefkaart van juni (die geldig is voor wie nu een contract afsluit - dat je eventueel later kan laten ingaan wat uiteraard enkel zin heeft bij een vast tarief).

        Volgens de V-test (doe even de moeite ) komt deze GAK er als één van de goedkoopste uit, voornamelijk door de lage vaste jaarlijkse vergoeding.
        Voor de rest is de prijs gewoon gelinkt aan de (schommelende) energienoteringen (bv 0,08904 * BELPEX_M​ voor nacht, wat verklaart dat dit goedkoper is dan overdag 0,10484 *BELPEX_M​).

        In bovenstaand geval geeft dit een geschatte (naakte energie) prijs van 10,1583ct overdag en 8.6274 's nachts.
        Ter vergelijking: ik betaal bij Ecopower deze maand 11,24ct voor beide, maar zonder vaste kost en ik krijg 7,5ct voor injectie tov 4,5766ct bij Total.​
        Maar dat is voor jou niet van toepassing en als je veel 's nachts en in het WE verbruikt is een laag nachttarief interessant.

        Zowel de marktprijs (BELPEX_M=maandelijks gemiddelde) als alle andere kosten van de bovenstaande tariefkaart zijn voor iedereen hetzelfde, de enige variabelen zijn de marge die de leveranciers nemen - hier +4,84% overdag en -10,96% 's nachts - en de vaste jaarlijkse kost, de helft goedkoper of duurder kan niet (de prijs kan uiteraard ook aan andere indexen gebonden worden).

        TotalEnergies is een multinational die m.i. correcte prijzen hanteert, en die ook niet gauw failliet zal gaan.
        Last edited by palombian; 14 juni 2024, 14:53.

        Comment


        • #5
          In bovenstaand geval geeft dit een geschatte (naakte energie) prijs van 10,1583ct overdag en 8.6274 's nachts.
          U bedoelt dan voor Total?

          En hoeveel is dit dan voor Luminus omgezet in c€/kWh?
          21,69 kWh of €5.58 dag (1581 verbruik)
          24,19 kWh of €5.57 nacht (1324 verbruik)
          €6.01 gas (4931 verbruik)​

          Comment


          • #6
            Ik dacht dat "nachttarief" al een heel eind meer bestond.


            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ik dacht dat "nachttarief" al een heel eind meer bestond.
              Het specifieke nachttarief voor elektrische accumulatieverwarming bestaat niet meer, maar het tweevoudig tarief waarbij elektriciteit tijdens de nachten en het weekend wat goedkoper is, dat bestaat nog wel.
              Maar het prijsverschil tussen dag en nacht is wel héél klein geworden, waarschijnlijk zullen ze dat tarief uiteindelijk wel gaan vervangen door piektarieven die dan weer duurder zijn als je stroom verbruikt op piekmomenten.
              Er zijn al landen waar ze dat zo doen, en dat komt hier ook nog wel als iedereen een digitale meter heeft.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                In bovenstaand geval geeft dit een geschatte (naakte energie) prijs van 10,1583ct overdag en 8.6274 's nachts.
                U bedoelt dan voor Total?

                En hoeveel is dit dan voor Luminus omgezet in c€/kWh?
                21,69 kWh of €5.58 dag (1581 verbruik)
                24,19 kWh of €5.57 nacht (1324 verbruik)
                €6.01 gas (4931 verbruik)​
                Doe dezelfde stappen voor Luminus (en/of voor alle andere leveranciers nu en in de toekomst) .

                Comment


                • #9
                  Opgelost.
                  Last edited by Geerten; 3 juli 2024, 15:19.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Inderdaad en voor wie een slimme meter heeft is vergelijken een moeilijke bijna onmogelijke rekening geworden Bart, alles hangt af van gezin tot gezin en gebruik.
                    Wie bv. een EV wil opladen en nog wat andere verbruikers zit al snel met piek tarieven van
                    boven de 8Kw en meer.
                    Hier piekt dat soms tot 15Kw (maar nog een terugdraaiende teller) het zal dus kiezen worden.
                    Beperking van het piekverbruik op één of andere manier zal nodig zijn om het elektriciteitnetwerk niet te overbelasten (de geplande versterkingen - die door de gebruikers zullen moeten betaald worden - kosten al genoeg).
                    Of willen we in de situatie van Nederland belanden, waar bedrijven al geen nieuwe aansluiting meer krijgen op veel plaatsen ?

                    Ook in Wallonië is het net stilaan "vol" en stelt men vast dat er niet teveel nieuwe (laagspanning) PV installaties meer moeten bijkomen (midden en hoogspanning, het zgn "agrovoltaïsme" is nog geen probleem).
                    De terugdraaiende teller blijft daar vooralsnog tot 2030, maar dit jaar krijgen nieuwe PV-installaties verplicht al een digitale meter.
                    Wie hoopt dat een rechtse regering deze maatregelen verder zal uitstellen kijkt even naar wat in Vlaanderen gebeurd is, zelfs de nieuwe Nederlandse regering zal de terugdraaiende teller ("saldering") binnen 2 jaar volledig afschaffen. Het is van moeten (vergeef mij het vermelden van deze - statistisch bewezen - relatie tussen klimaat/milieu en politieke gezindheid).

                    PS: voor het huidige capaciteitstarief telt alleen de afname, niet de injectie.
                    Het is ook privé zelden nodig om een EV met hoge stromen op te laden, met 7kW is hij de volgende morgen ook vol. Het is met een minimum aan regeling niet moeilijk om het piekgebruik te beperken tot wat men zelf redelijk vindt.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Het is ook privé zelden nodig om een EV met hoge stromen op te laden, met 7kW is hij de volgende morgen ook vol. Het is met een minimum aan regeling niet moeilijk om het piekgebruik te beperken tot wat men zelf redelijk vindt.
                      Als je dan aan 7 kW gaat laden, aan hoeveel kom je dan piek indien je ook nog een warmtepomp hebt, de was wil doen of wil koken?
                      Inderdaad, meteen een heel pak hoger.
                      En die piek moet geen uren duren, een kwartiertje is al genoeg.
                      En denk je echt dat je met elke combinatie van laadpaal en/of auto simpelweg kan instellen hoeveel kW die mag gebruiken?
                      Bij sommige wel, bij andere weer niet.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Als je dan aan 7 kW gaat laden, aan hoeveel kom je dan piek indien je ook nog een warmtepomp hebt, de was wil doen of wil koken?
                        Inderdaad, meteen een heel pak hoger.
                        En die piek moet geen uren duren, een kwartiertje is al genoeg.
                        En denk je echt dat je met elke combinatie van laadpaal en/of auto simpelweg kan instellen hoeveel kW die mag gebruiken?
                        Bij sommige wel, bij andere weer niet.
                        Dit is echt wel een worst-case scenario dat je hier aanhaalt. Vandaag hebben nog maar 1,2% van de gezinnen een warmtepomp. De combinatie warmtepomp/EV thuisladen/ wassen/ elektrische koken zal een (nog) hele kleine groep zijn. Een beetje intelligente warmtepomp kan zichzelf tijdelijk terugdraaien in vermogen (wat meestal niet eens zo hoog is) of zelfs uitschakelen bij grote stroomafnames. In de nacht wordt er niet zoveel gekookt, mogelijk hier of daar een wasmachine maar die grote afnamepiek duurt ook geen kwartier. (Hier staan 2 wasmachines en een droogkast dat geeft een captar van 2kW)
                        Dat maakt een slimme laadpaal de beste optie, die draait het afgeleverde vermogen aan de EV terug naar het door de gebruiker ingestelde maximum en zodra een bijkomende stroomafnemer er voor zorgt dat de stroom hoger wordt, gaat de laadpaal traploos terugschroeven zodat het ingestelde maximum niet overschreden wordt. Hier werkt alvast dat perfect.
                        En ja, jammer genoeg zijn er ook mensen die hun laadpaal verplicht moeten laten installeren door de werkgever en die kiest vaak voor de goedkoopste (domme) optie. Al kan je dan ook wel kiezen voor de installatie van een eigen laadpaal naar keuze en (een deel van) de kosten inbrengen. Of je kan werken volgens het CREG-tarief.
                        Ik vind heel het capaciteitstarief een gemiste kans. De logica zou zijn dat dit tarief enkel toegepast wordt wanneer nuttig of noodzakelijk, zoals overdag tussen 16u en 20u bijvoorbeeld. Mijns inziens heeft dit tarief 's nachts op dit moment geen enkel nut.
                        En wie zich niet kan/wil aanpassen zal een paar honderd euro per jaar extra betalen. De vraag is alleen of de doelgroep daar wakker van ligt.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                          Dit is echt wel een worst-case scenario dat je hier aanhaalt. Vandaag hebben nog maar 1,2% van de gezinnen een warmtepomp. De combinatie warmtepomp/EV thuisladen/ wassen/ elektrische koken zal een (nog) hele kleine groep zijn. Een beetje intelligente warmtepomp kan zichzelf tijdelijk terugdraaien in vermogen (wat meestal niet eens zo hoog is) of zelfs uitschakelen bij grote stroomafnames. In de nacht wordt er niet zoveel gekookt, mogelijk hier of daar een wasmachine maar die grote afnamepiek duurt ook geen kwartier. (Hier staan 2 wasmachines en een droogkast dat geeft een captar van 2kW)
                          Dat maakt een slimme laadpaal de beste optie, die draait het afgeleverde vermogen aan de EV terug naar het door de gebruiker ingestelde maximum en zodra een bijkomende stroomafnemer er voor zorgt dat de stroom hoger wordt, gaat de laadpaal traploos terugschroeven zodat het ingestelde maximum niet overschreden wordt. Hier werkt alvast dat perfect.
                          En ja, jammer genoeg zijn er ook mensen die hun laadpaal verplicht moeten laten installeren door de werkgever en die kiest vaak voor de goedkoopste (domme) optie. Al kan je dan ook wel kiezen voor de installatie van een eigen laadpaal naar keuze en (een deel van) de kosten inbrengen. Of je kan werken volgens het CREG-tarief.
                          Ik vind heel het capaciteitstarief een gemiste kans. De logica zou zijn dat dit tarief enkel toegepast wordt wanneer nuttig of noodzakelijk, zoals overdag tussen 16u en 20u bijvoorbeeld. Mijns inziens heeft dit tarief 's nachts op dit moment geen enkel nut.
                          En wie zich niet kan/wil aanpassen zal een paar honderd euro per jaar extra betalen. De vraag is alleen of de doelgroep daar wakker van ligt.
                          Man wat een zever steeds om steeds over de werkgever te beginnen met volledig foutieve van de pot gerukte informatie.
                          Uw enig doel is duidelijk weer in de aanval te gaan en per definitie alles af te breken wat ik ergens pist.
                          Ten eerste kan een bedrijf net als een particulier de laadpaal enkel fiscaal inbrengen op voorwaarde dat het een slimme laadpaal is, dat is zowat de basisvoorwaarde.
                          De laadpalen zijn dus zeker slimme laadpalen, het enige dat dom is, dat is de duimzuigerij dat je erover doet.
                          De laadpaal dat hier staat is wel gekoppeld aan de laadpas, maar de slimme laadpaal hebben we voor de rest wel zelf betaald en is helemaal niet van de goedkoopste.
                          De laadpaal doet inderdaad aan loadbalancing zodat het verbruik ervan afneemt als andere toestellen aan staan, om uiteraard niet aan het maximum te komen van uw aansluiting en de hoofdzekering te laten springen.
                          Het is wel niet zo dat de limiet hier permanent instelbaar, noch in de laadpaal, noch in de wagen.
                          Verder belachelijk om de nacht in aanmerking te nemen wanneer er niet gekookt wordt, maar dat er dan ook geen eventuele opbrengst van zonnepanelen is, laat je achterwege.
                          En misschien hebben niet veel mensen een warmtepomp in de vorm van die beschrijving, maar airco is ook een warmtepomp en dat verbruikt ook, net als de vaatwasser, wasmachine, droger, …
                          Natuurlijk als gepensioneerde heb je daar overdag wat meer tijd voor zeker?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                            Man wat een zever steeds om steeds over de werkgever te beginnen met volledig foutieve van de pot gerukte informatie.
                            Uw enig doel is duidelijk weer in de aanval te gaan en per definitie alles af te breken wat ik ergens pist.
                            Ten eerste kan een bedrijf net als een particulier de laadpaal enkel fiscaal inbrengen op voorwaarde dat het een slimme laadpaal is, dat is zowat de basisvoorwaarde.
                            De laadpalen zijn dus zeker slimme laadpalen, het enige dat dom is, dat is de duimzuigerij dat je erover doet.
                            De laadpaal dat hier staat is wel gekoppeld aan de laadpas, maar de slimme laadpaal hebben we voor de rest wel zelf betaald en is helemaal niet van de goedkoopste.
                            De laadpaal doet inderdaad aan loadbalancing zodat het verbruik ervan afneemt als andere toestellen aan staan, om uiteraard niet aan het maximum te komen van uw aansluiting en de hoofdzekering te laten springen.
                            Het is wel niet zo dat de limiet hier permanent instelbaar, noch in de laadpaal, noch in de wagen.
                            Verder belachelijk om de nacht in aanmerking te nemen wanneer er niet gekookt wordt, maar dat er dan ook geen eventuele opbrengst van zonnepanelen is, laat je achterwege.
                            En misschien hebben niet veel mensen een warmtepomp in de vorm van die beschrijving, maar airco is ook een warmtepomp en dat verbruikt ook, net als de vaatwasser, wasmachine, droger, …
                            Natuurlijk als gepensioneerde heb je daar overdag wat meer tijd voor zeker?
                            Jeezes, ik geef dan gewoon informatie en mijn mening en dat is weer voldoende voor u om compleet over de rode te gaan. Man, doet eens een beetje normaal ja?
                            Uw uitleg gaat ook weer alle kanten op.

                            - het is dus een slimme laadpaal want verplicht en basisvoorwaarde
                            - de laadpaal doet aan loadbalancing
                            - de limiet is niet permanent instelbaar

                            Dat zijn dus weer zaken die elkaar compleet tegenspreken. Loadbalancing doet niet anders dat uw limiet constant aanpassen. En die limiet hoeft dan ook niet volgens het maximum te zijn van uw aansluiting maar wel volgens het maximum dat u wenst te laden (met inachtneming van dat maximum). Heeft u een 32A driefase aansluiting? Dan hoeft u die lader niet aan volle vermogen van 11kW in te stellen, 7kW zoals palombian aangaf kan perfect en als dan uw brood begint te bakken om 3u in de nacht gaat die tijdelijk de stroom naar de auto beperken tot mogelijk 4,5kW.
                            En het merk en type zal ik weer geen zaken mee hebben zeker?

                            En ja, wij zijn gepensioneerd. Net als 2.100.000 anderen in België dus doe niet alsof we een te negeren uitzondering zijn. Maar misschien hebben we wel de tijd om een handleiding te lezen ja.

                            Misschien nog even een van de voorwaarden meegeven van de Vlaamse overheid om een subsidie voor een laadpaal te verkrijgen:
                            • een intelligent laadstation zijn: de laadtijd en het laadvermogen moeten door een energiebeheerssysteem gestuurd kunnen worden
                            Dus wat is het probleem?
                            Last edited by Hombre; 20 juni 2024, 11:27. Reden: Aanvulling
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment

                            Working...
                            X