Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterij iPad testen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterij iPad testen

    Ik heb een iPad Pro A1980 en zoek een mogelijkheid om de batterij te testen.
    Na even googelen vond ik Coconutbattery3, een app die ik van op een site kan downloaden, maar die niet in de App Store staat.
    Heeft er iemand ervaring met deze app ? Is die betrouwbaar ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Heb je een verbruiksmetertje voor in het stopcontact?
    Als je er eentje hebt, zorg er dan voor dat de accu van de IPad bijna leeg is, steek dan de lader van de IPad in het verbruiksmetertje (zorg ervoor dat de IPad volledig uitgeschakeld blijft tijdens het laden).
    Na het laden zie je dan hoeveel Wh er is verbruikt, rekening houdend met de laadverliezen (die zullen ergens rond de 15% zitten als je de IPad laadt met een kabeltje), dan geeft dat een vrij goede indicatie van de staat van de accu.
    (Ik weet niet of je die ook draadloos kan laden, maar dat geeft in ieder geval veel meer verliezen en dan zal de afwijking te groot zijn om op die manier vast te stellen of de accu nog in redelijke staat is).

    Op die manier kan je ook bijvoorbeeld boormachine accu's, en zelfs de accu van een elektrische fiets testen om te zien of de opgegeven capaciteit nog overeen komt met de opgave van de fabrikant.
    Het is geen capaciteitsmeting die 100% correct is omdat het verbruiksmetertje ook de laadverliezen mee telt, maar je zal wel duidelijk zien of de opgegeven capaciteit ongeveer gehaald wordt.
    Op die manier heb ik gezien dat één van de twee accu's van mijn Bosch stofzuiger niet meer voldoende capaciteit leverde (minder dan 25% van de opgegeven capaciteit, net na de garantieperiode natuurlijk).
    Bosch bespaart op de accu's door een paar onderdelen weg te laten op het BMS van de accu zodat de cellen niet gebalanceerd worden, op die manier gaat de accu minder lang mee, en verkopen ze meer accu's.
    Twee keer voordeel voor Bosch dus , terwijl bijvoorbeeld Parkside accu's die minder dan de helft kosten voor een vergelijkbare capaciteit wel een balanceer schakeling hebben.

    Voor de IPad kan je ook een USB testertje gebruiken als je dat hebt, zo'n testertje kost niet zo veel, en daar kan je ook op zien hoeveel Wh er naar de IPad is gegaan tijdens het laden.
    Zorg er wel voor dat je dan een testertje hebt dat compatibel is met het laadprotocol van de lader en de IPad (snel laden via USB gaat met een spanning die hoger is dan 5V).
    Last edited by Black B@ndit; 25 mei 2024, 07:59.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Jouw iPad is nog steeds 'supported', dus ondersteunt het recentste iPadOS. Heb je niet genoeg aan de ingebouwde 'Batterij' app? Terug te vinden in je Instellingen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • #4
        Zoals reeds doorgegeven zijn er manieren op de batterijcapaciteit te bekijken, zelf nooit uitgevoerd wegens weinig nuttig.
        Houd de batterijgezondheid van je tablet in de gaten zodat je weet wanneer je de batterij moet vervangen Toen Apple een functie voor het controleren van de batterijgezondheid toevoegde aan de iPhone zaten iPad-gebruikers te wachten om...
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Jouw iPad is nog steeds 'supported', dus ondersteunt het recentste iPadOS. Heb je niet genoeg aan de ingebouwde 'Batterij' app? Terug te vinden in je Instellingen.
          Standaard is dat normaal genoeg want men moet daar in principe niets mee doen.
          Het is nu wel niet dat men met de standaard app veel kan doen buiten het verbruik per app raadplegen, batterijpercentage zichtbaar maken en energiebesparingsmodus aanzetten voor als de batterij bijna plat is.
          Het laatste OS verandert daar niet meteen iets aan.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Dank U Bart, Les en Verseg.

            Op de laatste ( en misschien ook de voorlaatste ?) iPad kan men wel het laden beperken tot 80% ten einde de batterij in optimale conditie te houden. Net zoals op de iPhone.
            Maar dit is blijkbaar dus niet eigen aan het OS, maar wel afhankelijk van het toestel.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Is inderdaad afhankelijk van welk toestel, zo staat op ok de website van Apple.
              Verder betekent minder lang kunnen werken met een iPad niet specifiek dat er een probleem is met de batterij.
              Er zijn bijvoorbeeld veel meldingen dat de batterij minder lang meegaat met OS versie 17.5.0 en die zou op zich al een oplossing bieden maar niet dus.
              Feit is dat alles steeds meer verbruikt doordat apps zwaarder worden.
              Laden via WiFi zou nog moeten kunnen, 24/7 volgeladen. ;-)
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Ik heb een iPad Pro A1980 en zoek een mogelijkheid om de batterij te testen.....
                Hoe oud is dat beestje? De onze (iPad Air van 2013) begint ook van zijn pluimen te laten en vooral werken sommige weblinks niet meer of knoppen op websites. Raar...

                Comment


                • #9
                  Mijn iPad Pro is van 2018
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                    Hoe oud is dat beestje? De onze (iPad Air van 2013) begint ook van zijn pluimen te laten en vooral werken sommige weblinks niet meer of knoppen op websites. Raar...
                    Ja, heel raar...is nog maar 11 jaar oud....

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Ja, heel raar...is nog maar 11 jaar oud....
                      Ik snap de ironie wel, maar uiteindelijk die dingen zijn buitenaards duur, in feite mogen ze dan toch ook redelijk lang meegaan. 10 jaar zou een minimum moeten zijn.
                      Nu ja, na 11 jaar e3n veranderen, ça va nog.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Ja, heel raar...is nog maar 11 jaar oud....
                        Ja inderdaad, geen wegwerpding.

                        Dat de batterijcapaciteit vermindert is logisch, gaat toch nog ruim 1,5 dag mee, maar dat weblinks of knoppen vertragen misschien ook OK, maar dood blijven... dat is mij nieuw.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht

                          Ja inderdaad, geen wegwerpding.

                          Dat de batterijcapaciteit vermindert is logisch, gaat toch nog ruim 1,5 dag mee, maar dat weblinks of knoppen vertragen misschien ook OK, maar dood blijven... dat is mij nieuw.
                          Is dat niet eerder browser gerelateerd of probleem met de website?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Ik heb een iPad Pro A1980 en zoek een mogelijkheid om de batterij te testen.
                            Ergens bestaat er bepaalde App waarmee je perfect de testcapaciteit echt kan testen Marc.
                            Vraag mij niet welke, maar kan volgens mij niet echt gezond zijn voor de iPad zelf.
                            Die app belast je IPad door er gedurende het ontladen een heel fel wit beeld op te zetten
                            en deze op deze manier te ontladen, daarna wordt deze terug opgeladen en zie je de staat
                            van je batterij.
                            Is ook iets dat ik eens ergens gelezen heb, maar niet zo gezond voor je scherm naar het schijnt.
                            Beste tip is deze van Bart #2 denk ik gewoon met zo een wattuur metertje tussen de laadpoort,
                            kan je voor een prik kopen bij de Chinezen.
                            Minder maar goed en lichter :) Nikon Z6II / Z50 S f1.8 / Z14-30 S f4.0 / 24-120 S f4.0 / Godox V1

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Beste tip is deze van Bart #2 denk ik gewoon met zo een wattuur metertje tussen de laadpoort,
                              kan je voor een prik kopen bij de Chinezen.
                              Waarom niet gewoon een setting veranderen waardoor men in de logs gewoon de status kan aflezen?
                              Niets kopen, niets risico met helder wit scherm of zo.
                              Voor zover men er al iets mee is het resultaat te kennen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X