Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik heb van onze Peugeot 308SW de koppeling laten vervangen : is ook een occasie, ik weet dus niet hoe die vorige ermee gereden heeft, maar de koppeling was op 100.000 km. volledig versleten.
Dus zowel de 2 bedieningscilinders, koppeling zelf en vliegwiel...
Koppeling, drukgroep en vliegwiel?
Dat is ne straffen die dat op 100.000Km versleten krijgt polleke
Koppeling, drukgroep en vliegwiel?
Dat is ne straffen die dat op 100.000Km versleten krijgt polleke
Voor sommigen is 100.000 km al veel voor een koppeling.
Er zijn er veel die permanent een voet tegen de pedaal houden of niet deftig kunnen vertrekken in bergop en dan gaat het wel redelijk snel.
Hoeveel zou een technische analyse bij Peugeot zo ongeveer kosten om de exacte oorzaak van een foutmelding te vinden (zonder herstelling) ?
Heb hen een mail gestuurd, maar geen reactie, ze doen dit waarschijnlijk niet graag - enkel de analyse - moest een andere garagist de herstelling uitvoeren.
Die hebben dus veel meer computers dan dat bakje die elke garagist heeft om de foutcodes uit te lezen ?
Een vriend had bij zijn Opel ook een foutmelding en de garagist vond het niet en moest het toch door zijn garage laten herstellen
Koppeling, drukgroep en vliegwiel?
Dat is ne straffen die dat op 100.000Km versleten krijgt polleke
De vorige eigneaar moet zo'n straffe geweest zijn...
We hadden het eerste gemerkt omdat de koppelingspedaal nu en dan niet meer volledig naar boven kwam. Later begon het ding door te slippen tot op het punt dat je zelfs je snelheidsregelaar niet meer kon gebruiken, omdat dat ding volledig in de war was. Gewoon wat teveel gas geven was genoeg om de koppeling te laten slippen.
Ik weet nu dus ook wat het kost om heel die reutemeteut te laten vervangen ... Mijn huidige nieuw gekochte auto zit nu aan een 125000 km. Denk dat de koppeling nog altijd moet ingereden worden ...
Trouwens : deze wagen zuipt dus ook olie. Heb het laten meten : kwam op 470 ml/1000 km. (en ik vermoed eigenlijk meer, want de olie was niet terug aangevuld tot het maximum...).
Maar deze puretech motoren van rond 2016 zijn gewoon een ramp.
De garage zou nu eventueel de motor vervangen of reviseren, maar de beslissing daarvoor duurt super lang.
Ze kunnen misschien wat van de 36 miljoen € jaarinkomen van de CEO afsnoepen bij Stellantis : die heeft toch centen genoeg... De gangsters .
De garagist belde, ipv een diagnose in de offciele Peugeot garage (afspraak duurde 1 maand en moet bijna naar keuring), vond hij iemand in een tuningcenter die dit kon oplossen.
Zou opgelost zijn en morgen gaat hij erachter.
Hebben die mannen van de tuningcenters voldoende computermateriaal om foutmeldingen te kunnen oplossen?
Ze gaan de foutmelding toch niet "weghacken" dat mijn auto in brand schiet erna :-)
Dacht dat tuners enkel autoa wat opsmukken.
Vroeg aan de garagist hem wel eerst eens te testen en rond te rijden, starten en stoppen. Want weet niet wanneer een foutmelding terugkeert na het wegklikken.
Mijn batterij was kapot zei het tuningcenter ook (garaggist uitgemeten bij vertrek en slechts 60% na 8 maand stil te liggen), hij stelde nieuwe batterij voor (€75) maar heb nog een betere liggen.
Morgen weet ik meer wat het tuningcenter zou aangepast hebben betreft de fout gasklephuis/uitlaatgasstoornis.
Hopelijk is het opgelost hiermee, ik dacht dat er nog een duur stuk ging moeten vervangen worden zoals de lambdasonde ofzo.
Als dat tuningcenter een probleem kan oplossen dat uw garagist op zes maanden niet opgelost kreeg, dan zou ik toch beginnen twijfelen aan de kennis van die garagist.
Enfin, het zou bij mij alvast geen zes maanden geduurd hebben. ;-)
Onderschat zo'n "tuningcenter" niet. Die mannen hebben vaak behoorlijk wat kennis van motoren en de elektronica. Tegenwoordig is dat heel wat meer dan een spoiler monteren en bredere banden zetten.
Wel de garagist is zeer goed in carrosserie, banden, raam herstellen enz, hij doet herstellingen dat andere garages niet willen doen, enkel is zijn garage is wat basic (geen computer-apparatuur), hij doet dit als bijberoep.
Blijkt dat het gaat om motor-tuners, geen gewone tuners (wist niet dat dit bestond zelfs, kende enkel tuners die bvb auto's wrappen of opsmukken
Mijn batterij zou 60% zijn en moeten vervangen worden (mogelijk ook deze die ik hier gewoon thuis heb liggen als reserve)
Zijn batterijen kapot als ze 60% zijn, gaan die nooit meer naar 100% dan ?
Deze die ik lang thuis had liggen is was nog een relatief nieuwe (in termen van slechts een paar maand gebruikt), maar lag hier al sinds 2018 ongebruikt als reserve.
Als dat tuningcenter een probleem kan oplossen dat uw garagist op zes maanden niet opgelost kreeg, dan zou ik toch beginnen twijfelen aan de kennis van die garagist.
Enfin, het zou bij mij alvast geen zes maanden geduurd hebben. ;-)
Zijn batterijen kapot als ze 60% zijn, gaan die nooit meer naar 100% dan ?
Deze die ik lang thuis had liggen is was nog een relatief nieuwe (in termen van slechts een paar maand gebruikt), maar lag hier al sinds 2018 ongebruikt als reserve.
Een accu die nog maar 60% van de startcapaciteit heeft, die komt nooit meer terug naar 100%.
De startcapaciteit heeft niets te maken met de maximale spanning, die zal nog altijd rond de 14,3V zitten terwijl de motor draait (als de alternator in orde is).
Met die 60% startcapaciteit zullen de meeste auto's nog probleemloos starten zolang de temperatuur van de accu niet te laag wordt.
In de zomer zal je er niet veel van merken, maar in de winter zal de startmotor dan veel trager rondgaan.
Zolang de motor nog start ben je niet verplicht om de accu te vervangen, maar de kans dat de motor dan op een bepaald ogenblik niet meer wil starten wordt dan wel steeds groter omdat de accu op termijn alleen nog slechter zal presteren.
Bij recentere auto's kunnen de computermodules foutmeldingen beginnen te geven als de accuspanning te ver zakt tijdens het starten, daarom vervangen ze tegenwoordig liever de accu voor de kans op zulke problemen groter begint te worden.
Er zijn auto's die dan naar de garage getransporteerd moeten worden om na het vervangen van de accu alle computermodules opnieuw te resetten (hoe duurder de auto, hoe meer computermodules, en hoe groter de kans op problemen bij een te lage accuspanning).
Tijdens het vervangen van de accu is het bij de meeste moderne auto's daarom ook aangeraden om ervoor te zorgen dat de boordcomputer nooit zonder spanning valt.
Een accu die sinds 2018 ongebruikt is, die zal alleen nog goed zijn als ze geregeld bijgeladen is.
Als die een tijdje helemaal leeg is geweest, vergeet het dan maar, want dan krijg je die nooit meer goed.
Als de spanning een langere tijd onder de 12V is geweest, dan zal het beste er wel af zijn.
De garagist kan die accu heel gemakkelijk testen, ze moet wel eerst geladen worden voor ze getest wordt.
Bij een diesel wordt je batterij ook veel zwaarder belast. Bij een benzine-motor heb je een overgangsperiode waar de motor steeds langzamer start : dus dat merk je.
Bij een diesel start het ding nog, tot het plots niet meer lukt. Dus s'avonds werkt het ding nog perfect, de volgende dag is het gedaan, en mag je de pechdienst bellen...
Bij mijn VW golf TDI was dat na meer dan 8 jaar : dus dat is allemaal OK. Bij mijn huidige Honda Civic dtec was dat net na de garantie (en dat is maar 3 jaar...). Dat is mijn eerste nieuwe auto die het op minder dan 60.000 km. al voor bekeken hield.
Tot daar de "legendarische" betrouwbaarheid van het japanse Honda... Maar een batterij die ooit is leeg geweest, zal je inderdaad niet meer goed krijgen.
Bij een diesel start het ding nog, tot het plots niet meer lukt. Dus s'avonds werkt het ding nog perfect, de volgende dag is het gedaan, en mag je de pechdienst bellen...
Hier toch andere ervaring hoor met een diesel.
Het starten gaat steeds trager tot er op een moment niets meer gebeurt … net als bij een benzine.
Misschien afhankelijk van oudere of nieuwere generaties, geen idee maar ik heb het over wagens van de laatste zes jaar.
De tuner kreeg de P0420 foutmelding weg, hing samen met andere foutmelding van gasklephuis die nu opgelost is.
Maar : Ik reed gisteren zo'n 100km naar Antwerpen en plots deze P0420 fout terug, maar niet in noodloop gelukkig, garagist zal het opzoeken, mogelijk iets van een sensor die gevoelig is bij hitte las ik op een forum.
Mijn richtingaanwijzer geluid gaat wel sneller nu, daar zal keuring niets van zeggen zeker? Hij start wel vlot dus batterij toch ok.
Keuring zal ook iets zeggen van de richtingaanwijzer als het ritme niet binnen de norm ligt, ook al zou er geen lampje defect zijn.
Met foutmeldingen betreffende milieunormen riskeert men eveneens een opmerking, zeker als uit de test van de uitlaatgassen blijkt dat de melding terecht is.
Comment