Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto al 6 maand in garage uitlaatgasstoornis :-(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto al 6 maand in garage uitlaatgasstoornis :-(

    Mijn Peugeot 307cc 1.6 benzine van 2004 staat al 6 maand in de garage, omdat garagist oplossing niet vind ivm foutmelding uitlaatgas stoornis. ​​​​​​
    Hij had distributieriem vervangen en 2e hands gekuiste gevlakte cilinderkop vervangen en ook de olie.

    -Zou de foutmelding kunnen zijn door dit herstel?
    ik had dit ervoor niet en hij zegt van niet.
    -Zou het kunnen dat het door de nieuwe olie komt? Misschien geen goede.
    -Kan ik terugkrijgen van de verzekering of autobelasting gezien ik er niet mee reed en hoe bewijs ik dit, km teller foto of attest garagist?
    -In Aug is er pas keuring, als hij nog in garage staat is uitstel niet mogelijk zeker, want is zo zeker afgekeurd.
    -Kan ik er nog mee rijden of beter niet en komt die in noodloop daardoor?

    Is een goede garagist voor carosserie, banden, remschijven enz, maar hij heeft gewoon geen materiaal/computers om de exacte oorzaak te vinden. Enkel zon bakje om de foutcodes te lezen zoals iedereen heeft. Eerst dacht hij dat er een fout in de stuurdoos zat, werd naar NL opgestuurd maar nog steeds foutmelding.
    Last edited by CanonYouCan; 1 mei 2024, 11:48.

  • #2
    Is dat bij een officiële merkgarage?

    Comment


    • #3
      Al de uitlaat gassen laten meten?
      Zou het kunnen dat de één of andere censorchip er de brui heeft aangegeven?
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Mijn Peugeot 307cc benzine staat al 6 maand in de garage, omdat garagist oplossing niet vind ivm foutmelding uitlaatgas stoornis. ​​​​​​
        Hij had distributieriem vervangen en 2e hands gekuiste gevlakte cilinderkop vervangen en ook de olie.
        6 maand is wel héél lang.
        -Zou de foutmelding kunnen zijn door dit herstel?
        ik had dit ervoor niet en hij zegt van niet.
        Moeilijk te zeggen als de oorzaak niet gekend is natuurlijk. Als er bij het herstel niets misgelopen is, dan is het weinig waarschijnlijk.​
        -Zou het kunnen dat het door de nieuwe olie komt? Misschien geen goede.
        Motorolie komt niet in de uitlaat terecht tenzij er iets serieus mis is.
        -Kan ik terugkrijgen van de verzekering of autobelasting gezien ik er niet mee reed en hoe bewijs ik dit, km teller foto of attest garagist?
        Vraag dat aan je makelaar zou ik zeggen.
        -In Aug is er pas keuring, als hij nog in garage staat is uitstel niet mogelijk zeker, want is zo zeker afgekeurd.
        Je kan de keuring laten verlopen en dan later doen. Maar dat heeft gevolgen wat er gekeurd wordt en zo.
        -Kan ik er nog mee rijden of beter niet en komt die in noodloop daardoor?
        Rijden gaat die doen. Of het goed is is een andere vraag. Wat noodloop betreft, dat moet de garagist kunnen zeggen

        Is een goede garagist voor carosserie, banden, remschijven enz, maar hij heeft gewoon geen materiaal/computers om de exacte oorzaak te vinden. Enkel zon bakje om de foutcodes te lezen zoals iedereen heeft. Eerst dacht hij dat er een fout in de stuurdoos zat, werd naar NL opgestuurd maar nog steeds foutmelding.
        Die computers stellen ook niet zoveel voor. Ik had onlangs een "storing in de stuurbekrachtiging" en de auto in limp home mode. De garagist leest de boordcomputer uit: niets van storing geregistreerd. Daar sta je dan.

        Comment


        • #5
          En dan moet je ook nog de storing kunnen interpreteren.

          Als de computer zegt dat de lamp niet brand, wil dat niet perse zeggen dat de lamp stuk is.
          Het kan evengoed de schakelaar of een contact zijn....

          Ik zou al lang een andere, liefst merkgarage, bezocht hebben.

          Mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Je mag er denk ik vanuit gaan dat een garagist de juiste olie gebruikt. Dat is de olie die voldoet aan de norm van de producent.
            Je zegt niet over welk type motor het gaat, maar Stellantis heeft wel een paar types waar het fout gaat. De 1.2 Puretech 3 cilinder is daar een mooi voorbeeld van.
            Dat ding zuipt in veel gevallen olie, terwijl de natte distributieriem ook voor de nodige problemen zorgt. De olie geraakt bij deze motoren wel door de schraapveren, en benzinedampen ook bij de olie, wat niet bijster OK is voor die natte distributieriem...
            Dergelijke problemen laat je best door een merkgarage oplossen...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Denk dat het eerste antwoord al van belang was, zeker ook voor de verzekering
              Is dit in een officiële garage en/of een erkende dealer, aangezien je zegt dat de beste heer niet eens de auto kan aansluiten op een meetcomputer ...
              Of is het bij iemand die maar wat achter zijn uren bezig is met auto's ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                De foutmeldingen zijn dus P0420 Katalysator + P0172 (kan vanalles zijn)
                Foutcode P0172 is een reactie van P0420

                Enkele mensen zeiden :
                -Als de cilinderkop is vervangen denk ik dat de vorige gescheurd is geweest,zit je kathalysator niet vol met koelvloeistof? De garagist zegt dit is het zeker niet.
                -P0420 - 2e lamdasonde leest hetzelfde waarde als eerste lamdasonde. Dus katalysator stuk. P0172 - 1e lamdasonde leest te veel benzine uit dus probeert deze arm te laten rijden.
                Na een paar garages te hebben gevraagd was het antwoord snel. effe googlen ik denk een andere kathalisator eronder zetten
                -ik zit te denken er is veel gesleuteld aan deze motor toevallig geen stekkertje vergeten

                De garagist zei :
                Ik weet dat de kathalysator niet vol koelvloeistof zit doordat: als je de auto in tweede stand van de sleutel zet en je reset de fouten rijdt de auto perfect.
                Tot je het contact aflegd en terug start zit de fout er terug in en rijdt de auto slecht. Als je dan terug de sleutel in tweede stand zet en de fouten reset rijdt hij terug perfect.
                Ik heb al bij verschillende garages raad gevraagd maar geen enkel heeft dit al meegemaakt. Een ervan zij dat je de auto terug moet inleren. Maar daarvoor moet hij naar Peugeot zelf.
                Mag ik hem naar daar doen? Maar is ook niet zeker dat het zal opgelost zijn. Als het dit niet zou zijn zal ik vragen dat zij dan eens zoeken maar niet herstellen zodat ik weet wat het is.

                Probleem is dat ik nu al minstens €1600 kost heb door die distributieriem, een nieuwe auto kopen lukt niet financieel, maar wil ik ook niet, is pas een nieuwe occasie en merkgarages gaan nog eens superduur zijn (auto kostte €3500 2e hands)
                Reed eerst perfect tot de distributieriem vervangen werd en de uitlaatgas stoornis

                Comment


                • #9
                  Zie mijn vraag in #2

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    De garagist zei :
                    Ik weet dat de kathalysator niet vol koelvloeistof zit doordat: als je de auto in tweede stand van de sleutel zet en je reset de fouten rijdt de auto perfect.
                    Tot je het contact aflegd en terug start zit de fout er terug in en rijdt de auto slecht. Als je dan terug de sleutel in tweede stand zet en de fouten reset rijdt hij terug perfect.
                    Dat is volledig logisch, als men een reset uitvoert dan rijdt de auto normaal.
                    Tijdens het rijden krijgt de computer allerlei gegevens binnen van alle sensoren en ziet dat die slecht zijn, de computer zet de wagen dan in een soort beveiligingsmodus waardoor het vermogen en snelheid beperkt kunnen worden.
                    Ooit 1 keer voorgehad, de auto reed normaal en de volgende keer was de snelheid beperkt tot 50 km/u.
                    Deed ik zelf een reset, niet via computer maar door contact een bepaald aantal keer op en af te zetten zonder te starten, dan reed die ook terug normaal tot de computer na verkeerde gegevens te hebben ontvangen weer de wagen in beveiliging zette.
                    Uiteraard als iets echt onderbroken is of volledig verstopt, dan zal zelfs een reset niet lang helpen, als het al helpt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Neen, ik ga niet meer naar officiële merkgarages, zijn veel te duur.
                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Zie mijn vraag in #2

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                        Neen, ik ga niet meer naar officiële merkgarages, zijn veel te duur.
                        Wat ik al dacht…
                        Zoals al zo vaak gebleken is, geldt ook hier weer: goedkoop = duurkoop.
                        Last edited by pol parasol; 1 mei 2024, 17:08.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          Neen, ik ga niet meer naar officiële merkgarages, zijn veel te duur.

                          En is het een erkende garage ?
                          Die vraag had ik al gesteld in #7 trouwens

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Als je al 6 maanden geen gebruik hebt kunnen maken van je auto, misschien beter een elektrische fiets kopen?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                              Probleem is dat ik nu al minstens €1600 kost heb door die distributieriem, een nieuwe auto kopen lukt niet financieel, maar wil ik ook niet, is pas een nieuwe occasie en merkgarages gaan nog eens superduur zijn (auto kostte €3500 2e hands)
                              Reed eerst perfect tot de distributieriem vervangen werd en de uitlaatgas stoornis
                              Ik heb van onze Peugeot 308SW de koppeling laten vervangen : is ook een occasie, ik weet dus niet hoe die vorige ermee gereden heeft, maar de koppeling was op 100.000 km. volledig versleten.
                              Dus zowel de 2 bedieningscilinders, koppeling zelf en vliegwiel...

                              Had eerst prijs gevraagd bij een kleine merkgarage, ben dan naar een onafhankelijke garage geweest die het "goedkoper" ging oplossen.
                              Uiteindelijk is hij erin geslaagd de koppeling te vervangen voor 300€ duurder dan de merkgarage ging doen...

                              Merkgarages kunnen duur zijn, maar ik tracht altijd naar kleinere garage te gaan (die steeds zeldzamer worden) : dan valt die prijs eigenlijk behoorlijk mee.
                              Ik betaal voor onderhoud (dat is inclusief banden) zowat 1/3 als wat ik voor de diesel van mijn auto betaal. De taksen kosten meer dan het onderhoud. En als dat onderhoud slecht wordt uitgevoerd dan kan het helemaal duur worden...
                              Met de diesel ga ik elke 20.000 km. voor een onderhoud, met die Peugeot (benzine) elke 10.000 (en daar mag je dan tussentijds een 4 keer een 500 ml. olie bijkappen, in een motortje dat maar 3.5 l. olie bevat...).

                              Die diesel heb ik nieuw gekocht (eentje uit de Golf klasse) eind 2016. Dat ding kost me alles inbegrepen 450€/maand : daar kan ik mee leven. De meesten betalen netto meer voor hun salariswagen...

                              Nu goedkopere occasies zijn meestal wagens die al iets hebben meegemaakt, en dan is het vrees ik normaal dat je wat bijkomende kosten hebt...
                              Last edited by polleke_cgc; 4 mei 2024, 12:11.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X