Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Hoe breed moet een dubbele poort zijn om als garage te bestempelen?
Toch alweer enige tijd geleden bij mij in de straat waar iemand steeds de politie aansprak omdat een buurtbewoner zijn auto te dicht bij zijn inrit parkeerde en eiste op hoge toon dat de wijkagent een bekeuring uitschreef, maar die weigerde dat. Een paar dagen later schreef die agent wel een bekeuring uit maar aan de klager omdat deze zijn auto ook te dicht bij zijn uitrit had geplaatst. De agent zei: ook u mag u auto niet op of voor uw inrit plaatsen want u belemmerd de doorgang voor voetgangers. Een inrit op de algemene ruimte dient er alleen voor om de auto in u garagebox te plaatsen of om op uw erf te komen en niet als parkeerplaats.
Dus eigenlijk stond hij dan op het voetpad ?
Zoniet zou ik dit toch wel even aanvechten, zeker zoals u het uitlegt
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
In punt 7 hebben ze het over een voertuig dat vanuit die poort of garage de openbare weg kan oprijden, over de afmetingen van het voertuig is er niets vermeld, maar een motorfiets of bromfiets is ook een voertuig, daarvoor moet het poortje dus minder breed zijn dan voor een "dikke Jeep".
Als je dat punt bekijkt, dan doet de eigenaar van dat "fietsenkot" niets verkeerd volgens de wet.
Dat artikel is een beschrijving door Touring, in de wegcode staat helemaal niets van de breedte van een voertuig maar over de inrij van eigendommen.
Het is niet omdat iemand een inrij van 4 meter breed voorziet en zelf maar een motorfiets van 1 meter breed heeft, dat anderen maar 1 meter moeten vrijlaten, die moeten de volledige breedte van de inrij vrijlaten.
Om te beletten dat men zou overdrijven, is in principe in bouwvergunningen, verkaverlingsvoorschriften, gemeentereglementen ook opgenomen hoe breed deze maximaal mogen zijn.
Verder geeft het enkel aan dat enkel die nummerplaat er mag voor staan, niet dat er een parkeerplaats gereserveerd is.
Als die poort bijvoorbeeld 1,5 meter breed is, dan mag men over die afstand van 1,5 meter niet staan, maar wel er naast zowel ervoor als erachter.
Het kan dus goed zijn dat geen enkele wagen voor die poort kan staan als andere voertuigen te kort staan en daar kan men helemaal niets aan doen.
Ben je vaak in de war over waar je kunt parkeren bij een garage of oprit? Hier vind je informatie over de verkeersregels en hoe je boetes kunt vermijden.
Ben je vaak in de war over waar je kunt parkeren bij een garage of oprit? Hier vind je informatie over de verkeersregels en hoe je boetes kunt vermijden.
Punt 8 is wel niet echt volledig correct.
“Dat is b.v. het geval van een garage waarin een verwarmingsketel werd geïnstalleerd of waar achter de toegangspoort een muurtje of een trap werd gebouwd.”
Niemand kan van buitenaf zien wat er zich achter een garagepoort bevindt, zolang men dit niet van buitenaf kan zien, dan blijft het een poort waar men niet voor mag parkeren.
Enige verschil is dat je als eigenaar de politie niet meer kan vragen om iemand weg te slepen omdat je niet meer buiten kan.
Situatie zou anders zijn mocht langs buitenkant iets aangebracht zijn wat duidelijk maakt dat die garage definitief buiten gebruik is, bijvoorbeeld dichtgemetseld of houtwerk voor geplaatst, of eender wat dat 100% duidelijk is.
Wat me opvalt met veel van dergelijke vragen is het feit dat meestal meerdere mensen de moeite doen om te reageren, maar dat van TS dan niets meer te bespeuren valt.
Punt 8 is wel niet echt volledig correct.
“Dat is b.v. het geval van een garage waarin een verwarmingsketel werd geïnstalleerd of waar achter de toegangspoort een muurtje of een trap werd gebouwd.”
Niemand kan van buitenaf zien wat er zich achter een garagepoort bevindt, zolang men dit niet van buitenaf kan zien, dan blijft het een poort waar men niet voor mag parkeren.
...................
In mijn buurt is er zo'n mooie, grote garagepoort waar er een achttal nummerplaten op hangen.
Ik weet dat het helemaal geen echte poort is want ik ken de binnenkant.
Je ziet trouwens aan de blauwsteen van de dorpel dat er geen auto's binnen en buiten rijden.
Zou ik het riskeren om voor die poort te staan?
Klein detail: die poort is geplaatst voor een advocaten bureau. Ze hebben trouwens drie garagepoorten naast elkaar, waarvan er maar één echt is.
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
In mijn buurt is er zo'n mooie, grote garagepoort waar er een achttal nummerplaten op hangen.
Ik weet dat het helemaal geen echte poort is want ik ken de binnenkant.
Je ziet trouwens aan de blauwsteen van de dorpel dat er geen auto's binnen en buiten rijden.
Zou ik het riskeren om voor die poort te staan?
Klein detail: die poort is geplaatst voor een advocaten bureau. Ze hebben trouwens drie garagepoorten naast elkaar, waarvan er maar één echt is.
Als je een goede reden zoekt om een advocaat nodig te hebben, dan kan je daar eens gaan parkeren. :-)
Als ik dat hier allemaal lees, verkeren wij in een luxe positie met eigen oprit
waar we gemakkelijk 4 auto’s op kunnen parkeren en garages waar we drie
auto’s achter slot kunnen zetten, wat handig was toen we hier vier auto’s
hadden toen ons twee dochters nog thuis woonden.
Ons twee auto’s staan hier eigenlijk “nooit” buiten tenzij om ze te wassen.
Hier achter bouwen ze een volledig nieuwe wijk, daar komen
om en bij de 1.000 wooneenheden waarvan ongeveer de helft huizen.
Ik ben daar een paar weken geleden eens door gereden, weinig of
geen hebben daar een garage of zelfs niet de mogelijkheid om
ook maar een carport te zetten, veel rijtjes van vier waar enkel
de hoekhuizen een carport zouden kunnen zetten, en dan mag
je deze blijkbaar nog niet eens verharden, enkel grasdalen toegelaten…..
Was daar eens je auto pfffff.
De ruwbouw van de eerste huizen van het Roobaertpark tussen Roeselare en Hooglede is klaar. In het gebied van zo’n 40 hectare komen op termijn 1000 nieuwe…
D
Als die poort bijvoorbeeld 1,5 meter breed is, dan mag men over die afstand van 1,5 meter niet staan, maar wel er naast zowel ervoor als erachter.
Neen dus. De "inrij" is niet hetzelfde als "de breedte van de poort". De "inrij" is de breedte die men nodig heeft om daar te kunnen in- of uitrijden vanuit de straat. Dus in een smalle straat kan de inrij een stuk breder zijn dan de breedte van de poort. Zelfde als de inrij van een fabriek is waar vrachtwagens binnenrijden een stuk breder kan zijn dan de breedte van de poort.
Neen dus. De "inrij" is niet hetzelfde als "de breedte van de poort". De "inrij" is de breedte die men nodig heeft om daar te kunnen in- of uitrijden vanuit de straat. Dus in een smalle straat kan de inrij een stuk breder zijn dan de breedte van de poort. Zelfde als de inrij van een fabriek is waar vrachtwagens binnenrijden een stuk breder kan zijn dan de breedte van de poort.
Ja dat klopt van die smalle straat.
In het verkeersreglement staat uiteraard dat men het normale in en uitrijden van een garage (of oprit) niet mag bemoeilijken.
Dat is vooral in smalle straten het geval waar geen 4 meter vrije ruimte meer over blijft.
Maar mijn bedoeling was met vorige reactie eigenlijk dat men niet de lengte van de wagen van de buur moet laten.
Voorbeeld: poort is 1,5 meter en de eigenaar hangt er zijn nummerplaat op van zijn wagen dat 5 meter lang is.
Dan mag niemand voor die poort zelf parkeren, maar men moet geen 5 meter vrij laten opdat de buur zijn wagen op straat voor die poort zou kunnen parkeren.
Als de straat breed is, dan moet men minstens 1,5 meter vrij laten en in smalle straten iets meer, misschien 2,5 of 3 meter om het binnenrijden niet te storen.
Die buur kan nooit klagen dat hij zijn wagen niet voor zijn poort op straat kan parkeren omdat de lengte van de vrij gelaten plaats op straat te kort is.
Als ik dat hier allemaal lees, verkeren wij in een luxe positie met eigen oprit
waar we gemakkelijk 4 auto’s op kunnen parkeren en garages waar we drie
auto’s achter slot kunnen zetten, wat handig was toen we hier vier auto’s
hadden toen ons twee dochters nog thuis woonden.
Ons twee auto’s staan hier eigenlijk “nooit” buiten tenzij om ze te wassen.
Hier achter bouwen ze een volledig nieuwe wijk, daar komen
om en bij de 1.000 wooneenheden waarvan ongeveer de helft huizen.
Ik ben daar een paar weken geleden eens door gereden, weinig of
geen hebben daar een garage of zelfs niet de mogelijkheid om
ook maar een carport te zetten, veel rijtjes van vier waar enkel
de hoekhuizen een carport zouden kunnen zetten, en dan mag
je deze blijkbaar nog niet eens verharden, enkel grasdalen toegelaten…..
Was daar eens je auto pfffff. https://focus-wtv.be/nieuws/1000-nie...re-en-hooglede
Als je het maar weet.
Wanneer iedereen zou wonen zoals jij zou het hele land volgebouwd zijn. Er is nu al geen plaats genoeg.
Last edited by palombian; 16 juni 2024, 12:43.
Reden: typo
Als je het maar weet.
Wanneer iedereen zou wonen zoals jij het hele land volgebouwd zijn. Er is nu al geen plaats genoeg.
Als men in een rijhuis woont, dan is de oppervlakte links en rechts naast u meteen volgebouwd zonder enige open ruimte tussen, nog veel slechter voor opvang van regenwater dan bij een open bebouwing.
Rij eens door een woonwijk met open bebouwing en je ziet overal nog wat beplanting of gazon.
In een stad met enkel rijwoningen ziet men vooral steen en beton.
Hoe meer de bebouwing gesloten is, hoe meer risico op overstromingen.
ik zag onlangs een kennis die iemand van de stad kent en hij zou dit al eens nagevraagd hebben. Volgens hem moet een garagepoort minstens 4m20 breed zijn + moet je bovendien kunnen bewijzen dat je auto erin kan, mag niet vol materiaal staan bvb. Die arrogante buurvrouw haar fietshok waar ze nr plaat aanhing en als garage probeert op te eisen is maar 2 meter breed en haar dikke jeep kan er zeker niet in en staat vol tuin ea gerief. Kan iemand deze 2 punten ergens online terugvinden?
ik zag onlangs een kennis die iemand van de stad kent en hij zou dit al eens nagevraagd hebben. Volgens hem moet een garagepoort minstens 4m20 breed zijn + moet je bovendien kunnen bewijzen dat je auto erin kan, mag niet vol materiaal staan bvb. Die arrogante buurvrouw haar fietshok waar ze nr plaat aanhing en als garage probeert op te eisen is maar 2 meter breed en haar dikke jeep kan er zeker niet in en staat vol tuin ea gerief. Kan iemand deze 2 punten ergens online terugvinden?
Die kennis van de stad heeft het volledig fout.
Een poort is een poort en daarvoor mag je niet parkeren wat er ook in staat.
De standaard afmetingen van een garagepoort zijn 2,5 meter breedte op 2,25 meter hoogte, zever dat die minstens 4,2 meter moet zijn.
Hier in de wijk mag een oprit in principe zelfs niet breder zijn dan 4 meter.
Het enige is dat indien men een foutparkeerder wil laten wegslepen, men dat meestal enkel doet als je niet meer buiten kan met je voertuig.
Maar een boete voor verkeerd parkeren riskeert men altijd.
Maar een boete voor verkeerd parkeren riskeert men altijd.
Pffft, hier doet de politie geen bal als ze voor je garage staan. Komen niet eens kijken. Je moet zelf de nummerplaat van de auto die voor je garage staat doorgeven en dan bellen zij wel de foutparkeerder. Dus die riskeert niks en de statistieken blijven ook goed. Het is zo erg geworden dat ze hier gewoon parkeren waar ze zin hebben en een briefje met het telefoonnummer achter de voorruit leggen.
Pffft, hier doet de politie geen bal als ze voor je garage staan. Komen niet eens kijken. Je moet zelf de nummerplaat van de auto die voor je garage staat doorgeven en dan bellen zij wel de foutparkeerder. Dus die riskeert niks en de statistieken blijven ook goed. Het is zo erg geworden dat ze hier gewoon parkeren waar ze zin hebben en een briefje met het telefoonnummer achter de voorruit leggen.
Ja, boetes zijn een mogelijkheid, geen verplichting.
En wie eens iets fout doet, die zal wel content zijn niet meteen te moeten betalen.
Comment