Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gevaarlijk , toch ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ja, het slijt tijdens gebruik. Maar die wielen worden af en toe wel eens terug in profiel gedraaid. En dan gaat er een schel van een 10-tal mm af.
    Dan weegt het dus nog lichter?
    (233 - 130= 103 - 10 mm)
    OK, dit is wel heel letterlijk
    Last edited by toerist; 17 maart 2024, 13:34.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
      Dan weegt het dus nog lichter?
      (233 - 130= 103 - 10 mm)
      OK, dit is wel heel letterlijk
      Correctie toerist, stel dat dat wiel 700mm diameter is en het loopvlak
      80mm breed, soortelijk gewicht van smeedijzer is 7,8kg/dm3
      Dan gaat daar bij rondom 10mm afname 14Kg van af.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Correctie toerist, stel dat dat wiel 700mm diameter is en het loopvlak
        80mm breed, soortelijk gewicht van smeedijzer is 7,8kg/dm3
        Dan gaat daar bij rondom 10mm afname 14Kg van af.
        Dus 103kg-14kg = 89kg nog over van de oorspronkelijke 233 kg, van zwaargewicht naar lichtgewicht ahw. Ik dacht dat het gewalst staal was, niet?
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Ik dacht dat het gewalst staal was, niet?
          In het filmpje #15 wordt een smeedpers gebruikt toerist.

          Comment


          • #20
            Dit is enkel voor goederenwagens, zeker niet voor locomotieven.
            Deze wielen zijn gemaakt met een band, aangezien die wielen dienen om aan te zetten en te stoppen slijten deze snel af, daarom leggen rond een wiel een 'zogeheten' wielband.
            Dit is een hele onderneming van opwarmen en afkoelen van de nieuwe wielband en dan gaan die wielen naar een zeer grote draaibank alwaar het profiel gemaakt wordt.

            Wielen van wagons en rijtuigen worden in grotere stations gecontroleerd door een 'wagenschouwer', die loopt de trein helemaal af en klopt met een hamer op elk wiel.
            Volgens de klank die de wagenschouwer hoort is het wiel goed of is er iets mis mee, bijvoorbeeld een barst in het wiel.

            De wielen van de moderne locomotieven worden niet meer afgeremd door middel van remblokken maar door........... schijfremmen en er zit daar ook ABS en tractie controle op.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Wielbanden worden minder en minder gebruikt. Toen ik bijna 10 jaar geleden het onderhoudsdepot van de diesellocs van de SNCF in Rouen bezocht was daar geen wielband te zien. Enkel monobloc wielen werden gebruikt.

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

                Dit is enkel voor goederenwagens, zeker niet voor locomotieven.
                Deze wielen zijn gemaakt met een band, aangezien die wielen dienen om aan te zetten en te stoppen slijten deze snel af, daarom leggen rond een wiel een 'zogeheten' wielband.
                Dit is een hele onderneming van opwarmen en afkoelen van de nieuwe wielband en dan gaan die wielen naar een zeer grote draaibank alwaar het profiel gemaakt wordt.

                Wielen van wagons en rijtuigen worden in grotere stations gecontroleerd door een 'wagenschouwer', die loopt de trein helemaal af en klopt met een hamer op elk wiel.
                Volgens de klank die de wagenschouwer hoort is het wiel goed of is er iets mis mee, bijvoorbeeld een barst in het wiel.
                Die wielband is verleden tijd Luc.
                Goederenwagons met wielbanden mogen al sinds 2011 niet meer aangeschaft worden. Versleten wielen mogen niet meer van nieuwe wielbanden worden voorzien. In plaats daarvan moet er heel nieuw wiel op de as geplaatst worden.

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Die wielband is verleden tijd Luc.
                  Goederenwagons met wielbanden mogen al sinds 2011 niet meer aangeschaft worden. Versleten wielen mogen niet meer van nieuwe wielbanden worden voorzien. In plaats daarvan moet er heel nieuw wiel op de as geplaatst worden.
                  Ik had het niet over de wagons maar over het tractie materieel.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Locs ook niet meer. Tenzij museum stoomlocs omdat het gietijzeren wielen zijn met een stalen band. Zoals je zelf al schreef: teveel werk en vooral te gevaarlijk. De ramp bij Enschede was het gevolg van een gebroken wielband.

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Locs ook niet meer. Tenzij museum stoomlocs omdat het gietijzeren wielen zijn met een stalen band. Zoals je zelf al schreef: teveel werk en vooral te gevaarlijk. De ramp bij Enschede was het gevolg van een gebroken wielband.
                      Ben je daar zeker van?
                      Ik heb het nog zien doen in de werkplaats in Gent.
                      Een stoomlocomotief wiel kan niet gewalst worden door de spaken maar ook door het tegengewicht.
                      Last edited by Red Falcon; 21 maart 2024, 22:07.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Bij treinlocs heb ik het toch nooit gezien, dat was zoals ik schreef ongeveer 10 jaar geleden. Wanneer heb jij dat zien doen? Kan natuurlijk zijn dat er hier of daar nog een reeks in gebruik is met gekrompen wielbanden.

                        Bij trams is het vaak nog met wielbanden, maar die hebben compound wielen: stalen center, rubber dempers en daar een wielband om. Die worden er dan uiteraard koud op geperst.

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Locs ook niet meer. Tenzij museum stoomlocs omdat het gietijzeren wielen zijn met een stalen band. Zoals je zelf al schreef: teveel werk en vooral te gevaarlijk. De ramp bij Enschede was het gevolg van een gebroken wielband.
                          U wil wellicht Eschede zeggen, Enschede was die ramp met dat vuurwerk...

                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            U wil wellicht Eschede zeggen, Enschede was die ramp met dat vuurwerk...
                            Was een ongeluk in Duitsland met een ICE trein.
                            Oorzaak, inderdaad een gesprongen wielband.ze
                            De ICE MOEST de Duitse eer hoog houden in locomotiefbouw en MOESTEN beter doen dan de TGV.
                            Luxe aan boord genoeg maar kwaliteit van de ICE was veel te weinig.
                            Je moet je indenken van een wiel dat niet 100% is uit gebalanceerd welke trillingen dat niet maakt aan 300km/h.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                              U wil wellicht Eschede zeggen, Enschede was die ramp met dat vuurwerk...
                              Klopt, lijkt ook sterk op elkaar hé.

                              Comment

                              Working...
                              X